N I E W E m. 07i. Zondag 17 Januari 1886. 11de Jaargang. Wz De KI. Schrift en de We tenschap. Pierre Coignard. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlemt 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland ir. p. p. 1,— Voor het Buitenland 1,50 Afzonderlijke Nummers 0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. B OEE AU: St. Jansstraat Haarlem. AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIEN Van 16 regels30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. A d v e r t e n t i n worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: KÜPPERS LAUKEÏ Vervolg). Zoo onverbiddelijk de exegese vast moet houden aan al wat dogma is, zoo bereid willig laat zij in andere stukkeu der exe gese van het boek der natuur, eene zekere speelruimte. Al wat de H. Schrift ons van de scheppingsgeschiedenis leert, moeten wij vast gelooveu, en we kunnen daarbij de vermeende resultaten van den natuur onderzoeker laten bestaan. Deze overtui ging kan men te vaster uitspreken, naar dien de ondervinding leert, dat men een grondig beoefenaar der wetenschappen en tevens een geloovig Christen iu een per soon kan zijn. Aan schitterende voorbeelden van dien aard ontbreekt het noch iu den ouden, noch in den nieuweren tijd. De Franciscaner Monnik Roger Bacon in de dertiende eeuw, zeker de voornaamste na tuuronderzoeker in de middeleeuwen, als mede zijn naamgenoot F'-aus Bacon vau Verulam, waren geloovige Christenen. Dit zelfde geldt van de drie vaders der nieu were astronomie Copernicus, Newton en Keppler. Ook Galilei ij tot zijn dood een oprecht Katholiek gebleven en achtte zijne natuurwetenschappelijke overtuiging zeer goed vereenigbaar met ziju Katholiek Ge loof. Eu iu deu nieuweren tijd vinden wij naast natuuronderzoekers, die eene ouge- loovige en ongodsdienstige gezindheid aan den dag leggen, eene rij geleerden van den eersten rang, die of hun Geloof aan de Evangelische Openbaring in 't publiek eu met blijdschap des harten bekennen en er nair streven, de vereenigbaarheid van de resultaten der wetenschap met deu inhoud der Schriftuur wetenschappelijk aan te wij - zen, of tenminste in hunne natuurweten schappelijke verklaringen nimmer aanvallen tegen den Godsdienst richten, ja de athëis- tische uitingen huuner vakgeuooteu u't- drukkelijk afkeuren. Wij uoemen ouder de Frausche geleerden: Deluc, Cuvier, Ampère, Quatrefages, Th. Martin, Marcell de Serres enz.onder de Eugelsche: W. Buthlaud, Seydgwiek, J. Fleming, Hugh Miller, J. Prichard, onder de Duitsche: H. Von Schu bert, Nepomuk Vou Fucks, Audreas eu Rudolph Wagner, Maller, Johannes Mul ler, Gustav Bischof, Quenstedt, K. Vou F EU ILL ET O N. 4. (Vervolg.) Zij gingen. Uit achting voor den rang, dien Coignard bekleedde, liet de officier de gendarmen op een afstand volgen. Onderweg sprak Coignard vertrouwelijk met zijn leidsman, beklaagde zich over de «chandelijke behandeling, die men hem deed ondergaan, en verzekerd#, dat de vuige lasier spoedig voor zijne papieren zou moeten verstommen. De officier verklaarde, hiervan overtuigd te ziju. Zoo kwamen zij aan h t huis in de straat St. Denis. De gendarmen bleven beneden aan de trap; Coignard ging met den officier naar boven en beval een bediende, een flesch Alicante tot verfrissching te brengen. Toen Maria Rosa de gendarmen in het huis zag treden, rees een hang vermoeden bij haar op. Om haar den noodigen wenk te geven, ver haalde Coignard haar onbewimpeld wat was voorgevallen, en d# officier voegde er hij, dat het den heer Graaf zeker maar een woord kos ten zou, zulk eene dwaze beschuldiging