NIEUWE Mo. 874. Donderdag 12 Februari 1885. 10de Jaargang agite ma non agitate. De vooruitgang der Katholieke Kerk in de 19e eeuw. 2e 3e 4e 5e 6e 7e 8e Se 10e 2 5 10 15 20 25 30 40 12e 13e 14e 15e 16e 17e 18e 19e 80 85 90 100 125 185 200 260 HURLEUSI HEIST. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1, Yoor het Buitenland 1,50 Afzonderlijke Nummers 0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUBEAÏÏ: St. Janastraat Haarlem. PBIJS DEB ADVEBTENTIÉN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrpdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KUPPEKS fe LAUREY. Een ieder, die het verleden der Katho lieke Kerk, van haar begin af tot op onzen tijd, aan eeu onbevooroordeeld onderzoek on derwerpt, zullen behalve vele andere won derbare verschijnselen, waaraan zij boven mate rijk is, twee verrassende feiten in 't oog vallen, die in de geschiedenis van alle volken en Godsdiensten eenig zijn. Ten eerste zal hij vinden, dat de Katholieke Kerk steeds, in elk tijdperk, een grooter aantal leden telde dan alle overige Christe lijke godsdienst-vereenigingeu te zamen. Dit was zelfs het geval iu den tijd van den grootsten afval van de Kerk. Het tweede feit, waarvan in dit ons ar tikel zal gesproken worden, is, dat de Katho lieke Kerk, en zij alleen, van alle Gods diensten op deu aardbodem, op eeu onaf gebroken wasdom kan wijzen, gedurende de achttien êeuweu van haar bestaan. Alle andere Godsdiensten namen gedeeltelijk lang zamerhand, gedeeltelijk plotseling iu uitge breidheid toe; de meeste echter kwamen dan weer spoedig tot verval of gingen hun on dergang tegemoet. Eenige kwamen tot eeu zeldzame hoogte in hun wasdom, welke zij later niet meer kouden bereiken. Slechts drie hebben eeu hoogerenouderdom dan de Katho lieke Kerk, namelijk die der Joden, Chineezen en Indiërs; zij bevinden zich echter sinds eeuwen in eeu versteenden, mummieachtigeu toestand, waarmede eeue verdere uitbreiding, ontwikkeling en krachtige invloed op het menscholijk geslacht overeenigbaar is. Bui tendien bezit geen dezer Godsdiensten een algemeen karakter, zjj blijven alle binnen de palen van de volksstammen, waaruitzij zijn ontsproten. Yan alle aardsche instel lingen, is de Katholieke Kerk de eenige, die een aanhoudenden wasdom, eeue conse quente, organieke ontwikkeling en onder scheidene tijdperken van bloei heeft beleefd. De volgende cijfers bewijzen de numerieke toeneming onzer Kerk. Zij zijn ontleend FEUILLETON. De Koning van Yvetot. In het jaar 1794 woonde in een huis in de straat Canebière te Marseille een portier, die tevens kleermaker was. Hij zong den ganschen dag als eeu lijster, terwijl hij de broeken en vesten zijner klanten lapte, en zijne vrouw verkocht ge bakken aardappelen aan de buren, die het brood •Is een artikel van weelde beschouwden. Onder de bewoners van het huis en de vaste klanten der beide echtelieden, bevond zich eeue gevluchte Corsikaansche familie, die zeer dik wijls tot de aobere gaarkeuken der snijdersvrouw hare toevlucht nam. Vader Mathieu en zijne waardige wederhelft schonken deze familie ge- reedebjk krediet op het eerlijk gezicht van de moeder en op het woord van den oudsten zoon, die een jong hoopvol artillerie-officier was. Zoo vaak deze naar Marseille kwam, placht hij tot den braven Mathieu, die uit den omtrek van Yvetot geboortig was, te zeggenVader Mathieu, als ik het in Frankrijk ooit tot iets breng, be noem ik u vast en zeker tot Koning van V vetot. En ik, gaf de snijder dan