NIEUWE No. 798. Donderdag 22 Mei 1884 9e Jaargang. De Vrijmetselarij in Frankrijk. Achter den wagen. Houtwol. Eierdans in Indië: Hl IKLLHSI HE Hl lil! VI. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem Buiten Haarlem franco per post. Afz snderljjke Nummers t 0,85 1 0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. AGHTE MA NON AGTTATE. PRIJS DEB ADVEBTENTIÈN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KÜPPERS EAUREY. De jongste Encycliek van Z. H. Paus Leo XIII over de vrijmetselarij, waarin Z. H. met zooveel nadruk wees op de heillooze werking der geheime genootschappen, heeft natuurlijk protest uitgelokt van de zijde dergenen, die door deze waarschuwing ge signaleerd werden. Engelsche bladen meen den dat de Kerk, aan wie zij het kenteeken van hoogeu erust niet ontzeggen, zich thans door een ingebeelde kinderachtige vrees liet vervoeren. Ook Fransche organen hebben geroepen: de Paus overdrijft; wat hij meent te moeten doen is op zijn hoogst phautas- magorie, eeue geestenbezwering die geen vat heeft, en volgens le Temps zou het tafereel dat hij ophangt van deze instelling meer hebben van den romandan van de werkelijkheid. Maar wij staan voor feiten even waar als moeielijk te weerleggenmen kan den invloed, dien de vrijmetselarij uitoefent op het politieke leven in Frankrijk niet ont kennen en de herinnering aan eenige feiten is voldoende om aan te toonen, hoeveel in de laatste vijftien jaren dat lichtschuwende genootschap bijdroeg tot Frankrijke erger lijke wetten, wetten die de kloosterlingeu verbanden en het onderwijs verkrachten, om voor oogen te stellen welk deel dit ge nootschap heeft in het wanbestuur des lands en in gansch het verkankerd politieke leven. De vrijmetselaars vormen de meerderheid in den Senaat, en bij de Volksvertegen woordiging; de openbare ambten zijn in hunne handen, zoowel ministeriëele zetels als de hoogere en lagere posten van den Fiskus. Grévy, de President der Republiek, is vrijmetselaar. Ferry, Minister-president, is vrijmetselaar. Cazot, Voorzitter van het hof van Cassatie, is vrijmetselaar. Vrijmetselaars zijn bijna alle Gezanten, de onder-Secreta rissen van Staat, dignitarissen der admi nistratie en van de nieuwe colleges der recht banken. In een woord, het is de vrijmet selarij die Frankrijk regeert, want in de loges wordt de politiek beraamd, die het volk ziet werken. Zeer duidelijke bekentenissen zouden het kunnen bewijzen, al kwamen zij niet uit den mond van leden, wier oogen geopend werden, of uit officiëele meaedeelingen, die soms al te naief den ganschen toeleg der sekte verraden. In verscheiden verdienstelijke wer ken werd dit punt met meer dan gewoon FEUILLETON. Onder de tallooze anecdotes, die in Amerika van Artemus Ward verteld worden, is eene van de beste de raad, welken bij, kort na den oor log, aan een conductenr van een der spoorwegen in de Zuidelijke Siaten gaf. De weg was in een ellendigen toestand eb de treinen liepen uiterst langzaam. Toen bij den conducteur zijn kaartje overgaf, vroeg Artemus: „Is bet den passagiers geoorloofd deze spoorwegmaatschappij een raad te geven als zij bet op eene beleefde manier doen?" De conducteur antwoordde op norscben toon dat hij het wel dacht. „Welnu," ging Artemus voort, „ik ben op den inval ge komen of het niet beter zou zijn den Cow-catclier (een toestel, dat de koeien grijpt, die op de spoorbaan loopen) achteraan den trein te haken in plaats van vooraan de locomotief; want je ziet wel dat wij niet licht eene koe zullen inhalen; maar wat zou eene koe beletten den trein op een sukkeldrafje na te