N I E U W E No. 793. Zondag 4 Mei 1884, 9e Jaargang. De eenige redding. BUITENLAND. Een zonderling voorval. Een geestig gezegde van Bacon. ■AARLIRSrni min ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem Buiten Haarlem franco per post. Afzjnderljjke Nummers 1 0,85 1 0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUEEA0: St. Jansstraat Haarlem. 3 SjMAISi TLEaB 114 TT PRIJS DER ADVERTENTIÉN AGITE MA NON AGITATE. Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant, Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag- avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KUPPERS LAUREY. Het is meermalen gezegd, maar het blijkt telkens duidelijker de volkomen waarheid uit te drukken, dat de mensch, die van God is afgevallen, die Hem verloochent en be spot, van kwaad tot erger vervalt. De ge schiedenis doet ons dit verschijnsel op on loochenbare wijze waarnemen. Levert geheel de wereldhistorie de treurigste bewijzen voor de stelling, welke wij formuleerden, vooral de feiten van den dag stellen hare juistheid in een droevig helder licht. Wij beleven helaasde uiterste ont wikkeling in de verderfelijke begrippen die in 't laatst der vorige eeuw als de denk beelden (men bazelde nog wel van de ge zegende ideeën) der revolutie werden ver heerlijkt. 't Is waar, reeds weinige jaren na 1783 kwam het schrikbewind, dat zijn tegenstanders eenvoudig weg deed sterven op het schavot. Dat was reeds een gewichtige stap vooruit* op den weg des verderfs. Maar het waren slechts individuenwel duizenden, doch het trof niet allen. De guillotine vormde als moord bijl, een som bere profetie welker vervulling wij thans beleven. Zij kondigde namelijk aan, waarin de omwenteling haar kracht zou zoeken en wel in verderven, dooden, teniet-doen. Welnu het was voor den naderenden avond der negentiende eeuw bewaard, om die kracht der revolutie te zien aangewend. De anarchisten spreken het laatste woord der omwenteling zoo ontzettend mogelijk uit. Woordenwaarin voor hun streven wordt getuigd kunnen aan deze moderne barbaren niet meer voldoen. Daden be hoeven zij, en die daden zijn misdaden. Overal spreekt de anarchie haar vreeselijke taaldie taal doet zich hooreu in dyna miet, zij is mitsdien de taal der verwoesting. Naar luid van de Gewijde Bladen, stichtte de eerste poging van de menschheid om af te wijken van Gods bedoeling, het zich verspreiden der menschen over de geheele aarde (een opstand in den bouw van Babels toren openbaar) verwarring; de zonde, ook de socialeontwikkelde zich en vernieling is haar doodende vrucht. Zoo loopt er een draad des bloeds door het geheele weefsel der wereldgeschiedenis, welke' de eerste tijden met de laatste dagen, die des gerichts verbindt. Dat alles is vreeselijk, doet den mensch en de mensch heid beven, maar het is toch niets anders dan een uitvloeisel der eeuwige wet van oorzaak en gevolg. De mensch buiten God moet stap voor stap tot het punt komen, waartoe wij hem thans zien genaderd. Mis bruik makende van de zedelijke vrijheid, welke de Schepper hem verleende, hebben FEUILLETON. Toen de Graaf de Flamarens, op weg naar Parijs, waarheen hij zich begaf ter zake vaneen procts dat, hij te voeren had, door het woud van Pontainebleau, reed, zag hij verscheidene heeren te paard, die eenigen tijd zeer bedaard voor htm uitgereden hadden, eensklaps een zijlaan inslaan. Avontuurlijk en nieuwsgierig van aard, kon de Graaf de verzoeking niet weerstaan om hel ge zelschap te volgen, ten einde te weten te komen waarheen het zich begaf. Aan