NIEUWE flo. 870. Donderdag 29 Januari 1885. 10de Jaargang BERICHT. Waar gaan wij heen? B U IT fc i\ L A 1\ D. EN VOOR HEN, DIE ZICH NOG ALS ABONNÉS OP DE NIEUWE HAARLEMSCHE COURANT AAN MELDEN tegen betaling van slechts 20 Cents, verkrijgbaar. Onze geachte abon - nés buiten Haarlem, die van deze aan bieding wensehen gebruik te maken, worden beleefd verzocht, het bedrag in postzegels (plus 10 cents voor frankeer- kosten) bij hunne aanvrage te voegen. U44RLEIHS(!HE ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlemt 0,8b Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1, Yoor' het Buitenland 1,50 Afzonderlijke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. JSK-i; AGTTE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIÉN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KUPPEES LAUI1T. De SCHEURKALENDER van de Katho lieke Illustratie 1885, waarvan de prijs 0,50 is, stellen wij voor onze abonnés De moord gepleegd op den politieraad Rumpff te Frankfort aan den Main, heeft onlangs de algemeene aandacht van de hoogere politiek afgeleid en was het on derwerp van meer of minder diepzinnige beschouwingen in de nieuwsbladen van alle partijen. De goddelooze daad werd een stemmig veroordeeld, en al werd ook hiel en daar eene stem vernomen, die er op wees, dat het slachtoffer van de snoode misdaad, door de wijze, waarop hij zijn ambt uitoefende, de wraak der anarchisten dikwijls had uitgelokt, dan wilde men daarmede de wandaad geenszins veront schuldigen, doch slechts eenigszins ver klaren. Met zeldzame eenparigheid stelt de open bare meeuiug de anarchistische leer voor den moord op den heer Rumpff gepleegd, verantwoordelijk. Men weet dat deze amb tenaar van politie in het anarchisten proces van 1881 eene belangrijke, van vele zijden later tamelijk streng beoordeelde rol heeft gespeeld. Men herinnert zich, dat er reeds jaren geleden een aanslag op het leven van den heer Rumpff werd gesmeed, doch toenmaals door de gevaugeuueming der samenzweerders werd verijdeld. Men heeft nog niet vergeten, dat de naam van dien man op de lijst der vogelvrij verklaar den in het blad van Most {De Vrijheid) heeft gestaan en dat hij door de leiders der anarchistische beweging reeds sinds angen tijd was ter dood veroordeeld. Met huivering komt men inderdaad tot de zekerhéid, dat in Duitschland Russische en Iersche toestanden met reuzenschreden naderen. Velen hadden gehoopt dat de zoo FEUILLETON Gedenkdagen in het jaar 1885. Het pas ingetreden jaar 1885 is zeer rijk aan honderdjarige gedenkdagen, die ons den blik op merkwaardige personen en gebeurtenissen van den voortijd doen richten. Den 7den Januari 785 ontving Wittekind, de heldhaftige aanvoerder der Nedersaksers, te At- tiguy den heiligen Doop, zoodat de 7de Ja nuari in zeker opzicht als de geboortedag van het Germaansche Christendom kan geheeteu worden. Drie eeuwen later zag het jaar 85 den tra- gischen dood van een der grootste Pausen, die met krachtige en gezegende hand de Kerk van Christus uit het dreigende gevaar der secula risatie en der verdrukking dcor de Vorsten redde. Als ten huidigen dage het Katholicisme, niette genstaande alle pogingen der wereldlijke macht hebbers, krachtig en onbedwongen stand heeft gehouden, dan hebben wij dit ongetwijfeld te danken aan Gregorius VII, die den geweldigen strijd togen Hendrik IV, den vertegenwoordiger van het gewelddadige despotisme, met evenveel moed als doorzicht en volharding aanvaardde. En al werd Gregorius ook den 25stcu Mei 1086, door de trawanten van Hendrik IV uit Rome ver dreven,en al moest hij in verbanning, schijnbaar