NIEUW E No. 788. Donderdag 17 April 1884 9e Jaargang. Pruisen's kerkelijke politiek. BUITENLAND. E>e kunst van zijn das om te doen. Door den Baron Emile de l'Empesé. HURLIJSdlI COIBAIT. ABONNEMENTSPB IJS Per 3 maanden voor Haarlem 1 0,85 Buiten Haarlem franco per post. 1, Afz inderlijke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUEEAU: St. Jansstraat Haarlem. AGITE MA HON AGITATE. PBIJS DEB ADVEBTEHTIÉN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a CoDtant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KÜPPERS LAUEEY. De laatste gebeurtenissen in de Pruisi sche kerkelijke politiek geven aanleiding om opnieuw de scherpste en meest besliste voroordeeling uit te spreken over het door de Pruisische Regeering zoo zeer gelief koosde systeem der discretionaire volmacht. Het Centrum heeft zich van den beginne af ten sterkste gekant tegen deze discretio naire bevoegdheid tot verzachting van den nood, waarin de Kerk zich in Pruisen be vindt en als het der Pruisische Regeering inderdaad ernstig gemeend ware om den beuarden toestand der Kerk eenigszins te verzachten, dan zou zij de volmacht, welke zij door de wet verkregen heeft, wel op eene andere wijze hebben aangewend, dan thans feitelijk is geschied. De weigering van 178 dispensation en de door niets ge motiveerde weigering in het diocees Gnesen- Posen de Sperree op te heffen, is in staat het vertrouwen in de liefde voor den vrede, die de PruisischeRegeering zegt te bezitten totaal te doen verdwijnen. De Regeering weet maar al te goed,dat,zoo alle sinds 1873 gewijde jonge Geestelijken in hunne bediening zouden treden, er nog stellig een derde van de vacante herders-plaatsen zouden onbezet blijven. Deze omstandigheid had de Re- geeriug, die steeds den mond vol heeft van welwillendheid en zorg voor de Katho lieken,moeten overtuigen, dat zij zonder de gewichtigste oorzaken geen enkele dis pensatie had moeten weigeren. En nu be draagt het aantal weigeringen reeds 178, een getal dat stellig wel tot 200 zal klim men. Daardoor worden nu reeds ongeveer 200 jonge Priesters uit hun vaderland ver dreven, terwijl er Dog 30 ua drie maanden overweging* de dispensatie nog niet heb ben verkregen. Het weigeren der dispen sation zou, zegt men, geen ander motief bebben, dan dat deze eerwaarde beeren op met-Duitscbe universiteiten (te Innsbrück of Rome) gestudeerd hebben of met andere woorden (en dat zal wel de hoofdoorzaak der weigering zijn) dat zij leerlingen zijn van de Jezuïeten.De Regeering heeft getoond, zooals blijkt uit de toelating van den Bisschop van Trier, Dr. Felix Korum, die zijne stu diën te Innsbrück deed en van nog andere Geestelijken die leerlingen der Jezuïe ten waren, dat zij aan dit motief tot dusver niet zulk eene principiëele betee- kenis hechtte, zoodat men haar tegenwoor dig apodictisch verlangen om de Geestelij ken aan Duitsche Universiteiten hunne F EU ILL E TON. In het jaar 1827 is een werkje uitgegeven °ver de kunst van zijn das om te doen. De tegenwoordige dassen zijn zeer eenvoudig; maar in dien tijd werd er veel werk van de das gemaakt, en hing iemands fortuin er soms van af, naarmate zij al of niet in den smaak viel van een beschermer of beschermster. De titel van het werkje is: de kunst van zijn das om te doen op alle beleende en gebruikelijke wijzen. Voorafgegaan door de volledige geschiedenis van de das. Van haar oorsprong af tot op den huidigen dag, beschouwingen over het gebruik van de dassen, van de zwarte das en zijden doeken. E en onmisbaar werk voor ieder beschaafd man, ver- 'ord met twee-en-dertig afbeeldingen, en met het portret Van den schrijver. Achter den Baron de l'Empesé verschool zich mile Marco de Saint Hilaire, die dit pseudoniem ge ozen had eene gelukkige keus, omdat destijds e cravates empesées (gesteven dassen) in de mo- Waren. studie te laten doeD, ook voor de toekom stige regeling der opleidingsqnaestie als een slecht voorteeken moet beschouwen. De af wijzing der te Rome, in het Collegium Germanicum gevormde Priesters, is eene be- leedigiug voor den H. Vader, onder wiens opzicht genoemd instituut geplaatst is. Slechts vrees voor de Jezuïeten en alles wat in de verste verte op hen betrekking heeft, kan als verklaring gelden voor de onrecht vaardige handeling van de Pruisische Re- geeriug, want de politieke gezindheid dezer jonge Priesters is haar tot nu geheel eu al onbekend. Voor de Katholieken heeft deze dispensatie-weigering geen andere be- teekenis dan eene herhaalde uitzetting van een aantal zielzorgers. 