NIEUWE No. 880. Donderdag 5 Maart 1885. 10de Jaargang. agite ma non agitate. Dc strijd tegen liet anar chisme en nihilisme. BUITENLAND. Iu verband met de door Von B'smark iu deu Rijksdag gehouden redevoering, die iu politieke kringen buitengemeen veel opzieu baart, is het hier uit Parijs ontvaugeu bericht vau bizonder belang, dat op Kreta zesduizend Turksche soldaten gereed staau om, zoodra het verlangd wordt, met de Engelscheu te zamen den veldtocht in Soedan tot een eiude te brengen. Tegelij kertijd maakt het Italiaansche ministeriëele blad Piccolo thans bekend dat Italië te Londen het voorstel eener vereenigde expeditie naar Soedau heeft gedaan, onder de twee volgeude voorwaardenten eerste dat Italië weder vrij zal kunnen handelen zoodra de Eugelsche belangen in strijd mochten geraken met die van Duitschland, waartoe Italië, naar het heet, krachtens tractaat verplicht was; en ten tweede dat aan Italië, tot belooning voor zijne diensten in Soedan, bij de definitieve re geling der Egyptische toestauden volkomen gelijke rechten zouden worden toegekend als aan Eugeland. Gladstone verschoof het antwoord daarop tot na de behandeling van het votum vau vertrouwen in het Lagerhuis; maar ondanks de slechte uit komst der jongste stemming, is Italië nog bereid tot den gemeeuschappelijkeu veld tocht. HAARLEM abonnementsprijs Per 3 maanden voor Haarlem0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1, Voor het Buitenland 1,50 Afzjuderljjke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. PBIJS DEB ADVEBTENTIÈN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers K1JPPEKS LAUBET. De gausche beschaafde wereld van St. Petersburg tot Washington is in onzen tijd genoodzaakt den strijd op te nemen tegen het nihilisme en anarchisme. De anarchis tische moordenaarsbende trekt de geheele wereld door en tracht door dynamiet, re volver en dolk, schrik, angst en onzeker heid te verspreiden en in de maatschappij het bewustzjju te verwekken, dat deze op een vulkaan is geplaatst. De moorden en misdaden volgen elkander met ijzingwek kende snelheid op. De handlangers van 't nihilisme en anarchisme hebben allen ge dronken uit den beker der naturalistische wereldbeschouwing, die op school geleerd, door de pers tot op de meest afgelegen plaatsen wordt verspreid en als de vrucht van wetenschap en beschaving wordt ver heerlijkt. Wrj allen weten, dat de misdaden in de laatste dagen gepleegd, slechts de flikke ring zijn van een revolutie-vuur, dat op den bodem der modern-beschaafde wereld smeult, en dat slechts op een enkelen wind- stroom wacht, om tot de volle vlam eener internationale wereldomwenteling uit te barsten. Inderdaad de maatschappij ver keert ten huidigeu dage in een toestand, zooals de wereldgeschiedenis dien nog nim mer heeft aanschouwd. Zal het der macht van de Staten gelukken, het vuur te blus- schen, den afgrond te sluiten, het gevaar af te wenden? Wij betwijfelen het. De macht der politiek, der politie en der justitie zal haren plicht doen, de hoofden der misda digers zal zij de zwaarte van haren sterken arm lateu gevoeleu, doch slechts met eene uitwendig ijzeren macht, hoe groot zij ook zijn moge, zal men het onzalige vuur niet blusschen, den revolteerenden geest niet ver nietigen, de pest, die in 't donker rondsluipt, niet kunnen genezen. In dit opzicht mag men geen illusies vormen, waartoe men, met het oog op de krachtige wapenrusting der Staten, al licht zou zijn geneigd. Op FEUILLETON. De keuken in vroegeren tijd. Zij begint met de uitvinding van het