N I E U W E No. 805. Zondag 15 Juni 9c Jaargang Uit België. BUIT h L A I). 0,06 Een schilders list. mu ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem Buiten Haarlem franco per post. Afzonderlijke Nummers 0,85 1,- Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Janastraat Haarlem. SDIUf AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTlEN Van 16 regels30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag- avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KÜPPEB8 LAUREY. Gewichtige tijdingen kwamen tot ons uit België. De geloovige Katholieken hebben bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer een volledigeu triumf behaald. Met de meeste belangstelling zullen voorzeker ook de Neder- landsche Katholieken van die verblijdende uitkomst der stemming in België hebben kennis genomen. Wij hopen echter, dat die ingenomenheid zich niet enkel bij de Katho lieken zal voordoenmaar dat ook die Protestanten die nog hechten aan de be ginselen van Godsdienst en rechtin de vreugde hunner Katholieke medeburgers zullen deelen. Hetgeen in de laatste jaren in België werd gezien en door alle weidenkenden betreurd was ergerlijk in hooge mate; het moest ieder, die nog eeuigszins hecht aan vrijheid, waarheid (ook op godsdienstig terrein) eu recht tegen de borst stuiten. De Belgische libertijnen hebben inderdaad de vrijheid gedood. Gedreven door hun goddeloozen kerkhaat, deinsden zij voorgeeu middelhoe laag eu onzedelijk ook terug, als zij het bevorderlijk rekenden aan de bereiking hunner boosaardige bedoeling; het omverhalen (als dat mogelijk was) der Roomsch Katholieke Kerk. 't Spreek van zelf, dat geen geloovig Katholiek ook maar een oogenblik de vrees koesterde, dat de liberalen hun satanisch oogmerk zouden bereiken. De Kerk staat op de rots der eeuwen gegrondzij kan wankelen noch bezwijken. Toch kunnen de belangen der Kerk tijdelijk door men schel ijk bedrjjf worden benadeeld, eu daarom is het altijd zondig eu onverdedigbaar, het lijdelijk aan te zien, dat tegeu Gods Kerk wordt gewoed. Zoodra het hoogste en heilig ste wordt aangerand, mag geen geloovige daar tegenover onverschillig blijvenhij moet gebruik maken van elk eerlijk en gepast wapen om de aanvallen te bestrijden. H;er moeten wij opmerkzaam maken op een behendige eu slimme tactiek, welke door de liberalenten aanzien van de ge- loovigenwordt in toepassing gebracht. Terwijl de liberalen al hun kracht inspan nen om op elk terrein de overwinning te verworven doen zij de stelling hoog klinken, dat het den geloovigen eigenlijk krachtens het Christelijk beginsel, verboden zou zijn, voor hunne zaak op aardsch gebied te kampen. Door zulk een dwaze redeneering trachten zij op goedmoedige zielen indruk te maken. Is het nog noodig een dergelijk verminken van een verheven waarheid te weerleggen? Oppervlakkig zou men meenen van neen FEUILLETON. De terechtstelling van een olifant. Oiuler bovenstaand opschrift ontleent een Parijsch blad aan een brief van een officier uit Sontay (Tonkin) het volgende verhaal eener gebeurtenis, die kort na de bezetting van Sontay door de Fransche troepen heeft plaats gehad.Sontay is een groote, half Chineesclie, half Anamitische stad en in onderscheidene wijken verdeeld, die door muren, welke van schietgaten zijn voorz en, van elkander gescheiden zijn, zoodat men om oen Chineesclie stad in te nemen in den regel elke wijk afzonderlijk vermeesteren moet. Een uur na mijn aankomst, schrijft hij, was ik getuige van eene terechtstelling, welke mij lievig schokte. Sontay bezit twee oorlogsolifanten, waarvan de oudste, in 1762 geboren, tengevolge van een wond hinkte. Deze olifanten waren in de citadel in veiligheid gebracht. Zij waren door de cor- nacs er op afgericht voor de Franschen op de knieën te gaan liggen en de sousstukken op te doch de grootste onzin heeft wei eens bij enkelen ingang gevonden; wij zullen daarom het beweren der libertijnen kortelijk he spreken. Het Christendom bezit (wie zal liet looche nen een geestelijk karakter. Het is in de wereld gekomen om de zielen der menschen voor de eeuwigheid te behouden. Dat geeste lijk karakter van het Christendom vond zijn uitdrukking in de geheele openbaring van den Godmensch Wiens wieg was eene kribbe en Wiens sterfbed een kruis is ge weest. Er valt dus niet te twisten over de uitspraak, dat de Kerk bedoelt de geestelijke vernieuwing en heiliging van den zondaar. Maar de Kerk moest zich een plaats ver overen in de menschelijke maatschappij, wilde zij menschen behouden en zaligen. Naast het geestelijk karakter van Christen dom en Kerk staat dus hun menschelijke zijde. Dat idee wordt reeds uitgedrukt in het woord der heilige schriftuur: »Ilet woord is vleesch geworden.Eu daar nu de