loopen, en bedaard den achtersten waggon in te stappen, tot groot ge vaar van de passagiers om door haar bezeerd te worden!" doorzicht behandeld. Wat hier volgt is groo- tendeels ontleend aan het standaardwerk van Claudio Jannet. Van latere schrijvers, die de vrijmetselarij het onderwerp eener nauw gezette studie kozen, geen gemakkelijke taak waar het actieve deel zich aan alle mogelijke nasporingen outtrekt, is Claudio Jannet, de uitstekende leeraar van het Katholieke Iustituut, wel degene, die het best is door drongen in hun geheimen codex en niemand O O heeft meer licht geworpen op hunne heil looze werking in de republikeinsche politiek. Als men zijn werk heeft gelezen, is men overtuigd dat de vrijmetselarij in Frankrijk de eerste rol speelt op het staatstooneel, dat zij er den koogsten toou voert en dat het hare leer is, die bijna zegeviert in de handelingen van het landsbestuur en de wetten. Men heeft getracht te beweren dat de vrijmetselaars zich niet met politiek be moeien, maar niemand is zoo onnoozel dit te gelooven. Overigens, zij zelf hebben het opgegeven hieromtrent hunne bedoelingen te verbergen, het masker is voor meer dan de helft met eigen hand verscheurd; de loge »l'Amitié« van Parijs heeft pas een be langrijk adres aan hare zusterverenigingen gericht, waarin dringend wordt gewezen op de noodzakelijkheid om de Republikeinsche politiek langs meer praktischen weg te drijven. Vroeger,* zoo luidt deze circulaire,» was de vrijmetselarij gehouden hare stellingen binnen te smokkelen onder den dekmantel van wijsgeerig streven in algemeen belang, onder de vaan der liefdadigheid en menschen- min, en in hare statuten schreef zijHet is verboden over politiek te spreken;* alsof de politiek niet de noodige grondslag is van elk willen op sociaal gebied. In 1876 en 1877, waren de verkiezingen een quaestie van bizondere zorg voor de loges, en dank zij hare organisatie, ver zekerden zij bijna overal de overwinning aan hare candidaten. De Monde magonique maakte nog onlangs melding van een feest door de loge »Sincérité« te Besanfou ge geven ter eere van een pasbenoemden Se nator en een afgevaardigde van het depar tement en zij voegde er bij: »Beiden hebben hunne dankbaarheid uitgedrukt aan de loge, erkennend dat zij hunne verkiezing te danken hadden aan de krachtige hulp der vrij metselarij.* Zij hadden gelijkwant de grootste meer- Panewitz, eeu bekwaam werktuig- en schei kundige te Breslau, is de uitvinder van de hout- of boomwol. Door scheikundige behandeling, dus leest men in Kennis geeft geld", wist hij uit de lange, dunne bladeren van het naaldhout eene vezelstof te ver krijgen, die zacht is en zich laat spinnen en weven. Panewitz had opgemerkt, dat de bladeren van alle coniferen, (taxis, den, spar, larix enz.) uit een bundel van uiterst fijne en taaie vezelen zijn saamgesteld, en dat die vezelen door een harsach tige zelfstandigheid worden aaneengehouden. Hij ging nu die bladeren of naalden koken, wist door bijvoeging van een bijtmiddel de harsachtige stof op te lossen, en toen nu de vezelen van elkander gescheiden, en door wasscheu van alle vreemde bestanddeelen gezuiverd waren, en vervolgens ge droogd, was zijn doel bereikt en de houtwol gevonden. Het eerste gebruik.dat men van deze stof maakte, was er de bekende van katoeu en wol vervaar digde watten mee te vervangen. Eu dat is gelukt. Men heeft de ondervinding opgedaan dat dekens, met houtwol-watten gevuld, de bedden, waarin ze gebruikt werden, van ongedierte of insecten vrij hielden, en dat stoelen of canapés, wier zittingen er van voorzien