N I E W E No. 756. Donderdag 27 December 1883. 8e Jaargang. Kerstmis. De Katholieke Kerk in Engeland. De Nederlandsche Eedevaart naar Lourdes. ABONNEMENTSPBIJS Per 3 maanden voor Haarlemt 0,85 Buiten Haarlem franco per post. 1, Afzjnderljjke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUEEAU: St. Jansstraat Haarlem. sa AGITE HtA NON AGITATE. PBIJS DEB ADVEKTENTIEN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag- avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KÜPPERS LAUREY. Wegens de Kerstfeesten is de uitgave van dit nummer twee dagen vervroegd. De wereld gaat feestvieren, de goeden en de kwaden, degenen die gelooven en ook zij, die bet geloof aan den Godmensch hebben verworpen. De laatsten vieren feest, omdat zij feest willen vieren, zoo niet voor zichzelven, dan toch voor hunne kinderen en huiselijke omgeving; zij gevoelen be hoefte aan een feest van vrede en vreugde, en zij kunnen dit nergens anders vinden, dan in de herinnering aan bet verleden, in de herinnering aan bet Goddelijk Kiud in de kribbe en aan bet lied der Engelen: vrede op aarde aan de menschen, die van goeden wil zijn.* Maar voor ben is eigenlijk dat lied weg gestorven, toen de laatste vonk des Geloofs, welke nog in bun gemoed gloorde, is uit gegaan. Hoe er voor ben vrede zijn kan, weten wij niet. Op de wereld is hij niet; want van een eeuwigen strijd, dwaling en ellende is zij het tooueel. Het geluk en de vrede, welke zij aanbiedt, zijn slechts eene pauze in dou koortsachtigen kamp, een korte wapenstilstand onder liet strijdrumoer, een oogenblik van verademing onder het eeuwig worstelen, een liefelijke zonnestraal, die door de donkere wolken beenscbiet. Hij alleen kent vrede, die bet leven op de aarde opvat als een voorbereiding tot een beter leven, als een streven, om een zegepalm te verwerven, als een louterend vuur van in spanning, ontbering en lijden, dat den mensch zuivert voor een eeuwige heerlijkheidbij echter, die het leven beschouwt als een overgang van bestaan tot niet-bestaan, hij bezit geen vrede. De vrederoep, die boven Bethlehems vel den de aarde toeklonk, voor de aankon diging van eeD uiterlijken aardsckeu vrede aan te zien, zou zijn een ijdele hoop koes teren en weinig kennis verraden van Evan gelie en wereldgeschiedenis. Hij, die ia den Kerstnacht op de aarde is nedergedaald, Hij heeft ons zelf verzekerd, dat bij niet gekomen is om vrede op de aarde te bren gen, maar het zwaard. Eu elke bladzijde der historie, en elke levensdag Zijner Kerk spreken ook van strijd en worsteling. De aarde, met Gods vloek beladen, kan geen vrede kennen; bier zal de eene strijd be ginnen, waar de andere ophoudt en tot op den jongsten dag zullen allerlei dwa lingen en zonden zich in een onafzienbare reeks aaneenschakelen. Het is alsof elk jaar de glans van den grooten feestdag meer en meer verduisterd wordt door de nevelen eensr wereldbeschouwing zonder geloof, FEUILLETON. Vervolg en Slot.) Geen eukele hunner was kunnen gered wor den, niettegenstaande de uiterste pogingen tot red ding werden aangewend. Uit geschiedde niet ver van Luik, welke slad wij onbezocht lieten, om te 3 uur in den namiddag Maastricht te bereiken. Anderhalf uur van verpoozing werd ons daar geschonken. In de wachtkamer kon een ieder zich overtuigen van den voortdurenden welstand der twee pelgrims, die to Lourdes genezing ge vonden hadden. Was de een niet altijd eeu zoon der Katholieke Kerk geweest en had de andere reeds zeer velen, door haar edelmoedig onder richt, tot den schoot der