NIEUWE No. 884. Donderdag 19 Maart 1885. 10de Jaargang. De invloed der Katholieke Kerk. BUITENLAND. Onrustige mannen. Fluiten een deugd. De academie der zwijgers. H14RLEIHHIS ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem r 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1, Voor het Buitenland 1,50 Afzonderlijke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. AGITE MA IfOIf AGITATE. OOIIR4IT. PRIJS DER ADVERTENTIÉN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrij dag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KUPPEES k LA URE T. Weldoende en heelende heett Gods Zoon op aarde gewandeld, aldus zingt de k. Schrift van den Heiland en deze weinige woorden drukken ook de werkdadigheid uit der Kerk. Gelijk de Verlosser, zoo is ook Zijne Kerk een beeld der Goddelijke goedheid, der ont fermende liefde Gods. Het hooglied der liefde der reinste en offervaardigste liefde dat door den Heiland aan 't kruis, werd aangeheven, klinkt ook voort in Zijne Kerk, door alle tijden eu in alle lauden. De Geest des Heereu zweeft steeds over de Kerk; Deze heeft haar gezalfd en gezonden otn aan de armen de blijde boodschap te verkondigen en de gewonde harten te heelen. Evenals het eeu eigenschap der zon is, te verwar men, zoo is het eene hoedanigheid der Ka tholieke Kerk allen, die moede en beladen zijn, te verkwikken eu gelukkig te maken- Altijd en overal tracht zij de smarten te stillen, olie eu wijn in de wouden te gie ten, de tranen te drogen, de bedroefden te troosten, de veriatenen te helpen, de lij denden met liefde bjj te staan en aan allen vrede en heil te schenken. Zij is moederlijk bezorgd voor 't lichamelijk lijden en het aardsch verdriet der veelgeplaagde rnen- scheukinderen; de armen en zieken, de zwak ken eu gebrekkigeu tracht zij op elke wijze te laven en te verblijden met de gaven en diensten der barmhartigheid. Waar ter wereld heeft er ooit een lichamelijke el lende geheerscht, voor welke de Kerk niet hare verplegende hand heeft geleend? Heeft zij niet steeds de kwijnende planten met liefde verzorgd Heeft zij bij het woeden van epidemieën, niet steeds den zwaarsten strijd gestreden? Of heeft zij, het strijdperk verlatend, aan 's levens vijand het veld ge laten Immers neen. Steeds bood zij bij gevaar hare beste krachten aan eu de Kerk heeft alzoo het lichaam van den mensch, van de geboorte tot aan den dood, onder hare be schermende vleugelèn genomen en den mensch ook in 't lichamelijke beschut eu bijgestaan. Maar nog veel meer is de Kerk er steeds op bedacht aan de iutellectueele ellende eeu einde te maken, de geestelijk dooden tot het leven te roepen, de ziekten eu wou den der ziel te genezen en de harten met de reine, krachtige en hemelsche spijzen der FEUILLETON. Merkwaardige bronnen. De merkwaardigste van de Californische heete bronnen is misschien de zoogenaamde „Heksen ketel" een zeer gelukkig gekozen naam. Het fs eene zwarte, grotachtige opening in eene ste vige rots, omstreeks zeven voet breed, en van eene ongekende diepte, met een dik inktachtig kokend heet vocht gevuld, dat borrelt en ruischt onder de drukking van onisuappenden water damp, eene lucht van zich g„eft als die Van grondwater en uit een helschen vergaarbak schijnt voort te komen. Een schrander photograaf kwam eens op den inval drie dames, die den Heksen ketel kwamen zien, er om heen te groepeerenj hand aan hand, en in de vrije hand haar alpen- stok als eene tooverroede houdende, en zoo pho- tographeerde hij ze te midden van dien damp, hetgeen een fantastisch effect gaf. Eene andere merkwaardige plek is de "Dui vels Koornmolen, waar eene groote kolom damp met zulk eene kracht uit een gat in eene rots ontsnapt, dat steenen en stokken, die in de ope ning gelegd worden, als stukjes papier in de lucht geblazen worden. Inwendig is een gedruisch juist alsof men een koornmolen hoort malen. Goddelijke waarheid en geuade te voeden. De gansche kerkelijke geschiedenis is eene geschiedenis van onuitputbare barmhartig heid en weldadigheid. Wie kan ze alle tellen die grootsche inrichtingen der Christelijke liefde en barmhartigheid, welke te allen tijde op den bodem der Kerk wiesen en bloeiden tot ouschatbaren zegen en troost der arme lijdende menscliheid? Voor elke lichamelijke of geestelijke ellende, is er hulp verschaft door religieuze vereenigingen en personen. De Kerk zendt hare Missionaris sen, om de arme heidenen uit de duister nis eu de schaduw des doods te bevrijden en hen op den weg van den vrede te lei den; door onderwijs en opvoeding tracht zij de jeugd tot het Geloof te brengen; voor verlaten, verweesde en verwaarloosde kin deren is zij eene teeder liefhebbende eu