NIEUWE No. 806. Donderdag 19 Juni 1884 9e Jaargang Vrijmetselarij. HIlBLEKSIHü mum ABONNEMENTSPH IJS Per 3 maanden voor Haarlemr 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1, Yoor het Buitenland 1,50 Afzjnderljjke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. B ÜB EAU: St. Jansstraat Haarlem. MUNT AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIÊN Van 16 regelsc 30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers K P P E R S LAUREY. De waarschuwende stem die ten opzichte der vrijmetselarij onlangs uitging van den Opperherder der gausche Christenheid en gericht was tot de geloovigen der geheele aarde, geeft ons aanleiding omtrent de in richting en het doel van dit geheim ge nootschap iets naders mede te deelen. Daar toe diene het volgende. De vrijmetselarij is eene vcreenigiog, wier leden elkauder onderling aan zekere geheime teekens kennen en die zich zonder aanzien van stand of godsdienst als »broeders« be schouwen. leder vrijmetselaar zweert bij zijne aanneming geheimhouding tegenover onin- gewijden van alles wat hij in de loge te weten krijgt en ontvangt dan een certifi caat, waarin vermeld staat, dat hij in het geheim genootschap is opgenomen. De broederschap eener gemeente vereenigt zichals zij talrijk genoeg is, tot eene »loge«, die door eene oudere wordt beves tigd en van deze een reglement of wetboek ontvangt. Elke loge voert een symbolieken naamwaarbij de naam der stad of ge meente waar zij gevestigd isgevoegd wordt. Er bestaan drie graden te weten leerling, gezel en meester. De zaken der loge worden door den meesier van den stoel bestuurd. Deze wordt evenals de beide volgende bestuursleden of opzichtersmet meerderheid van stemmeu door de broe dersgekozen. In grootere Staten heeft men provinciale loges, die een aantal gewone loges onder hun beheer hebben. Alle vrijmet selaars verschijnen in de loge voorzien van hun schootsvel en van andere onderschei- dingsteekens. Hamer, troffel, passer, winkel haak enz. bevinden zich ouder de symbo- lieke teekens. Er bestaat tevens eeii nood sein voor het geval dat een broeder in lijfsgevaar verkeert; als dit sein gegeven wordt, is ieder vrijmetselaar verplicht on middellijk hulp te veileeueu. Het logehouden wordt in verschillende afdeelingeu gesplitst. Men heeit werk-logesinsii ueide-logesre ceptie-loges feest-loges, rouw-loges tafel- loges en zuster-loges (als de echtgeuooten, verloofden, zusters, dochters of andere vrouwelijke bloedverwauten worden toege laten). In de statuten, die in 1721 op eene algemeene vergadering werden aaugeuomeu, leest men het volgende»Een vrijmetselaar is door zijn beroep verbonden de zedelijke wet te gehoorzamen en als hij de kunst (na melijk een vrijmetselaar te zijn) goed ver staat, zal hij noch een domme loochenaar, FEUILLETON. Speelwoede in New-York. N ew-York mag zich beroemen eene uitmun tend geoiganiseeioe politiemacht Ie bezitten. De politie-ageuieD zien er flink, dopper, zindelijk, welgevoed en vernuftig uit. Zelfs eene zekere elegance is hun niet te oi izeggen. Zij hebben voor alles een waakzaam oog, doch ten aanzien van de speelhuizen in de wereldstad leggen zij eene onvergeeflijke onverschilligheid aan den dag. In Broadway, in Barcley street, in Ann street en in verschillende andere gedeelten der slad, beslaan zekere huizen, die onder den naam van hells" hekend zijn. Het zijn speelhuizen, waar men wel is waar, moeilijk toegang verkrijgt, doch uit welke men, eenmaal toegelaten, als een arm man te voorschijn komt. Reginald Mortimer is juist in New-York ge komen, na zijn vaders middelmatig vermogen geërfd te hebben, en hij gaat een dier boven