N I U W N<i. 964 Donderdag 24 December 1885. 1Ode Jaargang. De uitbreiding van het Christendom. BUITfiXLAim U 88P»*1 Van 1- Onschuldig verstooten. ABONNEMEN TS JPR X JS Per 3 maandeu voor Haarlem 0,8b Voor de overige plaatsen in Nederland fir. p. p. 1, Voor het Buitenland 1,50 A fa ouderlijke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. B ET R E A TT St. Jansstraat Haarlem. 5>üjUj. mü», g PRIJS DER ADVERTENTIËIÏ AGITE MA NON AGITATE. -6 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdajr- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: K P P E R S L A U R RY Na de viering van het eerste Pinkster feest te Jeruzalem begon de werkdadigheid van de heilige Gezanten des Heereu op wonderbare wijze over het gansche Ro- meinsehe Rjjk zich te ontwikkelen. Steeds machtiger en om vangrijker werkte de kracht van het Evangelie. Wie staat niet verbaasd, als hij den weg gadeslaat, die deze ruste- looze verkondigers van het Geloof, zonder geld, zonder aanzien, hebben ingeslagen? als hij de landen en steden beschouwt, waar zij zijn opgetreden, waar zij hebben gesproken en gezegevierd? Rome en Athene, toenmaals de centra van wetenschap en politiek, het wellustige Coriuthe, het bij- geloovige Ephesus, het bloeiende Thessa- louica hadden eeuige jaren na den dood van den Heiland reeds aanzienlijke Chris tengemeenten. Creta, Cyprus, Poutus, Bithynië, Macedonië, Perzië, Arabië.Phry- gië, Galatië, vooral Azië en Europa werden door de Apostelen bezocht en het Evan gelie van het rijk Gods overal schriftelijk en mondeling verkondigd. De naam van Jezus weerklonk van de westelijke kust van den Pelopponesus tot den Perzische Golf, van de Perzische Golf tot des Hel lespont en van daar tot de oevers van den Tiber. Vragen wij naar de oorzaak van deze snelle uitbreiding van het Christendom, dan vinden wij deze, behalve in verschil lende andere omstandigheden, in de natuur der verkondigde leer zelve. De wereld stond onder den schepter van Rome. De openbare straatwegen, die voor de legioenen waren aangelegd, openden voor de christelijke Missionarissen den weg van Damascus naar Coriuthe en van Italië tot aan de uiterste grenzen van Spanje en Brittanuië. De Grieksche taal werd bijna in het gansche Romeinsche Rijk verstaan. De philosophen hadden zich in secten ver deeld, van welke deze eene al te strenge, gene een al te flauwe moraal verkondigde. Voor het volk bleef er geen godsdienst, geen hooger motief voor de deugd over. Het algemeeue despotisme, de hopeloosheid van een beteren toestand en de bedorven geest des tijds, drong de edele gemoedereu hunne hoop hooger te zoeken. Daar kwam nu de nieuwe leer en gaf hun, hetgeen niemand hun kon geven den vrede der ziel met God. Want deze leer was geens zins een philosophisch stelsel, het was een Evangelie, eene historische leer, die ver- koudigde dat de Heiland iu de wereld is gekomen om de zondaars zalig te maken en dat ieder, die aan Hem gelooft, en Zijne FEUILLETON. 83 Geschiedkundige Novelle. Vervolg.) Reeds omvatte het moeras hem tot aan de heupen, in zijne machtige, dood aanbrengende omarming; een doordringende, bedwelmende damp steeg uit de diepte op en benam hem bijna den adem. „Almachtige God!" fluisterden zijne lippen, „Laat mij slechts zoo lang leven, tot ik verneem, dat de kameraden den oever hebben bereikt, opdat ik minteus eene vreugdevolle gedachte kan medenemen in het donkera, akelige graf." Minuut op minuut verliep; opnieuw klonken het rumoer van den aanval en de donder van het geschut, met vernieuwde krach' werd de storm op Belgrado's muren, met verdubbel geboden volbrengt, aan het eeuwige leven deelachtig wordt. Zulk eene leer, die er verre af is, het ver sland werkeloos te maken, of de zucht des menschen naar volmaking der krachten van zijn geest en hart te verlammeu, moest allen menschen van gezond verstand en goeden harte, wegens zijne eenvoud en zaligmakende kracht, hoogst welkom zijn. Overredingskunsten bezaten de Apostelen niet, het Goddelijke in de zaak zoude ze gevieren. Maar God gaf aau hunne ver kondiging der zaligheid, door het scheuken van wonderkrachten, Zijn getuigenis. Daar door werd eenerzijds de aandacht gaande gemaakt, die auders door de redevoeringen van meestal ongeleerde lieden uit de bur gerklasse, niet zou worden opgewekt en ten andere werd hun niet eigenmachtig gekozen maar door God hun opgedragen Apostelambt bevestigd, Bij dit al kwam nog de euthusiastiscke ijver der Apostelen om voor hun geliefden Heer en Meester vereerders en geloovigeu te winnen; een ijver, die alle gevaren der eer, des lichaams, en