NIEUWE No. 947. Zondag 25 October 1885. 10de Jaargang. Het Huisgezin en de Zondag. B i T B L A i\ D. tmtjsini (iOUïtyi. ABONKUMEK TSPYt IJS Per 3 maanden voor Haarlemt 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1, Voor het Buitenland 1,50 Afxonderljjke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BÜBE Aïï: St. Jansstraat Haarlem. AGITE MA NON AGITATE. PKIJS DEK ADVEBTENTIÉK Van 16 regels30 Cents. Elke regei meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdftg avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: KÜPPERS k L A U R E Y. Men klaagt over het verdwijnen van den familiegeest, men kan niet begrijpen, dat de teederste banden, die de meuscheu aan elkander binden, verbroken zijn, men ver wondert zich, dat in de verhouding tusschen mau en vrouw, tusschen ouders en kinderen de grootste onverschilligheid en onharte lijkheid valt waar te nemen en men er kent algemeen zeer juist in deze verschijn selen een ontzettend noodlottig symptoom voor het heilzaam voortbestaan der maat schappij. Eu toch, wilde men de oogen openen, dan zou men zich /.eer spoedig kunnen overtuigen, dat een der grootste motieven voor de ver- dwjjuiug van het familieleven gelegen is in de versmading, in de minachting van het Goddelijk gebod, dat van de heiliging des Zondags spreekt. Het heiligen, het vieren van den Zondag is een graadmeter voor den gezonden toestaud van den familiegeest. Bp de natiën, waar de zevende dag als rustdag wordt in eere gehouden, staat het met de piëteit in het huisgezin ook goed geschapen. Men behoeft slechts een blik te slaan op het familieleven in Engeland en Amerika, om daarvan de meest overtuigende bewijzen te verkrijgen. In onze dagen is eene opwekking tot heiliging van Zon- en feestdagen stellig te noodzakelijker, nu er schier allerwege eene groote mate van lauwheid en onverschil ligheid ten aanzien der waardigheid van die dagen, valt waar te nemen. Ja het zjju juist de Zondagen, waarop de Booze rjjker oogst op aarde ontvangt dan God en zjju heilig Rijk. De zoude viert juist op Zou- en feestdagen haren ouzaligen zegetocht. Het familieleven wordt juist op die dagen het meest geschaad. Maar hoe kan ook b. v. bjj den werk man nog sprake zjjn van een familieleven, als men hem den Zondag ontneemt. Op de weekdagen kan hij ternauwernood zijn huisgenooten zien. Des morgens verlaat hij zeer vroegtijdig zijn huis om er des avonds dood moe terug te keereu en hij is dan bljj, als men zoo weinig mogelijk tegen hem spreekt. De Zondag alleen blijft hem over, om voor zjjne familie te leven, om aau de opvoeding zijner kindereu te denken, om, in gemeenschappelijke vereering van den Almachtige, moed en kracht te verga ren voor den strijd om het bestaan, voor FEUILLETON. Onschuldig verstooten. 16. Geschiedkundige Novelle. Vervolg.) Een onbeschrijfelijke verwarring heerschte in de straten. In den slaap was de bevolking van Molrar door den vijand verrast; de weinige schildwachten en burgers, die tegenweer boden, waren deels gedood, deels gevangen genomen en terwijl eene sterke afdeeling Turken zich van den kruittoren meester maakte, drongen andereu de huizen der burgers binnen om te plunde ren, degeueu, die tegenweer durfden bieden, neersabelende. De ramen werden verlicht, ge jammer en gegil weerklonken, waarheen het oor zich ook wendde daartusschen tromge roffel en wapengedruisch. „Op, burgers! op, vrouwen! op!" riep