vuur, en met het begin der kookkunst begint ook het kruiden der spijzen en de bereiding van dran ken. Atheneus herinnert ons in zijue schilde- riug, aan de rijkelijke vleeachkost der Home rische helden, die ossen- en larasvleesch aten en hrt fluitspel en gezang als sieraden van den maaltijd prezen. De oude Egyptenaren aten rijst, peulvruchten, groenten, wortelen, visch en ka- kametdenvleesch, en den ouden Bomeineu diende men brij van rogge-, tarwe- en havermeel tot voedsel voor. De fijnere kookkunst gaat van Azië uit. De Grieken leerden haar van de Perzen, van dezen de Romeinen. De weelde der Romeiusche tafel was zeer groot. De Romeinen, die van de Grie ken het broodbakken leerden, hadden zes soorten brood en drie schotels (eieren, oesters en einde lijk dessert uit ooft en gebak). Aan Lucullus kostte één maaltijd 18000 gulden, en de oude Cato verwonderde zich er over, dat een visch duurder was dan een os. Vitellius, door Tacitus het keizerlijke zwijn genoemd, verslond met eten in zeven maanden slechts 75 millioen gulden! Keizer Lucius Varus betaalde vooreen souper van 12 personen 450,000 galden. Heleogabalus ver bond aan een maaltijd een loterij, waardoor iederen gast tien pond goud, tien kameelen, beren of struisvogels te beurt vielen; en hij bedolf zijue gasten onder zulk een menigte van de zeldzaam ste en prachtigste bloemen, dat een aantal van hetzelfde oogeublik, dat het rechterlijke zwaard van den Staat den eeuen misdadi ger treft, komen onmiddellijk anderen op diens plaats. Juist dit verschijnsel bewijst, dat de wortel vau het kwaad in het hart van het volk ligt, en dat de machtmidde- leu van den Staat niet toereikend zijn, om dien wortel uit te rukken. De hoofdzaak is om den oorsprong van deze ziekte-verschijnselen te kennen. Juist iu dit opzicht keerscht nog in schier alle kringen de grootste verblindheid, ja het komt ons voor, dat men thans verder dan ooit van eene grondige keunis van zaken verwijderd is. Men huldigt het naturalisme als de vrucht der wetenschap; men speelt met de naturalistische beschouwingen en grondstellingen alsof het onschadelijke zaken waren, en toch zijn zij inderdaad het in- tellectueele dynamiet voor onze ontzettend bedorven maatschappij. In boeken, tijd schriften en nieuwsbladen worden de on zaligste theorieën onder bet volk verspreid. Men zoekt naar alle mogelijke middelen om den invloed van het Christendom op de volksbeschaving en op het volksleven te verzwakken; op Christelijke feestdagen verschijnen vaak in de liberale bladen ar tikelen, welke de feiten des heils van het Christendom, die de wereld hebben ver nieuwd, op eene lijn stellen met de mythen van het heidendom. Men predikt een gren- zeuloos individualisme en de gausche po litiek maakt er ruime baan voor; de strijd voor het bestaan, de outboeiiug van alle krachten en neigingen iu den meusch moet alles regelen en als doel van alle ontwik keling verkondigt men het aardsch genot des levens. Voor dit doel wordt alles dienstbaar ge maakt: wetenschap, kunst, opvoeding en ontwikkeling. Uit het verstand moet alles in Staat en maatschappij zich ontwikke len. Historische feiten, Goddelijke Openba ringen, zedelijke wereldorde worden als verouderde, geen recht van bestaan hebbende zaken op zij geschoven. Dat is de leer, welke het liberalisme sinds eene eeuw van hen er werkelijk onder verstikte. De toenmalige gewone spijzen bestonden uit de hersenen van flamingo's, uit pauwen- en papegaaieutongen, uil visscken van alle zeeën, vogels en oesters. De Galliërs aten iu het eerst gehakte kruiden, die in houten nappen op een ossenhuid werden opgedragen, melkkoeken van verschillende ko- rensoorteu op de kolen geroosterd, later een wei nig brood, veel vieesch (gekookt en gebraden) en visch, gekruid met azijn en zout. Later ge raakte de kookkunst uit Italië naar Frankrijk vanwaar zij met den tijdgeest van Lodewijk XIV over geheel westelijk Europa werd verspreid. Ten tijde der Erausche Koningen had de keuken een Romeinsch karakter. 