NIEUWE No. 93 i. Zondag 30 Augustus 1885. 10d J-wgaog. Het sociale gevaar. BUITENLAND, HA4RLEMSC1 ABONNEMENTSPBIJ S Per 3 maanden voor Haarlem0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1, Voor het Buitenland 1,50 Afzonderlijke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. B OBBAU: St. Jansstraat Haarlem. ESEPSSfrU,- r~«W-<S AGITE MA NON AGITATE. PBIJS DEB ADVEHTEITTIËN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrqdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: K UPPERS LAUBET. De spookgestalte van het sociale gevaar, waarvoor Europa siuds jaren siddert, is geen beeld der phautasie, zooals het Po- lonisme dat iu Duitschlaud op kunstmatige wijze als een gevaar voor het Rijk wordt aangewezen, ook niet de toelating van den Hertog van Cumberland tot het regent schap van Bruuswijk, iu 't welk de Rijks kanselier eene storing van den inwendigeu vrede ziet, maar het sociale gevaar heeft eene hoog ernstige en hoogst bedenkelijke zijde. In de laatste jaren toch heeft het socialisme schier overal, ook ten onzeut, groote vorderingen gemaakt; in bijna alle landen van Europa heerscht zulk een over maat van ontevredenheid, verbittering en haat, dat men zonder overdrijving zeggen kan: miilioeuen wachten op het oogenblik, waarop zij met dynamietbouimen en breek ijzers de gansche maatschappelijke orde omver kunnen werpen, en, ofschoon wjj weten, dat de maatschappij op fundamenten gegrondvest is, die door Gods hand zjjn gelegd, en dat het socialisme deze funda menten niet vernietigen kan, zoo zjju we aan den anderen kant toch overtuigd, dat het socialisme verschrikkelijke puinhoopen veroorzaken kan. Eu ofschoon het van al- gemeeue bekendheid is dat ei tegenwoordig tweedracht heerscht iu het socialistische leger, zoo zal deze oueenigheid geen in vloed hebben op de woelingen der sociaal democraten, want op het gegeven oogen blik zullen de vijandige broeders zich met elkander verzoenen om vereenigd aan hunne helsche plannen uitvoering te kun nen geven. De voornaamste oorzaak vau het ont staan en den vooruitgang van het so cialisme is eene religieuze en moreele; het socialisme wil niet alleen sociale ongelijk heid effen maken, maar het wil, vermits het eene gansche andere wereld- en levens beschouwing heeft dan wij, eene revoluti- ouuaire omwenteling van het gansche leven. Zijn voornaamste dogma is de looche ning van God en van het leven aan gene zijde van het graf; zjju voornaamste levenswet is die van het zingenot en van de radicale gelijkheid in de Verdeeling der goederen; zijne politiek is de verdelging van alle orde, bovenal de vernietiging vau den Godsdienst en van de Kerk. Zij die FEUILLETON. Het Consult. Vervolg en Slot.) Zijn eerste werk was, het morsig donker kot tot een voor den patiënt passend verblijf te doen inrichten. Hij verlangde, dat men een goed bed en zachte matrassen uit den beddenwinkel zou halenhij liet de vuile lompen en vodden> waarop de vrek sliep, door zuiver linnen ver vangen deed voor dc met papier beplakte ge broken vensterruiten nieuw, helder glas zetten, en eindelijk moest men den halfverganen houten vloer, op zijn last, met een warm kleed beleggen Na al deze beschikkingen, knielde hij, naar zijn vrome gewoonte, alvorens tot de operatie over te gaan, neder en bad; toen stond hij op en ging aan het werk. Volle vijfentwintig minuten had sir John Ehres de gruwelijkste marteling te verdu ren, die hem nochtans geen kik afperste. Ten laatste voegde de dokter hem toe Nu behoede u God verder! De operatie is volbracht, en als er geen onvoorziene om standigheden bijkomen, zijt gij gered. Die omstandigheden bleven gelukkig uit, en twee maauden later zat sir John Elwes weer frisch en gezond in het Lagerhuis, in staat, om met derhalve de sociale vraag slechts als eene maag- en machtquaestie beschouwen, be wijzen daarmede dat zij het kwaad nog niet iu zijn algeheele diepte hebben door grond en dat zij de verschijnselen, die zich op socialistisch terrein voordoen, slechts op pervlakkig hebben bezien. De Staat is machteloos tegenover het socialisme, hij kan deze kwaal, die do gan sche maatschappij ruineert, niet genezen; daarvoor zijn gausch andere middelen uoodig, dan wetten en zoogenaamd »prac- tisch Christendom.