H. Kerk teruggebracht, zoo kwam het om deze redenen vooral ons duidelijk voor, dat de Vlekkelooze Maagd juist dezen voor hare zichtbare gunsten had uitge- zouder Loop, zonder troost, die van geen geluk aan gene zijde des gr ais wil weten en bet meuschelijk gemoed geen beter uit zicht aanbiedt, dan de voortdurende erva ring van eene met tranen gedrenkte wieg tot een met bet zweet van den doodsangst doorweekt sterfbed: ijdelheid der ijdelkeden, alles is ijdelheid. Daarom belmoren de aanbidders van bet Goddelijk Kind in de Kribbe meer dan ooit getrouw te blijven aan de zoete verwach tingen, die het ons inboezemt: aan liet stra lend gesternte, dat bet licht ontstak in bet O 7 nevelig duister van ons bestaan en zich vast te klampen aan de blijde boodschap, die ons den eeuwigen vrede aankondigt hiernamaals en ons den voorsmaak van dien vrede belooft in de inwendige rust die bet deel der zijnen wezen zal. Staat bet bij ons vast om van goeden wil te zijn en aan dit plan onwrikbaar trouw te blijven, alles wat recht en goed is na te streven met opof fering en geduld, in bet openbaar en in het bizonder leven, ieder voor zich en allen te zamen voor liet geheel, dan zullen wij ons krachtig gevoelen tegenover allen, die van kwaden wil zijn, dan is de blijde be lofte van dit feest aan ons gericht, want het zal voor ons een begin der verlossing beteekenen, die onze zwakheid zal steunen, onze misslagen uitwissclien, onzen goeden wil ter zegepraal geleiden. Scharen we ons meer en meer om de kribbe, waarin het heil der wereld rust; verlaten we den denueboom, die enkel spreekt van aardsche vreugde en glaus, die in een oogwenk verbleekt is en den mensch geen duurzamen zielevrede en rust scheuken kan. Want deze ziju bloemen, die bloeien en geuren iu het vrome gemoed der sterve lingen, doch in den dorren bodem van een ongeloovig hart geen wortel schieten. Aan al onze geëerde lezers en lezeressen zij eeu zalig Kerstfeest toegewensckt. Vervolg en slot.) Het zal onzen lezers voorzeker aange naam zijn, iets naders omtrent de Ritua- listeu in Engeland te vernemen. Laten we derhalve beginnen met de ontwikkeling der oefeningen van vroomheid onder de leekeu der Anglikaanscbe Kerk. Men vindt b. v. iu de ten gebruike der leekeu uitgegeven gebedenboeken morgen- en avondgebeden, benevens een gewetens-onderzoek, gebeden op de feesten der HeiligeD, eene handlei ding tot het doen eener biecht, insgelijks tot het ontvangen van bet heilig avond- kozen, opdat zij in de hoofdstad des Rijks, waar hunne woonplaats is, door hun blijvend herstel, want voorbijgaande was het niet, aan allen, die ons zagen vertrekken of wederkeeren, da getuigenis zouden afliggen, dat wij Katholieken niet te vergeefs belijden: ik geloof in de eene heilige Katholieke Kerk! De overige tijd te Maastricht werd besteed aan het afscheid, dat wij van onze tochtge- nooten namen, aan het zenden van telegram men, die veler tehuiskomst vermeldden en vooral met zich schadeloos te stellen vcor het gemiste middagmaal, dat wij in het station van Maas tricht hadden durven verwachten. Haastig even wel moesten de meesten dit elders vinden, want te 41/» uur hernam de trein ziju tocht. Aan de hoofdstations verlieten telkens een aantal reis- genooten den trein. Nochtans konden allen op dien dag hunne verblijfplaats nog niet terug vinden, omdat het uiterste punt van de lijn, Amsterdam, eerst tegen middernacht bereikt kon worden. Onmogelijk alzoo, om evenals daal de Bedevaart met eene II. Mis en predikatie begonnen was, de pelgrimstocht