N I E IT W E \o. 860. Donderdag; 25 December 1884. 9e Jaar^ans Kerstmis. Katholieke Corporatiën. Een Kerstnacht te New-York. RI.MSIII ABONNSMEM'SP3IJ8 Per 3 maanden voor Haarlem r Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. Voor het Buitenland Afzonderlijke Nummers Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUBEAU: St. Jansstraat Haarlem. 0,85 1 1,50 0,06 AGITE MA NON AGITATE. PBIJS DEK ADVEBTENTIÈN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KÜPPERS&LAUKEY. Heerljjke dag! Zegenrijke gebeurtenis! De aarde jubelde, toen zij den lang ver wachte Vredevorst zag verschijnen en niet ten onrechte. Millioenen vrome harten hebben de woorden in zich hooreu weer galmen der Engelen: vrede aan de men- schen van goedeu wil; millioeueu zijn in den geest met de herders naar de kribbe geijld, om vol van geloof en kracht zich er over te verheugen, dat het aanschijn der aarde is vernieuwd. Op de schouders van den Jonggeborene te Bethlehem rust de heerschappij. De ster, welke de Wijzen uit het Oosten te- genstraalde, was de morgenster eener nieuwe tjjdsorde, de heerschappij der Christelijke gedachte op den aardbol. Waarop loopt de onmetelijke reeks van kampen en zwoegen, van zonden en heldendaden, van jagen en dwaleu, van nederlagen en zegepraleu, die wij de we reldgeschiedenis noemen, anders uit, dau op een strijd tusschen het licht en de duis ternis, tusscheu waarheid en bedrog, tus schen het kwade en het goede, tusschen het Kruis des Heeren en de banier van Lucifer? Een eeuwige strjjd tegen het goe de beweegt de wereld in een steeds wis selinden vorm, van de verschijning af van den Messias; een strijd, die voortduren zal tot het einde der eeuwen, waarin de hand van den Almachtige beslissend zal optreden en al het tjjdeljjke in den schoot van het eeuwige zal doen wegzinken. Het worstelen en kampen, waaraan wjj onze zwakke krachten wijden, gedurende de spanue tjjds, die wjj hier verwijlen, is slechts een kleine golf in den Oceaan van dien wedstrijd. Het zou een vermetele aanmatiging zijuwanneer wjj den wil des Allerhoogste:), die het stelsel dezer wereld naar de eeuwige plannen zijner oneindige wijsheid regelt, de hoogte en den loop der golven bepaalt, waarop het scheepje danst, de wet en weg wilden voorschrijven. De krijgsman doet ziju plicht op de beschei den plaats, die hjj inneemt, maar ziet niet naar den opperbevelhebber. Eu hoeveel miu- der zullen wjj dus mogen klagen, of den moed laten zinken, die er groot opgaan, onder de banier van den Heiland te kam pen. Een vrede, gelijk de eeuwige harmonieën aau gene zijde des grafs ons beloven, is op de aarde na den zondeuval niet mogelijk. Dalen de Engelen des vredes op de aarde neder, dan nemen zjj de plaats in de har ten van hen, die van goeden wil zjjn; wat aan het uitwendig gewoel der wereld ontzegd is, dat kan het deel zjjn van het inwendige leven, van elkeen in het bi zonder, tevredenheid en geluk, vrede met zjjn geweten en met zijn God. FEU ILL E TON. Het liep naar middernacht; de drukte en het gewoel hadden reeds lang opgehouden; de gon zende menigte, die den ganschen dag als een mierenzwerm dooreenkrioelde, was verdwenen; ieder had zijne inkoopen gedaan voor Kerstmis en maakte nu thuis de laatste toebereidselen tot vieriuo- van het groote feest. Waren in de hoofd straten nog eenige teekenen van leven te be speuren, in de zijstegen en achterbuurten was alles stil en doodsch. Ook de jongen uit den kruidenierswinkel aan den hoek, deed de luiken voor de ramen vast, en sloot de deur goed dicht, terwijl hij bij zich zeiven mompelde: //nu, het zal er van nacht spannen!" - Want de wind huilde en gierde door de straten, en joeg t e dwarrelende sneeuwvlokken woest omhoog; de lucht was snerpend koud, en alles voorspe t e een dier verschrikkelijke sneeuwstormen, die te New-York den winter zoo vreeselijk maken. Twee knaapjes tobden en sukkelden door de besneeuwde straat; het hoofd diep voorover ge bogen tegen den woesten orkaan, die hen on- mtêdoogend