NIEUWE No. 865, Zondag 11 Januari 1885. 10de Jaargang ht\ - -/C MT BERICHT. De verdragen en liet Congo-tractaat BUIT INLAND. s Hik van weten. En al beweren zij het te gendeel, zij koesteren inwendig toch bit ter weinig sympathie voor het Evangelie. I abosnementspb ijs Per 3 maanden voor Haarlem i 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1, Voor het Buitenland 1,50 Afzonderlijke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. - -V B U ït E A USt. Jansstraat Haarlsm. AG-TTE MA AGITATE. PRIJS DEE APVERTENTIÉN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uit ore vers K UPPERS TA URE Y. De SCHEURKALENDER van de Katho lieke Illustratie 1885, waarvan de prijs 0.50 is, stellen wij voor onze abonnós EN VOOR HEN, DIE ZICH NOG ALS ABONNÉS OP DE NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT AAN MELDEN tegen betaling van slechts 20 Cents, verkrijgbaar. Onze geachte abon - nés buiten Haarlem, die van deze aan bieding wensehen gebruik te maken, worden beleefd verzocht, het bedrag in postzegels (plus 10 cents voor frankeer- kosten) bij hunne aanvrage te voegen. Wij leven in een tijd, vvaariu men vele won derlijke dingen ziet gebeuren. Alles staat,ook op internationaal gebied, op losse schroeven. Hetgeen eenmaal werd overeengekomen met het doel om de eeuwen te trotseeren, bleek reeds sedert lang allerminst tegen de wer king des tijds bestand te zijn. Men zoo kunnen zeggen, dat de Rijken van ons werelddeel wandelen op verscheurde trac- taten. De reden van die wankelbaar heid der verdragen moet niet in de eerste plaats gezocht worden in den inhoud dier overeenkomsten zeiven, maar in den onzede- lijken grondslag, waarop vele tractateu rusten. Het is de macht der omstandigheden, welke aan de verdragen een eind deed komen. Nu zou men zeggen, als dat waar is, dan hebben de Regeeriugen ook geen schuld aan dat verscheuren der tractateu, dan han delen zij onder den invloed van overmacht- Maar die gevolgtrekking zou niet juist wezen. Men moet eerst bepalen, wat in dit geval, ouder overmacht moet worden ver staan. Eu dan gelooven wij, dat de omstan digheden, welke die overmacht iu 't leven roepen, door het eigen toedoen der onder scheidene Staten ontstonden. Zij waren de oorzaak van hel ontstaan der verwikke lingen, die al de ingrijpende veranderingen iu het Stateustelsel deden geboren worden, wijzigingen en omkeeringen niet met den toestand van Europa overeen te brengen. De beginselen, waardoor de volken (of liever hunne Regeeringen) zich lieten leiden, ont aardden. Hieruit vloeide als van zelf voort, dat de zedelijke kracht der natiëu was gebroken. Het onderlinge verkeer, de onder linge verhouding tusscheu de Staten moest den invloed daarvan ondervinden. FEUILLETON. De waterkuur. Ga nu heen, zei de directeur van het krankzinnigengesticht te L.... tot een student, die aan de inrichting de liydropatische gene zing praktisch wilde bestudeeren ga nu heen en neem een half dozijn natte lakens cu wikkel er dsn jonkman in, die van morgen is hierge- komen. Moet het water heel koud zijn? vroeg de student, onwillekeurig rillende, want het was Januari en het vroor hard. Het moet worden aangewend in zijn na tuurlijken staat, antwoordde de professor met een vriendelijk glimlachje; en stoor u vooral nist aan Int tegenstribbelen, zelfs niet aan het hevigste verzet van een patiënt, wie ook. De ineuscken hier, denk er om, zijn niet wel bij 't hoofd dus moet ge van hunne zonderlinge gedragingen maar volstrekt geen notitie nemen. Het jongmensch, 't welk ik nu onder uwe be handeling stel, zult ge vinden in No. 4. Geheel verdhpt in de beschouwing van de kracht des waters, ging de aspirant-do kter lie en om de aangeduide kamer op te zoeken. De oorlogen der moderne geschiedenis staan iu zedelijke beteekeuis ver beneden die van de oudere historie. Niemand zal kunueu ontkennen, dat er ook vroeger werd gestreden over gausch niet zedelijke geschillen, dat heersehzuclit en hebzucht een groote rol vervulden in de wording der worstelingen van de volkereudoch met dat al durven wij de stelling verde digen, dat doorgaans voor de oorlogen van de vroegere een beter motief bestond dan voor die van de nieuwe tijden. Met meer recht dan dat woord thans gebruikt wordt, kon men vroeger spreken van beschavingsmachten. Zonder haar zou Europa niet zijn Christelijk aanzien heb- beu verkregen. De oorlogen waren ourais- O O baar tot bereiking (wij weten 't niet juister uit te drukken) van de historische