NIEUWE No. 920. Donderdag 13 Augustus 1885. 10de Jaargang. De vrijheid der Kerk. BUITENLAND. Het Consult. HimmiHi mmi ABONNEMENTSPRIJS Per 3 ruaandeu voor Haarlemt 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1, Voor het Buitenland 1,50 Afzïnderljjke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIÉN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: KÜPPERS k LAUREY. De vrijheid is een der edelste zaken, waarover «ene natie zich kan verblijden. Waar de kreet naar vrijheid wordt gehoord, viudt hij een steeds krachtigen weerklank in het hart der volken. De verdedigers zij ner vrijheid eert een volk, zoo lang het niet heeft opgehouden, deze weldaad waar dig te zijn. Daarom bewijst Zwitserland aan ziju Arnold von Wiukelried, den held van den slag bij Sempach, alle eer, aangezien hij, om voor de vrijheid de baan te doen bre ken, de vijandelijke speer in zijue borst ontving. Daarom eert, Tyroleu zijn vrij heidsheld, den trouwen Andreas Hofer, daarom eereu de onderscheiden volken de mannen, die met het zwaard in de haud de vrijheid bevochten tegen den despotischen Napoleon I. Eere wieu eere toekomt. De eer, welke de wereld aan deze maunen be wijst, is gemotiveerd; zij behoeft hier niet opuieuvv gerechtvaardigd te worden. Maar hoe komt het echter, dat men het bolwerk der ware vrijheid, de Katholieke Kerk, in plaats van haar te eeren, verdacht maakt en juist om den strijd voorde vrij heid dien zij strijdt, haar beschimpt, be spot en belastert? Hoe komt het, dat men de Katholieke Kerk, als de verdelgster der ware vrijheid durft te brandmerken. De oorzaak hiervan is, dat, om niet te spreken van de onwetendheid en de boosheid der men - schen,de hoofdbronnen van alle vijandschap tegen den Katholieken Godsdienst de Kerk te allen tijde, zooals zij ook nog in onze dagen doet, allereerst hare eigen vrijheid heeft verdedigd. Van daar ook al dat geschreeuw over de heerschzucht en aanmatiging der Priesters, die, zooals men durft beweren, den Staat trachten te onderdrukken en pogen alles aan zich dienstbaar te maken. Wij zullen in de volgende regelen aan- toonen, waarom de Kerk altijd zoo bezorgd is geweest voor hare eigen vrijheid, waarom zij met een zekere jaloezie over dit kost baar goed waakt en voor het bezit daarvan menigen bitteren strijd heeft gestreden en ontzaglijk ljjden heeft moeten verdragen. Het is een historisch feit, waarop wij Katholieken met recht trotsch mogen zijn, dat de Katholieke Kerk hare vrijheid nim mer veil heeft gehad. Nooit heeft de Kerk aardsche of tijdelijke voordeelen voor hare vrijheid verruild. Zij heeft Koningen en dier rijken zien afvallen, zij heeft het met een FEUILLETON. Vervolg.) De dokter zelf ging naar beneden, dreef den koetsier tot spoed aan, sprong in liet rijtuig voordat de paarden nog waren ingespannen, en schold en raasde in één adem voort, tot het in draf voorwaarts ging. Eerst in eene der armste en ongezondste wijken van de city liet bij stilhouden, en even haastig als hij er inge stapt was, sprong hij uit het rijtuig. Hij hamer de daarop ongeduldig op de deur en trad, na 't openen, in een donkeren gang, uitkomende op een smalle trap, die hij met jeugdigen ijver beklom. Zonder zich te doen aanmelden, zelfs zonder aan te kloppen, opende hij een kleine deur, en in 't vertrekje, waar hij nu binnentrad, wachtte hem de treurigste vertooning. Om een jong, bleek, schijnbaar stervend meisje, dat stuiptrekkend nederlag, stonden eene oude vrouw en een ander jong