NIEUWE No. 761. Zondag 13 Januari 1884 9e Jaargang. De Vrouw. BUITENLAND. Uit het leven van Abraham Lincoln. lüARLEHfflf ClIIIIST. ABONNEMENTSPBIJS Per 3 maanden voor Haarlem Buiten Haarlem franco per post. Afzjnderljjke Nummers 0,85 1- 0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUSEAÏÏ: St. Jansstraat Haarlem. pTMATSTirSDiijr AGITE MA NON AGITATE. PBIJS DEB ADVEBTENTIÊN Van 16 regels..30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentie n worden uiterlijk Dinsdag- en Vrij dag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers K P P E R S LAUREY. Een der zegeningen van het Christen dom is ongetwijfeld dat het ook de positie der vrouw oneindig verbeterd heeft. Reeds bij zijn omwandeling op aarde waren het vooral ook de vrouwen, die den Heiland volgden. Door als mensch geboren te worden uit éene Vrouw heeft de Zoon Gods de vrouw op een verheven standpunt geplaatst. Het zal aan 't ongeloof nimmer gelukken om de veranderde verhouding, waarin de vrouw zich in de Christen-maat schappij verblijdt, en die geheel onder scheiden is van die, welke aan haar onder de Joden en heidenen was ingeruimd, te verklaren enkel uit de sociale ontwikkeling. Alleen reeds de emancipatie (in Christe- lijken zin) der vrouw wijst heen naar een bovennatuurlijk ingrijpen in den gang der wereldgebeurtenissen. Heerlijk is, inzonderheid onder den in vloed des Christendoms, de taak geworden der moeder. Was de moeder, ook vóór de verschijning van Christus op aarde, een lichtgestalte, kan de heidensche oudheid wijzen op moeders, die zelfs haar leven opofferden voor haar kroost sedert acht tien eeuwen zijn alle moeders die voor het Kruis knielen en hare kinderen willen op leiden voor den dienst van Jezus, mede arbeidsters der Kerk te noemen, die in 't hart der kinderen de beginselen beves tigen, doen wortel vatten, welke daarin op bevel van den grooten en Goddelijken Kin dervriend werden gelegd. Christus heeft, in verband tot de vrouw, het allesbeslissende woord van verheffing en wijding gesproken. Na de emancipatie door Hem tot stand gebracht, is geen andere bevrijdingmeer noodig. Hooger dan het Christendom haar plaatst kan de vrouw niet rijzen. Zoo denkt het Geloof, maar het ongeloof, dat vooral in onze dagen het hoofd zoo driest opheft, wil van dat alles niets weten. De ongeloovige wetenschap doet in haar kerkverachting alles, om den invloed van het Christendom op de vrouw te fnuiken; de libre penseur is er zich zeer goed van bewust, dat de moeders de toekomst der maatschappij (onder Gods toelating, voegen wij er bij) in handen hebben. Het is daarom, dat steeds meer moeite wordt aangewend om de vrouw van de Kerk aftehouden.Tot eiken prijs moet iedere vrouw van priesteres in het Godsrijk tot dienares van den geest des afvals worden verlaagd. Eu gelijk de Heiland bet reeds eenmaal zoo treffend vertolkte de kinderen dezer FEUILLETON. Een CMneesch. middagmaal. Wanneer een rijk Chinees zijn vrienden en kennissen een diner wenscht aan te bieden, laat hij dagen van te voren zijn geheele huis schoon maken en opsieren. Bij de ontvangst geleidt hij dan zijn gasten door een rij pronkvertrekken, ook door binnenplaatsen en tenten, die met bloembedden, fonteinen en wtelderige grasperken versierd zijn; hij neemt daarbij dan gaarne de betuigingen van bewondering in ontvangst die zijn gasten hem in ruime mate toezwaaien. Ten laatste betreedt de gast de eetzaal, waar men met veel complimenten en plichtplegingen plaats neemt. Men gebruikt dan