vermelde plaatsen bezoeken. De buitendeur van den tempel der kansen is enkel op de klink en open voor iedereen. Daarachter echter is een glazen noch een ongodsdienstig woesteliug zijn. Een vrijmetselaar is een vreedzaam onder daan der burgerlijke macht, waar hij ook woont en werkt. Broederlijke liefdeniet het geloofis het fundament van het ver bond. Broederlijke liefde vereenigt allen die door verschil van geloof, vaderland, rang en stand gescheiden worden. Politieke doeleinden heeft het bond niet.Ziedaar dan het publiek verkoudigde doelen als dit iuderdaad het werkelijke doel is waarom dan die geheimzinnigheid, dat spelen met symbolen, waarom dan niet eerlijk bekennen: dat zijn wij, dat willen wij Waarom zich dan het air geveniu het bezit te zijn van een geheim, dat toch geen geheim is? En is er geen tegenspraak in gelegen, als men de vrijmetselaars zoo openlijk hnu doel hoort verkondigen, niettegenstaande zij ge heimhouding gezworen hebben van al het geen op hunne loges betrekking heeft? In derdaad men komt tot de couelusie als het openbaar gemaakte doel het ware is, door de verkondiging ervan de eed gebroken wordt; is daarentegen het verkondigde doel niet het waredan wordt er in de loge ook iets geheim gehouden wat het licht n'et verdragen kan, dan bestaau er ook mis- C dadige plannen. Een aantal vrijmetselaars hebben deelgenomen aan de verschillende revolutionnaire beweging van deze en van de vorige eeuw, buiten de loges deden de leden zich tallooze ma'en kennen als men- scken met alle booze Adamseigeuscliappen behept; in de bibliotheken der vrijmetse laars werden boeken gevonden vau onchris- telijken onzedelijken bijgeloovigeu inhoud. Met recht kan meu dus het genootschap beschuldigen dat het een ongodsdienstig en revolutionuair doel heeft, dat het, om tot zijn doel te gerakenalle hartstochten te hulp roept en zoo 't noodig is bijgeloof en onzedelijkheid niet van de baud wijst. Kan het dus verwondering barenais de Staat, zoowel als de maatschappij en de Kerk tegen zulk eene iu 't duister ageerende vereeniging optreedttegen een genoot schapdat slechts zijne aanhangers dient door de bekoorlijkheid van het geheim eu door het aanlokkelijke vau ongeoorloofde voordeelen aauhaugers wedt eu dezeu dau door de vrees voor wraak en schade aan zich bindt; tegen een genootschap, dat zijn doel zoowel als zijne middelen verbergt en verloochent, dat de namen zijner leden verzwijgt en met liet buitenland verbinte nissen aanknoopt, die aan de oogen van elk gezag worden onttrokken. Geeu wonder deur, die gesloten is. Een trek aan de schel brengt Cerberus te voorschijn in de gestalte van een man, die den bezoeker eerst goed opneemt, en als hij tevreden is met zijn onderzoek, hem met een buiging naar boven geleidt. Men treedt de voorkamer binnen, en hier verrast een laige met sneeuwwit damast en schitterend zilver, uw oog, en wild van alle soorten, vruchten, bloemen, koud vleesch iu geduchte schijven, patés en banket, de uitgezoebtste lekkernijen, zien u lae end aan. Fonkelende wijnen vloeien in zilveren bokalen. De champagne bruist cu de Rudesbeimer klokt. Er is cognac voor hen die in 't druivennat geen vertroosting kunnen vin den en de fijnste sigaren om het gemoed der verliezers op te beuven. Aan dit uitlokkend gastmaal zitten een paar heeren vervelenderwijze te eten en verwaardigen onzen vriend Reginald nauw met een blik als hij schuchter binnentreedt, meenende dat iedereen het oog op hem heeft. In deze kamer zocht Reginald te vergeefs naar de noodlottige maar aantrekkelijke speeltuigen, welke, oorspronkelijk uilgevonden om een kind te behagen, geëindigd zijn met een man te