* Want dit Christendom van Europeesche staatslieden, die de op lossing der sociale vraag bovendien als eene lastige bijzaak beschouwen, ofschoon zij toch de as vormt, om welke de politieke toestand wentelt, staat tot het ware en echte christendom, dat alleen in staat is, de gevaren te bezweren, als de geschilder de zonneschijn tot den werkelijken. Europa zit op een vervaarlijken vulkaaD, de uit barsting der kokende lava voorkomt men niet, wanneer men uu en dan eens eene aardigheid zegt aan 't adres van het pro letariaat of wanneer men een agent van politie op den krater plaatst. Wie er op gelet heeft, welk eene vreeselijke rol het dynamiet inde laatste jaren heeft gespeeld, waardoor het anarchistisch socialisme eene grootere beteekeuis verkreeg; wie zich her innert hoeveel bommen er in Londen ge sprongen zijn, hoeveel misdaden er in Frankrijk, Oostenrijk, Italië en Rusland door anarchisten bedreven zijn, die zal den omvang van het sociale gevaar geenszins gering achten. Het is geene sporadische ver schijning, neen het socialisme is eene epi demie, eene ziekte van de algeheele Eu ropeesche en Amerikaansche maatschappij. Allereerst scheurt het socialisme den Gods dienst uit 's menschen hart; vervolgens treedt het de moraal met voeten, daar het den meusch tot een dier vernedert, dat met den dood ophoudt te bestaan en dan be veelt het den mensch aau, zich bezig te houden met de studie der chemie en de ver vaardiging van springstoffen, omdat dit de geschikste wapens zijn om het doel te bereiken.» In den strijd tegen de maat schappij roept het anarchisme steeds het dynamiet ie hulp. En wat het anarchisme eigenlijk wil, dat heeft te Parijs een com munard in eene openbare vergadering dui delijk genoeg verklaard, toen hij zijne re- zijne stentorstem de onstuimige discussiën, als vroeger, te leiden. Korten tijd daarna zag men in het huis van dr. Abernethy een armoedig gekleed man ver schijnen, die eene portefeuille onder den arm hield en geduldig wachtte, tot de beurt om bij den beroemden arts te worden toegelaton, aan hem kwam. Eindelijk werd zijn nummer genoemd, en Abernethy herkende sir John Elwes. Ik kom u de 11,000 p. st. betalen, die ik u schuldig ben, zei de man zeer bedaard. Hier is het behoorlijk contract, waarbij ik u mijne bezittingen in Devonshire in vollen eigendom afsta het overige in banknoten, zooals gij gevraagd hebt. Ik zal er u quitantie voor geven, mijn heer Elwes Ba,dat is onder ons gelijken niet uoodig! riep de oude op een toon van verwijt. -Vaarwel dokter! Ik dank u en draag u geen kwaad hart toe. Een enkel woord nog, antwoordde Abernethy, een enkel woord maarHoeveel geeft ge uw zoon George mee, als hij trouwt? - Geen cent. Als zoon van een man, die roil— lioenen bezit,kan hij licht eene rijke vrouw krijgen. Zoudt ge een meisje, dat uw zoon zoo veel aanbrengt, als ge m\j daareven betaald hebt, tot schoondochter willen aannemen? devoeriug, met de woorden eindigde: »Voor de Kouingeu de botn, voor de burgers deu kogel, voor de Priesters deu dolk en voor de verraders den strik.* Den 15 Februari 1883 schreef een offi cieel orgaan der sociaal-democraten: »Wie heeft de antichristelijke, pantheïstische, atheïstische, materialistische ideeën iu de wereld gebracht? Het socialisme? Dit was nog niet geboren toen de straks vermelde ideeën reeds welig tierden. Het wareD de groote dichters, de beroemde philosofen en de moderne wetenschap. Het is helaas maar al te waar, dat de zoogenaamde moderne wetenschap miili oeuen bedrogen heeft en dat deze millioenen thans in hooge mate ontevreden zijn, vau een beter leven aau geue zijde van het graf, waaraan zij niet gelooven, niets hopen, en van de aarde, die hun niets aanbiedt, alles verwachtend, wanhopig de vuist ballen. Voor deze gebalde vuist siddert het trotsche Albiou, het machtige Rusland met zijne uitgebreide politie-macht, sidderen alle Sta ten van Europa. Het is zeer natuurlijk dat de atheïstische leer op de vruchtbaarste wijze op de arbeiders moet werken en gre tig wordt aangenomen bij die klasseu der maatschappij, welke niets te verliezen heb- neu. De rijke, die zich met zijn geld een Hemel hier op aarde kan verschaffen, is omtrent de leer dat de Hemel een harsen schim is,ietwatjoiiverschilliger, maar de arme tobberds, die iu 't zweet huns aanschijns huu brood verdienen, voor wie de aarde niets biedt dan zorgen, moeite, tegenspoed, nood en ellende zjj niet moeten razend worden, wanneer men hen de eeuige hoop uit het harte scheurt, die hen met huu lot hier op aarde verzoent, als men hun, loon en vergelding hiernamaals, als dwaze priestersprookjes doet beschouwen? Dan is het natuurlijk, dat ook de »paria's« der maatschappij, die tot dusver niets dan las ten te dragen hadden, ook eenmaal deu »keer« willen spelen, en dat zij dit doel met alle, ja ook met ongeoorloofde mid delen trachten te bereiken. Zoodra God uit de wereldorde wordt verwijderd, valt ook de moraal als een kaartenhuis ineen. Dau blijft