Kerk invloed moet oefenen op de aardsche toe standen en verhoudingen, is het een dure plicht en een heilige roeping voor aile ge loovigen, er voor te waken dat de Kerk niet belemmerd wordt hare Goddelijke taak te volbrengen. De ongeloo7igen (liberalen) begrijpen dat beter dan vele opperlakkige geloovigen, waaronder er zijn, die zich inbeelden, dat zij genoeg doen als zij hun kerkelijke plich ten vervullen. Dat laatste is zeker noodig, allernoodzakelijkst zelfs; het kan niet worden verzuimd, zonder eeuwige schade voor de ziel; doch niettemin is het niet genoeg. Als werkelijk de liefde voor den Heiland leeft in het hart, als het gemoed in geest drift is ontgloeid voor de Kerk, welke de draagster en bewaarster is der merkteekenen O Zijner genade en der bondszegelenwaar mede Hij het verbond tusscheu Hem eu zijne getrouwen bevestigde, dan voelt men zich als van zelf godrongenalles te doen ten einde aan de Kerk die vrijheid ver zekerd te zien, welke zij behoeft om in vollen omvang de uitdeelster der Genademiddelen te zijn en te blijven. Daar de liberalen dat alles zeer wel in zien, trachten zij de geloovigen te belezen, dat dezen aan elke politieke beweging moeten vreemd blijven. De libertijnen zouden met die lijdelijkheid der geloovigen hun voordeel doen, gelijk zij dat, helaas! al dikwijls reeds konden doen. Inmiddels gaan de libertijnen voort te woeden tegen de Kerk eu hare kinderen tegen haar geloovige kinderen natuurlijk bovenal. Met onverschillige Katholieken kunnen de liberalen vrede hebben hoewel vangen, die de soldaten hun toewierpen Om ze gehoorzaamheid te leeren, boorden de cornacs lien de punt van een ijzeren priem vijf centi meter diep in een wond, die zich achter liet oor b -vond eu die altijd open gehouden werd. Daags toen wij aankwamen bewonderden onze lui, die nog nooit olifanten gezien hadden, deze sterke dieren. De geleiders lieten de olifanten den geheelen dag werken en gaven ze brandewijn te drinken, die uit betel, eene Aziatische plant, vervaardigd wordt en waarvan men afschuwelijk dronken kan worden. De oudste olifant, uitgeput door de slechte behandeling van zijn cornac, werd tengevolge van dronkenschap en ook doordien de ellendeling hem zonder ophouden de ijzeren punt in de wond drukte, woedend, pakte onverwacht zijn vijand beet en slingerde hem met zijn snuit in de lucht. Toen zette hij den eenen poot boven op hem en begon met zijn snuit hem de armen en beenen af te trekken. Den tweeden oppasser die zijn makker te hulp wilde snellen, trof het zelfde lot. Toen wierp de olifant zijn slachtoffers in een poel, legde zich bij de lijken neder en hield den geheelen dag de wacht. Niet voor den de libertijnen zeer goed weten, minstens konden en behoorden te weten dat er geen onverschillige Katholieken kunnen bestaan. Als men waarlijk Katholiek is, kan men niet onverschillig zijn, want dan is flauw heid zonde, ja een zedelijke misdaad. In België hebben de liberalen ook dat liedje der lijdzaamheid gezongen zij hebben de geloovigen willen ontwapenen, doch het heeft niet gebaat. De kerkvervolging be reikte een hoogtepuntdoch God heeft het water wel tot aanniet over de lippen doen komen. Uitgetart en miskend, zijn de Belgische Katholieken op eenmaal als uit den sluimer outwaakt en hebben een moed een geest kracht, eeu bezieling aan den dag gelegd, welke de bewondering van geheel de Christen wereld moeten opwekken. Allerlei middelen werden door de liber tijnen bedacht en uitgevoerd, die enkel moesten strekken om de kracht van het Katholicisme ook bij de stembus te breken; maar het baatte niet. Sterker dan de sterkte van het liberalisme is de kracht van het Katholicisme gebleken. De Katholieken be schikken thans over een zeer groote meer derheid in de Tweede Kamer. Zulk een majoriteit heeft nog nooit eene richting, ook niet de Katholieke, in de volksverte genwoordiging bezeten. Wij kunnen de vaderlandslievende vreugde der Belgische Katholieken zeer goed be grijpen. Immers zij zijn metterdaad uit liet Egypte der libertijusche verdrukking naar bet Kanaan van herboren vrijheid gevoerd. Niet enkel tot meejubileereu met de Bel gische broeders moet het gebeurde hij de stembus in België de Nederlaudsche Katho lieken opwekken. Na bewonderen, moet men, als de gelegenheid zich daartoe aan biedt, op navolgen bedacht wezen. Gaarne geven wij toe, dat de positie der Katholieken in Nederland, God zij dankt beter is dau die van onze geloofsgenooteu in België. Toch moet het worden gezegd, dat het Nederlandsch liberalisme de Katho lieke belangen, vooral op onderwijs-gebied bedreigt, ja, reeds ontzaggelijk benadeeld heeft. Het zou dit zeker reeds erger hebben gedaan, als niet in de Tweede Kamer het aantal versterkt was van hen, die