meisje, die onder beete tranen het lijden der ongelukkige vruchteloos zochten te verzachten. De komst van den dokter gaf haar eenige hoop terug. God zij geloofd, dat hij komt! sprak de moeder, hare tranen bedwingende. bloedend hart gezien, maar zij heeft hare vrijheid gered. Dit feit is de glansrijkste bladzijde in de kerk- en wereldgeschiede nis. Dat zijn de meest eervolle slagen, die de Kerk gestreden heeft, de slagen voor hare vrijheid. Nooit heeft de Katholieke Kerk haren nek onder het juk van een wereldlijk Vorst gebogen. Zij gaf den Kei zer wat des Keizers is, zoo heeft haar Stichter het geleerd maar nooit ten koste vau het tweede gedeelte van Christus' uit spraak zij gaf allereerst God, wat Go- des is. Christus heeft de Kerk gesticht en haar eene Goddelijke constitutie gegeven, overeenkomstig haar verheven doel. Aau geen enkelen Vorst o f machthebber dezer aarde heeft de Heer eeuige macht of heer schappij op de Kerk verleend. Reeds op dien grond is de Kerk verplicht dezen grond- pilaar vau haar bestaau met alle kracht te verdedigen. Wel zijn er tijden geweest, waarin men der Kerk, tegen haren wil ijzeren boeien van geweld heeft aangelegd; maar deze boeien, die reeds de Apostel Petrus, de eerste stadhouder vau Christus, heeft ge dragen, verboogen nog de innerlijke le venskracht dor Kerk. Moge ook het bloed der Christenen de aarde drenken, dit bloed werd het zaad voor nieuwe Christenen. Door het aanwenden van uiterlijke macht middelen is de Kerk niet te verwoesten. Als echter de Kerk hare vrijheid tegen de gou den ketenen van de Staatskerk zou ver ruilen, dan zou hare levenskracht verkleu men, zooals een blik in den treurigen toestand der schismatieke Kerk ons dui delijk toont. Daarom bewaart de Kerk hare vrijheid, want met hare vrijheid zou zij haar leven verkoopeu. De Kerk behoeft niet bang te zijn voor de ijzeren ketenen, welke de beulen met zicb voeren, wel echter heeft zij te vreezeu voor die boeien, welke theo logische diplomaten en diplomatische theo logen voor haar smeden. De Kerk heeft tot taak de bovenna tuurlijke goederen der genade eu waarheid, iu eeu woord het heil aan alle menscheu mede te deelen; zij moet echter daardoor, zooals dit feitelijk is geschied, de ware beschaving ouder het menschdom brengen eu alle goederen, die voor het welzijn der maatschappij noodzakelijk zijn, verzorgen en behoeden. Daarom is de Kerk stichteresse van Christelijke Staten geworden, en het sociale leven is op hare fundamenten op- De dokter trad zwijgend aan het bed der kranke en sloeg haar vluchtig gade. Zijn dik, plomp gezicht nam dadelijk de uitdrukking van pijnlijke verrassing en bezorgdheid aan. Hij schreef ijlings een recept eu wenkte, dat men hem met de zieke alleen moest laten. Toen (lit geschied was, greep hij de hand van liet meisje en zeide haar zoo zacht, als hem mogelijk was Miss Lucy, gij zijt zeer lijdende. Gij hebt veel verdriet niet waar Maar gij wilt toch niet sterven Zij bedekte haar gelaat met beide handen en schreide bitter. I» de dood niet boven het voortdurend verdriet te kiezen? antwoordde het meisje, na eenigen tijd geweend te hebben. Een jonk man deed bij mijne moeder aanzoek om mijne hand en ïij stond mij toe hem als bruidegom te beschouwen. Hij had, verzekerde hij, de volle toestemming zijner familie Gisteren evenwel kwam de vader van Georg en deed mijne moeder bittere verwijten wegens haar belachelijk vertrouwen, zooals hij zich uitdruk te. Mijn zoon zal nooit in der