NIEUWE No. 923. Zondag 2 Augustus 1885. 10(U Jaargang. "Beschaving en zelfmoord. Chineesche opkoopers van porselein De patriotische schildwacht. HlUtLÜSlHI C0UR4IT. ABONHBMBNT3PBIJS Per 3 maanden voor Haarlemt Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. Voor het Buitenland Afzmderljjke Nummers Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATEEÜAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. 0,85 1 1,50 0,06 AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIÉN Van 16 regels0 30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KÜPPERS LAUKII Bij dit nummer behoort een bijvoegsel. (vervolg). De godsdienstlooze school zoowel de lagere, als de middelbare en de hoogere is volgens onze meening mede verantwoor delijk voor de gruwelijke teekenen des tijds. Het onderwijsmonopolie van den Staat werkt dubbel verderfelijk. Aan de eene zijde doet het de zucht naar genot en rijkdom toenemen, aan den anderen kant verzwakt het de moreele gezindheid en het christe lijk leven eu er blij ft ten slotte niets an ders over dan de ondergang der deugd,de waanzin en de zelfmoord. Beide zijn de donkere bladzijden van de moderne opvoe ding en van onzen tijd; zij belmoren in het kader der negentiende eeuw. Verlangt men nog een bewijs hoe in geleerde en zoogenaamde beschaafde kringen over den zelfmoord wordt gedacht, men leze dan het volgende bericht,dat wij aan den Univers outleenen Inde laatste da gen behandelde de directeur der groote kliniek in het Hotel Dieu te Parijs voor zijne leerlingen, in openbare voorlezingen, de ziekte, welke ouder den naam van nier kanker bekend is. Nadat de professor de ongeneesbaarheid dezer kwaal en hare vree- selijke smarten had verklaard, voegde hij er bij: Onder zulke omstandigheden wordt het leven onverdraaglijk en men kan niet anders dan naar het einde er van verlan gen; wij, als geneesheeren, kunnen niet me dewerken om het leven te verkorten, dat is niet onze roeping. Maar de zieke, dat is iets anders, en wat de Liturgie er ook van zegge, ik beweer dat hij het recht heeft zich te dooden.i Deze woorden werden gesproken op den hoogsten ofSciëeleu leerstoel der genees kunde in 't hoog beschaafde Frankrijk. Treurige beschaving! Reeds vijftig jaren geleden heeft de sta tisticus Kasper te Berlijn bewezen, dat de zelfmoorden in de Protestautsche gewesten, al mogen er ook andere oorzaken, klimaat, physische gesteldheid, politieke en iudivi- dueele omstandigheden, overbevolking er toe hebben meegewerkt, talrijker zijn dan in de Katholieke streken. Hetzelfde oordeel velt ook ook de Eugelsche schrijver Buckle in zijn beroemd werk: History of civilisa tion in England. Ook de laatste tjjd, in FEUILLETON. Zoo zijn er. Toen Karei Gutzkow zijn groot werk „Die Ritter vom Geiste" in 't licht had gegeven, ont ving hij van eene rijke dame, met wie hij kort te voren kennis had gemaakt, een ongefran- keerden brief, van den volgendeu inhoud „Daar zij het genoegen had gehad met den beroemden schrijver persoonlijk kennis te maken, was zij natuurlijk verlangend zijn nieuwste werk te lezen, maar na te vergeefs beproefd te hebben het uit de bibliotheken in hare stad te ver krijgen, verzocht zij den geachten schrijver haar den roman voor een poos te leenen, zoodra het hem gelegen kwam, en haar dien aan het op gegeven adres te te zenden." Gutzkow begreep dadelijk hoe het er mede gesteld was: namelijk, dat die rijke dame, die elk jaar duizendeu aan haar toilet en aan ju- weelen besteedde, niet boven de lage vrekkig heid verheven was om zich door deze list op de