gronde te richten. Maar een beenachtig geklik laat zieli uit de achterkamer hooren, en een stem, die nu en dan uitroept wde heer wint, de tien verliest" dan ook dat de Katholieke Kerk van meet aau vijandig was tegen zulk een verderfelijk genootschap. Eu de Kerk was daartoe ver plicht, zelfs dan reeds, als de openlijk ver kondigde strekking der vrijmetselarij de ware wasimmers de vrijmetselarij huldigt een valsch liberalisme en zij is anti-confes sioneel twee eigenschappen die als hoogst verwerpelijk moeten worden beschouwd. Tegen het verderfelijk genootschap werden door Paus ClemensXII den 28steuAprill738, doorBenedictusXIVden 17denMei 1751,door Pius VII den 13deu Aug. 1814, door Leo XII den 13den Maart 1826, door Gregorius XVI den 15den April 1832 eu door Pius IX den 25sten September 1865 banbullen uitge vaardigd. Iu de allocutie van Pius IX leest men o. a. het volgende: »Tot de talrijke listen eu lagen met welke de vijanden van den Christelijken naam de Kerk Gods wagen aau te vallen, moet, zonder twijfel de goddelooze vereeniging van lieden vrijmet selaars geheeten gerekend worden die in den beginne zich iu 't duister verborgen hielden, eindelijk voor den dag kwamen om Godsdienst en maatschappij omver te werpen. Onze voorganger Clemens XII deed door zijn Apostolisch schrij ven deze secte in den ban. Beuedictus XIV bevestigde door zijne constitutie deze gerechtvaardigde han deling en bleef niet in gebreke, zijnerzijds de Katholieke Vorsten te vermanenal hunne macht en voorzorg aan te wenden tot onderdrukking dezer onzedelijke secte. O, had de hemel slechts gewilddat deze Vorsten aan de woorden van onzen voor ganger gehoor hadden verleenddat zij iu zulk eene ernstige zaak niet zoo laf hadden gehandeld, zeker wij, gelijk onze vaders, zouden dau nimmer zooveel oproerige be wegingen, zooveel verwoestende oorlogen, die gaasch Europa iu lichte laaie zetten noch zooveel bitter lijdenwaarmede de Kerk bezocht wordt, te verdragen hebben gehad. Eenige Staten gaven door het uitvaardigen van zware strafwetten, hunne adhaesie aau enkele beschouwiugeu der Kerkelijke Over heid andere daarentegen niet. Om speci aliteiten te noemen wordt beweerd, dat de revolutie van 1848 in Pruisen het werk van de loge was. Ook de Fransche en Ameri- kaausche revolutiën ziju door de vrijmet selaars voorbereid. In Spanje en Portugal brachten zij oproer en verderf te weeg en zij beschuldigden dan de Jezuïeten de ruïuen te hebben veroorzaaktdie zij zei ven hadden gesticht. afgewisseld door een afschuwelijken vloek van den man, die eerst wou spelen op den beer, maar door een luim of noodlottige ingeving zijn geld op de tien zette. Het prachtige maal lneft geene bekoorlijkhe den voor Reginald. Hij wenscht te spelen, en half verlangend en half beschroomd, treedt hij de speelkamer binnen. Hier vindt hij in een hoek der kamer e n tafel van een langwerpig vierkant en met een groen kleed bedekt. Daar achter zit een man, koel en met een scherp oog, wiens handen zich bewegen als die van een automaat, en wiens blik alles gadeslaat wat er omgaat. Aan ziju rechterhand zit een man met een bak vol geld en een carré van gekleurde legpenningen voor zich. De eerste persoon heeft een bord voor zich waarop al de kaarten van een spel geplakt zijn en een kleine verzilverde doos van een veer voorzien, waarin een spel kaarten is. Hij is de knartgever en dit zijn de werktuigen van het farospel. Welke verlangende gezichten rondom die groene tafel! Hoe angstvallig hechten de blik ken zich aan de kleine doos en vallen of ver heffen de gelaatstrekken, als de komende kaart wint of verliest! Er wordt weinig gesproken, maar de