ge. slagen, verlaten te Salerno sterven, toch had zijn beginsel, de vrijheid van de Kerk, overwonnen; vaak hoog geprezen politiek der Duitsche Staatslieden en voor alles de tegen het socialisme uitgevaardigde uitzonderingswet, misdaden naar de wijze der nihilisten en feuiaiis, zouden voorkomen hebben. De optimistische ideeën dienaangaande hebben schipbreuk geleden, de misdaad te Frank fort gepleegd is bij uitstek geschikt hen tot hen juiste begrip der tegenwoordige toestanden te brengen, die in den waan verkeerden, dat de biuneulandsche politiek van Duitschland de anarchistische spook gestalte zou doen verdwijnen. De moord op den heer Rumpff gepleegd heeft het terrein verlicht en het is aan geen twijfel onderhevig, dat de politiek van Prins Von Bismarck in den strijd tegen de roode In ternationale zonder succes is geweest. De socialisten-wet en de sociale hervorming waren niet in staat aan do alom lieer- scheude verwildering paal en perk te stellen. Het volk wordt meer en meer af- keerig van het Christendom, van de mo narchie en van de sociale orde en in steeds uitgebreider kringen gaat, bij gebrek aau eerbied voor den Godsdienst, de achting voor het leven en voor het eigendom der medemenscheu verloren. Waar gaan wij heen zoo vraagt een ieder, die nog hart voor Godsdienst en ze delijkheid heeft, bij het aanschouwen van zooveel verwildering in de beschaafde* Staten. Inderdaad de vau zijn Christelijk karakter ontroofde Staat kan zijn sociale taak niet volbrengen. Hij is niet in staat misdaden, als die in Fraukfort gepleegd, te voorkomen. In eeu Staat, waar de Godsdienst vervolgd wordt, zal het leven vau het individu en het bezit niet worden geëerbiedigd. De zucht naar genot, die niet door de vrees voor een Eeuwigen Rechter wordt in toom ge houden, geeft aan den ongeloovigeu rnensch het moordstaal in de hand en de personen vallen, die hij meent dat in 't botvieren van zijn onheilige genotzucht feitelijk of denk beeldig in den weg staan. Zoover heeft het moderne régime de maatschappij ge bracht. Niet alleen in Duitschland, maar ook hier en elders verdwijnt hoe langer zoo meer de eerbied voor Godsdienst en zede lijkheid. Men tracht schier overal het woord God te verwijderen uit alle talen der wereld. de opvolger van Hendrik moest zulks erken nen. Dat was een cultuurstrijd van grooten omvang en zwaarte, evenals de last, die nu schier allerwege op de schouders der geloovi- gen is gelegd. Het is mogelijk, dat wij, even min als Gregorius, de zegepraal der Kerk met eigen oogeu zullen aanschouwen, maar de over winning is ook tlians, zelfs volgens bloot men- schelijk vooruitzicht, even zeker, als toen. Het jaar 1685 is wederom merkwaardig door den sterfdag van een beroemden Paus, wiens wereldhistorische verdieusten op een gansch ander gebied liggen. Den lOdeu April 1585 stierf Gregorius XIII, de verbeteraar van den Juliaanschen kalender, die sinds 1582 door alle beschaafde natiën (met uitzondering van het half beschaafde Rusland en van zijne dependentiën) aangenomen is, in weerwil vau de aanvankelijke tegenwerking der Protestantsche overlieden. Hetzelfde jaar 1585 is het geboortejaar van een der machtigste en grootste staatslieden van Frankrijk, van den Hertog de Richelieu (gebo ren den 5deu September), die zich ook geeste lijke titels, ja zelfs den Kardinaalshoed wist te verschaffen. Richelieu had geen ander doel, dan Frankrijk groot te maken. Terwijl hij in den dertigjarigen oorlog de Duitsche Protestanten ondersteunde, bestreed hij het Protestantisme in Frankrijk, om in dit land de religieuze een heid te behouden, die hij, van een politiek