de Ridder met krachtige stem; „sterven wij voor onzen Keizer en ons Geloof, de Zarnitzer roept u 1 Vat het eerste wapen wat u voor de hand komt en volgt my 1 Slaat dood, slaat dood eer alles verloren is Maar het was te laat, tevergeefs klonk zijn geroep; want een groote bende Turken stormde de straat in en viel op den Ridder aan. Als een het wederzjjds dulden en verdragen van de zwakheden en onvolmaaktheden der meuschen. De werkdagen der week verstrooieu de leden van het huisgezin: de vader begeeft zich naar zjju kautoor, naar zijn werk; de moeder heeft al haren tijd noodig voor huiselijke bezigheden; de kindereu gaan naar de school; maar de Zondag verzamelt allen weder bijeen. Hij vereenigt ze aau den voet van het Altaar, waar hun hart vervuld wordt met gevoeleus van vrede en liefde, van ootmoed en toewijding. Hij ver eenigt ze aau den huiseljjkeu haard, aan den geraeeuschappeljjksn diseh, opdat zij ontspauning en vrooljjkbeid zullen deelen, na volbrachten arbeid gedurende zes dagen. De namiddag schenkt eene geest- en hart verkwikkende beweging in Gods vrije na tuur, de avond wordt doorgebracht in aan- genameu en vrooljjken kout en met een onschuldig gezelschapsspel. De vader ver geet dan voor eeuigen tjjd, het drukkende gevoel vau knechteljjke afhankelijkheid, hij denkt niet aan de zware zorgen die hem dikwerf kwellen; een edel bewustzijn komt iu hem op; in de kerk, voor denzelfden Bestuurder van het lot der menschheid, aau hetzelfde Maal met den rijke, den voorname, voelt hij zich weder in zijne menscheljjke waardigheid. Hij herleeft, hjj legt zijn wrevel, zjjne mismoedigheid en outevredeuhe'd af, hij is iu ziju huis een waarachtig vader. De vrouw des huizes, met het zondagskleed getooid, in hare gereinigde en ordelijke woning, aan de zijde vau haar welwillenden echtgenoot, omgeven door haar spelende kinderen, hernieuwt het gevoel van eerbiedige tee- derheid en gevoelt zich rijk in hare moe derliefde. De kinderen zien dat het anders gefrousde voorhoofd hunner ouders glad is, zij worden op vriendelijke wijze toege sproken en gesticht en sluiten zich nau wer bij hunne ouders aan, dan gewoonlijk het geval is. Wat kan in het huisgezi* den reiueu en heiligen invloed vau den Zon dag vervangen? Ontneem den werkmau den Zondag, wat blijft er dan voor hem en de zijnen over? Hoe en wanneer zal hij dan in zijne werkelijke waardigheid als fami lievader zich leeren kennen en gevoelen. Zonder den Zondag is voor den werk mau geen familieleven denkbaar. Hjj gaat dikwerf ontevreden, mismoedig en wreve lig naar zjju werk. Zijn arbeid, de behau- wanhopige hiauw Engelbrecht nu zicli heen zijn dood zou zijn vijanden ten minste duur te staan komen. Door ziju zwaard getroffen waren twee zijner tegenstanders dood ter aarde gestort, twee anderen buiten gevecht gesteld; maar eindelijk moest hij voor de overmacht be zwijken; al zwakker en zwakker werd de krach tige arm van den grijaard, matter zijn teg n- weer, krachteloos ontgleed het zwaard aan zijne handen en het werd hem duister voor de oogen. „Dood mij!'' stamelde hij nauw hoorbaar! „maar maak het kort, ik sterf in het Christelijk Geloof, voor mijn Keizer, voor de ter. Een reusachtige Turk hief zegevierend zijn zware strijdbijl, op reeds zweefde het wapen boven het hoofd van den ouden Engelbrecht, toen plotseling een man van middelbare lengte in een witten mantel gehuld, den met goud