te weder leggen. Dat vertrouw ik! riep Coignard, schonk den officier van deu wijn, dien deze voortreffelijk vond, en vroeg toen verlof, om in 4e kamer daarnaast zijne papieren te gaan op- Bar enz. ouder de Amerikaansche Edw. Hitchcock euz. Deze naamlijst van geloo vige geleerden kan nog aanmerkelijk wor den uitgebreid. Zeker ziju er ouder hen, die tegenover de Goddelijke Openbaring eene vijandige houding aannemen, mauuen, die in huuue wetenschappen celebriteiten zijn. Doch als de wetenschap in tegenspraak is met deu Godsdienst, dan geschiedt zulks niet op wetenschappelijke gronden, maar juist uit gebrek daarvan. Niet de weten schap is in strijd met den Godsdienst, maar de onwetendheid eu de onwetenschap pelijkheid. Dit geldt ook voor de natuur wetenschap. Het meeste geschreeuw maken hier, gelijk overal, de middelmatigheden eu de dilettanten. Zulke lieden zijn het b. v. die zegevierend beweren: »dat de astro nomie eu de geologie het rechtzinnig Ge loof zullen doen verdwijnen;» de ontdek kingen op het gebied der aardkunde zijn, zegt men, het grafgelui der Mozaïsche cosmogonie men eischt zelfs, de bjjbelsche verhalen van de wereldschepping, deu zond vloed enz. als zinneloos eu leugenachtige vertellingen van het programma vau het ouderwijs, dat aau de jeugd wordt ver strekt, te schrappen. De sterrenkuudige Lalande beweert, dat bij den ganscheu hemel heeft nagevorscht, maar God niet heeft gevonden. Het is echter, zelfbedrog) als een natuuronderzoeker zich inbeeldt of anderen wil wijs maken, dat het resul taat zijner empirische navorschingeti hem tot een loochenaar der bijbelsche leer van de schepping der wereld heeft gemaakt. Wij behoeven inderdaad geenszins te vree zen, dat de leer der Kerk tegen den reus der natuurwetenschappen, geen stand kan houdeu. Tot een strijd behoeft het buitendien niet te komen; theologen en natuur-ouder- zoekers kunnen vreedzaam naast elkander wonen. Wij zullen thans nog door eeuige voor beelden uit de uatuur-weteuschap bewijzen, hoe slechts door misverstand de resultaten van deu natuuronderzoeker in tegenspraak kunnen komen met de Schriftuur. Er ziju een aantal natuuronderzoekers en andere geleerden, die beweren, dat de vorming der aarde langs den Neptuniscken weg heeft plaats gehad. Quenstedt zegt Leer der wereldschepping. zoeken, terwijl zijne gemalin, de Gravin, den ander zoo lang gezelschap zou houden. De officier had hier niets tegen. Thans gaf Coignard zijn broeder, die zich als bediende iu ziju huis ophield en een volledige liverei droeg, een teekeu, en beiden verwijderden zich. Terstond schoot hij de livereistukken aan, nam een tnfelschuier iu de hand, een servet oiul r de arm, verklaarde zijn broeder in «m paar woorden, wat er gaande was, sloop een achtertrap af, vervolgens onherkend tusschen de gendarmen door, en vluchtte naar de straat Saint-Maur, aan de Driekronenbarrière bij een zekeren Ltxcellent, die zijn makker op de galeien geweest was en hem thans met open armen ontving. De officier onderhield zich inmiddels met de Gravin en sprak de flesch duchtig aan. Daar hij iu Spanje gediend had, kwam het gesprek wel dra op dit schoone land met zijne heerlijke na tuur en geraakte hij hierbij gedurig meer in vuur. Eindelijs na een uur druk spreken, viel hem toch in, weder naar Parijs terug te keeren, waar hij zijn gevangene gelaten had, en deed hij de Gravin opmerken, dat haar man h#m wat al te lang liet wachten. Toen de dame eenigszins verlegen scheen, sprong hij op, tikte aan do deur der tweede kamer, opende ze ein delijk en doorliep dit eu nog een paar andere