N I E U buitksLaxi). m, 979 Zondag 14 Februari 1886. 11 d Jaargang, Opvoeden. 7 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. w ABONNEMENTSPBIJS Por 3 maanden voor Haarlemr Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. Voor het Buitenland Afzonderlijke Nummers B 0EE AU: St. Jansstraat Haarlem. 0,85 1 1,50 0.06 v„,i a 3 AGITE MA NON AGITATE. PBIJS DEH ADVEKTENTIËK Van 16 regels30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: KÏFPPEKS LAURBY Niets is hatelijker dan een bedorven kind. en niets leidt meer ten verderve dan de verkeerde opvoeding aan het jonge geslacht verstrekt. In den regel dragen de ouders er de schuld van, als hun kind eene ver keerde opvoeding outvaugt. Het is geen kwaadwilligheid der ouders, het is meestal onverantwoordelijke lichtzinnigheid, in vele, wellicht in de meeste gevallen, onwetend heid of domhei 1, die oorzaak is, dat het kind, het schoonste geschenk des Hemels, verkeerd wordt opgevoed, dat wil zeggen ongelukkig wordt gemaakt. Ouders kunnen een kind op tweeërlei wijze bederven, negatief en positief. Zij kunnen aan het kind eene verkeerde op voeding geven, door niets of slechts wei nig aaa de opvoeding te doen, of zij kun nen alles doen, bewust of onbewust, alles aanwenden om het kind ten kwade op te leiden. Vele ouders doen niets of zeer weinig, om hunne kinderen eene goede opvoeding te geven. Uit lichtzinnigheid verwaarloo- zen zij hun kind, uit trotschheid vergoden zij bet,uit zwakheid verwennen, verweeke- lijkeu zij het. Ziedaar drie soorten van ver keerde opvoeding, die alle voortkomen uit gebrek aan ouderlijk plichtsbesef. Er zijn ouders, die zich niet het minst om de opvoeding hunner kinderen bekom meren. De vader is den ganschen dag in zijne affaire, op zijn kantoor of in de werk plaats, des avonds in de sociëteit. De moe der is aan den huiselijken arbeid, zij gaat visites maken of woont publieke vermake lijkheden bij. De kinderen zijn zonder toe zicht of aan de zorgen der dienstbo den overgelaten. Zij groeien op als de hoo rnen vau het woud, met al hunne slechte en goede eigenschappen; de slechte over meesteren natuurlijk de goede. De woe kerplanten omslingeren den gezonden boom; de kinderen worden en blijven lui en vad sig, toornig en heerschzuchtig, zij worden en bljjven eigenzinnig, zij kennen wet noch gebod, zij zijn de schrik en de plaag van het ganscbe huis, zij tirauniseeren al- l«s, zij hebben nooit geleerd, hun wil op te offeren of zich iets te outzeggen; elke tegenstand maakt hen toornig, zjj kunnen niets verdragen, niets dulden, zij zijn mees ter in buis en worden later individu's in de maatschappij, die geen tegenspraak kun- FEU1LLETO N. Bekeerd. Vervolg). Onze Hannes liep na deze redenatie op e«u draf naar een rijken buurman, die hem uit pure menschlievendheiil de zestig gulden tegen 30 procent voor een maand voorschoot, en kocht toen nommer 590 «dat, naik sta je te zeggen, een wonder gelikkig getal is!