eerst een soep van Indische zwaluwnesten, die in kleine porceloinen kopjes wordt rondgereikt, na de soep worden de schotels vijftien tot twintigmaal gewisseld en dikwijls staan daarvan zestig verschillende op tafel. Bij verschillende gerechten is het geheel onmogelijk de beslanddeelen te erkennen, want de kookkunst der Chineezen is zeer ingewikkeld. Tot de meest bekende behooren onder anderen; wereld zijn voorzichtig in hun geslacht. Aan behendigheid ontbreekt het der kinde ren der duisternis meestal niet. Met het satanisch instinct hun eigen, hebben de ongeloovigen ontdekt, hoe de ge- loovige vrouw haar adeldom van ziel vooral heerlijk openbaart op het veld der philan thropic. Daar schittert zij reeds sedert eeu wen, als hulpe der Kerk, in den schoonsten luister. Doch ook van dat terrein wil het ongeloof haar verdringen. Het ongeloof erkent dat de vrouw als philantrope, in dienst der Kerk, veel deed. Wat zij, als zoodanig, verrichtte, was (zegt het onge loof) volstrekt niet onvoorwaardelijk goed te keureu. En dat zij zoo onvolkomen haar taak vervulde, moet enkel hieraan worden toegeschreven, dat (wij citeeren uit een dus genaamd wetenschappelijk werk) zij veelal een hulpe der Kerk was in lijdelijken zin: zij gehoorzaamde hare werkgeefster met een blinddoek voor de oogen. Zou dat alles waar zijn? Waren het ze delijk verblinde vrouwen, die op de slag velden de verminkten verpleegden, dester- venden laafden, de dooden ten grave droe gen? Waren het zedelijk verblinde vrouwen, die in de gasthuizen en aan de ziekbedden een geduld openbaarden dat de bewonde ring der geneesheeren opwekte? Waren het zedelijk verblinde vrouwen, die de verlore nen opzochten, de gevallenen ophieven, de armen troostten, de lijdenden verkwikten, de zwakken steunden Waren dat daden van blinde gehoor zaamheid, of wel van zelfstandig werkende liefde? Wij gelooven het laatste; wij gelooven dat de Kerk de vrouw niet tot slavin ver laagt, veeleer haar tot medewerkster Gods verhoogt. De dwaze, goddelooze redeneering van het ongeloof, vindt haar wortel in de volslagen onkunde, welke bij de ongeloo vigen heerscht omtrent het wezen en den zegen vau het Christendom. De vrijdenker oordeelt over het Christendom en het Evan gelie als de blinde over de kleuren. De on geloovigen bazelen over een blinddoek, die de vrouw door de Kerk zou worden voor de oogen gebonden, maar het ongeloof zelf is de noodluttigste verblinding, welke men zich denken kan. De liefde, welke door den Heiland in het hart der vrouw wordt ge wekt, brengt haar juist in een toestand van helderzien. Geen uitspraak, die meer ongegrond is, dan deze: de liefde is blind. Blind maakt de hevige hartstocht, de on gebreidelde zinnelust, <loch wat hebben die lage bewegingen te maken met de liefde? gestoofde duiveneieren, wild kattenvleesch, fri— kassee van kikvorschen, gedroogde en sterk gekruide wormen, die de plaats van onzen ca- viaar innemen en den eetlust moeten op wekken, gebraden krekels, haaivisschen-vinnen en andere Ckineescke lekkernijen, die een Euro- peesch verhemelte al heel moeilijk zou kunnen verdragen. In plaats van messen en vorken be dient men zich van kleine tinnen staafjes, die met zilver beslagen zijn en die de Chineezen met sierlijke behendigheid weten te hanteeren. De eenige drank, die bij deze spijzen gebruikt wordt, is de zoogenaamde Sai Ramg, dat is suikerwater met wijn vermengd, dat evenzoo in kopjes wordt rondgereikt. Met dezen onschuldigen drank drinken de gasten wederkeerig