waren, tegen de mot beveiligd waren. Men schrijft dit toe aan den harsachtigen reuk dier wol. derheid der afgevaardigden en der Sena toren ziju volijverige ledeu eu iu het bewustzijn van haar zege, zijn de loges zoover gegaan van maar even te dulden dat een niet-broeder plaats nam iu de rij der Ministers. Zoo moest de Freycinet toeu hij Minister-president werd, toetreden tot de broederschap der Schotsche loge, waar van zijn vader venerabelgeweest was, en het officiëele orgaan zorgde aan dit feit de meest mogelijke openbaarheid te geven, iets wat men tot nog toe niet gewoon was. O O De loges willen dat men het wel wete dat niemand aan het bestuur kan blijven, zoo hij zich niet aan hare opperste leiding onder werpt Het is haar thans niet meer genoeg haar werk uit te voerenhet moet haar openbaar toebehooreu, haren stempel bezit ten. Eu wie weet of het niet krachtens deze bizondere overheersching van het genoot - schap geschiedt eu volgens zijn uitdrukkelijk consigue, dat Grévy genade schenkt aan bijna alle ter dood veroordeelden. Is dit het geval, dan heeft hij zich in zake van den geheimzinuigen Campi aan dien invloed onttrokken of hebben de Br.-, ditmaal vrede met zijne strengheid. Toen Grévy gekozen was tot President der Republiek (30 Jan. 1879) kende de vreugde der loge geen grenzenen zij uitte zich met geestdrift iu de »Souveraiu Chapi- tre« die onmiddellijk vergaderde. Men bracht den doorluchtigen broeder Grévy den rna- 90nniekeu toost; men begroette bein, na zijne benoeming als hoofd van het bestuur, bij monde van den officiëeleu redenaar o. a. met deze zonderlinge woorden De vrienden der vrijheid en der broederschap mogen zich verheugen het uur der lankmoedigheid zal thans slaanMoet men hierin het ge heim zoeken van Grévy's buitengewone grootmoedigheid Maar de vrijmetselarij wil meer. Als zij de hoogste macht iu haudeu wil hebben dan O is het om haar einddoel te bereiken: Frank rijk te vervreemden van het Christendom. Daarheen streeft sinds een eeuw hare vol hardende werkzaamheid, eu van Voltaire tot Gambetta liggen wel al hare helsche bemoeiingen en hare haat, die uitdrukking kreeg in de woorden van VoltaireEcrasez 1'infame,» vernietig deneerlooze, waarop een eeuw later als getrouwe echo en onveran derd wachtwoord die beruchte woorden klon ken, een onvervalscht credo van het ma- ijonnieke geloof: »Het clericalisme, ziedaar Ook voor de vervaardiging van tapijten, kar petten en paardendekken is ze uitnemend geschikt, en daarbij goedkooper dan de gewoonlijk daar voor gebruikte grondstoffen. Vrees voor den dood der boomen, die de naalden leveren, behoeft niet te bestaan, wanneer men zorgt, dat bij het plukken een klein ge deelte der bladeren nevens de bladsteeltjes blijft zitten. De ontbladering der boomen kan om de twee jaren geschieden. Iu Indië is de eierdans niet zooals men uit den naam, die er aan gegeven is, zou afleiden, een dans op die broze voorwerpen. Hij wordt op de volgende wijze uitgevoerd: De danseres, heeft een klein rad van maudewerk horizontaal op het hoofd.Rondom dit rad zijn draden vastgemaakt, op gelijken afstand van elkander, en aan het einde van elk dier draden is een strik, die door een glazen knop wordt open gehouden. Zoo uitgerust, treedt het meisje naar de toeschouwers toe, met eene mand vol eieren, die zij laat zien om te toonen dat zij echt zijn. De muziek speelt eene eentonige melodie en de danseres begint met groote snelheid rond te draaien. Dan grijpt zij een ei, steekt het in een van de strikken, en werpt het met eene vlugge beweging van zich, op zulk eene wijze dat zij den strik toehaalt. Het snel omdraaien van de de vijand.