een kruisweg ge komen, zag hij dat de ruiters zich voegden bij een talrijk gezelschap dat zich daar verzameld had. Toen hij daar, even als de anderen, van het paard steeg, waren terstond aller blikken op hem gevestigd, en in die blikken was niet veel goeds voor hem te lezen. De Flamarens verbeeldde zich dat hij te midden van een bende booswichten velen Satan gekozen boven God, deze zicht bare wereld boven onzichtbare dingen. Die verdwaasden willen maaien zonder te zaaien, genieten zonder inspanning, brood zonder arbeid. En daar nu dat alles niet bereikbaar is in de maatschappij, gelijk die zich, ouder Gods bestuur, vormde en ont wikkelde, moet zij worden verwoest, wil men haar doen uiteenspringen. Het revolutie-wapen is dus veranderd; de moordbijl heeft plaats gemaakt voor het dynamiet, een bom is thans het teeken, waarin de anarchist wil zegevieren. Tegen de dynamiet-maunen vaardigt de overheid in de onderscheiden landen haar wetten uit. Dat is goedhet zou onver antwoordelijk zijn het na te laten. Toch blijkt het dat die wetten niet verhinderen kunnen, dat de anarchisten steeds in aantal en driestheid toenemen. Reeds werd zelfs een congres van die misdadigers gehouden. Het woord der Heilige Schrift wordt huiveringwekkend vervuld, dat de mensch der zonde zich in al zijn kracht zal open baren tegen den tijd, waarin de worsteling tusschen Christus en de wereld haar hoogte punt zal bereikt hebben. Onverwacht is dus die dyuamiet-periode niet gekomen zij moest verschijnen, alleen de vorm, waar in zij zich zou voordoen, was nog een verborgenheid. De sluier is in onze dagen gevallen, wij weten nu naar welken af grond de godloochening op sociaal gebied ons voert. Het is echter niet Christelijk om in bepaald heillooze toestanden, ook al zijn ze het noodzakelijk product der ontwikkeling van de zonde, lijdelijk te be rusten dat doet alleen de Muzelman en de consequente Calvinist. De ware geloo- vige is zich bewust van zijn taak en roe ping om te trachten wat in de duisternis was, weder te brengen tot het licht. Leidt godverzaking tot anarchie op maat schappelijk gebied, het Godsgeloof biedt de eenige redding uit de ellende, welke de auarchisten reeds over de maatschappij hebben gebracht en van nog outzettender mate zullen brengen. Yan die waarheid moesten de Regee ringen der onderscheiden landen doordron gen zijn, dan zouden velen van haar, die nu de Kerk Gods vervolgen, Haar inte gendeel als de eenige macht, die uitkomst gebieden kan, waardeeren en beschermen. Niet enkel echter de beslist kerkhatende en kerkvervolgeude Gouvernementen moe ten meer dan tot heden geschiedde, reke ning houden met den gezegenden invloed, die van de Kerk, van het Christendom uitgaat. Tot ons leedwezen hebben wij daarbij ook te denken aan ons eigen va derland. gevallen was en werd in dit denkbeeld versterkt, toen een van de onbekenden op hem toetrad en hem vroeg, met welk doel hij zich daar ter plaalse bevond. „Hoogstwaarschijnlijk met het zelfde dat u hierheen gevoerd heeft," was het antwoord. Zoodra de afgevaardigde deze woorden, die op een vrij hoogen toon gesproken wtriieu, vernomen had, keerde hij in den kring zijner vrienden terug, die fluisterend en blijkbaar ernstig met elkander beraadslaagden. „Ik len een kind des doods," zei de Graaf bij zich zelf en hij maakte zich gereed tot een wauhopigen tegen stand. Hoe verwonderd zag hij dus op, toeneen paar van de ledm der vergadering op hem toe traden, niet om hem, gelijk hij verwachtte, zijn beurs af te vragen maar integendeel