be zorgde Moeder; de d walenden wil zij op den weg der waarheid, de gevallenen op den weg der deugd terugvoeren; voor de zieken eu ougelukkigen is zij eeu Engel van liefde eu troost. Met de eeuwige goederen der Verlossing heeft de Kerk ook tijdelijke ze geningen, ware beschaving en echte hu maniteit gebracht. Zij heeft de ketenen der slaven gebroken, de waardigheid aan de vrouw teruggeven, zij heeft alle aardsche levenstoestanden met den zegen des Hemels gelouterd, geadeld en gewjjd. De Kerk, die het geestelijk zaad van Gods woord uit strooit, met den ploeg van het Kruis den grond der zielen omploegt, heeft ook de materiëele spade ter hand genomen en den ploeg gehanteerd. Zij heeft bosschen doen verdwijnen, moerassen gedroogd, vrucht baarheid in woestenijen gebracht en deze in heerlijke waranden omschapen. Eu waar de aarde niets aanbiedt, heeft zij door hare barmhartigheid aan de wildernissen de ver schrikking ontnomen. Op de eeuwig met sneeuw bedekte Alpentoppen bloeien hare liefdewerken. Daar staan als hemelplanten hare kloosters in den sneeuwwoestiju, om den wandelaar, die deze woestenij door trekt eeu gastvrij dak, spijs en drank te bieden. Op zulk eene wijze heeft de Kerk het aanschijn der aarde vernieuwd en veran derd. Zulks kou zjj echter slechts doen, omdat zij de centrale haard is van dat hemelsche liefdevuur, 't welk de Heiland op de donkere, ijskoude aarde heett ge bracht eu daar zelveu ontstoken. Waarlijk, Nog eene andere bron heet de „Duivelsinkt- koker"! daar ia het water zoo zwart, dat men er fleschjes mee vult en het in de hotels gebruikt om de logeergasten hun naam in het vreemde- lingenboek te laten schrijven. Vrouwen mogen zenuwachtiger zijn dan man nen, maar voorzeker zijn zij minder onrustig, en misschien is het juist omdat zij zeiven ze nuwachtig zijn, dat zij meer dan de sterke sekse do zenuwen van anderen ontzien. Laat bij voor beeld een zeker aantal mannen en vrouwen een half uur lang in leunstoelen mit sitsen overtrek en autimacassera gezeten hebben, dan zal er, als de vrouwen opstaan, weinig verandering aan hare zitplaats te bespeuren zijn. Maar als mannen van hun stoel opstaan, zullen er zichtbare bewijzen zijn van eene draaiende beweging op het sits, en een wonder is 't als de auti-macassers niet van hunne plaats geschoven zijn. Of als eene dame en een heer te zamen aan eene tafel zit ten waarop eenige snuisterijen liggen, dan zal de eerstgenoemde die niet aanraken, maar de laatstgenoemde kiest het een of andere voor werp uit* om er zenuwachtig en doelloos mee te spelen. Een van de vervelendste en ergerlijkste vormen van onrustigheid is die van de kamer op en neer zulke helden-werkeu der lichamelijke en geestelijke barmhartigheid, met welke de Kerk te allen tijde het aardrijk vervuld heeft, kan slechts eene liefde verrichten, die geduldig is, die niet zelfzuchtig is, die alles verdraagt, alles gelooft, alles hoopt, op alles wacht, dat wil zeggen, eene bo vennatuurlijke heldhaftige, offervaardige liefde. Ja, wie kon al die offers schatten, welke de Kerk moest brengen om de haar toevertrouwde missie, de missie des vredes te vervullen. De Kerk is de grootste weldoenster der meuschheid; om echter hare weldaden uit te reiken en de werken der liefde te ver richten, kost zuiks de grootste offers aan hare kinderen; het kost haar offers aan aardsche goederen, eer eu vreugde, offers der vrijheid en gezondheid, offers van den wil en van de natuurlijke neigingen des harten. Ofschoon de Katholieke Kerk door zulke grootsche scheppingen van weldadigheid, door zulke heerlijke bewijzen en gevolgen der Christelijke liefde, die iederen oube- vooroordeelden, aandachtigen toeschouwer met verbazing en verwondering vervullen en de wereld met hare zegeningen over laden, zoo moet zij toch in de wereld en van de wereld steeds spot en smarten, ker kerstraf, mishandeling en dood verdragen. Terwijl zij zich zelve voor de wereld tot een offer der liefde stelt, wordt zij boven dien door de wereld tot eeu slachtoffer van lijden gemaakt. Op de wreedaardigste wijze hebben de meuschen de handen eu voeten en het hart van den Heiland doorboord: de handen, die slechts zegenend werden ge bezigd, de voeten, die de verloren schapeu opzochten, dat hart 't welk van hemelsch liefdevuur vlamde, gloeide eu straalde eu verteerde als een offer voor de meusch heid. Ter vergelding heeft het volk voor zijn Heiland een kruis gemaakt, Hem met eene lans de zijde doorboord, eeu doornen kroon op het hoofd gedrukt. Zoo gaat het ook met de Kerk. Zij heeft het lijden van haren Stichter geërfd. De gansche passie van den Heiland wordt in het leven en in de geschiedenis der Kerk herhaald en