stand punt beschouwd, weuschelijk achtte. Den 22sten Maart 1685 hief Lodewijk XIV In Frankrijk, de Unioers betoogde het on langs, is dat al geschied in de politieke taal. Sedert 6 jaar heeft noch Grévy, het hoofd van den Staat, noch een zijner Mi nisters over God gesproken in redevoerin gen of andere officiëele stukken. In het parlement is er geen quaestie geweest van God, tenzij in de wet, welke even als hier, beveelt dat Zijn naam verdwijnen moet uit het openbaar onderwijs. De schooltaal heeft eveneens het woord God afgeleerd. De on derwijzers mogen het niet meer uitspre ken. Vele millioeneu kindereu gaan tegen woordig ter school zonder ooit van God te hooreu gewagen. Het jongere geslacht groeit dus. op iu het officieel atheïsme. De geest der schoolwet is in een groot aantal boek drukkerijen doorgedrongen. Er bestaat te genwoordig eene geheele verzameling van schoolboeken, waaruit de naam van God stelselmatig is verwijderd. Buiten de Katho lieken schijnt het geloof aau God uit onze maatschappij verbannen. Men gaat er groot op atheïst te zijn. Het bestuur van vele lauden is atheïstisch. De secularisatie, welke door de moderne maatschappij volvoerd wordt, is slechts de praktijk van liet atheïs me. De nieuwere geest beweegt zich geheel en al iu de richting der godloochening. De grondslag der revolutie is de godlooche ning. De wereld heeft uooit iets dergelijks aanschouwd als wat tegenwoordig geschiedt. Alle volkeren hebben de Godheid erkend en aangebeden. Het woord God was het voornaamste vau alle talen, het gewich tigste voor alle gewetens. Van waar krij gen de men1 eken dien haat jegens God? Van waar die bizonder verwoede godde loosheid iu onzen tijd?Die algemeene aan val van het atheïsme, aangewakkerd dooi de secteu, begunstigd door het gouverne ment en gesteund door alle middelen van onderwijs en publiciteit, ziedaar het ver schijnsel eener waarachtige waanzinnigheid. Onze eeuw, in opstand tegen God, is eene monsterachtigheid iu den loop der tijden. Tot welk een staat vau barbaarschheid zouden wij langzamerhand vervallen zonder het Katholicisme, dat iu de wereld de ver heven kennis van God staande houdt. De wijsgeeren twijfelen, de geleerden weteu niets meer; maar de Kerk gaat voort met het zingen van haar Credo. Nevens haar het edict van Nantes, dat aan de Protestanten viijheid van godsdienst gegeven had, weder op. Als wij ook het jaar 1535 willen gedenken, van 't welk ons thans 350 jaren scheiden, dan hebben we twee belangrijke gebeurtenissen te releveeren. De 24ste Juni 1535 is de dag der verdelging van de wederdoopers te Munster; sinds dien dag is de hoofdstad van Westfalen een bolwerk van het Katholieke Geloof en van het Katholieke leven gebleven. Den llden Juli 1535 stierf Joachim I, de laatste Katholieke Keurvorst van Brandenburg, die in de verwar ring van den tijd der zoogenaamde reformatie, een hechte steunpilaar was vau het oude Geloof. Voor zijn doodsbed liet hij zijn zoon zweren, trouw te blijven aau de Roomsch-Katholieke Kerk, maar de hebzuchtige en zinnelijke Jo achim II liet al zeer spoedig' de reformatie haren intocht in Brandenburg houden. Dat was eene gebeurtenis, welke de schromelijksie en beklagenswaardigste gevolgen had. Hoe geheel anders zou de toestand van Duitschland zijn, als Brandenburg in den geest van Joachim I met de keizerlijke macht in religieuze en po litieke eendracht ware gebleveu. Het 85ste jaar van de zeventiende eeuw on derscheidt zich ook door de geboorte van twee groote meesiers der toonkunstGeorge, Frede- rik Handel, de schepp r vau den „Messias", ge boren den 25sten Februari 1685 en