oogmer ken, welke men wilde verwezenlijken. Er bestond een geschiedkundige drang, die enkele machthebbers drong en dwong op te treden ais werelddwingers. Wie denkt bier niet aan Constantiju den Grooten en aan Karei den Grooten Doch ook nog in veel later tijden ontbrak het niet aan Vor sten, die, de een meer en de ander minder, zelfbewust, de onschatbaarste diensten be wezen aan de zaak der Christelijke volks beschaving. Zoo stond het vroeger geschapen. En nu? De daad verdween doch het woord bleef. Meu spreekt ook nu nog van beseba- viugsoorlogen. Doch alleen de oppervlak kigheid kau zich door die leus laten mis leiden. Wilde men werkelijk beschaven, dan behoefde men niet ver van huis te gaaner heerscheu nog ontzettend vele behartigenswaardige onbeschaafdheden op Europeescheu bodem. Het oog der beschavers reikt echter veel verder. Iu onze dagen zien wij zelfs dat Afrika, in zijn minst bekende deelen, tot het terrein der bescha ving wordt gekozen. Met geweld wil men de Afrikaneu al de zegeningen der Wes- tersche beschaving en outwikkeliug deel achtig doen worden. 't Klinkt machtig fraai. Maar als men de zaak van naderbij beschouwt, dau er langt zij, hoe schoon ook naar't uiterlijke, een gausch ander karakter. Was het de wensch der machtigen van Europa om waarlijk te beschaven, om de donkere zonen van Afrika te verlichten, dan was daartoe maar één middel, en wel, de verbreiding van het Christendom. Doch de meeste Staten willen daar zelf zoo.weinig moge- Hij vond ze weldra en tegelijk een jongmensch, ongeveer van zijn eigen leeftijd, die, hoewel eenigszius bleek van gelaatskleur, in ziju uiter lijk geen enkel spoor van ziekte verried. Deze beantwoordde den groet van den binnentredende met een lichte hoofdbuiging die vrij duidelijk beteekendeWat komt gij hier doen? Onze debutant-dokter bemerkte al dadelijk, dat het bij dezen patiënt niet recht pluis was iu de bovenverdieping en dienovereenkomstig nam hij zijn maatregelen; zonder zich verder te bedenken, draaide hij de deur op slot en stak den sleutel iu zijn zak. Deze handelwijze had tengevolge dat de patiënt de oogen wijd open sperde en den bezoeker alles behalve minzaam aankeek. Wees zoo goed, mijnheer, mij te zeggen waarom u de deur op slot draait, zei hij ein delijk, zijn best doende om kalm te spreken. Om zeker te zijn dat niemand ons komt storen. En waarom wenscht gij in mijn kamer door niemand gestoord te worden? vroeg de patiënt op vrij stroeven toon. Ik ben voor het oogenblik belast met het toezicht in dit gedeelte van de inrichting, zei de ander, om den patiënt het noodige ontzag in te boezemen. Als de beschavers van ons werelddeel tuk zijn op koloniën, dan is dat enkel om iu macht en aanzien toe te nemen en hunne bevolkingen te verrijken. Dat is het hoofddoel, al wat nu verder uog kan wor- O deu verworven, is louter toegift. De belan gen van het Christendom worden eerst na alle andere behartigd. Zoo is het gelegen, en daarom mag, naar onze opvatting, niet eenmaal gesproken worden van beschaviugsoorlogen. Engeland heet in Egypte te gaan beschaven, doch hoe men zich van die taak te kwijten dacht, dat bleek uit de proclamatie van Gordou aau de inwoners van SoedanZelfs het be houd der slavernij werd hun toegezegd of verleend. Eu is Nederlaud wel geheel vrij te plei ten van dat verloochenen van het Christe lijk karakter der natie, ook tegenover an dere volken? Hebben wij bij de Atjehcrs ons doen kennen als Christenen bovenal? De proclamatie van den Gouverneur-Ge neraal Van Rees tot Atjeh gericht, ademt de Christelijke sympathieën niet. Wanneer men alles nagaat, wat thaus om ous gebeurt in de wereld, dan gelooven wij, dat men ons niet zal kunnen tegen spreken als wij beweren, dat het met de quaestie van deChristelijke beschaving slecht gesteld staat in onze dagen. Vermakelijk (als de zaak er niet te ern stig voor ware) zou het tooueel kuuueu heeten, hetwelk Afrika en eeu gedeelte van Australië thans aanbiedt. Al de mogendhe den komen in beweging, om nieuwe land streken in bezit te nemen. Het ijverigst streven vau elk van hen is slechts om de andere een vlieg af te vangen. Met de in- landsche Vorsten worden, langs de meest behendige wegen, verdragen gesloten en daarop volgt dau met groote snelheid het ontplooien van de vlag der Natie, met welke werd gecontracteerd. Zoo heeft Duitschland ziju eerste koloniën verworven. En zoo vermeerderen de andere Staten de hunne. Ja, het is al gebeurd, dat de geheele quaestie der