eeuwigheid de man van uwe dochter worden, voegde hij er bij. George is reeds op een schip, dat binnen weinige dagen naarlndië onder zeil gaat. Gij ziet dokter, de zware arbeid, die ik dage- gebouwd en ouder hare zorgen heeft het zich ontwikkeld. Dit alles is echter niet denkbaar zonder de vrijheid van het individu en van het volk, zonder de persoonlijke eu burgerlijke vrijheid. Daarom is de Kerk een toeverlaat der vrjjheid geworden eu daarom moest zjj noodwendig hare eigen vrjjheid verdedigen; haar meest verbitterde vjjand kan het dan ook niet ontkennen, dat zjj steeds en overal eene verdedigster der persoonlijke vrjjheid is geweest. Afschaffing der slavernjj en der lijfeigen schap was slechts mogelijk nadat de Kerk den grond daarvoor had bewerkt. De rech ten der meuschen,« die men in de achttiende eeuw had geproclameerd, hebben de meu- schen op het schavot gobraeht eu moord en brand, gruwelen vau allerlei aard ten gevolge gehad. De vrjjheid, geljjkheid eu broederschap der revolutie heelt den uit vinder der guillotine voortgebracht. De ware persoonlijke vrjjheid heeft de Kerk gepro clameerd door hare leer, dat alle menscheu kinderen Gods zjjn, tot hetzelfde doel, tot de zaligheid geschapen. Aan de machtigen eu rjjken heeft zjj gezegd: »Voor God geldt geen aanzien des persoons;* ieder meusch is een eveubeeld Go Is eu door het bloed Diens Zoons van de slavernjj der zoude ver lost en daarom vrjj. Op elke wjjze steeds trachtte de Kerk overal de achting voor de persoonlijke vrij heid te doen toenemen met alle haar ten dienste staande middelen. De Kerk heeft niet alleen de opheffing der slavernjj eu der ljjfeigenschap geproclameerd, zjj heeft allereerst de volkeren voor de moreele vrjj heid opgevoed en hen in staat gesteld vau dit kostbaar goed het ware gebruik te ma- keu. Hoe wjjs de Kerk daarin heeft gehan deld, kan ons de geschiedenis van den nieu- wereu tijd leeren. In Rusland b. v. heeft men de ljjfeigenschap afgeschaft zonder eeu bemiddelenden overgang. Het gevolg daar van was, dan dezen de vrjjheid verdron ken in den Wutki, genen in grootere af- handelijkheid kwamen, als zjj ooit te voren waren geweest. In het Rijk der Czaren is de wijze, waarop men de lijfeigene boeren heeft vrjj gemaakt, mede-oorzaak gewor den van het nihilisme. De Kerk en de door deu geest der Kerk geïnspireerde wetgenng ging echter zeer verstandig te werk. Gel jjk eene moeder eerst haar kind bjj de hand neemt om het te leeren loopeu, alvorens zjj den kleine op eigen voeten plaatst, aldus lijks moet verrichten om in ons onderhoud te voorzien en het verdriet, hebben mijne krachten ondermijnd, er blijft mij niets dan sterven over. Er bleef u nog over, mij uwen nood te kbigen en op God te hopen. Hoe heet (le vader van uwen bruidegom? Sir John Elwes, parlementslid. Ha, sir John! u zal ik spoedig lot andere gedachten brengen, sprak de dokter, terwijl hij zich vergenoegd de handen wreef. Siel u gerust mijn kind. Voordat we drie maanden verder zijn, zult ge met uw verloren geliefde getrouwd wezen. Zij richtte het hoofd op en zag hem aan met een blik, waarin hoop en wantrouwen beide lagen. Abernetky beeft nooit een belofte gedaan, die hij niet houden kon, sprak de geneesheer op erustigen toon. Hoop en reken veilig op mij. Uw toestaud is, Goddank! nog niet gevaarlijk, wat ik u voorschrijf, zal u spoelig geheel her stellen. Morgen kom ik terug. Houd u nu maar rustig. Hij klom weder iu zijn rijtuig en reed naar huis, waar hij, naar gewoonte, door