// zei Levi Israëls. Twee weken later was de trekking, die drie dagen aanhouden moest. Den dag te voren voe teerde Hannes, zijne beide jongens aan de hand en het hurt vol zoete hoop, met zijn lot naar de stad, en nam zijn intrek in de Zeven tamboers goed logies voor dan rrizeu- den man. Op don eersten trekkiugsdag werden ettelijke duizenden loten voor den dag gebracht maar Grommerts nommer en de eerste prijs bleven nog in 'tgeluksrad besloten. Zijne hoop klom van uur tot uur. Daags daarna ging het even zoo, en toen werden hem voor 't Hfstaan van zijn lot zelfs een paar honderd gulden winst geboden. „Ik moest wel een gek wezen," dacht Hannes echter, „als ik mijn fortuin nen verdragen, voor wie alles moet bui- geu, egoïsten iu den volsteu zin van het woord. En dan mag men den Hemel nog wel danken, als hunne ongebreidelde harts tochten hen niet op den weg der misdaad voereu. De mensch is van uature zinne lijk. Als hij aan zich zelf wordt overgela ten, volgt hij zijne natuur eo deze weg leidt teu verderve. Wat zal er van het meisje groeien, die niet door eene zorg zame moeder tot vrouwelijke deugd, tot huiselijkheid en ootmoed, tot arbeid en be scheidenheid, tot zachtmoedigheid en ver- 7 o draagzaamheid wordt opgevoed. Beklagens waardige schepselen worden zij, met een hart dat vei weekelijkt is en niet ijdele ge dachten vervuld, meisjes, die geen zin heb ben voor orde, reinheid en huiselijkheid, eindelijk vrouwen, die dwepen, maar niets kunnen verdragen of dulden, die den man geen gelukkig tehuismaar last en zorg veroorzaken, kortom, vrouwen, die geen vrouwen zijn, in de verheven beteekenis vau het woord. Geve God, dat zulke meis jes, niet door hare slechte neiging of door de macht vau ongunstige materiëele omstandigheden den weg der zonde be wandelen. Opvoeden wil zeggen: den mensch be vrijden van de hartstochten, die uit zijne bedorveu natuur met den dag zijner ge boorte beginnen te ontkiemen. Waar dus geeue opvoediug wordt gegeven, tiereu de hartstochten welig en overweldigen zij het gansche hart. Zonder goede opvoeding is geen rechtschapen mensch mogelijk. Een huisgezin, waar niet goed wordt opgevoed, mist zijn doel geheel en al. Ouders, die niet opvoeden in den waren zin van het woord, zijn strafbaar voor God, en moeten eeDe pest, een kanker voor de maatschappij worden geheeteu. Wat moet er gezegd worden om de ouders op te wekkeu en te bezwereu, voor de vormiug van het karak ter, van het hart der kinderen, onophoude lijk werkzaam te ziju? Waartoe zjjt gij ouders? Toch niet, om uwe kindereu tijde lijk en eeuwig ongelukkig te maken En nochtans, hoe weinig wordt er in onze da gen op eene goede opvoeding gelet. Wel moeten de kinderen goed worden gevoed en naar den laatsteu smaak gekleed wel moeten zij goede manieren leeren, de beste scholen bezoeken, al het mogeljjke zien, hooren, hebben en genieten, maar het evenbeeld Gods, hunne ziel, hun ka- zoo met eigen voeten van mij af wou schop pen. Het geluk lacht mij toeanders bleef mijn lot «r zeker zoo lang niet in." Zoo wees hij dan ook elk aanbod van de hand. Daar brak eindelijk de laatste trekkingsdag aan. Han nes versliep op dien morgen zijn tijd. Hat was al acht unr en nog lag hij met zijne beide jongens dapper te snorken. Do trekking was reeds voor een uur begonnen. Luister! daar komt men op eens met woest lawaai de trap bij bem op stormen. De deur van zijne slaapkamer werd opengerukt. Een troep menseheu, met den eer- zamen Levi Israëls aan het hoofd, stuift binnen en schudt onzen nog droomenden Grommert met geweld wakker. Men verdringt elkaar rondom zijn bed, drukt hem de handen, en de krijschende stem van den Jood Levi Is raëls schreeuwt boven alles uit: «Na! dat ik je tocb wel gezegd heb, weledele heer, dat je zoudt komen staan te winnen den eersten prijs Hannes Grommert was eerst bijna op 't punt uit verrukking in flauwte te vallen, doch hij vermande zich en dacht„Dat heb ik wel van te voren geweten. Het kon mij ditmaal