bestikteu fez op het hoofd, zich door den hoop werkte en de boven den Ridder opgeheven hand terugdioug. „Geen nuttelooze wreedheid, Ab- dallah!" sprak hij gebiedend; „wat heeft deze man misdreven?" Eerbiedig trad alles terug en toch teekende aller gelaat een zeker misnoegen, als droeg men deu nieuw aangekomene geen goed hart toe. De aangesprokene verborg de uitdrukking deling, welke hij ondervindt, de teleurstel lingen, de miskeuuiug drukken hem zoo zwaar, dat hij vaak slechts in het verdooveud genot van deu alcohol bevrediging meent te vinden. Hij verbrast dan zjju zuur ver- dieud geld, komt in benevelden toestand nanr huis, waar zjjne vrouw en kinderen zich met traneu iu de oogen verbergen om gevrjj waard te worden van zjjue slagen en scheldwoorden. De arme vrouw ziet in ha ren man geen teederen echtgeuoot meer, maar een ruwen tiran. Wat er groeien moet van de kindereu uit zulk een hu welijk, behoeven wjj niet te vermelden. O zegen en vrede, die de heiliging van den Zondag iu hot huisgezin brengt! O jammer eu ellende, die de ontwjjding van deu dag des Heeren veroorzaakt! Wil men het familieleven behouden, dan moet de Zondagsrust door de wet geboden worden eu er dient gestreden te worden tegen alle inrichtingen eu instellingen, tegen den geest der moderue wereld, die deu werk. m'an uithuizig maken en daardoor verderf brengen in het geheiligde farailieveu. Men geve den Zondag zjju eer eu recht terug, dan zal men weldra zien, dat de huiselijke haard wederom in hoogere mate eene school der deugd, een heiligdom des vredes wordt eu men zal ondervinden, dat trouw eu rechtschapenheid, met goed Ge loof eu zuivere zeden zich wederom van geslacht tot geslacht voortplanten en daar door op het aardrjjk een onmisbaren ze gen, de meeste welvaart en het grootste ge luk verspreiden. De beweging op de Belgische spoorwe gen, vooral voor de vrachtgoederen, is iu de laatste tjjden zeer afgenomen. Zonder de Autwerpsehe tentoonstelling zou het vervoer een aauzieuljjkeu achteruitgang hebben aangewezen. Thans reeds is eene vermindering van 20 a 25 pCt. waar te nemen. De crisis in handel en industrie doet zich ook in België sterk gevoelen. De Landdag heeft met algemeene stemmen Prins AlbrecLt van Pruisen tot Regent gekozen. Al de leden van deu Land dag en vau den Raad vau regentschap waren ter vergadering aanwezig. De Gezant van Turkjje bood eergis- tereu-morgeu deu Franschen Minister van buiteulaudsche zakeu eene nota der Porte van ziju ontevredenheid niet. „Deze man behoort ons, Sïlim Kapudan, twee onzer kaïneraden heeft hij gedood en bovendien met den uitroep dat hij de Zarnitzer is, heeft hij de bevolking tegen ons trachten op te hitsen." Zegepralend lachte de Turk, die klaarblijke lijk een aanvoerder was. „De Zarnitzer!" riep hij uit, „dat is juist de man dien ik zoek! Dat geeu uwer hem aanrake of vrees voor mijn toorn." Een kwalijk onderdrukt gemor liep door den kring en uit een mond klonk zelfs de scheld naam: „Afvallige!" Waren dat Matyas Wilczy's zachte oogen, die zoo trouwhartig, zoo open op Rudolt Von Zarnitz gevestigd waren, toen de jonge Ridder den nieuw verworven vriend zijn leed klaagde De geheole gestalte scheen veranderd, scheen krachtiger geworden te ziju. Met bliksemende oogen rukte hij den ontstelden soldaat de strijdbijl uit de handen, zwaaide haar om zich heen, zoodat allen verschrikt terugdeinsden. „Wie nog eenmaal mijue