in het aangezicht sneed, bibberend en half verstijfd van de koude, daar hun el lendige lompen ternauwernood hunne naakt heid konden bedekken; het jongste, pas vijf jaar oud, weende en snikte, en kon zich bijna niet meer voortslepen; het oudste, zelf de acht jaren En die de vervulling vau deze boodschap der Engeleu te Bethlehem gevoelt, die zal werken eu streveu, lijden en wagen, om ook zijn bescheiden deel bij te dragen, ter vervulling van het eerste gedeelte vau het hemelsch lied: »Eer zij God in den hooge. Wij beleven het, helaas, dat het op de markt des levens op eene schrikbarende wijze mode is geworden, het Christendom te verachteu en voor dood te verklaren. Maar van den anderen kamt zijn wij ook getuige van het schouwspel, dat sedert het ongeloof openlijk of bedekt, den strijd der vernietiging tegen het Kruis aangordde eu met schijnbaar goed gevolg het aan zien eu de macht vau Geloof op een wou- derbare wijze gestegen is. Zij, die zich hebben ingebeeld, dat er slechts een kleine stoot nooilig was om Kerk en Altaar op zijde te schuiven, en den Staat, die God eu de Openbaring verworpen had, om zich te buigen onder het materialisme, tot deu eenigeu machthebber der stof eu des gees- tes te maken zij hebben zich bitter bedrogen, en zij zullen het, of zij willen of uiet, moeten toegeven, dat het Kruis uog altijd uitsteekt en schittert boven den toren Babylous en dat de heerschappij nog altijd rust op de schouderen van Hem, dieu de profeten vau het oude verboud smachtend tegemoet zagen, aau de wolken des hemels en deu dauw der luchtverhevelingen afba den eu dieu de geloovigen vau het nieuw verboud in vrome gezangen op Kerstmis verheerlijken. Eere zij God in den hoogeNeen wij hebben geen reden om moedeloos te zijn; ons vertrouwen wordt uiet beschaamd. Overal dagen lichtpunten op aan den som beren hemel, die zich over de Kerk van Jezus welft. God, dit zieu wij duidelijk, gebruikt zelfs de krachteu der vijanden tot zijn doel, ook de vijandige golven heffeu. het scheepje omhoog, ook de stormen doen zijn zeilen zwellen. Naar Rome zijn de oogeu meer gericht dan ooit, terwij! zijn haters meer en meet» in de schatting der wereld dalen en machteloos worden. Het Kindje iu de kribbe leeft nog eu toont zijn leven. Scheppen wij daarom aan de kribbe nieuwen moed eu frissehe krachten op de schouderen des Zoous, die ons ge schonken is, rust de heerschappij, de zege en het geluk. Vervolg en slot.) Wederom kwam een nieuw tijdperk. Welvaart en overvloed hadden de burgers weelderig en lichtzinnig gemaakt; nieuwe ontdekkingen eu uitvindingen hadden de gemoederen opgewonden, eeu aantal ouge- loovige geleerden en dichters hadden de hartstochten doen ontvlammen, het Geloof nog niet te boven, ondersteunde zijn kleineren makker met broederlijke teederheid, en keek met onderzoekenden blik overal rond of nergens eene schuilplaats te bespeuren was. Eindelijk ontsnapte hem een half luiden vreugdekreet: hij had de inspringende deur van den kruideniers winkel opgemerkt. «Zie, Tim,/, riep hij blijde; "hier is een goed hoekje, hier zijn we beschut voor den wind, eu kunnen we op ons gemak op den dorpel zitten." En de daad bij het woord voegende, trok hij den kleine mede in de gastvrije ruimte, waar zij, hoewel zeer onvoldoende, toch nog iets be veiligd waren tegen de ijzige vlagen; zij veeg den de sneeuw van den drempel eu kropen zoo dicht mogelijk bij elkaar om zich eenigszins te verwarmen. "Wel Tim," sprak de oudste opnieuw, "dat is eerst een fameus goed nachtkwartier, hè? Hier zullen we den heelen nacht wel kunnen blij ven zitten, zonder dat iemand ons komt opja- gen.„ I)e aangesprokene, nog half verkleumd, gaf geen antwoord; eindelijk, toen hij eenigszins uit zijn verdooving begon te ontwaken, zeide hij op meewarigen toon: «Ik heb honger, John." «Ik ook," antwoordde John opgeruimd, alsof het de genoegelijkste zaak der wereld was: «ik heb al van gisteren-middag niets gegeten.' «Zoo; hebben we dan van morgen die korst brood niet op straat gevonden?" «Zeker hebben we dat, maar die heb j» im- bespot eu de hoofdeu verward. Eeu zede- looze, trotsche, afvallige monuik waagde de woorden te verkondigen: »de Paus is de autichrist.