NIEUWE 858. Donderdag 18 December 1884 9e Jaargang, Katholieke Corporation. 30 Cents. Hoe de Koffie ontdekt werd. Chineesche tijdrekening. Lichtgevende verf. miRüHMIIE (III It UT. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem t 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1, Voor het Buitenland 1,50 Afzonderlijke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. PBIJS DER ADVEBTENTIÈN AGHTE MA NON AGITATE. Van 16 regels Elke regel meer 5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KÜPPERS Sc LAURET. De Godsdienst van den Gekruiste, de Kerk, is de verzoening van den meusch met God en de vereeuiging der menschen tot een eenige, groote, de wereld omvat tende geestelijke familie. Van de Kerk, als zijne onfeilbare leerares, ontvangt de mensch de waarheid aangaande de meest gewichtige aangelegenheden en de vragen van zijn geest eu hart. Zij, de Kerk, geeft hem de sleutels tot oplossing van die raadselen, die van oudsher den den kenden meusch in China eu Indië, in Griekenland en Rome bezig hielden. Wie is God? Wat is de meusch? Wat is 'smenscheu doel en einde? Hoedanig is de verhouding tusscheu het schepsel en den Schepper enz. Al deze vragen werden door honderden oude en nieuwe philosofen behandeld en de wijsten der wijzen, zooals b. v. een Plato, erkenden openlijk, dat ten slotte een Gezant van den Hemel zou moeten verschijnen, om de menschen omtrent al deze vragen te onderrichten. De Gezant Gods is verschenen. Het licht der wereld is opgegaan eu 't heeft de geesten ver licht eu door de stichting der Kerk er voor gezorgd, dat alle volkeren van den aard bodem zekere oplossing van alle raadselen kunnen verkrijgen, die hun onderzoekenden geest aanhoudend bezighouden. Doch meer nog. De Kerk is het, die de geestelijke we dergeboorte tot stand brengt in de heilige Sacramenten. Zonder deze genademiddelen bestaat er geen heil voor de menschen en zonder de Kerk bestaan er geen genade middelen. De meusch kan de Kerk niet ontberen. Hij heeft haar noodig van zijn geboorte af tot het oogenblik dat zijne ziel van 't lichaam scheidt. De Katholiek blijft gedurende zijn ganscke leven, ten opzichte van de Kerk, een kind. Evenals een kind aan de hand zijner moeder zich laat leiden, aan de borst der moeder zijn honger en dorst stilt, in de armen der moeder zijne toevlucht zoekt, zoo blijft Toor den Katholieken jongeling, man en grijsaard de Kerk het voorwerp van de teederste vereering, liefde en zorg; hij ge draagt zich naar haar woord, laat zich door hare hand leiden, ontvangt van hare FEUILLETON. In het midden der vijftiende eeuw reisde een arme Arabier door Abessinië en hield zeer ver moeid bij een boschje stil. Daar hij hout noodig had om zijn rijst te koken, hakte hij een boom om, die vol droge bessen zat. Nadat hij zijn maal gekookt en gebruikt had, bleek hem dat de half verbrande bessen een lekkeren geur van zich gaven. Hij verzamelde er een aantal van, maalde ze met een steen fijn, en ontdekte dat de aromatische geur er van nog sterker werd. Terwijl hij zich daarover verwonderde, liet hij de massa toevallig in eene kan vallen, die een kleine voorraad water bevatte. Het bijna bedor ven water werd oogenhlikkelijk rein. Hij bracht het aan zijne lippen. Het had een aangenamen smaak, en binnen weinige oogen blikken had de reiziger zijne krachten terug en kon hij de reis voortzetten. De gelukkige vinder verzamelde zoo. veel bessen als hij dragen kon, en gaf bij zijne aaukomst te Aden in Arabië den mufti kennis van zijue vondst. Deze persoon was aan het opium rooken verslaafd en leed sinds jaren aan de gevolgen van dat gif. Hij nam de proef van een aftreksel van de