Johannes, Sebastiaan Bach, de toonzetter der „Matthias— passie", geboren deu 21sten Maart van dat jaar. zal altijd het geweten van het menschelijk geslacht staan. De belhamels van het atheïs me kunneu met de gouvernementen de stem der Kerk overschreeuwen, het woord God schrappen, de eeuwigheid van het stof en den tnensch, het noodlot van het heelal en de goddelijkheid van het niet verkondigen, gelukkig voor het menschdom dat die gek ken er nooit in zullen slagen, noch de idee van God in de harten der menscheu, noch het leven der Kerk te vernietigen. Hetis ons daarom onbegrijpelijk hoe zelfs consciëntieuze staatslieden ouder de tegenwoordige omstandigheden voortgaan eene macht te bestrijden, die de bron en het fundament is vau elke zedelijke orde. Wij gruwen vau oene politiek, die de oor zaak is vau afschuwelijke gebeurtenissen als die vau de misdaad te Frankfort ge pleegd en wij willen het gevraagd hebben of de leidende machten niet spoedig tot inkeer zullen komen en beseffen zullen, dat hare politiek de hechtste steunpilaren van Staat en maatschappij ondermijnt. Wij willen het tenminste hopsn: want als onze moderne regeeringswijsheid niet spoe dig tot inkeer komt, wanneer men niet wegen inslaat, die tot samenwerking vau alle orde-machten tot oplossing vau het sociale probleem leiden, wanneer men in tegendeel voortgaat op de sociale wanorde deu stempel der legitimiteit te drukken en tegelijker tijd het Christendom bemoeilijkt in de vervulling van zijne taak en plichten, dan zal de spoedige ondergang van de meuschelijke maatschappij het onvermijde lijk gevolg eener zoo dwaze, ja misdadige handelwijze zijn. Daar gaan wij dan heen! In den Rijks iag is weder een langdurige discussie gevoerd over de adresbeweging, welke werd uitgelokt door het votum van 15 December jl., betrekkelijk een nieuwe directeursplaats aan het Departement van Buiteulandsche Zaken. De partijen stonden zeer scherp tegenover elkaar. Nieuws werd eigenlijk niet iu 't midden gebracht. Dr. Windthorst verklaarde, dat hij ook bij de derde lezing tegen den betrokken post zal stemmen. Te Frankfort a/M. en het naburige Of fenbach is uu wegeus de jongste voorvallen Beiden bereikten het hoogste standpunt hunner kunst. Een droevig beeld uit de vorige eeuw roept de geboortedag van Lodewijk XVII te voor schijn. Op den 27sten Maart 1785, in deu laatsten glans van het hof te Versailles, aan schouwde de ongelukkige zoon van Lodewijk XVI hot levenslicht. Het leedere kind deelde de gevangenschap zijner ouders en werd na hunne terechtstelling aan deu '.vreeden schoenmaker Simon overgeleverd, die het tot het jaar 1795 lichamelijk en geestelijk dood martelde. Om dit zeer beknopte overzicht, dat natuur lijk voor veel uitbreiding vatbaar is, met eene anekdote te eindigen, willen we gewagen van den Prins-Bisschop van Ermland, Graaf Igna tius Krusicki, die 150 jaren geleden (den 3den Februari 1735) werd geboren. Hij was een zeer gevierd Poolsch dichter. Van zijne tintelende geestigheid moest Frederilc 11 eens een proefje ondervinden. Toen do Prins-Bisschop, wiens rechten en inkomsten door deu Koning aan merkelijk verminderd waren, op zekeren dag te Saussouci bij Frederik II aan de koninklijke tafel zat, zeide de ongeloovige Koning op zijne spottende wijze: „Ik hoop toch, mijnheer de Bisschop, dat gij mij eens onder uwen bisscliop- p lijken mantel iu het Paradijs zult medenamen.» „Sire," aldus antwoordde de Bisscliop, „gij hebt' mij den mantel zoodanig besnoeid, dat ik er onmogelijk contrabande onder verbergen kan."

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1885 | | pagina 1