* Want zooals een der andere broeders zegt: »het onderscheid tusschen het Catholicisme en het Clericalisme is louter een hersenschim en om het duidelijk te zeggen Catholicisme eu Clericalisme ziju één.* Wel logisch! En Br.-. RaynalMinister van openbare werkeniu eeu der loges het drieste woord van Gambetta herdenkend, voegt- er ter O verduidelijking dezen commentaar aan toe: De vrijmetselarij, ziedaar de vriendin.* Het brutaalste atheïsme heerscht te<*eu- O woordig in de Fransche logeszoo zeer zelfs dat zij de verdeeldheid wettigt, die er sinds tusschen haar eu de Engelsche be staat. Toeu iu 1870, het Groot-Oosten de bevestiging van het bestaan van God en de onsterfelijkheid der ziel in hare constitu tie schrapte, heeft niet ééne loge, niet één vrijmetselaar krachtig protest aaugeteekend of zich onttrokken aan hare gehoorzaam heid. Integendeel, de mafonnieke bladen bevalen met warmte eeue brochure aan van Br.: Gastongetiteld«De vijand, dat is God!« En de goiloochenaar Bradlaugh werd benoemd tot eerelid van een der voor naamste loges van Parijs. Zooals dus Jannet onwederlegbaar be wijst, zijn de loges de schermen waarachter het politieke tooneelspel der Fransche Re publiek wordt voorbereid. Opportunisten, iutrausigeanten eu socialisten hebben ten slotte vrede in hetzelfde grondidee eu zingen er in koor hetzelfde refrein. Brisson, Clé- menceau Paul Bert zijn trouwe bezoekers van verschillende loges waar zij politieke ontwerpen verdedigen, ontwerpen bestemd om tot wet te worden verheven. Zoo werd het kostelooze, gedwongen Rekenonderwijs voor het als wet was ge formuleerd, lang te voren in de ma^n- nieke vergaderingen ter tafel gebracht, en het meest geincrimineerde artikel was daar opgesteld door Br.: Ferry vóór het aan Br.: Grévy ter ouderteekening werd voor gelegd. Evenzoo ging het met de opheffing der geestelijke corporatiëumet het ontnemen van het tractement der Geestelijken, mot het middelbaar onderwijs der meisjes, met de wet op de echtscheiding, met de schei ding van Kerk en Staat, met elke handige wetvervalsching, met de hervorming der magistratuur, in een woord met alle maat regelen, die Geloof en vrijheid hebben aan gevallen. danseres brengt eene middenpuntvliedende kracht te weeg, waardoor de draad zich recht uitstrekt als een straal, die uit het middelpunt van den cirkel schiet. Een voor een worden de eieren in de strikken gestoken, totdat zij, als 't ware, een stralenkrans om het hoofd der danseres vormen. Dan wordt de dans sneller zoo snel dat de gelaatstrekken van het meisje nauwelijks te onderscheiden ziju. Dit is een kritiek oogenblik; de minste verkeerde pas, de minste afwijking van de maat, zou de eieren tegen elkander doen slaan. Maar om met dansen op te houden? Daar is slechts een middel op de eieren weder uit de strikken te nemen op dezelfde wijze als zij er ingestoken zijn. Dit is wel het moeilijkste werk. 't Is noodig dat de danseres door eene enkele beweging het ei grijpt en het uit den strik neemt. Eene enkele verkeerde beweging van de hand, de minste aanraking van de draden, en 't is mis. Eindelijk zijn al de eieren er uitgenomen, de danseres houdt op, en zonder in 't minst dui zelig te schijnen na een dans van vijf-en-twin tig of vijf-eu-dertig minuten, komt zij met vasten tred naar de toeschouwers toe en geeft hun de eieren ten geschenke, die dadelijk in een platten schotel stuk geslagen worden, om te bewijzen, dat er geen bedrog bij heeft plaats are had.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1884 | | pagina 1