178 Geestelijken zul len thans hun vaderland vaarwel moeten zeggen, omdat het niet geoorloofd is hun heilig ambt daar te mogen uitoefenen. Dat deze gewelddadige handelwijze het vertrouwen der Katholieken in de Pruisische Regeering opnieuw heeft geschokt, zulks zal wel voor ieder begrijpelijk zijn. En geen wonderals men slechts nagaat dat inGnesen- Posen, waar de zielzorg zoo dringend noo- dig is, waar men jongelieden van 20 jaren aantreft, die hunue eerste H. Communie nog niet hebben gedaan, aan vier zevenden der Geestelijken de toelating tot de zielzorg heeft geweigerd. Als men gemeend heeit, voor het Pool- sche gebied een uitzondering te moeten maken, als men er op gerekend heeft, dat de overige Pruisische Katholieken egoïstisch genoeg zijn, de behandeling van Gneseu- Posen te billijken en de Poolsche Katho lieken aan hun lot over te laten, dan heeft de Pruisische Regeeriug zich deerlijk vergist. De jongste interpellatie van Jazdzewska strekke daarvoor tot bewijs. De dispensatie weigering voor 178 jonge Geestelijken, het door den heer Von Gossler uitgesproken nooit*, de weigering om het door alle partijen veroordeelde »Sperrgesetz« geheel en al op te heffen en ten slotte de brutale weigering om de »Sperre« ook voor Gneseu- Posen te doen ophouden, door al deze maat regelen heeft men er voor gezorgd dat er voor de Katholieken in Pruisen en voor het Centrum nog klachten in overvloed voorhanden blijven. Het korte en ongemo tiveerde antwoord der Regeeriug bij de in terpellatie, door den mond van den heer Yon Gossler gesproken, provoceerde bij de redenaars van het Centrum en van de Polen eene scherpe gedachtenuiting, die trouwens zeer gerechtvaardigd was. In geen anderen Op het titelblad stond het motto: De kunst van zijn das om te doen is voor den man van de wereld wat de kunst van een diner te geven voor den staatsman is. Het boekje begint met de omschrijving zoo als die toen was, welke de Dictionnaire de VAcademie van de das geeft. „Das. Zelfst. Naamw. Vrouwelijk. Linnen strook, die men om den hals doet en van voren strikt, en waarna de slippen op de borst hangen." Daarop volgt een kort maar nauwkeurig over zicht der geschiedenis var. de das. De Romeinen kenden iets wat veel overeenkomst had met de das, namelijk, de focale, van wol, ka toen of zijde, die in koud weder den hals bescherm de, en veel gebruikt werd door de redenaars, waarvan eenige echter er niets anders voor na men dan het sudarium, den zakdoek. Bijna al de Keizers gebruikten de focale, Augus tus inzonderheid, maar zij deden die altijd af als zij zich in 't publiek vertoonden. In Frankrijk is de das eerst langzamerhand in zwang gekomen. Men begon met eenvoudig den halsboord wat op te trekken; daarna kwamen de geplooide hals kragen. Onder Lodewijk XIII droeg men liggende kan- constitutioneelen Staat zou zulk een brutaal antwoord gegeven ziju, op de vraag van eene aanzienlijke, machtige fractie der volks vertegenwoordiging. Maar in het land der O O O Pickelliaube is alles mogelijkGewoonlijk wordt eene weigering door de Regeering gemotiveerd, maar de Pruisische weigerde halsstarrig ophelderingen omtrent hare han delwijze te geven. Waarlijk als de Pruisische Regeering niet meer zooveel eerbied voor het Centrum heeft, dat zij op officiëele vragen een fatsoenlijk antwoord geeft, dan zal het voor 't Centrum zaak zijn, haar tot dien eerbied te dwingen, haar te nood zaken met het Centrum als een gewichtigen politieken factor rekenschap te houden. De gelegenheid daarvoor zal zich spoedig voor doen, als de Pruisische Regeeriug er niet de voorkeur aan geeft door nieuwe en betere maatregeleu^op kerkelijk politiek gebied, bet- verloren vertrouwen te herwinnen. Wij denken hierbij geenszins aan eene bepaalde oppositie tot eiken prijs, zooals de vijanden van het Centrum allicht zouden gelooven. Neen, deze fractie zal te allen tijde, getrouw aan de intentie barer kiezers, tot alles blijven medewerken, wat voor de welvaart van het land wordt vereischt en wat voor den bloei van den Staat gevor derd wordt. Maar juist in den tegenwoor- digen tijd worden er in de volksvertegen woordiging voorstellen gedaan, wier aan neming een vast vertrouwen op den goeden wil en op de beginselen der Regeering en hare organen vereischen- Eene wantrou wende houding der Centrums-partij zal voor de Regeeriug in Pruisen alsmede in het gansche Duitsche Rijk, zeer gevoelige ge volgen hebben en mocht men tot eene ont binding van den Rijksdag overgaan, dan zou daarom het Centrum toch zijne positie blijven handhaven. Daarvan boude de Prui sische Regeering zich overtuigd. Zoo zijn dus de vooruitzichten op een spoedige herstelling van den kerkdijken vrede voorshands in rook opgegaan. De ondervinding leidt er toe, bij alle berichten, welke op eene fuudamenteele verbetering van den toestand wijzen, de