stilte is kwaadspellend eu drukkend. Omtrent den ouderdom der vrjjmetselarij worden de avontuurlijkste diugeu verteld; eenigen zeggeu dat zij zoo oud is als de wereld; audereu zoekeu hareu oorsproug bij Noacli, wederom audereu bij Salomo eu ziju tempelbouw, bij de vereeuigiugen der Romeiusche bouwkuudigeu, bij de tem pelridders euz. Ook met de alchimisten, de politieke partijeu vau Engeland iu de zeventiende eeuw, de carbonari euz., wordt de vrijmetselarij ia verband gebracht. De waarheid is, dat het ontstaan der vrijmet selarij uit de middeleeuwen dagteekent, doch dat de eerste loge iu het jaar 1717 te Londen is opgericht. In Duitschlaud ont stonden in den tijd dat men de heerlijke monumenten van kerkelijke bouwkunst vervaardigde, vereeuigiugen vau steenhou wers eu metselaars. Het gemeenschappelijk verlangen naar eene beschermde positie, 't welk zij met alle handwerkslieden der middeleeuwen deelden eu eindelijk het stre ven naar uitbreiding hunner voorrechten eu politieke zelfstandigheid, bracht hen meer en meer tot eene levendige verbroe dering, en ouder de leiding van degelijke bouwmeesters, streefden zij steeds naar een hooger doel. Deze vereenigingen bezaten zelfs eene eigen rechtspleging; ïn alle on derlinge twisten eu geschillen werd door de door hen ingestelde rechtsmacht uitspraak gedaan. De arbeiders, die iu 1440 aau de domkerk te Munster werkzaam wareu, richtten ouder den titel van vrije metse laars» eene vereeniging op, die in 1459 door gausch Duitschlaud en Zwitserland bekend was eu aanleiding gaf tot navolging. De leden dezer vereeuigiugen hadden in den groet en in het geven der hand een geheim, waaraan zij elkander keuden eu waren onder eede verplicht tot geheimhou ding van alle handwerksgebruikeu eu van de zaken, die iu hunne vereenigingen wer den behandeld. Iu het aannemen van broe ders waren zij zeer streng. Ook in Enge land kwamen in de middeleeuwsche periode dergelijke vereenigingen voor den dag, die met de Duitsche eene broederschap vormden. Zoowel de Duitsche vrije metselaars als de Eugelsche freemasons hadden hetzelfde doel. Doch in den loop des tijd3 verdween deze verbroedering meer eu meer, eu wel op zulk eene wijze dat in de zestiende eeuw de veree nigingen der Eugelsche vrije metselaars na genoeg hadden opgehouden te bestaan. Zij releveerden zich echter in de zeventiende eeuw, toeu door Iuigo Jouesde Italiaansche bouwstijl iu Eugeland werd ingevoerd. Men voelt dat men zich in een atmosfeer bevindt vau schrikkelijke spanning en dat misschien een hart in stilte breekt, geen voet van ons af. Sommige dier gezichten zijn gelijnd en gegroefd en op snnmige voorhoofden staat een kond zweet in dikke paarlen. Reginald's effen, jong en landelijk gezicht steekt vreemd af bij die verschroeide eu verweerde spelers. Reginald zet zijn geld op, maakt domme zetten, 't spreekt van zelf, en verliest. Inmiddels heeft de eigeuaar van dit speelhol ontdekt wie en wat Reginald is. Deze mannen hebben eene geheimzinnige ervarenheid om iemands geheimen uit te vinden. Hij treedt op hem toe en maakt zijn kennis. Hij wordt naar het souper geleid en met onderscheiding behandeld. De eigenaar edel mensch raadt Reginald aan niet meer te spelen. Er zijn een helder hoofd en een scherp begrip toe noodig om te winnen, en de kansen ziju altijd in 't faveur van de bank. Geslepen ellendeling! Welke Bram van twintig jaren haalde het ooit in ziju hoofd, dat hij iu beradenheid of slimheid te kort schoot? Reginald heeft alreeds f 800 verloren; uit eerbied voor den gegeven raad gaat hij er op iu. (Slot volgtj

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1884 | | pagina 1