ook nu daar met maal en voor bet bijwonen der Mis. De wezenlijke tegenwoordigheid en bet karak ter des Offers dat de Eucharistie bezit, zijn iu eene taal uitgedrukt, die niet duidelij ker kan zijn; ook vindt men er gebeden iu voor de geloovige afgestorveneu. Er bestaan een aantal handboeken, die speciaal aan de Eucharistie zijn gewijd. Eeu dezer The A liar 7namial<a is algemeen verspreid. Wederom andere behandelen de sacramenteele biecht. Verzoening door het kostbare bloedis de titel van eeu dezer werken dat algemeen gebruikt wordt. Voorts zijn er nog vele werken verschenen die bet lijden des Heeren en andere onderwerpen behandelen. Naast deze boeken ten gebruike voor de leekcn, zijn er ook andere voor den Clerus verschenen. Uit bet groote aantal noemen we er slechts een: n'lhe Priests Prayer Pook,* dat in korten tijd meermalen werd herdrukt. De in dat werk zieb bevindende godsdienstoefeningen zijn bijna alle op de oude officiëu gebaseerd, de wezenlijke en waarachtige tegenwoordigheid, het Eucha ristische offer en de gebeden voor de doo- deu ziju daarin zoo duidelijk en helder ver klaard, dat er van twijfel geen sprake kan zijn. Evenzoo vindt men daarin in de ge ringste bizouderkeid eene handleiding lot bet hooren der sacramenteele biecht, be nevens alles, wat op dit onderwerp betrek king beeft. Iu de Anglikaanscbe Kerk treden vele duizenden Protestanten geregeld elk jaar »tot den heiligen rechterstoel*. Er zijn ri tualistische leeraars, die aan den vooravond van groote feesten den gansehen nacht met bieckthooren iu de kerk toebrengen. De wijze van biechtkooren verschilt al zeer weinig met die der Katholieke Priesters. De ritualistische leeraar zit in eeu koorkleed en eene zwarte of violette stool; de biech teling knielt aan zijne zijde voor een cru cifix. Nadat hij den zegen des leeraars ont vangen heeft, zegt hij een formulier, dat veel overeenkomst heeft met het Confiteor der Latijuscke Kerk. Dan belijdt bij zoowel zijne dagelijkscke als zijne doodzonden. De leeraar geeft hem dan eene vermaning, legt hem eene peuitentie op eu spreekt de ab solutie volgens het voorgeschreven formu lier, waarna de biechteling den zegen ont vangt en zich verwijdert. Er bestaan ook vele broederschappen en vereeuigiugen, die bet gebed en vrome oefe ningen ten doel hebben en waarvan er twee, welke de verbreiding van den eerbied van het heilig Sacrament des Altaars be- oocen, in bizonder bloeieuden staat ver- O keeren. Eeuige dier vereenigingen hebben eeu prachtig Lof te sluiten. Doch een heerlijker slot wachtte al onze tochtgenooten, toen wij, na vau de vermoeienis uitgerust te zijn, ons weder vereenigden in het Rozenkransgebed, hetwelk iu alle Kerken der wereld den volgenden Maandag een aanvang nam en gedurende de maand October werd voortgezet. Allen zullen zeker toen nog den Rozenkrans gebeden hebben, alsof zij voor de Grot van Massabielle lagen neder- geknielö. En ook daarna zal die gezegende Grot, welke zich in de negentiende eeuw te Lourdes verheft als de gedenksteen der wonderen, die God nog ahijd uitwerkt op de roorbede zijner Onbevlekte Moeder, wel nimmer uit ons geheu gen gewischt worden. Brengen wij, alvorens het nationale onderscheidingsteeken van de Ntder- landsche Bedevaart naar Lourdes, hetwelk wij bij ons vertrek te Amsterdam of elders ontvin gen, tot eeu volgende gelegeuheid weg te ber gen, onze dankbare hulde aan de leden van liet verdienstelijk Comité, dat ons m.:t meer zor gen, dan wij wellicht vermoedden, in staat heeft gesteld dezen pelgrimstocht