rechtgeloovigheid in twijfel durtt te trekken," dreigde hij met bul derende stem, „is een man des doodsGehoor zaamheid verlang ik in naam des doorluchtigen Sultans: Ik was het, die Moliar aan hem over leverde! Wilt gij dengeue trotseereu, die zich aan, waarbij Frankrjjk wordt uitgeuoodigd de conferentie bjj te wonen. Te Montceau-les-Miues heeft weer een dynamiet-outploffing plaats gehad iu hef vertrek eeuer vrouw, die gelukkig niet thuis was. Ook hier zjju de schuldigen oubekeud. De welsprekendheid der cijfers. Iu 1881 verkreeg de rechterzijde in deFran- sche Kamer bjj de verkieziugen 1,800,000 stemmen en de liukerzjjde 5,500,000. In 1885 wareu er 3,500,000 conservatieve kiezers eu bleven er aau de liukerzjjde niet meer over dan 4,000,000. Als een voorproefje van de aanstaan de twisten in nieuwe Kamer, is er reeds sprake van het ia staat van beschuldiging stellen van deu oud-Minister Ferry. DeEugelsche Regeeriug heeft té Wool wich tienduizend geweren besteld eu tien millioeu kardoezen voor het naar Birmah bestemde expeditiekorps, dat waarschjjuljjk de Irrad-Waddy rivier zal opstoomen. De limes bevat eene dépêche uit Cou- stautinopel,volgeus welke de Porte een rond- schrjjveu heeft gericht aau de Mogendhe den, waarin zjj verzoekt dat te Constau- tinopel eene conferentie bjjeenkome, met het uitsluitend doel om de moeiljjkhedeu betreffende Rumelië uit te maken, Uit Rangoen verneemt de Times dat twee stooinbooten naar Maudalay vertrok ken zjjn, de eene met het ultimatum en de andere om de Europeanen af te halen, wier aantal op twee honderd wordt geschat waarvan honderd te Maudalay. De meeste Europeanen zjju Engelschen en Franschen. Consul Haas is weder naar Maudalay ver trokken, hetgeen, met het op het daaraan verbonden levensgevaar, verbazing wekt. De geruchten houden aan, dat Prins Mengwoer ontsnapt is en te Poudichery een opstand iu de aau Birmah grenzende landen tegen de dynastie organiseert. Men acht eene paleisrevolutie te Maudalay geens zins ou waarschjjuljjk. Het Journal de St. Petersbourg geeft zijn leedwezen te kennen over de krjjgs- toerustiugeu iu Servië eu Griekenland. De beweging iu Bulgarije blijft, volgens het blad, steeds eene zeer afkeurenswaardige daad. De Mogeudheden stemmen, naar het blad verzekert, OTereen in deu weusch om terug te keereu tot het status quo ante omdat dit het eeuige middel is om te kun- den dank van den grooteu Heer verworven heeft „Heer wij gehoorzamen 1" klonk het dee moedig iu het rond „beveel, wij ziju uwe slaver Met bevredigden trots boog de afvallige het hoofd. Welaan, ik wil u vergeven! Voert dien man naar gindsche herberg! Ik hoor dat de overheid der stad daar vergaderd is; wij zullen haar ons verschuldigd bezoek gaan brengen Ontneemt hem zijn zwaard!" De Ridder Engelbrecht maakte eene" zwakke beweging, toen krachtige handen hem het zwaard ontrukten, dat hij zoo lang mot eere had ge voerd. „Troost u heer Ridder," sprak Selim lachend, „door overmacht overwonnen te worden is geen schande en uw degen is bij mij goed bewaard. Onderwerp u aan uw lot; weerstand te bieden ware, gelijk gij wel inziet, meer dan waan zinnigheid." De Ridder liet toen het hoofd zinkeu. „Gij hebt gelijk," antwoordde hij; „ik kan wellicht mijn Keizer nog betere diensten bewijzen 1 Het zij zoo, ik wil de beproeving dragen, die de Hemel mij oplegt (Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1885 | | pagina 1