inbezitneming zich oploste in het meer of minder snel stoomeu der schependie 't eerst kwam, die 'c eerst nam. Terwijl dau de vertegenwoordigers der onderscheiden landen te Berlijn deftig zitten te beraadslagen over de rechten der respec- Loop naar den dwas het vrien delijk antwoord, dat van weinig ontzag getuigde. Ik verzoek u, mijnheer niet te vloeken, maar u gereed te maken om mijn behandeling te oudergaan. Uw behandeling Juist. Trek uit Trek uit Ja; trek uw kleêren uit, bedoel ik. Ik? Ge schijnt me zeer zwak van begrip. En wat zijt ge van plan uit te voeren. U achtereenvolgens in zes natte lakens te rollen u een flink stortbad te geven, met de voeten in het koud water; uw hoofd ook in een nat laken to wikkelen en dan Vergun me u te zeggen, mijnheer, dat ik volstrekt niet gestemd ben om met me te laten gekscheren; derhalve wees zoo goed uw biezoii te pakken viel de patiënt hem nijdig in de rede. Trek uw kleeren uit, dan zijt ge een beste jongen, zei de jonge water-dokter op sussendeu toon. Wil je maken dat je wegkomt, of ik gooi je het raam uitriep de patiënt woest. Kom, laten we verstandig zijnGe zijt hier gekomen om genezen te worden en de professor heeft de behandeling van uw bizonder t'eve Rijken in de Congo-streek, zetten de agenten dier mogendbedeti hunne rooftoch ten voort. Alles wordt haarfijn berekend op de conferentie, alle rechten en ver plichtingen worden duidelijk omschreven; er ontbreekt niets aan. Zou dat waar ziju Die vraag is van groot gewicht voor de toekomst. Toch durven wij niet auders dau tot haar ont kennende beantwoording besluiten. Het Congo-verdrag zal niet duurzamer zijn dau alle negeutiende-eeuwsche contracten. Men wil op de Congo eeu toestand scheppen, gelijk die wordt aangetroffen op de Donau. Da laatstgenoemde rivier zou onder iuteruatiouale Europeesche hoede worden gesteld. Wat heeft dat geholpen in deu oorlog tnscheu Rusland en Turkije. De Russische schepeu hebben de Turksche vervolgd, bestookt, genomen. Niet auders zal het op de Congo ziju. De overeenkom sten baten niet als de zedelijke wil bij ieder der contractanten ontbreekt, om de tracta- ten eerlijk na te leven. Eu iu dat gebrek aau moraliteit, iu deu breeden zin van dat woord, ligt de zwakheid der verdragen. De internationale rechten zouden beter gewaarborgd, de internationale verhoudin gen op solider basis gegrondvest zijn, als in de Staten van Europa de ware begin selen van godsdienst en zedelijkheid werk ten en heerschteii. Dau zouden de tractateu eeu bodem bezitten, waarop zij eeuwen lang veilig kouden rusten. Thans beschouwou wij de internationale verdragen als gelegenheidsovereenkomsteii aan welke slechts een zeer tijdelijke waarde kan worden toegeteld. Ook het Congo-verdrag zal worden ge ëerbiedigd tot liet tijdstip waarop eeu of meer der contractanten de kans schoon ziet om zich van de portie der anderen meester te maken. Het te sluiten tractaat is enkel een middel tot uitstel van eeu strijd over ieders deel in Afrika. Toch zal dit we relddeel zegen ervaren, omdat op den sol daat en deu diplomaat, de Priester volgt met het Kruisbeeld in de handen. w Opnieuw deelen de Belgische bladen mede, dat onderhandelingen tusschen de' Nsder- landsche en Belgische Gouvernementen worden gevoerd over de stichting van eeu Nederl.-letterkundige Academie, welke uit ziektegeval aan mij toevertrouwd; dus laten we terstond beginnen. Hier zijn, zooals ge ziet, de middelen, die behooren te worden aangewend: koud water, lakens euzoovoort. Zijt ge eeu gek of een grappenmaker vroeg (le ander grimmig. Ik ben een zeer bescheiden volgeliug van Priesnitz, (le apostel van de waterkuur, en ik hcop, onder 's hemels zegen, het middel te ziju om u in het bezit eener volmaakte gezondheid te herstellen. Maak u gereed voor de natte lakens. Ge zijt voor mij totaal een vreemdeling, zei de patiënt, en 't schijnt wel dat gij onbe kend zijt met het feit, dat ik een der hoofden dezer inrichting ben. De student had wel eens gehoord dat er geen beter middel is om van gekken iets gedaan te krijgen, dan hun gelijk te geven. Zoo deed hij en antwoordde vriendelijkIk weet dat gij een mar. vau gewicht zijt; maar dit doet in het on derhavige geval niets af, noch bewijst dat ge niet overeenkomstig de regels der inrichting moet behandeld worden. Intusschen had hij de lakens gereed gemaa t en het ijskoude water droop hem tusschen de vingers door. (Slot volgt.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1885 | | pagina 1