elkanders gezondheid, terwijl zij het kopje met beide handen aanvatten, het onder veel buigingen en heftig hoofdschudden ledigen en ten laatste omkeeren ten teeken dat het ledig is. Onder het diner worden pantomimes uitgevoerd en zoogenaamde symphonieën voorgedragen, waarbij cymbalen, trommels en trompetten een ontzettend gedruisch veroorzaken. Merkwaardig noemeu wij het feit, dat in hetzelfde betoog, waarin de gewraakte uitdrukking voorkomt, ook wordt geleerd, ■»dat het niet is het zedelijk gevoelmaar het door kennis ontunkkelde zedelijk gevoel waar aan de maatschappij dagelijks meer behoefte zal krijgen. Die belijdenis heldert alles op. De on geloovige wetenschap gaat uit vau de stel ling, dat kennis boven alles staat; dat zij de belofte heeft des tegenwoordigen levens; aan een toekomend leven gelooft het on geloof natuurlijk ook niet. Een zedelijk gevoel, vrucht van de gods dienstige overtuiging, in elk geval door haar ontwikkeld, geadeld en gewijd, be staat voor de materialisten, de godverza- kers, niet. Zij willen dus de vrouw eukel stellen onder den invloed van de kennis, en dat niet van die wetenschap, van welke de vrees des Heeren een begin is, maar van een ongeloovige wetenschap, van die keu nis alzoo, die met de heiligste traditie brak, die de diepste behoeften van het mensehelijk hart onbevredigd laat. De ongeloovige auteur (wiens getuigenis ons deze regelen in de pen geeft) wil dus de vrouw wel philanthrope doen blijven, doch zij moet worden dienares der weten schappelijke philanthropic. Niet het Kruis, maar de aapmensch, als symbool van het Darwinisme, moet het tieken zijn, waarin de vrouw als menschenvriendin overwin nen zal. Onbarmhartig wil men alzoo de vrouw van de teederheid des Geloofs berooven, om haar te doen deelen in de gewaande sterkte van de wetenschap, van de weten schap die niet wil weten (onze pen weigert bijkans het neer te schrijven) van God. Zal die toeleg ooit kunnen slagen? Wij gelooven en hopen het niet. Laten wij nog sterker spreken en het nadrukkelijk belijden: wij weten het zeker, dat de toekomst, gelijk het Christelijk verleden en heden, aan de Christen-vrouw zal behooren; de vrouw, die Christin is, veelt zich zoo machtig aangetrokken tot dien grooten Lijder, dat zij Hem moet blijven volgen, Hem niet verlaten kan. Naar de stem der ontkenning, der Christus-verguizing, luistert de vrouw niet licht, al zijn er enkele vrouwen (en de van haar Geloof vervallen vrouw wordt een duivelin) die vloeken, wat zij eeuwig moesten zegenen. Gelukkig voorwaar, dat dit als waarheid kan worden terneer geschreven; zal dat ook later zoo zijn, dan moeten vooral de moeders veel bidden om afwending van het gevaar 't welk dreigt dat de maatschappij Een Amerikaansch blad verhaalt de volgende vermakelijke Inzonderheid uit het leven van den president Abraham Lincoln. In den avond, die de congresvergaderingen voorafging, kwam Lincoln eerst om 11 uur thuis. Den volgenden dag maakle mevr. Lincoln, dieniet tot de zachtaardigste behoorde, haren echtgenoot hare meening daaromtrent duidelijk. Zij gaf hem onomwonden te verstaan, dat de politiek hem tot allerlei slechte gewoonten verleidde, hem tot laat in den nacht in .allerlei koffiehuizen deed vertoeven, terwijl zij met de kinderen alleen thuis zat, en dat zij in geenen deele van zins was, dergelijke onordelijkheden verder te ver dragen. „Van daag," zoo besloot zij haar ser- moou, „zeg ik u, Abraham, dat ik precies om 10 uur ter ruste ga. Zijt gij voor dien tijd