grootste voor zichtigheid in acht te nemen. De Pruisische Regeering geeft met lepels terug hetgeen zij met schotels genomen heeft. In dien geest moet men dan ook de terugroeping van den Bisschop van Munster eu de op heffing der Sperren, voor het Aartsbisdom van Keulen opvatten. Eene grondige rege ling der gewichtigste levensvoorwaarden der Kerk wordt door de Pruisische Regeering ten krngen en groote omgeslagen halsboorden. Eindelijk had men in 1660 een regiment Croa- ten gezien, waarvan de officieren en soldaten ring kragen droegen, die onder de kin vastgeknoopt waren en op de horst nederhingen. Dit nieuwe sieraad werd door de Parijzenaars, aangenomen; eerst werdt het „la croategenoemd en later „la cravate." Van toen aan werd de das al grooter en fraaier; men weet hoe overdreven groot de dassen van de incroyables waren, en de manie van den hals tot de kin, en zelfs tot boven de kin, te om wikkelen, duurde nog lang na 1830. Ongelukkig is liet hoekje in 1827 geschreven, zoodat wij van een belangwekkend vervolg ver stoken zijn. Er waren toen niet minder dan twintig soor ten van dassen: De noeud gordien de ingewikkelde soort, die in vijf tempo's omgedaan moet worden: de oriën tale, in den vorm van een tulhand; de Amcricaine, de collier de cheval, met een zeer korte knoop, de sentimentale, de cascade, de colin, de cravate de lal, de Irlandaise, de mathe'matique, in den vorm van eene X. de marotte, een losse knoop, de gastronome of diplomatique, de cravate de chasse, de cravate en valise, de coquette, de pa— opzettelijk vermeden, niettegenstaande zij zeer goed weet, dat in het huis van afge vaardigden daarvoor eene meerderheid ge makkelijk te verkrijgen is. De voorstallen die Pruisen tot dusver aan den H. Vader gedaan heeft in zake de studiën der Katholieke Geestelijken, heb ben Rome geenszins kunnen bevredi gen. En als Pruisen iu dit opzich hard nekkig blijft vasthouden, dan is het einde van den Cultuurstrijd nog lang niet nabij. Toch is het beter om nog vele jaren voor het goede recht der Kerk te strijden, dan zich te onderwerpen aan liet Pruisische systeem, dat het toezicht Ijs Siavts op de Kerk voorschrijft. Van de houding der Pruisische Regeeriug zal ook de houding afhangen van het Centrum eu van de Katholieken. Woorden zijn er thans voldoende gewisseld, de Katho lieken wachten thans op daden. Voor de Pruisische Regeering ware het, in haar eigen belang, zeker het beste, het reeds lang gesarde volk niet meer op daden te laten wachten. Ook in Duitschlaud wekt de stand van zaken aan den Congo belangstelling en bezorgdheid. De Hamburgsche Kamer van koophandel zal een adres aan de Rijksre- geering zenden, om aan te dringen op bescherming van den Duitscheu handel tegen de naar men vreest, schadelijke gevolgen van het Engelsch-Portugeesche tractaat. De Raad van Berlijn zal hij den Opper- president Achenbach- een bezwaarschrift indienen tegeii diens beschikking met be trekking tot het niet in behaudeliug mogen nemen van het bekende voorstel-Singers, om aan de Regeeriug te vragen, uitbreiding van 't aantal Afgevaardigden voor Berlijn iu Rijksdag en Landdag. Het Fransche Regeeringsblad deelt mede, dat de Ministerraad besloten heeft, de verspreiding van het teGenève verschenen blad Explosion in Frankrijk te verbieden. De Minister van Financiën heeft aan de Begrootings-commissie medegedeeld, dat de Middelen over de maand Maart weder 10.603.000 franks beneden de raming zijn gebleven. Dat tekort bedroeg in Januari 9 en iu Februari slechts 2 millioen. Maar de 29e Februari was, bij de raming, gerekend als tot de maand Maart te behooren, ter wijl de opbrengst van den laatsten dag resseuse, de cravate a la Talma, de cravate d l'Italienne, a la Russe, a la fidc'uté, en au jet d'eau. Van al die verschillende soorten vindt men achterin het boek 31 gesteendrukte afbeeldingen. Een der voorschriften hoe men ziju das moet strikken luidt onder anderen: Begin nooit opnieuw een strik te leggen, die niet naar uw zin is. Het gaat daarmede als met de sauzen; als zij niet goed uitgevallen zijn, maakt men dezelfde saus niet over; men maakt eene andere. Ten slotte zegt de schrijver: „Te midden van de algemeene gelijkmaking der standen, waarmede de maatschappij bedreigd wordt, te midden van de eischen van den min deren man tegenover zijne meerderen, hebben wij gemeend de voorname klasse een groolen dienst te bewijzen en haar als 't ware eene reddingplank toe te reiken, door baar iu de gelegenheid te stellen de kunst te leeren boe men zijn das moet omdoen." Inderdaad men zon er toe komen de naïveteit van den schrijver te bewonderen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1884 | | pagina 1