te aanvaarden en tot een goed einde te brengen. Boveudien zij het zieh zelfs ten taak gesteld voor de bekee- riug der zondaars te bidden. Genootschappen van vrouwen zijn nog iu hnnne kindsheid, toch bedraagt bet aan tal Nonnen in Engeland vele honderden. Iu hare huizen vindt men kapellen; de koren zijn op dezelfde wijze ingericht als de oude kloosterkoreu en de gemeente bidt de ca nonieke gebeden van den dag. De psalmen zijn nauwkeurig volgens het oude brevier van Salisbury ingedeeld; de lofzangen, an- tiphouen en collecten verschillen slechts weinig. Des nachts worden geene godsdienst oefeningen gehouden. Op bizondere wijze verraadt zieli de Ka tholieke restauratie in de vieiiug van den Euctaristisclien Godsdienst. Moeilijk zal men in Engeland een diocees vinden, waar bet gebruik van een compleet Eucharistisch Misgewaad voor de leeraars niet meer of minder in de parochie-kerken is ingevoerd. In eeuige diocezen vindt men slechts hier en daar eeu enktle parochie van dien aard, in andere daarentegen treft men ze bij do zijnen aan, ja in eeu of twee diocezen is de restauratie bijna algemeen. In de grootste en rijkste kerken, waar bet gebruik dezer kleeding wederom is ingevoerd, wordt bij eene plechtige godsdienst-oefening de Ce lebrant door een Diaken en een Sub-Dia ken iu een compleet Eucharistisch ornaat begeleid; ja in een klein getal kerken houdt men er ook koorknapen op na en ziet men ook bet wierooksvat in gebruik; echter is bet aantal kerken, waar men gedurende den Eucbaristischeu dienst brandende waskaar-, sen op het altaar ziet, grooter dan dat waar gewijde kerkgewaden iu 't gebruik zijn. Bij groote feesten is de gewoonte vrij al gemeen, zelfs in kerken, waar tot nu noch kerkgewaden, noch kaarsen gebruikt wer den, voor de Offerande een Introïtus te zingen, zooals het Missaal van Salisbury of bet Roomscbe Missaal voorschrijft, of toch zulk een, die na deze beide Missalen bewerkt is. De beurtgebeden, bet Credo, Offertorium, Sanctus eu Gloria, alsmede het Agnus Dei gedurende de Communie, wor den vaak gezongen, meestal op oude mu ziek. 'tls eeu feit dat de beweging tot invoe ring van Kerkelijke ceremoniën niet stil staat; iedere maand brengt nieuwe bewijzen dat zij zich nu iu deze, dan in gene rich ting uitbreidt. Het gebruik van crucifixen eu beelden, inzonderheid die van de heilige Maagd met bet Goddelijk Kind, als voor stelling van bet Geheim der Menscliwording is bij de Auglikanen een zeer verbreid middel van bizondere vereeriug. De gewoonte ons vergund hier onze erkentelijkheid te betuigen aan den geschiedschrijver in Maria's Heiligdom men," den Weleerw. Heer F. Sarton, wiens geschriften wij als vertrouwbare gidsen ter hand namen, terwijl wij niet zelden zoowel op de reis als in dit verbaal letterlijk het spoor volgden, door d,s schrijvers welversneden pen ons aan gewezen. Gaarne vermelden wij ten slotte, dat ons blijvend ex-voto te Lourdes niet zal bestaan in een altaarkleed, zooals het eerste plan was, want het Comité wist uit onze bijdragen een luider sprekend en nog schoonere gedachtenis voort te brengen, namelijk, een geschilderd glasraam, dat met ziju toepasselijk onderschrift in een der vensters van de Basiliek steeds de herinnering aan de eerste Nederlandsche Bedevaart naar Lourdes zal levendig houden. En nu ons laatste woord na den volbrachten pelgrimstocht; het luide: Laudate Dominum! Lau- date Mariam!" Lof aan God eu aan zijne Onbe vlekte Moeder, Maria!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1883 | | pagina 1