« De golveu der revolutie bruisteu over stad en laud. Duitschlaud scheurde zich ten halve los van Kerk eu Paus, vau Keizer en Rijk. Men lokte de vijanden vau 't eigen vaderland vau Noord en Zuid eu begroef Duitschlands welvaart eu rijkdom, grootheid en aanzien, vrede en eenheid onder de puiuhoopen van deu ouza- ligsten burgeroorlog, die ooit werd ge voerd. Maar ook toeu ontbrak het der Kerk aau eene lijfgarde niet. De h. Igna tius stichte de Sociëteit vau Jezus eu maakte vau haar eeu bolwerk, dat tot hedeu deu haat en wrok der ketterij standvastig heeft getrotseerd. Het ouderwijs des volks in 't Geloof, de aansporing tot een echt gods dienstig, zedelijk leven, bet onderricht eu de opvoeding der jeugd, liet terugvoe ren der revolteerende gemoedereu tot Chris telijke gehoorzaamheid, dat waren hoofd zakelijk de wapens, waarmede Ignatius zijne heldenschaar tegeu de revolutie voor zag. De geschiedenis leert met welk een uitmuntend gevolg. Sinds honderd jaren bevindeu we ons iu het tijdperk der politiek-soeiale revo lutie, de consequentie vau de ramp vau 1517. De gebeurtenissen vau 1789 en 1848 zoeken huu einde. Vandaar de gisting weike iu onze dageu heersckt. Op deu achter grond staat de geheime macht met het roer iu de haud. Het volk wordt door de zedelooze pers bedorvende laatste vonk van 't Geloof verdwijnt. Iu vergaderingen eu bijeenkomsten wordt deu arbeider op sa- tanscb listige wijze tegen de sociale orde opgeruid eu eeu nieuwe hemel op aarde aau hem voorgespiegeld. De school eu de jeugd wordeu bedorvende Kerk wordt gekneveld. Het nihilisme iu Rusland is het gevolg van die onzalige opruiing. Over al glimt het vuur onder de asch en wacht het de eerste luchtstroom om in lichte laaie uit te breken. Heinde en verre heerscht ellende en gebrek. De armoede neemt schrikbarend toe. Wat de Kerk doen kan, verzuimt zij ook heden uiet. Als Engelen van troost eu be- moedigiug gaan de Liefdezusters naar de hospitalen, om daar haren gezegenden ar beid te verrichten. Stil eu verborgen hou den de liefdadige vereenigingen hare bij eenkomsten, bezoeken hare leden de ar men en verdubbelen zij hunne liefdegaven. Waarlijk, ook iu onze dagen schittert de Katholieke corporatiegeest op de glausrijk- ste wijze in den nacht der nevelen door. De Kerkelijke -ordeu hebben zich steeds naar de behoeften ontwikkeld eu gevormd. Sommige orden streefden hoofdzakelijk naar eeu stil,' eenzaam leven eu vestigden zich derhalve iu de bosschen of op de toppen mers heelemaal alleen mogen opeten, kleine gul zigaard?,, «Ik had ook zoo'n honger;" mompelde de andere. "Ja, en nu hebben we niets voor van avond; maar dat is zoo erg niet; morgen zal er wel wat te verdienen wezen; dan wordt er veel gereden, en zullen we wel hier of daar eeu paard mogen vasthouden; licht zal men ons tien centen geven, want het is morgen Kerstmi»; misschien krijgen we wel vijf en twintig centen bij mekaar; denk eens, Tim, een heel kwartje!" Het vooruitzicht op zulk een ongehoorder. rijkdom deed den kleine verstommen; slechts na eenige oogenblikken vroeg hij aarzelend: «Voor een kwartje kunnen we veel eten krijgen, niet waar John?" «Veel eten en lekker ook; laat eens zien, een boterham met vleesch en een kop warme koffie voor ons beiden, of een bord soep, of haché met warme aardappelen." De oogen van den kleinen Tim glinsterden bij de opsomming van al die heerlijkheden; de kou scheen vooreen oogonblik vergeten; hij drukte zich vaster tegen zijn broertje en riep vroolijk uit: «Kom, nu een mooi vertelsel! En de geduldige John, verheugd den kleinen jongen wat te kunnen afleiden, begon hem te vertellen van het Kind Jezus te Bethlehem, en van het schoone Kerstfeest en van hun vader en hunne moeder, die zeker wel een goed woord voor hen zou doen bij het Goddelijk Kind. «Zouden wij