bessen, en was over het terug verkrijgen van zijue krachten zoo verheugd, dat hij den boom uit dankbaarheid Cabnan noemde, wat in het Arabisch kracht beteekent. Zoo werd de koffie ontdekt. lippen den troost des harten terug, dien hij verloren had, neemt uit hare handen het Brood der Kracht, op den moeilijken levensweg, laat zich door haar sterken door zalving en gebed tot den doodsstrijd en smeekt haar, na zijn verscheiden zijner te willen gedenken in de heilige Offerande aan het altaar. De Kerk is voor hem een veilige gids te midden van den chaos der menschelijke meeniugen, twijfel en dwalin gen. Hij grijpt de hand der Kerk, als zijn voet begint te wankelen en er gevaar dreigt voor zijn Geloof en deugd. Voor het welzijn en den vrede der Kerk klopt zijn hart, voor hare vrjjheid strijdt zijn arm, over hare verdrukking stort hij tranen. Aan den anderen kant dringt deze liefde voor de moeder, den geest dier moeder on willekeurig en als van zelf in het hart van het kind. De geestdrift der Kerk voor Christus, haren goddelijken bruidegom, ontvonkt meer en meer in het gemoed der geloovigen. Dezelfde rustelooze werkdadig- heid der moeder voor de verheerlijking Gods gaat op de kinderen over. De ma- telooze liefde der moeder voor al hare kin deren, die met het bloed van het Godslam werden gekocht, plant in de harten barer kinderen de innigste en onbaatzuchtigste broederliefde. In den Heiland en de Kerk beschouwen de Katholieken zich als de kinderen van ééne familie. Zoo legden onze Katholieke voorouders in Jeruzalem en Alexandrië de opbrengst hunner ver kochte have aan de voeten der Apostelen en Bisschoppen neder en in de gansche kerkelijke geschiedenis tot den huidigen dag, beheerseht zulk een broederzin de Ka tholieke Christenheid en openbaarde hij zich in de oprichting van tallooze hospitalen, wees- en vondelinghuizen, in stichtingen, in beneficiën en legaten, die door rijke handen tot heil der broeders in Christus werden en worden geschonken. Onafzien baar is het veld waarop de Katholieke naastenliefde steeds gearbeid heeft en ge zaaid. Men spaarde zelfs den eigen persoon niet en nog dagelijks ziet men duizenden der beste zonen en dochteren van de Ka tholieke Kerk, afstand doen van vader en moeder, vau geld eu goed, van glans, roem en eer der wereld, zelfs van den eigen wil en persoonlijke vrijheid van handeleu, De oude Chineesche schrijvers geloofden, dat er vóór den tijd van Confucius een tijdperk w as geweest van 2,227,000 jaren en dat eerst toen de kracht van hemel en aarde zich vereenigde, om den mensch voort te brengen als de bezitter van den Chineeschen bodem. Van den tijd van Keizer Tawn af, tot 2000 v. C. echter, hadden de Chineezen twee verschillende jaren, een burgerlijk, dat door de maan werd geregeld, en een astronomisch of zonnejaar. Het eerste be stond uit 12 maanden, of maansomgangen; later echter werd er een dertiende bijgevoegd, om zijn samenvallen met het laatste te voorkomen. Zelfs in dat vroege tijdperk, bestond het zoune- of astronomische jaar uit 365'A dag evenals het Jnliaansche; ook was het op dezelfde wijze in gericht, daar er telkens om de vier jaar een dag werd bijgevoegd. Naar het voorbeeld van den Jezuïet Shall, namen de Chineezen in de 17e eeuw de Europeesche methode aan om den dag Jn 24 uur te Verdeeleu, eeu uur in 60 minuten en elke minuut in 60 seconden. De burgerlijke dag begint te middernacht en eindigt op mid dernacht van den volgenden dag. Sedert het jaar 163 v. C. hebben de Chineesche schrijvers de gewoonte aangenomen, om het jaar te dagtee- kenen van de troonsbeklimming van hun regee renden Keizer. Wanneer een Keizer den troon bestijgt, geeft