om hem een welgevulde beurs aan te bieden. „Hier zijn twee honderd louis-d'or voor u", zeiden zij, wanneer ge u verwijderen wilt." De Graaf die nu volstrekt niet meer wist wat hij van dit alles te denken had, antwoordde op goed geluk af, op een vast beraden toon: „Dat is te weinig." De afgevaar digden lieten hem nogmaals alleen en gingen Dankbaar erkennen wij de vele voor rechten, welke door alle staatsburgers in Nederland worden genoten. Van eene ver drukking, zooals die elders valt te betreu ren, is hier, gelukkig, geen sprake. Maar toch schiet de Staat nog te kort in hetgeen hij, volgens onze overtuiging, tegenover de Godsdienstige richtingen in den lande verplicht is te doen. Hier hebben wij speciaal het oog op het gebied van het ouderwijs. De Staat heeft zich het monopolie aangematigd met be trekking tot het geven van onderwijs. Wel is in de Grondwet het beginsel van het vrije onderwijs gehuldigd, maar het genot van die vrijheid wordt niet weinig be moeilijkt door de schier onhoudbare con currentie, welke door de overheid aan de vrije scholen wordt aangedaan. Daarenboven put de Staat voor zijn scholen uit aller beurs, terwijl aan de bi- zondere scholen waarin men aan de eischen eeuer godsdienstige vorming van de jeugd tracht te voldoen, eiken geldelijken steun van Staatswege wordt onthouden, ondanks men veilig kan aannemen, dat de meerder heid dier belastingbetalende burgers niet sympathiek voor de Staatsschool gezind is. Eu nu beweert men wel, dat die Staats school ook door de kinderen van geloovige Christen-ouders kan worden bezocht, zonder aau de geestelijke ontwikkeling der jeugd schade te berokkenendoch wij hebben reeds meermalen het onhoudbare van dat gevoelen aangetoond. Met wijlen Groen ge- looven ook wijdat een Christendom waaraan de Jood zich niet ergertvoor den Christen niet voldoende is. Tot onze verbazing en smart werd dezer dagen door een Katholiek, den heer Alber- dingk Thijm, een lans voor de neutrale school gebroken. Wij kunnen niet nalaten ten ernstigste tegen de zienswijze vau ge noemden beer te protesteeren. Geen geloovig Katholiek kan haar trouwens naar het oor deel, hetwelk door de Herders der kudde over de neutrale school werd geveld, als vereenigbaar met het zuiver Katholiek besef toestemmen. Uitgaande van het beginsel, dat de neu trale school, welke naar de uitspraak van den liberalen geleerde, Dr. Allard Pierson, in een moderne secteschool is ontaard, niet geschikt is voor de kinderen van geloovige Christenen, behoort de Staat aan de scholen, door de geloovige richtingen gesticht, een billijke ondersteuning te verzekeren. Ook het bouwen van kerken en het vormen van nieuwe kerkelijke gemeenten behoorde door een Regeering, welke hare roeping in vollen omvang begrijpt, te worden aangemoedigd. Als de Godsdienst de eenige redding kan weder met liuu vrienden op een afstand beraad slagen. Een kefiige woordenwisseling had plaats, waarna de afgevaardigden opnieuw tot den Graaf kwamen, en hem vijfhonderd louisd'or aanboden, die zij hem toonden. „Top, vijfhonderd louis d'or," antwoordde de Flamarens, wiens verbazing voort durend grooter werd, maar die zich wel wachtte er iels van te laten blijken. Het geld werd uit geteld, de Graaf stak het bij zich, groette het gezelschap en steeg weder te paard. Toen hij wegreed, maakten de heeren een allerbeleefdste en diepe buiging voor hem en hun gelaat droeg de onmiskenbare sporen var, eeu innige zelfvol doening. Te Melun werd de Flamarens het raadsel opgelost. Het gezelschap, dat