niet misloopen." Levi Israëls, dien hij dadelijk tot rechterhand gebruikte, wist hem spoedig voor een paar honderd gulden op te lichten, en zoo nam hij terstond e:n rijtu'g, om z'jn e rakter, waaruit de bron van hun geluk of ongeluk ontspringt, blijft zonder zorg, zon der leiding, zonder verpleging. Is zulk een toestand niet ontzettend treurig? Eu dan verwondert men zich nog, dat er zoo weinig Katholieke mannen, zoo weinig echt Katholieke vrouwen zijn. Moet men zich inderdaad niet meer verwonderen, dat er nog zoo vele goede Katholieken zijn? Hoe strafbaar is de lichtzinnigheid van ouders, die geeue goede opvoeding aan hun kroost geven, en daardoor de schuld dragen, dat de kiuderen opgroeien tot ca- ricatureu van Katholieken, tot caricaturen van kindereu Gods. Gelukkig kan men deze soort van ver keerde opvoeding nog niet algemeen hee- ten. Naar verhoudiug ziju sr weinig huis gezinnen, tenminste onder de Katholieken, waar men aan de opvoediug iu 't geheel geen gewicht hecht uit pure nalatigheid. Men vindt nog wel een groot aantal familiën, waarin de ouders van goeden wil zijn, die hunne kinderen eene uitmuntende opvoe ding zouden willen geven, omdat zjj ze lief hebben, beminnen tot vergodens toe. Doch juist daarin ligt ook de oorzaak vau het be derf hunner kiuderen. Zij vergoden hun kroost en voeden de kleinen op niet tot kinderen Gods, maar tot arme, onge lukkige kindereu der wereld, zonder wils kracht, zonder karakter. (Slot volgt.) Tengevolge eeuer tusscheu de Pruisische en Belgische Regeeringen getroffen trans actie, zal België 8 a 900.000 fr. ontvangen wegens de tijden3 den oorlog van 1870 door het Duitsche leger in beslag genomen Belgische spoorwaggons. De Pruisische Regeering heeft bij het Huis van afgevaardigden het aangekon digde wetsontwerp ingediend, aangaande de benoemiugeu den dienst van onderwijzers en onderwijzeressen op openbare volksscholen in de oostelijke provinciën van Pruisen, alsook aaugaaude de straffen op school verzuim bij de openbare en de katholieke lagere scholen aldaar. In het proces bij het Rijksgerechtshof te Leipzig tegen Sarauw en Röttger, beschul digd vau landverraad, is Sarauw veroor deeld tot 12 jaar tuchthuisstraf en 10 jaar verlies vau eer; Röttger is vrijge sproken. heerlijkheid te gaan bezien, die op niet meer dan zes uren afstands van de stad lag. Een rijk bankier bood hem aanstonds honderdtachtigdui zend gulden, waarvoor hij de bezitting wilde overnemen, Grommert liet zich hiertoe over reden en haalde de klinkende munt met meer dan twintig kaailoopers naar zijn goed logies, waar hij daartoe al opzettelijk eene ijzeren brand- waarborgkist met zeven geheime sluitingen en speelwerk had laten neerzetten. Van dien dag begon voor hem een prinsen - leven. Zijn huisje iu zijn voormalig dorp gaf hij aan een armen neef ten geschenke, en toen trok hij met vrouw ei: kinderen naar de stad. Daar liet hij zich een machtig groot huis zetten, met blauwe spiegelglazen en zonneblinden aan den noordkant, naar, trouwens, nooit een enkele straal van de zon kon komen. Thans sliep hij ook op zijden kussens, en reed hij iu een eigen koets met een livereiknecht achterop, en hield hij twee rijpaarden, waar hij zelf niet durfde op te zitten. Nu noem le hij zijne vrniw ook niet meer eenvoudigweg: „Vrouw!" of „Griet!" maar Chere amie!" of "Waarde Margnretha!" Hij zelf veranderde zijn eerlijken naam van Grom mert, op raad van een geleerd man, in G r o n- d e u r, en