goedkoopst mogelijke wijze een geestelijk genot te verschaffen. Terstond schreef hij het volgende antwoord. „Mevrouw, in de stad, waar gij woont, schijnt gebrek te bestaan aan allerlei dingen, die overal elders gemakkelijk te krijgen zijn. Niet alleen ontbreekt er mijn jongste werk in welken bij bet steeds meer toenemen der zelfmoorden, de openbare aandacht in hooge mate gevestigd is op het onderzoeken naar de oorzaken dezer verschijning en vooral ook naar de verhouding van de godsdienstige belijdenissen der zelfmoordenaars, gaf het zelfde statistieke resultaat. Steeds bleek dat er onder de uiet-Katbolieken meer gevallen van zelfmoord voorkwamen, dan onder de Katholieken. De bekende statisticus Wag ner, een Protestant, schrijft het volgende: »De zelfmoord komt het meest voor in de Protestautsche landen van Germaansche nationaliteit; hij wordt zeldzamer, als de bevolking confessioneel gemengd is; hij is het zeldzaamst onder eene uitsluitend Ka tholieke bevolking, 't zij van den Romaan- scheu, 't zij van den Keltyschen stam.» Een zelfde uitspraak doet Dr. G. Schuoller, zeggende: »Wat de kraukzinuigeu en zelf moordenaars aangaat, bewijst de statistiek dat de gevallen steeds meer en meer toe nemen in de meeste en vooral in de Pro- testantsche landen. Ook de Protestautsche Dr. Reich erkent zulks in zijn geschrift: De ontaarding van den mensch,en zelfs de Frankfurter Zeitung schrijft over de zelf moordstatistiek het volgende. »De statis tiek heeft lang bewezen, dat onder de Pro testautsche bevolking veel meer zelfmoorden voorkomen, dan ouder de Katholieke in woners van een en hetzelfde land.» Deze getuigenissen zullen wel voldoende zijn. Wij willen echter ter completeering het oordeel van een officiëel statisticus me- dedeeleu. Maier te Munchen, die belast is met de statistieke zaken van het Konink rijk Beieren, een man geheel eu al vrij van tendentieuze vooringenomenheid voor het Katholicisme, constateert niet alleen de feiten van het kleinere cijfer der zelfmoor den bij de Katholieken, doch brengt ze ook in oorzakelijken samenhang met de Con fessie. Klinkklaar bewezen is het, dat het atheïsme en materialisme den zelfmoord geen hindernissen in den weg leggen. De ma terialisten en atheïsten beschouwen den zelfmoord niet slechts als verschoonbaar of geoorloofd, maar zij vinden hem zelfs ver standig en aanbevelenswaardig,ookdan, wan neer geen bizouderen nood, geen bizonder leed den mensch wedervaart. Wat kan hem, die aan geen God, aan geeue vergelding van goed en kwaad, aan geen leven hier- al de boekwinkels, maar het blijkt, dat er ook geen postzegels te krijgen zijn voor brieven om het aan te vragen, 'tls waar, ik heb het boek, dat gij verlangt, in mijn bezit en ook de noo- dige postzegels om het te frankeeren, maar tot mijn leedwezen heb ik geen bindgaren om er een pakje van te maken. Als ge mij een touw tje wilt zenden, dan zal ik aan uw verlangen voldoen. Hoogachtend, K. G. Het touw werd niet verzonden en 't is ook niet waarschijnlijk dat de dame den brief aan hare vriendinnen heeft laten zien, om er als eene autographie van den schrijver meê te pron ken. Misschien is het eene nuttig: les voor haar geweest. Tegenwoordig reizen Japansche en Chinee sche agenten Europa rond, om tegen hooge prijzen Oud Japansch en Chineesch porselein te koopen en het in zijn oorspronkelijk vader land terug te brengen. De Keizer van Japan heeft zijn gezanten in Europa last gegeven al het oude Japansche porselein op te koopen om het in het nieuw opgericht Museum van Oud - heden te plaatsen. Door