hij ontmoet had, bestond niet uit roovers of moordenaars, maar uit eerzame burgers, die zich vereenigd hadden om voor gemeenschappelijke rekening een gedeelte van het woud te koopen, dat dien dag zou worden in veiling gebracht. Zij hadden den Graaf gehouden voor een gevaarlijken mede dinger, zij vreesden dus dat hij hen overbieden zou, en zij waren daarom zeer blijde geweest bieden tegen de ontaarding der maatschappij, dan moet de Staat, wil hij gerust de ont wikkeling der gebeurtenissen kunnen af wachten, alles doen wat binnen de grenzen zijner bevoegdheid ligt, om het aaukweeken van den Godsdienst te bevorderen. Alleen de Rots der Eeuiven, Gods Kerk, is tegen het dynamiet bestand. De Duitscke scheepswerven te VVilhelms- haveu, Kiel en Dantzig zullen in de eerst volgende drie jaren aanmerkelijk vergroot en van electrisch licht voorzien worden. Zeventig torpedo-booten en onderzeesche mijnen worden gemaakt. Stralsund is aan gewezen als het station voor torpedo booten. Het huwelijk van Prinses Victoria van Hessen, Koningin Victoria's kleindochter, met Prins Lodewijk van Battenberg, een broeder van den Vorst van Bulgarije is te Darmstadt voltrokken. Volgens bericht uit Berlijn is Li-Fong- Pao, Chineesch gezant aldaar en vertrouwd vriend van Li-Hang-Chuug, eergisteren avond met twee gezantschaps-secretarissen naar Parijs vertrokken. Naar verzekerd wordt, heeft de Chiueesche regeering uit eigen beweging een einde gemaakt aan de zending van Tseng en Li-Gong-Pao in zijne plaats benoemd, om onderhandelingen met Frankrijk te openen ter definitieve regeling van de quaestie betreffende Tougkiu. De commissie uit den Rijksdag voor de socialistenwet heeft het voorstel verworpen met 10 tegen 10 stemmen. De leden der vrijzinnige partij bij de Commissie van rapporteurs over de socia listen-wet hebben thans een wetsontwerp gereed gemaakt op het strafbaar gebruik van dynamiet en andere ontplofbare stoffen. In het Lagerhuis deelde Fitzmaurice mede, dat de zending van Maxwell naar Tenom zonder resultaat bleef. Uit een brief van den eersten stuurman der Niseroge- dagteekend 10 Maart, blijkt dat de kleeren en levensmiddelen door de bemanning werden ontvangen, en dat de gevangenen wel zijn, ofschoon de stuurman zelf onge steld was. Volgens latere berichten, nl. van 31 Maart, is een Italiaan overleden, en zijn drie anderen ziek, terwijl de bemanning groot gebrek aan levensmiddelen heeft. Aan den gouverneur van Singapore en den com mandant der vloot aldaar werd terstond gelast, al het mogelijke te doen om aan de bemanning levensmiddelen te zenden. De Pegasus vertrekt heden van Singapore naar Tenom met levensmiddelen voor drie maanden. De Engelsche Regeering onder- hem voor vijfhonderd louis d'or te kunnen uit- koopen. Een Fransch ambassadeur aan het hof van Ko ning Jakobus I van Engeland had, ter gelegen heid van de eerste audiëntie die de Vorst hem verleende, zich meer levendig en luchthartig, dan verstandig en doordenkend getoond. Toen de audiëntie afgeloopen was vroeg Jabobus aan zijn Rijkskanselier Bacon, wat hij wel dacht van dezen ambassadeur. Bacon antwoordde dat hij hem een forsch en welgebouwd man vond. „Maar zou hij een man wezen, die naar belmoren de betrekking zou kunnen vervullen, die hem werd opgedra gen?" „Sire," antwoordde Bacon, „de buiten gewoon lange menschen gelijken somtijds op de huizen met verscheiden verdiepingen, waarvan de hoogste vertrekken het slechtste gemeubeld zijn."

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1884 | | pagina 1