mistress Sara en de leden zijner diergaarde vriendelijk werd verwelkomd. Dokter Abernetky placht eiken morgen van handelde de Kerk bij de vrjjmakiug der slaven en bjj de algeheele opheffing der slavernjj. Allereerst werd het lot der slaven verzacht, voor hunne vrijlating propaganda gemaakt, eu deze begunstigd en geregeld. Ziedaar het groote onderscheid tusscheu de werkdadigheid der Kerk en die van het valsche humanisme, dat ljjurecht iu strijd is met deu geest der Kerk. De Kerk werkt genezend en versterkend; zij giet nieuw leven in de harten van het volk en dit nieuwe leven ontwikkelt zich dan, het brengt bloesems voort en vruchten, die eveneens alleugskens' groeieu, bloeien en rjjpen. Het valsche humanisme kan slechts wouden bedekken, die dan te gevaarljjker zjjn; de revolutie brengt slechts puinlioopen voort. De beschavende werkdadigheid echter der Kerk was immer verstandig en ratio neel en slechts haat en domheid kunnen de Kerk er een verwijt van maken, dat zjj bjj hare stichting niet oumiddelljjk heeft geoogst eu eerst dan gezaaid. Wordt vervolgd.) Maandag werd het internationale tele- graphie-congres te Berlijn doordr. Stephau geopend. 33 Staten eu 17 telegraafmaat- schappjjeu waren vertegenwoordigd door 72 afgevaardigden. Op voorstel van Engeland werden dr. Stephan tot voorzitter eu Hake, directeur-generaal der telegraphie, tot onder voorzitter benoemd. Voor de behandeling der zaken werd dezelfde regeling aangeno men, als gegolden heeft op het Cougres te Londen. Twee commissies, voor de tarieven en voor het bedrijf en de techniek, werden benoemd, welke dadelijk met haar werk zjjn begonnen. Het plan tot het houden van een nationale tentoonstelling van nijverheid te Berljju, voor hetwelk veel bladen bizouder ijveren, vormt nog al tijd het onderwerp van een warme, dikwerf hatelijke discussie. De stem men er tegen vermenigvuldigen zich. Men beweert, dat er tegenwoordig zooveel ten toonstellingen worden gehouden, dat men er moede van wordt. De Norddeutsche bepleit nogmaals het denkbeeld van het toekennen van subsidie aan de groote visscherjj. Tot eiken prjjs zegt het officieuze blad, moet worden voor komen, dat Dnitschlaud langer op de visch- markten afhaukeljjk is van den vreemden aanvoer. vier uur af tot aan deu tijd, dat hij naar het koninklijke hospitaal rau St. Bartholomeus ging, zieken aan zijn huis te ontvangen. Rijken eu armen werden tot dit ochtend-consult tosge laten. Men stelde iederen lijder bij zijne komst een genummerd kaartje ter hand, om naar de rij af den dokter te spreken. Ouder de eersten, die zich daags na zijn avond bezoek bij miss Lucy Griffith bij hem aanmeld den, was eeu man van hij de zeventig jaar. De kleeding van dien grijsaard verried diepe ar moede, en ofschoon hij zeer veel pijn scheen te lijden, kivam hij te voet eu zonder m mtel zelfs. Des dokters bediende herkende op het hoofd van (lezen man eene oude pruik zijns meesters, die hij zelf den vorigm avond op straat had geworpen. De grijsaard had geen zwarigheid ge maakt, die op te zitten, schoon zij hem veel te wijd en te kort was en op zijn hoofd stond, als het dak van eeue prgode. Zijue plunje be stond iu een kalen, op vele plaatsen, met name aan de ellebogen, gelapten rok van 't grofste laken, in eeu vest van geruit Schotsch doek, korte pantalon van bruin fluweel, blauwe wollen kousen eu verbazend groote en lompe schoenen. Wordt vervolgd

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1885 | | pagina 1