vertrekken, maar vond niemand dan bedienden, die hem ontweken en niet te woord wilden boudweg: Mozes was Nept.uuist.c Andreas Wagner zegt: »Metde oudste geologen der wereld, met Mozes eu met andere wijzen der oudheid van buitengewone begaafd heid, met den Apostel Petrus, erkent ook het Neptunisme, dat de aarde uit en in het water is ontstaan door Gods woord. De theologen Keerl en Zöckler verkondigen, dat de Schriftuur het Neptunisme leert of begunstigt. Men steunt hierbjj bizonder op twee plaatsen in de H. Schrift: Gen 2. »De aarde was woest eu ledigen de Geest Gods zweefde op de wateren; verder bij 2 Petr, 3. 5.: dat door het woord Gods de hemelen van ouds af geweest zjjn, eu de aarde uit het water en iu het water zijn ontstaan.Ook psalm 104 eu andere plaatsen der poëtische boe ken van het Oude Testameut, woraeu iu deze controverse aangehaald. Het Pluto- nisme het meest verbreide stelsel onder de theorieën over de aardvorming, beweert nu daartegenover: hoe dieper wij in de aardschors doordringen en hoe verder men bij de geschiedenis der aardvorming terug gaat, hoe meer men het vuur werkzaam ziet eu men beroept zich dau op de vul kanen, die als 't ware de schoorsteenen van de gloeiende aardkern zijn, verder op de bergen en eilanden, op de aardbevingen, heete bronnen euz. Als de h. Petrus met de aangehaalde woorden werktljjk deu Nep- tuuischen oorsprong der aarde had geleerd, dau zou zulks eeue merkwaardige uitzon dering zijn op deu regel, dat de H. Schrift van zaken, die het voorwerp van deu ua- tuuronderzoeker zjju, slechts in zooverre melding maakt, als het bij de verkondi ging vau religieuze waarheden eeu ver- eischte is. De bezoigdheid voor eene on oplosbare tegenspraak tusschen de H. Schrift eu de natuur is echter ongegroud. Noch Mozes uoch de h. Petrus hebbeu de bedoe ling ous omtrent het natuurhistorisch pro ces der aardvorming te onderrichten, en geen theoloog is gerechtigd aau hunne woorden meer te outleeuen, dat dit, dat de aarde woleer met water is bedekt ge weest eu dat volgens Gods wil de scheiding van water en land op de oppervlakte dei- aarde is geschied. Wie dus ten slotte zal triumfeeren Neptuuu» of Pluto of een derde, Leer van het stelsel, dat de vorming der aardkors' aan de werking der Vulkauen toeschrijft. staan. Ten laatste voml hij er een, die, stout moediger dan de overigen, ham beduidde, dat zijn heer reeds een uur het huis uit eu zeker lang geborgen was. Dit antwoord trof hem als een donderslag, en zonder verder naar de Gravin om te zien; spoedde hij zich voort, nam de gendar men mede en vervoegde zich haastig bij deu Generaal, wieu hij onder betuiging van groot leedwezen het gebeurde mededeelde. Hij ont ving een scherp verwijt en moest zich dadelijk in arrest begeven. Coignard intusscheu, die zijn geluk tot hier toe niet had weten te g#bruiken, om het ver- ledcne te doen vergeten eu tot eeu beteren wandel terug te keeren, wist thans evenmin met zijne vrijheid voordeel te doen. Twee dagen na zijne vlucht reisde hij met Lexcellent en twee Itali anen, mot name Saffieri eu Carettie, naar Tou louse af. Daar bleven zij veertien dagen, en keerden alstoen weder naar Parijs terug. Drie dagen na hunne aankomst vervoegden zij ziek in eene fiacre aan het kassierskantoor van Poisy Coignard ging alleen hij den kassier boven en verlangde een wissel op Toulouse. Terwijl hij 2000 franks in goud op tafel uitschudde, maakte hij zich tegelijk van den kassleutel meester. De bankier eenigeu argwaan opvattende, vroeg door wien hij was gezonden. Door niemand, ant woordde hij, en zoo men hem den