zijne vrienden, die dagelijks bij hem smulden, kouden zich houden, alsof zij heilig De Daily Telegraph verneemt, dat de Regeering voornemens is de socialis tische raddraaiers, die dezer dagen op liet Trafalgar-square en in het Hyde-park op roerige redevoeringen gehouden hebben, in staat van beschuldiging te stellen. In Londen heersclit tot dusver volkomen rust. Alle wiukels zijn geopend en er wor den zaken gedaau als gewoonlijk. Niette min blijft de overheid maatregelen van voorzorg nemen. De Times verneemt uit Bucharest, dat de Porte aaa de Servische Regeering inlich tingen gevraagd heeft over het samentrek- keu der Servische troepen aan de Turksche grens. De Porte heeft de bevelen om de Turksche troepen aan de Bulgaarsche gren - zen over te brengen naar de grenzen van Griekenland, weder ingetrokken en zij deed tevens de eerstgenoemde troepen versterken. Deze frontverandering levert de bevesti ging der geruchten, dat er nieuwe moei lijkheden iu het Bulgaarsche vraagstuk ge rezen, naar aanleiding van Ruslauds verzet legen de Turksch-Bulgaarscbe overeen komst. Men gelooft dat Servië voornemens is de vijandelijkheden te hervatten-Te Cou- stantiuopel loopen geruchten over eene ministeriëele crisis, terwijl de Turksche wapeningen onverpoosd worden voortge zet. De Standard verneemt uit Philipopel, dat de Turksch-Bulgaarscbe conventie iu Oost-Rumehë een ougunstigen indruk teweeg brengt, en eene reactie ten gunste dor Russen in de hand werkt. Naar de Times verneemt, heeft Rose- bery aau Delyauis te verstaau gegeven, dat de nieuwe Britsche Regeeriug de politiek van Salisbury in zake de Oostersche quaes- tie zal voortzetten. De instructiëu, welke de bevelhebber der Britsche vloot van Sa lisbury ontvangen heeft, worden onveran derd gehandhaafd en zullen onvoorwaar delijk worden uitgevoerd, iudien daartoe aanleiding mocht ontstaan. Dit werd aan de Grieksche Regeeriug formeel te verstaan gegeven. Iu de Fransche Kamer heeft Basly, de Regeeriug over de gebeurtenissen te Deca- zeville iuterpelleereude, eene redevoering voorgelezeu, waarin bij den moord van Watriu eene daad van gerechtigheid noem de, hetgeen een luid en herhaald protest der rechterzijde en van het Centrum uitlokte. Slechts drie leden der linkerzijde applau- in de gedachten verkeerden, dat hij van ouden echten adel was, en zetten nog een d e voor zijn naam. Daar rijkdom voornaam en geëerd maakt, noodigden de eerste heeren der stad hem soms aan tafel, waar h,*m zooveel vreemde poespas werd voorgezet, dat hij zijne maag bedierf, dat het een lust was. Zoo leefde hij vele jaren in vreugde en heerlijkheid, tot eindelijk ook de booze dagen kwamen en met hen veel verdriet en ellende. Toen vielen hem langzamerhand de schellen van de oogen en zag hij in, dat het ware geluk niet voor alle schatten van de wereld te verkrijgen is, als in het hart der inenscheu de innerlijke tevredenheid ontbreekt. Een me nigte verdrietelijk heden moest hij ondervinden. Hij had aan onderscheiden vrienden geld geleend zij dachten aan geen teruggeven en lachten hem nog achter zijn rug uit. Zijne Margaretha, vroeger een voorbeeld van braafheid, leidde een spilziek en verkwistend leven. Zijne beide zoons waren spelers geworden en hadden, toen heer papa hun geen geld meer gevea wilde, valsche wissels gefabriceerd en soortgelijke bedriegerijen gepleegd. Zjj werden betrapt en achter slot gezet. Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1886 | | pagina 1