des levens moedig trotseerde en waarbij hetgeen als een gansch nieuw voorbeeld iedereen moest opvallen niet de minste bedoeling op wereldlijke of tijdelijke voor deden, die anders de menschen tot in spanning hunner krachten bewegen, ook slechts konden vermoed worden. Zulk eene reine liefde voor de waarheid, zulk eene staudvastige verknochtheid aan zijne over tuiging, zulk een ijver voor de zaligheid zijner broeders, zulk eene verachting van alle glorie en geluk der wereld en zulk een bewonderenswaardig geduld in de gru welijke vervolgingen, moesten op elk goed gemoed een diepen indruk maken. Zeker, wie ouder de Joden zich niet los kou scheuren van nationale vooroordeeleu of slaafs aan de letter zijner wet en aan zijne vaderlijke tradities hing, wie onder de heidenen zich door sophisten den zin voor waarheid liet verwarreu: wie zich door ziju geloof aan Chrisius iu zijne ondeugden voelde gestoord; wie te trotsch was van Galileesehe visschers en tollenaars nieuwe begrippen aan te nemen, of te zwak, om door den weinig beloveuden schiju de zaak zelve te doorzien, of wie van het bijgeloof des volks gewin trok, die was hun vjjand en hun vervolger. Maar jnis deze vervol gingen toonen ons den onoverwinnelijken heldenzin der Christenen, die duizenden en duizenden voor de waarheid van hun gods dienst deed sterven, omstraald door den schoonsteu glans. Alle martelingen der we reld, alle wijzen van sterven waren niet iu staat, de staudvastige belijders te doen wankelen. De oumensckelijke Nero speelde bij den den ijver de verdediging voortgezet. Zou de laatste wensck van den Dertigste onvervuld blijven? Smeekeud verhief zich nogmaals zijn oog hemelwaarts; tot aan de schouders was hij reeds in de doodende omhelzing der geesten vervallen, die, naar de volksoverlevering, het moeras tot hunne woonstede verkoren hadden nog slechts duimsgewijze kon hij zijn leven be rekenen en nog was alles stil op den oever. Daar, juist wierp een opstijgende raket een helder licht over den geheelen omtrek daar klonken plotseling in zijn oor kreten van de grootste verrassing, vermengd met de jammer, klachten der stervenden. Een schot donderde door den nacht,stemmen werden hoorbaar en „leve P rins Eugenius!" jubelde het tot in de ooren van den verzinkende. De Dertigste had genoeg gezien hij had begrepen, dat de kameraden gelukkig de overzijde bereikt en door de duisternis be gunstigd, de niets vermoedende Turksche wach ten, die schreden der naderende manschappen grooten, door hem zeiven aangestoken brand te Rome, op de citer. Nauwelijks werd hij gewaar, dat men hem voor den brandstich ter hield of hij liet de mare verkondigen, dat de Christenen den brand hadden ver oorzaakt. Hunne martelingen waren voor hem een even aangenaam schouwspel als voorheen de brand der stad. Ouder anderen liet hij de Christenen in pek gedrenkte kleedereu aantrekken, die men in brand s'ak, zoodat de ongelukkigen als wind- toortsen dienden om den nacht te verlichten. Deze verschrikkelijke martelingen liet hij dikwijls iu zijn tuin plaats vinden, waar hij alsdan bi) den treurigeu glans dezer levende fakkels zich iu zijn wagen liet rond rijden. Ook de Apostelen Petrus en Paulus, van wie de eerstgenoemde den boom des levens te Rome had geplant, de tweede dien had begoten, trof zijne ver- volgiugswoede. Nadat zij negen maanden in een kerker waren gevangen gehouden, werd raulus, als Romeinsch burger, ont hoofd, Petrus echter aan gene zijde van dsn Tiber gegeeseld en gekruisigd. Op zul ke eene wijze bevestigde het martelaar schap van den eersten onder de Apostelen in de hoofdstad van het Rijk, ook den hoofdzetel van den Godsdienst. Gruwelijk waren de vervolgingen der Christenen onder de Keizers Domitianus, Trajanus, Marcus, Aurelius, Septimus Se- verus, Maximiuus, Decius, Valeriauus en en Aurelianus; verschrikkelijk echter onder de regeering van Galerius en Diocletianus. Galerius liet het paleis van Nicomedia, dat hij met Diocletianus bewooude, twee maal iu brand steken en gaf telkens de schuld aan de Christenen. Thans werden de onmenschelijkste edicten tegen hen uitge vaardigd. De kerken der Cbristeneu moesten verwoest worden en hunne boeken ver brand. Vau alle ambten en bedieningen, van alle reckteu uitgesloten, konden zij niemand voor het gerecht aanklagen, zelfs dan niet, als zij tegeu de aanslagen, die men op hunne persoon of goederen richtte, de hulp van het gerecht inriepen. Men eischte van hen, dat zij aau de goden zou den offeren; zij, die dit weigerden, werden op de gruwelijkste wijze om 't leven ge bracht. De Christenen werden