hongersnood, die dikwijls in China heerscht, zijn vele families tot armoede verval len, en hebben hunne oude bezittingen aan wapens, prachtige stoffen, porselein en brons namaals gelooft, van zelfmoord terughou den? De aangeboren liefde voor het leven en vrees voor den dood zullen niets ver mogen, als hij consequent atheïstisch over zijn toestand nadenkt en zich al het leed voor den geest stelt, dat het leven hem brengen kan brengen moet. Ten slotte zal het hem wenschelijk voorkomen, dat hij gemak kelijker en spoediger door eigen hand met kunstmiddelen sterft, dan wanneer hij de dingen hun gang laat gaan en den dood door het langzame, maar zekere oplossings proces der natuur afwacht. »Dood u zelf, hoe eer hoe beterdat is de categorische imperativus van het atheïsme eu van alle stelsels, die aan geen persoonlijke onster felijkheid en aan geen Goddelijke gerech tigheid gelooven. Zoowel de statistiek als hot onderzoek naar het wezenlijk gehalte der godsdien stige genootschappen, bewijst de juistheid van de stelling,dat de Katholieke confessie de beste dam is tegen het toenemen vanden zelf moord. Bij het Protestantisme onderkennen we verschillende richtingen eu wij vinden, dat het grootste aantal zelfmoorden bij de Protestauten in de eerste plaats op rekening komt van de gansch of gedeeltelijk ouge- loovige partijen. De volkomen oplossing der vraag naar den invloed der confessie op het aantal zelfmoorden, kan nog niet geschieden, aangezien de statistiek niet in staat is nauwkeurige opgaveu te levereu van de verschillende secten eu de vereischte juistheid en eerlijkheid in de beantwoording harer vragen, bij de bevolking veel te weu- schen overlaat. Toch is er stof in overvloed, om de uitspraak te rechtvaardigen, dat de menigvuldigheid van den zelfmoord bij de verschillende religieuze belijdenissen in de zelfde mate toeneemt, als deze meer of min der van de Katholieke Kerk zijn afge weken. Op welke wijze openbaart zich de in vloed van den Godsdienst op den zelf moord Door de omstandigheden des levens wor den vaak in den mensch motieven tot zelf moord-besluiten geboren. De Godsdienst echter zijnerzijds geeft tegen-motieven, die in alle opzichten geschikt zijn de eerstge noemde te overwinnen en geheel en al te onderdrukken. Hing het slechts van de objectieve be- aan Europeanen verkocht. De beeldstormerij der revolutiounaire laipings heeft China veel porse lein gekost, want die geloofsgewehlenaars sloe gen alles kort en kleinde Eugelscken en Franscheu verwoestten in 1860 ook veel, en het zomerpaleis van den Keizer bij Peking, de bewaarplaats van groote porseleinen schatten, werd geplunderd. Wel is waar kochten slimme Chineezen den eenvoutligen troupiers de fijne buit weder voor een spotprijs af, maar van alles wat de Taipings stukgeslagen hadden was niets anders dan scherven overgebleven. Diezelfde Taipings hebben ook King-te-tschin, de groote bijna duizendjarige stad van potte- bakkerijen, verwoest, 200.000 pottebakkers en vergulders verjaagd en de smeltovens gesloopt Zoo is China van zijn oud porselein afgekomen, eu nu is er eene tegenbeweging op touw gezet om tot gedeeltelijk herstel van het nationaal verlies, zich weder in het bezit te stellen van de porseleinen schatten, die in Europa zijn ver spreid. Toer. Czaar Peter I van Rusland, nadat hem reeds eenige Prinsessen waren geboren, zich eindelijk in een zoon en rijkserfgenaam mocht verheugen, zond hij in de blijdschap zijns harten, hoewel de heugelijke gebeurtenis in het midden van den nacht plaats had, op staanden voet zijn