tegen de liberale verdrukking met kracht opko men. Dankbaar zij het vermeld dat tusscheu de geloovige Protestanten en Katholieken in de Kamer al meer geweuschte samen werking bestaat. Die samenwerking ont breekt echter nog dikwijls bij de slembus. Daarin kome spoedig verandering. Alle geloovige Christenen hebben in dit opzicht, één belang. avond zocht hij ziju gewone verblijfp'aats op. De resident gaf bevel het. dier te dooden. Men vuurde driemaal met een revolvevkanon op het arme dier; de granaten sprongen tegen de huid van li t dier uiteen eu liet«n diepe wonden achter, waar h:t bloed met geweld uitstroomde; dc olifant bleef echter overeind. Na liet derde schot ging hij stapvoets terug, evenals een sol daat die gewond is. Langs zijn weg iormde zich als liet ware een geheele beek van bloed. Hij kwam heel bedaard tot dicht bij mijn volk, dat hij zeker niet met vrede gelaten zou h-diben, als hij eeuigszins boosaardig was geweest. Een luite nant, die medelijden mot den olifant had, klom op een muur en schoot hem in het oor. Er moesten echter nog drie schoten gelost worden eer aan het lijden van het arme dier een einde was gekomen. Dertig man waren noodig om den kop met de prachtige tanden weg te brengen. Men heeft plan deze naar Parijs te zenden. De Aanamieten zaten den geheelen dag als raven bij het lijk. Zij deelden het in stukken het was een wezenlijke slachting, België leert, wat eendracht bij de stem bus vermag. Moge die les nit eeu naburig land niet voor de geloovigen in Nederland verloren gaan Er hebben Woensdag-avoud wanorde lijkheden te Brussel plaatsgehad. Zij waren van vrij ernstigeu aard. Den geheelen avond bewoog zich eeu woelige, zingende en tierende menigte door de voornaamste wijkeu. Hier eu daar hadden vechtpartijen plaats. Bij eeu Katholieken boekhandelaar zijn door een woeste bende de glazen in geworpen en de jaloeziën weggerukt. De woestelingen ziju vervolgeus het huis bin nengedrongen, hebben 's Pausen wapen bord neergehaald en verdere schade aangericht. o O Een aantal personen zijn in verzekerde be waring genomen. Van de ongeregeldheden sprekende, die Dinsdag-avond ook te Antwerpen in ruime mate zijn gepleegd, schrijft liet Hbl. van Antwerpen Wat bewijst die vernieling, dat wan- dalisme? Eens te meer dat het liberalisme geen goudwetteïijke partij is en zij maar al te lang, zij de overgroote minderheid, de meerderheid des lauds heeft onderdrukt. »Wij, wij hebben altijd de uitspraak der meerderheid geëerbiedigd; wij toonden alzoo uat wij de ware grondwettelijke partij zijn, en wij zullen dit toonen iu de victorie, zoo als bij de neerlaag. »Wij komen niet aan het Bewind om onze tegenpartij de vrijheid te ontnemen, zoo als de liberalen met ons gedaan heb ben; wij worden Gouvernement om de Grondwet weer in eere te herstellen, om liet: vrijheid in alles en voor allen, wier in eere te brengen; om België weer te doen worden wat liet moet zijn eu blijven: het laud, waarvan men eens zeide, dat het de meest vrije natie was der wereld De Rijksdag heeft bij eerste lezing in behandeling genomen liet voorstel van den heer Windthorst tot afschaffing der wet op de iuterneering en verbanning vanGeeste- 1 ij ken, wegens onbevoegde uitoefening van geestelijke functiëu. Na de eerste, werd bij tweede lezing art. 1 aangenomen met 117 tegen 40 stemmen. Ook art. 2 werd aan genomen. Vanwege de Regeering werd er geene verklaring ten opzichte van het voor stel afgelegd. Tegen het naderen der verkiezingen voor den Rijksdag begiuneu de liberale bladen te ijveren voor de loonsverbooging der min dere ambtenaren. Daar hun aantal legio is, schijnt die poging tot werving voor de libe rale candidaten niet ondoelmatig. Holbein, do groote kunstenaar, schilderde ook wel eens uithangborden voor winkels, 't Was toen een eenvoudige tijd en cle kunstschilders waren toen niet allen groote heeren. Eens zou hij een uithangbord schilderen voor een apotheek. Hij werd betaald per uur er. dat bedroeg toen onge veer de helft van hetgeen nu een huur koetsier voor een uur rijdens neemt. De schil der, die ziju arbeid verrichtte boven de winkel deur, op een stellage, waarover eau zeildoek gespannen was, had veel te lijden van dorst, tengevolg.o van de groote hitte. Het gevolg hiervan was, dat onze kunstenaar de lielft van dea tijd in de naburige herberg doorbracht om zijn dorst te lessclien. Maar om zijn werkgever te misleiden, schilderde hij onder dc stellage een paar beene.n die naar beneden hingen, eu zoo natuurlijk dat de apotheker, die dikwijls op den drempel der deur kwam kijken, telkens zeel voldaan weer naar binnen ging, nu hij den schilder aan zijn werk wist, ten minste gekolde.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1884 | | pagina 1