lachend tot ant woord, benoem u vau dit oogenblik af tot ge neralissimus van mijn gansche armee. Ik dank je, zei de officier; ik laat mij dat Vooreerst welgevallen, in de hoop, dat er nog wel iets beters komen zal. Deukt gij dan misschien nog eens aan het hoofd der Fransche legers te komen Wie weet Ik draag deu maarschalksstaf iu mijn zak. Waarlijk, gij zijt vrij wat eerzuchtig, mijn generaal. aan de opgave van schiedvorscher: Inde leeeuw'/ginill. eeu Protestantsch ge ïnde lleeeuw 70 mill. Ook in een plaatseljjken groei mocht de Katholieke Kerk zich verheugen. Reeds on middellijk na hare stichting verbreidden de Apostelen het Evangelie naar alle richtingen in het Romeiusche Rijk. Na de stormen der volksverhuizing werden achtereenvolgens Eugelaud, Duitschlaud en in deu verderen loop der middeleeuwen Oostenrijk, Scandi navië, Hongarije, Pruisen en Rusland, ten tijde der reformatie Japan en gedeelten van Iudië voor het Geloof gewonnen. Na de ontdekking van Amerika kwam de Kerk daar en ook in China tot eene ongekende uitbreiding. Hoe staat het nu met deu groei, den vooruitgang der Kerk in onze eeuw gescha pen? Wij zeggen inderdaad niet te veel, wanneer wij beweren, dat nog nimmer, niet eens iu den4tijd der Apostelen, de toeneming zoo omvangrijk is geweest als in onze da gen. Eu toch staan we slechts aan het be gin dezer ontwikkeling en van dien was dom, die, tenminste volgens meuschelijke berekening alles in de schaduw zal stel len, wat de geschiedenis in dit opzicht heeft aau te wijzen. De vooruitgang der Kerk heeft drie oorzaken: lo. door de natuurlijke vermeer dering der Katholieke bevolking, 2o. door de Missiën onder de heidenen, 3o. door de bekeeriug van Joden, Protestanten en andere Christenen. Wat de Missiën aangaat, kunnen we cou- stateeren dat er nauwelijks een door men- schen bewoonde streek op aarde bestaat, waar niet iu onze dagen Katholieke Mis- Zoo tamelijk. En uwe majesteit? Och, lieve hemel, mijne majesteit is gauw tevreden gesteld. Ze vergenoegt zich met eeu klein huisje in mijn geboortedorp, met een gelagka mer en eene redelijke werkplaats. Gij zijt zeer gematigd in uwe wenschen. Ik beloof u dat alles mettertijd, Sire Ik wenseh u een paleis van marmer toe, lieer Generaal. Den volgenden dag vertrok de luitenant naar zijn regiment, de familie reisde naar de hoofd stad, de snijder ging aau zijn dagelijksck werk, en iijDe vrouw verkocht aardappelen. Hij ducht niet meer aan de hem gedane profetie, toen hij op zekeren morgen over de post eeu heel aardig sommetje ontving, met een brief van den vol genden inhoud: Ik ben generaalhet is billijk, dat gij nu Koning van Yvetot wordt. Hier is het noodige) om de eerste onkosten uwer hofhouding te be strijden. De Generaal Bonaparte. De snijder nam het geld en toog met zijne vrouw naar zijn geboortedorp. Bij zijne komst aldaar vernam hij, dat men de overblijfsels van een oud slot, dat men in den omtrek het tpaleis der Koningen van Yvetot" noemde, verkoopen wilde; voor eenige assigna ten werd vader Mathieu er eigeuaar van. Het waren slechts oude muren en puineu; hij liet ze omverhalen en de steenen dienden tot opbouw eener herberg, op welker uithangbord men las: „In de Republiek van Yvetot." Van Koningen mocht in die dagen heel niet gerept worden. Genoegzaam om denzelfden tijd was de voor malige artillerie-luitenant generaal-en-chef ge worden en vernielde de laatste sporen der repu- sionarisseu dringen en met uitstekend suc- cès werkzaam zijn. Wij zullen