1. Groente, rauw of als salade, wijn en oieren. 2. Vleeschspijzen in hooge pyramiden opge- discht. Varkensvleesch had den voorrang. 3. Dessert: Gebak, ooft. Na Pimius en Tacitus aten onze Germaansche voorouders haverbrij, wilde appelen en zure melk (de stammen in Zwitserland, Zwaben en Beiereu). Wat later aten ze vieesch van wilde ossen, ren dieren en waterhoenderen; ooievaars en zwanen waren hun lievelingsspijzcn. De Duitschers namen door het innige verkeer met de Romeinen ook hunne keuken over. Karei de Groote beval tuinvruchten en groen ten te verbouwen. Tot de veertiende eeuw waren de spijzen nog rauw. Ten tijde van Koning Jan zonder land at men zeehonden, ten tijde der Troubadours walvis- scheu, en eerst in de twaalfde eeuw werden ha ringen _uit Norman dië bekend. Iu Engeland at men ten tijde van Hendrik VII in drie zomers geen versch vieesch, en on der Koningin Elizabeth bestond het ontbijt der de daken gepredikt heeft 9n welke de phi- losophen in systeem, de dichters in verzen, de staatslieden in de wetten hebben ge bracht. Men heeft zich van het Christen dom afgewend en zich gekeerd naar de oude, donkere philosophic van het Bud- dhaïsme. Zoo is het socialisme, evenals het nihi lisme en anarchisme feitelijk en historisch niets anders dan de logische consequentie van het liberalisme. Men schrikt nu wel is waar over deze consequentie en tracht ze te ontkennen, en men is er nog niet toe kunnen komen de bron van verderf op eer lijke en juiste wijze te willen erkennen. Toch is het buiten kijf dat, zoo lang de oorza ken blijven voort werken, de gevolgen zich steeds sterker en ontzettender zullen doen gevoeleu. Hoe meer de naturalistische ideeën onder het volk verspreid worden, hoe meer het Christelijk besef zal worden terugge drongen, hoe meer de harten van het volk voor de leeriugen der sociaal-democratie, van het nihilisme en anarchisme toegan kelijk zullen worden. Dat zijn waarheden, die ons door vreeselijke feiten worden ge staafd. De weg tot beterschap en redding ligt steeds open; dat men dan niet iauger drale, hem te betieden. Een gezonde staatkunde, die daarvan uitgaat, dat iu den Godsdienst de bron van welvaart van het volk, de macht der natie en van den Staat gelegen is, zie daar een stap ten goede op den openstaau- den weg. Maar het volksleven is geen werk tuig, uit hetwelk men de versleten raderen kan nemeu om er nieuwe in de plaats te zetten, 't Komt er hier op aan of de geest goed is, die het volk bezielt. Daarop dient te worden gelet. Laat men het zorgeloos toe, dat de harten door de pers en de school vervuld worden door den geest van het naturalistische liberalisme, dan zijn alle sociale hervormingen slechts nieuwe lappen op een oud kleed. Wrj verlangen geen reactie door politie maatregelen wij eischen eene wedergeboorte, eene vernieuwing van den geest uit de hofdames uit pekelvleesch en een kruik bier. Ouder Karei V, aan liet einde der 17de eeuw, at de adel maanden lang geen versch vieesch, behalve wild, doch wel visch. Met de kruistochten begon een nieuw tijdperk voor de keuken. Uit het