Generaal-adjudant naar de vesting teekenis der religieuze motieven af,dan kwam er nimmer een zelfmoord voor; maar zjj worden, bij vele individuen overwonnen door een anderen hoogst nadeeligen en onzali- ligen invloed. Als wij nu getuigen: de Katholieke Kerk openbaart ten opzichte van den zelfmoord een meer gunstigen in vloed dan de Protestantsche, dan wil zulks zeggen, dat de Katholieke Kerk door hare belijdenis, hare constitutie en hare gena demiddelen beter in staat is, de religieuze motieven tegen den zelfmoord in den mensch op te wekken en staande te houden, dan de Protestantsche een feit, dat zelfs door een groot aantal Protestantsche schrij vers wordt erkend. Professor Laufenauer meldt ons eenige belangwekkende zaken, als tenminste zulke treurige feiten belangwekkend mogeu wor den geheeten, omtreut de statistiek der zelfmoorden. »Het valt niet te loochenen zegt hij ten slotte, »dat er tusschen de mo derne beschaving en den zelfmoord een in nerlijke samenhang bestaat.» Als dit nu weikelijk zoo is, wat moeten wij dan van zulk eene beschaving denken? Is zjj heilrijk en houdbaar, of schadelijk en aldus verwerpelijk? De tot zelfmoord voerende beschaving is de liberale; deze is het, die den mensch van God afhoudt, van eiken Godsdieustigeu troost berooft, de hoop op een ander leven hiernamaals wegneemt,en het hart van den mensch slechts aan de stof, aan het aardsche eu ziuuelijke hecht? vindt hij dit hier niet, dan wil hij het in den zelfmoord vinden, als het middel, dat hem van alle zorg en lijden bevrijdt; en aangezien er volgens de moderne bescha ving geen eeuwigheid bestaat, heeft hij noch belooning voor ziju geduld, noch straf voor zijne zonden te vreezen. Tegenover deze beschaving staat de christelijke, die den mensch alles aanbiedt, wat hem enkel en alleen kan bevredigen, namelijk: Geloof, Hoop eu Liefde, en als hij deze drie deug den beoefent, dan kan hij lid worden van deze beschaving, die hem tot een nuttig burger der maatschappij wijdt en die hem tegelijkertijd de aardsche en de eeuwige gelukzaligheid verzekert. Dat is de chris telijke beschaving, die alleen op den naam van ware beschaving mag aanspraak maken. Slot volgt.) met het bevel door kanongeeckut den volke te doen weten, welk geluk den Czaar en zijn huis was te beurt gevallen. Toen echter de Generaal- adjudant aan de poort der vesting komt, weigert hem de schildwacht den toegang, daar op be vel van den Gouverneur na den taptoe niemand mag worden binnengelaten. IJling3 meldt de officier aan den Czaar wat de uitvoering van zijn bevel onmogelijk maakt. „Dan zal ik zelf gaan!" roept Peter verstomd en snelt henen. Doch ook tegenover hem beroept zich de schild wacht op zijn order en weigort hem standvastig den toegang. „Maar kerel!" roept de Czaar verstomd, de Keizerin heeft een Prinsje ter wereld gebracht en de Gouverneur moet de ka nonnen lossen, opdat het volk dat wete!" „Een Prinsje geboren?" herneemt de eerlijke soldaat, terwijl zijn gelaat straalt van geluk. „Ga dan maar binnen! Ga maar binnen! Laten ze mij morgen maar doodschieten." „Brave kerel," zegt Peter eu klopt hem op den schou der; „Ik ben de Czaar en zal je blijven geden ken!" Den volgenden dag werd de soldaat voor het front der troepen tot sergeant bevorderd en zijn chef overhandigde hem in naam des Keizers een aardig geldsommetje, „om op het welzijn van den pasgeboren Prins te drinken." Ook aan dit bevel moet de aan zijn plicht ge trouwe soldaat stipt gehoorzaam zijn geweest.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1885 | | pagina 1