hij zijn naain aan de jaren zijner regeering. Hij beveelt b. v. dat zij Ta-te zullen heeten. Ten gevolge van dit Keizerlijk bevel, wordt het volgend jaar de eerste Ta-te, het daar om aan liet ziekbed van lijdende broeders en zusters huune dagen in oppassing en verple ging,hunne nachten in waken enin 't verrich ten van nederige diensten door te brengen. En waarom dat alles? Omdat hunne moeder, de woorden des Heilands niet alleen in hun geest en gedachten heeft ingeprent >hebt elkander lief, maar omdat zij ook den geest van Christus uit haar eigen hart heeft geuomen en dien heeft geplant iu de harten barer zoueD en dochteren. Daarom zeiden reeds ten tijde der Apostelen de Joden tot elkaar: sziet eens, hoe zij elkan der beminnen.En deze zelfde bewonde ring vervult thans nog millioenen Turken en heidenen in het verre Oosten, millioenen ge doopte of ongedoopte moderne heidenen in Europa eu Amerika bij 't aanschou wen van den heldenmoed van Katholieke liefde en barmhartigheid in de hutten der armen en in de hospitaleu der kranken. Het Katholicisme is eu blijft een vast, on- verscheurbaar verhoud, 't welk zijue leden boeit aan de gemeenschappelijke Moeder, de Kerk. Dat is de geest vau het Katho licisme, dat is zijn karakter, zijne natuur. Willen we aan deze zaak een meer mo dernen naam geven, dan heet dit met an dere woordende karaktertrek, de grond trek van het Katholicisme is vereeniging, corporatie-geest. Wij weten reeds hoe het in 't wezen, iu de natuur der Katholieke Kerk ligt, onder haar vereerders den geest der vereeniging, het aaneensluiten te bren gen en te verplegen. En hoe staat het nu in dit opzicht buiten de Kerk geschapen. Het oude heidendom beschouwde den vreem deling als vijand. Daarmede is alles gezegd. Het Jodendom heeft de Heiland ons ge schetst in de parabel van den barmharti- gen Samaritaan. De leviet eu de priester, waren de afbeelding van het egoïstische Jodendom. En het Protestantisme Dit ont nam aan de menschen de Kerk. Door zijne grondstelling van het vrije onderzoek, de creteerde het Protestantisme iederen meusch tot zijn eigen onfeilbaren leeraar. Voor den Protestant is er dus geen Kerk. De Sa cramenten zijn hem overtollig, het Geloof alleen is hem genoeg. Daarom beweert Luther dan ook dat het H. Doopsel niet noodzakelijk is. Millioenen laten in on zen tijd niet meer doopeu. Waarom heb- opvolgencl het tweede enz. geheeten, totdat de /Groote Reine" of de „Groote Schitterende" beveelt, dat de jaren een anderen naam zullen dragen. De aldus gevormde tijdperken werden door de Chineezen Nun-hao geheeten. Overeen- eenkomstig deze wijze om de jaren te dateeren, begint er met elke regeering een nieuwe tijd rekening en men kan alleen dan te weten komen welke jaren overeenkomen met een Chineeschen datum, wanneer men een catalogus voor zich heeft van de Nun-hao, met hunne betrekking tot de jaren van de Christelijke tijdrekening. Iedereen kent tegenwoordig de door middel van phosphor calcium lichtgevende verf van Bal mains, waarvan men zich veel bediend om lucifersdoosjes, horlogestandaards, deurknoppen en in het algemeen die voorwerpen phosphores- ceerend te maken, welke men in het donker zonder rondtasten moet of wil aangrijpen. Mis schien trekt men ook bij ons nog niet genoeg partij van deze lichtverf. Er komen toch vele gevallen voor, waarin het gevaarlijk zou zijn zich van licht te bedienen om een lokaal binnen te gaan, en waar het zwakke licht van de be doelde verf voldoende zou zijn, om zich te oriën- teeren of iemand den weg te wijzen. In Engeland en Duitschland heeft men de lichtgevende verf op verschillende wijzen toe gepast, Zoo bedient zich de