thuis, dan is 't goed; zoo niet, dan laat ik u ook niet meer in huis." Het sloeg 's avonds 10 uur en mevrouw Lin coln begaf zich als een vrouw van de klok en van haar woord, ter ruste. Ongeveer een uur later schelde Lincoln aan; hij had echter lang (tijdelijk) geheel zou worden ontchristelijkt. Het is juist op de moeders, dat wij het oog richten, als wij gevaar liepen te gaan wanhopen aan de toekomst der maat schappij. De overwinning van het Kruis, zal mee door het gebed en de daden der vrouwen worden bevochten, alzoo niet met vleesche- lijke, doch met geestelijke wapens. De wetenschappelijke philanthropie,* over welke de ongeloovigen oreeren, is uit het vleesch; de liefde, waardoor de geloovige vrouw wordt be/.ield, is uit God. Steunende op die waarheid, zijn wij niet bovenmate ontrust over de teekenen des tijds, ook in verband tot de vrouw. Zij knielt voor het Kruis en diarom kan zij andereu opheffen eu wordt zij zelve voor afval bewaard. Het voorstel-Reicheusperger, tot weder op neming iu de Pruisische Grondwet der arti kelen 17 en 21, betreffende de godsdienstvrij heid, zal tegen 16 dezer in het Huis van Afgevaardigden aan de orde worden gesteld. De Standerd meldt uit Kaïro dat de schoonbroeder van den Mahdi gearresteerd en gevankelijk te Kaïro is binnengebracht. De schoobroeder spreekt tegen dat de Mahdi de rol van een profeet speelt; zijne rol is geheel van politieken aard, hij heeft namelijk ten doel wegjaging van alle vreemdelingen die door belastingdruk en onderdrukking der slavernij Soedan ruïneerden. De limes verneemt uit Durban tegen strijdige berichten omtrent Madagascar. De ontvangst der onlangs teruggekeerde gezanten door de Koningin maakt een ge- biedsafstand aan Frankrijk onwaarschijnlijk; zij prees en juichte de anti-Fransche houding der gezanten warm toe. Volgens bericht aan de Times uit Phi ladelphia heerscht er in het Congres groote verbittering tegen de Europeesche landen, die den invoer van Amerikaansch gezouten vleesch verboden hebben, waardoor de uit voer belangrijk is verminderd. Er zijn ver scheidene wetsontwerpen ingediend met het doel om retaliatie-maatregelen te nemen. De Standard behelst eene dépêche uit Tamatave van 26 December, waarin ge meld wordt dat de vredesonderhandelingen tusschen de Franschen en de Hovas mis lukt zijn. De laatsten weigerden hetFransche protectoraat aan te nemen. Uit Lyon zijn naar Toulon luchtvaar- ders onder aanvoering van een kapitein der genie vertrokken om zich naar Tong- schellen, eer er boven een raam openging, waar uit een vrouwenhoofd verscheen, hetgeen riep; Wie is daar? Ik! Gij weet Abraham, wat ik u gezegd heb? Ja, maar vrouw, ik heb u iets heel bizonders mee te deelen. Laat me binnen! Dat zal wel weer politieke onzin zijn! Neen, vrouw, het is bizonder gewichtig. Ik heb een telegram gekregen, dat ik tot president ben verkozen. O, Abraham, riep mevrouw Lincoln op den toon vau de hoogste verontwaardiging, nu is het wezenlijk te erg! Ik heb tot nu toe slechts ver moed, dat gij buitenshuis misbruik maakt van sterken drank, nu echter heb ik zekerheid. Ga heen en slaap uw roes uit, waar gij hem op gedaan hebt!" Ratelend werd het venster dicht geworpen. Tot niet geringe verwondering van de bemin - nelijke vrouw, werd Lincolns benoeming den volgenden dag officieel bekend gemaakt. Of Lincoln, tijdens hij president was, de huis sleutel mee mocht nemen, verhaalt het Ameri- kaansche blad niet.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1884 | | pagina 1