er slechts het geweld en het strafwetboek over eu tegenover dit geweid, dat zich van bajonetten en politiesabels bedient, wordt liet gew eld van het dynamiet, van deu dolk en van de petroleum gesteld. Ja, als het meisje zacht, welopgevoed eu niet dwaas genoeg was om haar schoonvader te verachten. Kom dan mee in mijn rijtuig. Ik zal u bij het meisje brengen, dat ik u tot schoondoch ter geven wil. Zij slapten in des dokters koets en hielden stil voor een huis van armoedig aanzien. Aber nethy, klom uit en stapte voor sir John den steilen, smallen trap op. De laatste volgde hijgend en morrend. Boven opende de dokter een klein vertrek, waar twee jonge meisjes bij hare moeder zaten te arbeiden. Mistress, wendde Abernethy zich na eer biedige groete tot de bejaarde vrouw, sir John Elwes, parlementslid, wenscht de eer te hebben, u do hand uwer oudste dochter Lucy voor zijn zoon George te vragen. Sir Elwes zag den spreker verstoord aan. En haar uitzet? vroeg hij, haar uitzet? Dat is een kleins bijzaak, waar de brui degom zoo rijk en de bruid zoo schoon is, antwoordde Abernethy. Daarmee belast ik mij trouwens.MissLucy en ik zijn te goedevrienden, dan dat zij eene kleinigheid van mij zou ver smaden. Houdt gij, wat gij mij voor mijn laatste consult betaaldet, een voldoenden bruidschat voor miss Lucy, sir JohD? Ik neem het aan. Mijn jongen mag het Het atheïsme is helaasin de tien laatste jaren een krachtige hulp en steun geweest voor den cultuurstrijd, die in schier alle landen vau ons werelddeel wordt gevonden; de vervolging, welke de Kerk heeft te verdragen en het bemoeilij ken vau haar zielzorgendeu werkkring, het voorbeeld, dat de grooten eu machtigen iu de ouderscheiden landen gaven, heeft een outzettenden invloed op de lagere klassen uitgeoefend eu bij duizenden de laatste vonken van godsdienst verstikt. Immers den 17en Juli van het vorige jaar schreef een Zuricher sociaal-democraat: »Wat wilt gij? Wij zijn atheïstisch en materialistisch, maar gij hebt ons zoo gemaaktDat op de ontkenning op religieus terrein, de ont kenning op politieken en socialen bodem volgen moest, is, dunkt ons, gansch na tuurlijk De kennis vau deu wortel van 't kwaad doet ons ook de geneesmiddelen daarvoor keuuen. Wil de maatschappij van het so cialisme genezen zijn, dan moet zij het atheïsme uit haar midden verbannen, zij moet God weder tot eere laten komen in de pers, in de literatuur, iu de wetten, in de kunsten, in de zeden, kortom iu de gan sche maatschappij en een machtig sursum corda moet de menschen losmaken van de boeien der materie, waarin zij reeds al te lang schandelijk zitten geklonken. De Koning der Belgen, die als hoofd van den nieuwen Oongo-Staat, niet Leopold II h.et, maar Potoko I, heeft nu bepaald, dat de hoofdzetel van de rechterlijke macht te Boma zal zijn, en dat het plan van den Congo-spoorweg niet openbaar ge uaakt zal worden, vóór het iu alle opzichten gron dig is onderzocht. De ingenieur Petitbois is met dat onderzoek belast. Naar men thans verneemt, zou het Duitsche beschermingsgebied in Oost-Afrika zijn uitgebreid tot aau de Juba-rivier, nabij deu aequator. Op de districten aau die rivier, hadden Italiaansche ouderzoekers ten vorige jare de aaudacht hunuer landge- nooten gevestigd, doch toen er nu dienten gevolge eene Italiaansche expeditie ver scheen, kwam zij te laat. De Daily News verneemt dat Kolouel Warren, Engelaud's speciale commissaris in meisje trouwen. Maar waar zal de bruiloft wezen want mijn huis is voor zulk een feest niet geschikt, en hier sehijut het ook wat bekrompen, antwoordde de viek, terwijl hij een vluchtigen blik in 't rond wierp. Op het landgoed in Devonshire, dat de jongelui voortaan zullen bewonen, met de moe der eu de joiigite miss, die, hoop ik, ook spoedig een man zal vinden. Geeft ge haar dan ook een uitzet mee? Misschien, misschien, sir Elwes, antwoordde de edele dokter, als gij weer een doodelijk ac cident mocht krijgen. Weinig weken daarna werd de bruiloft wer kelijk in Devonshire gevierd. Abernethy nam iu zijn rijtuig den ouden Elwes mee, die zich bij deze gelegeuheid een nieuw lakensch pak had doen maken, dat hij nochtans bij zijne te rugkomst te Londen weer verkocht. Het geluk gaf aan de bleeke wangen van miss Lucy, thans mistress Georg Elwes, eerlang de frisch- heid en bloeienden blos harer negentien jaren terug. D. oude sir John Elwes echter strekte zijne schraapzucht nog verder dan ooit uit, daar bij onmogelijk de som kon vergeten, hem door den edelen dokter zoo behendig uit de handen gewrongen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1885 | | pagina 1