Engelsehe militaire genie b. v. vau lichtgeveude banden of linten oor nachtwerk. Deze liuteu worden gebruikt ben de Protestanten dan eigenlijk nog eene Kerk noodig? Iedereen is op het ge bied des heils souverein en heeft geen mid delen noodig tusschen de zondige ziel en den barmhartigeu God. Dat is de geest vau het Protestantisme, een geest, die tot scheiding leidt en het beginsel huldigt ieder voor zich en God voor ons allen. De geest van vereeniging is eene grondtrek der Katholieke Kerk. Liefde en derhalve aandrang om te werken voor God en de menschen, vormt de ziel van het Katho licisme. Daarom zien we dan ook den oor sprong van de Katholieke vereenigingen reeds bij den aanvang van het Katholicisme ontspruiten eu iu 't verloop der tijden ont- wikkeleu. Een blik in de jaarboeken der Kerk geeft er ons het bewijs van. Wij ontdekken den vereeuigingsgeest al ras in de wonderbaar snelle vorming van steeds grooter wordende Christelijke gemeenten. Het zaadkorreltje, dat gezaaid was, droeg onafgebroken heerlijke, veelvuldige vruch ten. Geen land, geen volk bleef van het in ruime mate verspreide zuurdeeg ver stoken. Duizenden Christengemeenten kwa men er jaar in jaar uit te voorschijn onder heidenen en Joden, in Europa, Azië en Afrika, onder beschaafden en barbaren. Noch de haat der Joden, noch de spot der heidenen waren in staat de zegetocht te stuiten, die de jonge Kerk door alle klas sen der volkereu door alle provinciën en steden ondernam. Noch de bloeddecreten van heidensche tirannen, noch de moord- bijl der Romeinsche stadhouders, noch de beleedigingen en spotschriften van afgodi sche wijsgeeren, noch de vuile taal der heidensche schouwburgen, noch de woede van het fanatieke plebs was in staat den vooruitgang tegen te houden van het chris telijk familieleven ouder werklieden eu Se natoren, onder slaven en machthebbers, onder burgers zoowel als onder hovelin gen en verwanten der Keizers zelveu. Een boom, doch dagelijks nieuwe takken, één groote Kerk doch met eiken zonsopgang nieuwe vereenigingen, nieuwe gemeenten, welke zich aan het groote lichaam aan sloten. Stomender wijs veroverde de Kerk den aardbol*, zegt Tertulianus,»en het bloed der martelaren was het zaad voor nieuwe Christenen.Wordt vervolgd. om loopgraven, mijnen, enz. af te zetten, en mitsdien te beletten, dat de vijand op de hoogte komt van uit te voeren werken, welke voor waarnemingen op eeuigen afstand op die wijze te zwak verlicht zijn. In Duitschland begint men zich van hetzelfde middel te bedienen voor aanvallen bij nacht, ter wijl men zich op dit oogenblik ook in België met proefnemingen bezig houdt. Elders heeft men glazen platen met deze verf bedekt, om daarmede stoomketels van binnen te onderzoeken. Door brandemmers met de licht gevende verf te dekken, gelijk weder op andere plaatsen is geschied, kan men ze gemakkelijk in het donkere vinden. Men heeft zich ook van deze verf bediend om boeien bij zeeëngten, den mond van havens, kanalen enz. lichtgevend te maken. De maatschappij der East India Docks te Londen heeft 300 reddingsboeien met de lichtgevende compositie doen verven, zoodat die, te water geladen, gemakkelijk kunnen worden bespeurd door personen die overboord zijn ge slagen. De maatschappij van den South Eastern Railway heeft ook onlangs in hare wagens der derde klasse groote phosphoresceerende glazen pla gen doen opstellen. Zonder het nut der uitvinding te overschat ten, is het wellicht niet overbodig in herinne ring te brengen, dat de lichtgevende verf be staat, en dat zij in gegeven omstandigheden ze- kere diensten kan bewijzen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1884 | | pagina 1