over de Missiën niet verder uitweiden. Wie van dien heiligen arbeid meer wil weten, leze het tijdschrift getiteld De Katholieke Missiëndat te 's Hertogen bosch verschijnt bij de Maatschappij >De Kathol. IllustratieToch zal het niet on belangrijk zijn, de toeneming eenigszius nader te beschouwen, die de Kerk door de dagelijks plaats vindende bekeeringen on dervindt. De wegen, waarvan de Voorzie nigheid zich bedient, om de menscheu in den schoot der Kerk terug te voeren, zijn menigvuldig eu wonderbaar. Terwijl de ge leerden uitsluitend door kalme overwegin gen daartoe geraken, wordt de minderheid, die voornamelijk uit vrouwen bestaat, door diepe roering des harten tot de waarheid gebracht. Deze omstandigheid kan niet ge noeg aan de niet-Katholieken voor oogen gehouden worden, omdat zij meenen, dat de overgang tot de Katli. Kerk aan on zuivere beweegredenen of aan de verlok kende ceremoniën, aau de uiterlijke pracht of aan het kerkgezang moet worden toe geschreven. Niets is minder waar dan deze meening. Wie de levensgeschiedenis der be keerlingen, die zij veelal zeiven hebben ge schreven, bestudeert, zal weldra ondervin den, dat juist het tegendeel waar is. Voor bijua alle bekeerlingen was de overgang met de grootste en smartelijkste offers ver houden. Buitendien hebben de verheven ce remoniën van den Katholieken Godsdienst slechts het doel, door den indruk, dien zij op de zinnen maken, in de eerste plaats op het gevoel eu door dit op den wil, op den beslissendeu factor invloed uit te oefe nen. Alle bekeerlingen, voor zoover men hunne levensgeschiedenis kent, wisten dan ook zeer goed, dat zij door de verandering van hun Geloof, zich aau eene Kerk verbonden, die een beslisten wil, een feitelijk haudelen, eeue verandering van den geheeleu mensch onverbiddelijk eischt. De bekeeringeu waren niet die, welke slechts op uitwendige uit- bliek, waarop hij voorloopig het paieis Luxem burg betrok, in afwachting, dat hij zijn intocht in de Tuilerieën zou kunnen houden. Mijn luitenant, zei vader Mathieu, heeft den maarschalksstaf uit zijn zak gehaald; als hij daar nog eens eene kroon in vond Hij vond die, gelijk ieder weet en zelfs meer dan eene, zoodat hij ze onder zijne verwauten uitdeelde. Op den dag dat de Generaal de dubbele kroon van Frankrijk en Italië op zijn voorhoofd drukte, veranderde vader Mathieu het uithangbord van zijne herberg eiv noemde haar „In den Ko ning van Yvetot". Eu dega3ten, het glas in de hand, stonden hem dien titel gaarne toe. Wij beginnen thans onze dynastie, zei de kas telein in „de Koning van Yvetot," en kunnen elkaar cousin noemen. Terwijl nu de nieuwe Caesar provinciën en landen veroverde, om aan de leden zijner fami lie ten geschenke te geven, vergenoegde de be scheiden heersclier van Yvetot zich met er een kleinen tabakswinkel bij op te zetten en een gaarkeuken, onder het toezicht van zijne brave kooklustige dienstmaagd Jeanneton. Mijn neef maakt meer haast dan ik, zeide Koning Mathieu. Hij is geheel Europa al door getrokken en ik heb den kerktoren van mijn dorp nog niet uit het oog verloren. Wie weet intusschen, of wij niet op hetzelfde punt uit komen Toen de trotsche Keizer de geliefde gade van den generaal Bonaparte verstiet, om zich met de keizersdochter te verbinden, stelde vader Mathieu, die inmiddels zijne vrouw had verloren, zich tevreden met zijne flinke keukenmeid Jean neton te trouwen. Och, zeide hij, mijn neef wordt ouverstan- drukkingen des gevoels berusten en bijna steeds