Oosten bracht men heer lijke vruchten als kersen, pruimen, perziken eu Indische specerijen mede. Bij de Romeinen werd het kostbare, bij de Duitschers het vele boven het smakelijke voorgetrokken. Laat dit tot een voorbeeld strekken: Bij de bruiloft van een Her tog van Laushut met een Poolsche Prinses, ten tijde van Keizer Erederik III, werdeu in acht dagen 3000 Hongaarsche ossen verteerd, 62000 hoenders, 5000 ganzen, 75000 kreeften, 170 vaten Landshuter en 279 vaten vreemde wijn. Dat kostte meer dan 70000 dukaten. Hierbij kwamen nog de toongerechtuu eu pastijen, waaruit dwer gen en hansworsten te voorschijn sprongen, kun stig opgebouwd iu den vorm van kerken en to rens met muzikanten gevuld, mimische spelen, zangen van Troubadours, afgewisseld door hon den- en apen-komedies. Dit is de smakelijke romantiek dier dagen. Ten tijde der Homerische helden zat men op ruwe banken om den geineensckappelijkon disch. Door de Perzen werd de gewoonte overgeleverd om halfliggend den maaltijd te nuttigen. De gas ten lagen met de ruggen naar elkaar gekeerd op de linkerzijde, het hoofd naar de tafel, de voe ten naar buiten gewend en met de rechterhand voor zich heen rijkend om de spijzen te vatten. Dit gebruik hebben de Romeineu van do Grie ken, van eersigenoemden de Duitschers overge nomen, die daartoe op bosschen stroo aan een lage tafel zaten. Ten tijde van Theodosius den Groote lag men op halvemaanvormige tafels. diepte eener Christelijke wereldbeschou wing. Slechts de Christelijke geest heeft de kracht eener innerlijke vernieuwing voor Staten en volkeren. Daarvoor zijn echter ernstige voornemeus, krachtige arbeid en ijzeren volharding noodig. Moge het daartoe weldra komen. Prins Von Bismarck heeft 126 adressen, ten gunste van den dubbelen muutstaudaard, in handen gesteld van den Bondsraad. Havas maakt een telegram uit Shan ghai bekend, waarin gemeld wordt dat de rivier Yuug, die naar Niupo leidt, geblok- keèrd is. Ouder de eerste Frankische Koningen werdeu de houten stoelen ingevoerd. In dezen tijd ont stond voor het eerst het gebruik, mannelijke en vrouwelijke gasten aan ééu tafel te plaatseu, met eeu gemeenschappelijken schotel en drinkschaal. De tafel was in 't eerst ongedekt, doch werd spoedig met lederen kleedeu bedekt, waarvoor in de 16de eeuw tafellakens in de plaats kwa men. Servetten bracht ieder ten tijde der Romei neu met zich, om de bizouder bevallende spijzen daarin gewikkeld mee naar huis te nemen. Iu den tijd van Keizer Karei den Vijfden waren de servet ten nog kostbaar, zoodal men ze Keizers en Ko ningen ten geschenke gaf. Lepels kende slechts de brijetende volkeren, messen voerden de Gal liërs het eerst in, vorken zijn eerst van latere dagteekeuiug. Bij een gastmaal van Philips den Schooneu sprak men het eerst van messen en vorken, de heer had het mes, de naast hem zittende dame de vork. Iu Engeland en Duitschland vindt men ze eerst veel later. Men bediende zich daar van zijne vingers. Borden waren eerst sneedjes brood, later houten schijven, toen aarden, geverniste en eindelijk metaleu en porseleinen. Middageten is een gebruik van den nieuweren tijd. De ouueu, Romeinen en Grieken, hadden slechts avondmaaltijden. In de 14de eeuw at men om 8 uur in deu middag. Eerst ten tijde van Loedwijk XIV zette men zich om 11 uur aan den disch en onder Elizabeth van Engeland was dit de tijd voor den maaltiju. In de eeuw der revolutie zette men dezen tijd op 2 eu 3 en tegenwoordig iu Parijs op 6 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1885 | | pagina 1