bij duizenden gemarteld als spijs aau de wilde dieren ge geven of op doorboorde schepen geladen, en aau de stormen der zee prjjs gegeven. Met fabelachtige snelheid verbreidde deze vervolging zich door de drie werelddeelen. Iu Egypte alleen werden honderd vier en veertig duizend Christenen vermoord en zeven honderd duizend iu woestijueu ge dreven of het land uitgejaagd. Eu nadat de tirannen iu de overige landen met ge lijke woede hadden huis gehouden, ineen- alleen voor die hunner broeders konden houden, hadden overrompeld. Zwaar werd zijn adem, naar lucht snakte zijne borst, strak staarden zijne oogeu op den oever, die weder iu diepe duisternis gehuld wns. Doch „een een granaat overgoot uiteenbars tend den oever met oogverblindenden glans hij zag de kameraden op een der slecht be waakte torens aanstormenwant wie kon aan eene overrompeling van deze zijde gtlooven? Hij zag het Keizerlijke vaandel boven hunne hoof den wapperen nu verdween het in den nau— wen doorgang, jubelend volgde de dappere schaar den vaandrig op den voet. „Leve Prins Eugenius 1" wilde hij uitroepen, doch slechts een zwak geluid steeg uit de toegenepen keel op en toen klonk li»t rochelend, bijna als uit de diepte: „Vader, vaarwel! God zij mij Het moeras sloot zich boven het hoofd van den Dertigste; de stilte des doods hierschteop de donkere, akelige watervlakte. den zij hunne zegepraal over millioenen weerloozeu te vieren door het verveardi- gen van een opschrift, iu marmer gebei teld, luidende: »De naam Christen is ver dwenen Neen, driewerf neen, hjj was niet ver dwenen. Het bloed der martelaren was veeleer het zaad der Christenen geworden. De heldendood der stervenden diende slechts om de levenden te versterken, te bemoedi gen eu het getal Christenen te vermeerde ren. De verstrooiing der uitgewekenen, was eeu uitmuntend middel om den Godsdienst uit te breiden. Nauwelijks had de aarde de vervolgers verslonden, nauwelijks had Constantiju den troon beklommen, of de Geest des Heeren werkte op het hart van dien Keizer, eu hij gaf aau de Kerk de vrijheid; hij trad op als haar beschermer en verdediger. De Christenen werden spoe dig weder zóó talrijk, dat bij de eerste Kerkvergadering te Nicea, driehonderd achttien Bisschoppen verschenen eene dagheldere refutatie van de eertijds in marmer gebeitelde leugen. Glansrijk en krachtig, door een loute rend vuur als goud gezuiverd, verhief zich thans het door dèu troon beschermde Christendom wijd eu zijd. De schoonheid eu beminnenswaardigheid van den Chris- telijken Godsdienst werd meer eu meer er kend eu het Goddelijke van zijne beginse len, de reinheid vau zeden zijner belijders, de heerlijkheid van zijne beloften ver geleken met de gruwelen van het hei dendom veroverden binnen korten tijd de harten van millioenen menschen. De militaire commissie, die namens de Mogendheden, de voorwaarde van den Ser- visch-Bulgaarsckeu wapenstilstand vaststel len zal, moet eergisteren te Pirot zijn aange- komeu, na te Nisch een onderhoud gehad te hebben met Kouiug Milan. Deze heeft haar een zijner Adjudanten toegevoegd, en Yorst Alexander zal worden uitgenoodigd mede zulk een vertegenwoordiger te benoe men, ter voorlichting der commissie, wan neer dit noodig blijkt. Men blijft vau meening, dat de com missie, teneinde aau Bulgarije eenige vol doening te geven, eerst de Serviërs het Widdin-district zal doen outruimen, eu eerst daarna de Bulgaren het Servisch gebied. Bij de verdere regeling der aange legenheid door de Mogendheden, zou dau aan Bulgarije en Oost-Rumelië de veelbe sproken uuie« worden toegestaan, en aan Servië ook om Oostenrijk ge loegeu te doen eene kleine »greusafrouding. Dit zou dau moeten wezen aan Bulgaar- De morgen was aangebroken, een heldere, zonnige Augustusmorgen gooi zijn gansche pracht uit over de veroverde vesting, van welks hoog- sten torenspits een gouden kruis vonkelde en de Keizerlijke vaan wapperde. Het laatste, on overwinnelijk geachte bolwerk der halve Maan was gevallen. Maar dit glorierijke wapenfeit had zware offers gevorderd en treurend rustte ds blik des veldheera op hen, toen hij vertroos tend en vriendelijk als altijd, de hospitalen be zocht, die ijlings tot opname van v riend en vijand waren ingericht. En nochtans zou het oaeindig meer offers gekost hebben, om Belgrado opnieuw onder de heerschappij des Keizers te brengen, had niet het p'an vau Prins Eugenius goede vruchten gedragen en de moed en doods verachting der kleine, beproefde schaar der. zege g makkelijk gemaakt. Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1885 | | pagina 1