wissel niet verkoos te geven, zou hij gaan. Meteen streek hij zijn geld driftig op en snelde de trap af vau een zeker resultaat van het onderzoek kau thans nog geen sprake zijnDe schep pingsgeschiedenis heeft niets te vreezeu, want zij verschijnt niet op het tooneel van den strijd. Zij bepaalt zich tot het geen ook de geologeu als onbestrijdbaar beschouwen. Van de tegenwerpingen, die van het standpunt der astroumie tegen de Mozaïsche scheppingsgeschiedenis worden gemaakt, zegt Strauss iu zijne Glaubenslelire eu iu Alt'n und neuen Glauben het volgeude: »De nieuwere astronomie vond het verkeerd, dat de aarde, de planeet, voor de zou, niet slechts geschapen, maar dat ook behalve afwisseling van dag en nacht, reeds schei ding der elementen eu vegetatie op de aarde zonder de zou plaats had, dat voor de schepping der aarde vijf dagen, voor de schepping der zou benevens alle vaste ster ren, planeten en manen slechts één enkele dag werd gebruikt.* De theoloog beant woordt deze zwarigheid op de volgende wijs: Mozes heeft volstrekt niet de bedoe ling gehad eene cosmogonie te schrijven, maar hoogstens eene geogouie3). In deze nu behoeft van het gesternte slechts in zoover melding te worden gemaakt, als het tot de aarde in betrekking staat. Iu de physische aardbeschrijving neemt Palestina eene zeer ondergeschikte plaats onder de landen eu Bethlehem eeue nog meer on- dergescbikte ouder de steden iu; iu de ge schiedenis van deu Godsdienst echter is Palestina meer dau Amerika en Bethlehem meer dan Londen. Welk standpunt men iu een systeem van de astrouomie de aarde, de zou eu de maan, mitsgaders al het ove rige gesternte ook zal hebbeu aan te wijzen, iu het eerste hoofdstuk der Schriftuur kou haar geen auder gegeveu worden, dau Mo zes haar heeft aaugewezen. De scheppings geschiedenis dwingt ous echter niet aan te nemen, dat de sterren eerst deu vierden dag geschapen zijn; zij zegt slechts, dat op deu vierden dag de betrekkiug tusschen aarde eu sterreu eeu aanvang heeft geno men, tengevolge waarvan de sterreu lich- teu eu tijdmeters voor de aarde zijn ge worden. Het verdere astronomische be zwaar, dat Strauss aangeeft, bestaat daar in dat Mozes de zon eerst den vierden dag 2) Leei dev Aardvorming. Intusschen had de bankier het verlies van de» sleutel en eenige effecten bemerkt en riep om bulp. Men schoot toe en hield den fiacre aan. Saffieri en Caretti waren met pistolen gewapend en maakten zich uit de handen der hen aan vallenden los; alleen Lexcelieut werd gegrepen. De politie begaf zich dadelijk naar diens woning daar vond men Coignard, doch dez# sprong door een venster, dat op de Ferdinandstraat uitkwam, en ontsnapte. Men doorzocht het huis en votul dolken, pistolen, koperen masktrs en valsche baarden, kortom al den toestel van eene dieven- en moordenaarsbende. Van nu af steld# men alles in het werk, om Coignard en zijne makkers in handen te krijgen. Vidoeq ontving strenge orders en zijn agenten bewaakten de gansche Ferdinandstraat. 's Avond te elf uur ontmoette een van dezen, Tonge, Coignard, die naar hnis wilde sluipen, greep hem bij den kraag en wilde hem in naam des Konings gevangen nemen. Op deze opeisching antwoordde Coignard met eeu pistoolkogel, die Touche door hand en schouder drong, terwijl ziju eigen schotmislukte. Dj luide schoten deden de overige agenten toeschieten, die nu Coignard, en twintig schre den verder ook Saffieri overweldigden. Drie dagen later werd ook Caretti gevat. Het ge rechtelijk onderzoek nam dadelijk een aanvang Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1886 | | pagina 1