van korten duur zijn. Verder moet worden gereleveerd, dat de diepe ontroering des harten, die vele andersdenkenden tot de Kerk terugvoerde, in de meeste gevallen, de eerste stoot, de eerste aanleiding was tot verder onderzoek eu slechts iu hoogst enkele gevallen de directe bekeering ten gevolge bad. De meesten kwamen uitslui tend door eeu consciëntieuze, langdurige studie tot bet ware Geloof, de een door bijbelstudie, de tweede door de studie der Kerkvaders, de derde door de geschiedenis der Kerk, weder anderen door zich bezig te houden met de Liturgie, met de ge schiedenis der Heiligen, of die van de Ka tholieke Orden, met de levensgeschiedenis van eeu reformator*, b. v. Luther, en eindelijk door eeu blik te slaan op de troostlooze verdeeldheid der ontelbare Pro- testautsche secten eu op de grootsche en verheven eenheid der Katholieke Kerk. Laten we thans eens de bekeerlingen beschouwen van eenige groote Staten der wereld. Het terugkeereu tot de Katholieke Kerk, dat men in 't naburig Duitschland bij een overgroot aantal personen heeft zien ge schieden, dateert niet eerst van den aanvang dezer eeuw. Reeds ten tijde der zooge naamde reformators, keerden velen, die zich bij dezen haddeu aaugesloteu, rouwmoedig in den schoot der Kerk terug. Menigvul- diger bad dit terugkeereu plaats in de 17de eeuw, de droevigste in de geschiedenis van Germauië, welk land toen van de hoogte zijner politieke macht afdaalde. On der de vele bekeerlingen van dien tijd noemen we slechtende Iloogleeraar en Vice- kanselier der Protestantsche universiteit te Marburg, Humerus, de Aartskanselier Freiherr V. Boineburg, de Superintendent Pornum enz, Yan vorstelijke personen; de Hertog Joh. van Hannover, diens Minister Freih. Von Moltke, de Keurvorst Hertog August vau Saksen, de beroemde Generaal Y. Pappeuheim, de Landgraaf Fred, van Hessen-Darmstadt, die in 1682 Kardinaal dig; hij vergeet zijne afkomst, en dat zal hem geen geluk aanbrengen. Ik blijf Mathieu, zoo goed als te voren, en Jeanneton is mij even lief, als een Aartshertogin. Gedurende dit tijdvak van triomf en roem voor den machtigen monarch, waagde iemand het de vreedzame deugden van den goeden Koning van Yvetot te bezingen. Het lied baarde niet alleen ten hove opzien, maar werd ook van gewicht voor het konink rijk van Yvetot, doordien het daar bijua tot een staatkundige omwenteling aanleiding had ge geven. De revolutie, waarop wij hier het oog hebben, neemt geene plaats iu de geschiedboeken in; zij duurde nauwelijks vierentwintig uren en had niemands dood ten gevolge. De dorpsbewoners, tot wie het vermelde lied ook was overgewaaid, en die nu wisten, in wat betrekking Mathieu tot hun Keizer gestaan had, kwamen bijeen en benoemden den eersten, half in scherts, half in ernst, tot hun Koning. Vader Mathieu liet zich dat welgevallen; hij gebruikte zijne macht wijselijk, en zette niemand af dan den schoolmeester, op wieu vrij wat te zeggen viel en dien hij voor een waardiger op volger plaats deed maken. Zoo liep deze om wenteling zonder ongelukken eu bloedvergieten af. Na den slag van Waterloo moet Mathieu aan den Keizer geschreven en hem zijne Staten be schikbaar gesteld hebben. De brief echter kwam niet terecht, en de Keizer wierp zich iu de armen van Engeland. Ach placht vader Mathieu te zeggen, ik ben gelukkiger dan mijn neef; hij zit als ge vangene op een eiland, ik echter regeer ia vrede in mijn dorp.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1885 | | pagina 1