ver nieuwd: te allen tijde vindt men eerlooze verraders, valsche beschuldigers, onrecht vaardige rechters, wreede pijuigers, bloe dige moordenaars en zoo dikwijls de strijd tegen de Kerk van Christus wordt te loopen als een wild dier in zijn hok. Door dit aanwendsel en zoo menig ander, waardoo* een man toont dat hij heeft wat men bij kinderen de „kriebel in de beenen" noemt, maakt hij zich onverdragelijk. En dan het trommelen met de vingers. Wie zal de afschuwelijkheid van dit aanwendsel beschrijven? Een orgeldraaier is een vijand van het menschdom, maar de trommelaar is het zeker nog oneindig meer. Op zulk eene plaag voor de samenleving moest eigenlijk eene straf gesteld worden en eene zeer zware ook, meent het Engelsche blad, waaraan wij dit opstel ont- leenen. Een oude pachter zeide eens dat bij geen an dere knechts wilde hebben dan die de gewoonte hadden van te fluiten. Altijd huurde hij er een die floot. Hij zeide dat een fluitende arbeider nooit aanmerking maakte op zijn voedsel of zijn bed, en nooit klaagde als er extra werk van hem verlangd werd. Zulk een man was doorgaans goed voor kinderen en voor dieren, die aan zijn zorg waren toevertrouwd. Fluitend wist hij in een verkleumd lam leven en warmte terug te brengen, en haalde hij een hoed vol eieren uit de schuur zonder er een van te breken. Hij bad bij ondervinding dat zulk een man altijd zorg vuldig de hekkeu sloot, de grendels op de deu ren schoof, en altijd de schroeven van zijn ploeg gevoerd, worden Herodes en Pilatus vrien- deu. Het bloedige en onbloedige martelaar schap is een duidelijke karaktertrek, eeu uitmuntend kenteeken der Katholieke Kerk, waardoor zij gelijk wordt aan haren God- delijken Stichter, zijner waardig is en zich boven alle andere godsdiensten onder scheidt. Al woedt eu dreigt de wereld, al staan de Vorsten eu volkereu tegen de Kerk op, wij kunuen getroost de toekomst verbeiden, want de poorten der hel zullen haar niet overwiunen. In het vertrouwen op de over winning der Kerk in de toekomst worden we nog meer versterkt, als we haar glo rievol verleden beschouwen. De weg des kruizes leidt naar den weg der overwinning, door nood eu dood naar de zegepraal per crucem ad lucem. Zoo was het te allen tijde, eu zoo zal het hier altijd blijven. De Kamer vau afgevaardigden in Frank rijk heeft de discussie over het invoerrecht op het vee hervat. Met 289 tegen 184 stem men werd besloten, over te gaan tot de behaudeling der artikelen. Met 273 tegen 216 stemmen werd het recht op ossen vastgesteld eu op 25 frauks per stuk, vol gens het voorstel der Eegeeriug. De stand der Afghaausche grens- quaestie is nog steeds dezelfde, maar de berichten omtreut de krijgstoerustingen der Russeu en der Eugelschen iu Iudië blijven aanhouden. De Russische commissa ris, Delessar, heeft bij een interview te kennen gegeveu dat Rusland Herat niet iu het bezit weuscht te nemen, en dat de greusquaeslie langs vreedzamen weg kan worden opgelost, mits de Afghaneu rustig blijven. Delessar erkent dat Rusland zijne troepeu samentrekt in den Caucasus. Iu deu stedelijkeu Raad te Dublin heeft eene heftige discussie plaats gehad over het aaustaande bezoek van den Prins van Wa les. Met eeu groote meerderheid van stem men werd besloten, den Prius niet te ver welkomen, terwijl de Raad zich vereenigde met eene motie van Sullivan, inhoudende de verklariug, dat het bezoek ongewenscht is, zoolang Ierland door Engeland wordt onderdrukt en dat het tevens eene mis leiding is omtreut de verhouding tusscheu Engeland en Ierland. Onder luide toe- vast aandraaide, eer hij er mede in het veld ging. Nooit had hij gezien dat een man, die floot, eene koe schopte of sloeg, of haar op een drafje naar den stal joeg. Hij had opgemerkt dat de schapeu, die hij in de schuur voeder kwam bren gen, zonder vrees zich om hem heen verzamel den als hij floot. Nooit had hij een fluiter in zijn dienst gehad, die niet oplettend was en alles met overleg deed. Te Hamadan in Perzië, bestond eertijds een beroemd genootschap van geleerdeu, wier eerste stelregel z w ij g e u was. Eens meldde de geleerde Saïd zich voor het lidmaatschap aan, maar ongelukkigerwijze waren alle plaatsen bezet. De voorzitter deelde hem dit mede door zwijgend te wijzen op eeu glas, zóó boorde vol met water, dat een enkele drop pel het zou hebben doen overvloeien. Wat deed nu Said? Hij plukte een roos, nam daarvan een blad eu legde dat boven op het water, in het glas, zóó zacht, dat geen droppel gestort werd. En aan dat geestige antwoord had bij te danken, dat men voor hem eene uitzon dering maakte en hem als lid aannam.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1885 | | pagina 1