ook niet bij het Kindje Jezus en der bergen. Audere begaven zich naar volkrijke steden om zich aan de opvoeding der jeugd te wijden. Men staat verbaasd over de diensten, welke zij der menschheid hebben bewezen. Geen wonder dat ook zij het voorwerp zijn van haat en wrok van het liberalisme, dat hen gaarne zou willen verdelgen en van deze aarde voor goed zou willen doeu verdwijnen. Een der merkwaardigste verschijnselen in de geschiedenis zijn ontegenzeggelijk de kruistochten. De wilde horden van Mo hammed hadden het heilige land veroverd eu de pelgrims, die jaarlijks, naar overoud gebruik, de heilige plaatsen bezochten, op de snoodste wijze beleedigd eu mishandeld. De Pausen en Keizers vereenigden hunne stemmen met de terugkeereude pelgrims om de bevrijding en redding van het heilig Graf uit de handen der heidenen te be werkstelligen. Het volk riep: »God wil het!« Frausche en Germaattsche ridders verzamelden zich onder de banier van het Kruis. ïallooze vrijwillige strijders volgden hun voorbeeld. Dat was inderdaad een Christelijk heldendom, een triumf van deu Christelijkeu geest. Men verliet vrouw en kind, huis eu hof, geboorteplaats en va derland otn in 't verre land zich te gaau meten met het fanatisme der Muzelmannen, om het heiligdom te heroveren of te sterven op deu bodem, die door Christus' bloed was gedrenkt. Zoo iets had de wereld nim mer aanschouwdHet heilige land werd veroverd en Godfried van Bouillon als eerste Kouinguitgeroepeu.Doch de edele ridder wilde met de koningskroon niet prijken, daar waar zijn Heer en God de dooruenkroon op hei heilig hoofd gedragen had. Welk eene ze genvolle uitwerking deze gebeurtenissen hadden, laat zich nauwelijks beschrijven. De geschiedenis van Gregorius VII en van Hendrik IV leert ons hoe overmoedig het rationalisme zijn hoofd verhief, hoe diep het volk iu zinnelijkheid eu materia lisme was verzonken, hoe onverschillig men was jegens de Kerkelijke wetten. Zie, daar vertoont zich opnieuw eeu vuur, dat alle koude harten eensklaps verwarmt. Er wordt eene banier opgeheven, zicht baar voor gansch Europa, waarop eeu ver heven Christelijk idee als wachtwoord is geschreven. Groot eu klein, ridders eu zonen uit het volk trekken voorwaarts onder den kreet: »Voor Christus, den HeerU Voor deu Heilaud willen zij huis eu haard ver laten, voor den Heiland strijden en hun bloed vergieten. Dat was eene Missie voor gansch Europa. Wij zullen niet spreken van den zegen, dieu de Kruistochten heb ben gesticht ook op wetenschappelijk ge bied, wij willen slechts wijzen op de rid derschap van gansch Europa, die door deze geestdriftige beweging met nieuwe veerkracht eu enthusiasme werd bezield. bij moedor kunnen komen vroeg de kleine Tim. John anlwoorde niet, doch heete tranen big gelden hem langs de wangen. Arme kinderen; nog geen jaar geleden wisten zij niet wat kommer en gebrek was, en leefden zij gelukkig eu vroolijk, gekoesterd en opgekweekt door de teederste moederliefde. Eerst stierf hun vader en weldra ontrukte de onverbiddelijke dood ook de moeder aan hare lievelingen. De arme schapen doolden rond, hier liefdevol onvangen, daar onmeêdoogend verstooten, tot zij in New- York beland geraakten om het harde lol te deelen van zoovele verlaten kinderen, die in die we reldstad rondzwerven. Daar klonken tusschen het loeien van den storm de zware slagen dor klok, die het mid dernachtuur aankondigde: Kerstnacht was aan gebroken. Maar de kleinen voelden geen koude en hon ger meer; loodzwaar werden hunne hoofdjes, zij sliepen in, en droomden van deu schooneu Kerst nacht, en dat het Kindje Jezus hen kwam halen en naar den schoonen hemel bracht, waar hunne goede moe Ier met open armen gereed stom om hen te omhelzen Toeu de jongen vau den kruidenier J 8 „„„p.nv van de stoep wilde geilden morgen oe sneeuw r li-- ,ip ln'IHes (lsr belde kinderen, vegen, vond hij de JiJKJes Het Kindje Jezus had hen bij hunne moeder gebracht.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1884 | | pagina 1