NIEUWE No. 983. Zondag 28 Februari 1886. 11de Jaargang. Het recht der Kerk op de School. BUITENLAND. ®fi# 14 ifiLiMscii rnmn ABOHHEMENTSPB IJ S Per 3 maanden voor Haarlem f 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1, Voor het Buitenland 1,50 Afz ïtiderljjke Nummers 0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. AGITE MA HON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIËH Van 16 regels 30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrjjdug avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: KUPPERS 1AUSET. De Kerk heeft eeu Goddelijk recht op de school. Het is eene Katholieke leer stelling, dat de Goddelijke Stichter van onzen Godsdienst aan de Apostelen, met Petrus aau de spitse, de geopeubaarde waar heden des heils als eeu geloofsschat heeft overgedragen, met het zeer stellige bevel, dezen geloofsschat aan alle volkeren dei- aarde mede te deelen. Het i3 eeu dogma, dat de Goddelijke Stichter voor het onver- valschte behoud en de ouvervalsehte rnede- deeliug dezer waarheden des heils aau zijne leerlingen, aau de Apostolische leerschool, op bovennatuurlijke wijze den bijstand van deu H. Geest heeft beloofd en geschonken. Het is voorts eeue leerstelling, dat deze Apostolische leerschool voortbestaat in den Paus te Rome, als rechtmatige opvolger van Petrus en in de met deu Roomschen Paus in gemeenschap zijude Bisschoppen, als recht matige opvolgers der Apostelen. Tot deze Apostolische leerschool werden door deu Hei land de woorden gesproken:»Gaat eu ouder wijst alle volken. Wie u hoort, hoort mij.« Dat is dus geeu vaag en onbepaald stelsel, neeu! dat is eeu door deu Verlosser der menscheu zelf verkondigde Goddelijke waar heid. »Onderwijst alle volken!Dus niet slechts volwassenen, maar ook de jeugd, de kinderen, die een integreerend deel uit- makeu van elk volk. De Katholieke Kerk dwingt niemand, zich bij haar aan te slui ten, haar te hooren. Wie echter uit vrijen wil tot hare leden behoort, die heeft de heilige plicht, in deze Kerk het onfeilbare leergezag door den Heiland in zaken des Geloofs vastgesteld, te erkennen en te eeren. De Kerk heeft dus het volste recht van de huisgezinuer, welke met haar in verband staan, te eischen, dat de kinderen niet slechts in het bereik van het huis christe lijk worden opgevoed, maar dat die kinde ren ook Katholiek onderwijs genieteD, want alleen de Katholieke Kerk bezit de midde len brave Christenen en degelijke burgers voor den Staat te vormen. Wereldlijke macht kan dit leerambt, der Kerke door haren Stichter geschonken, beperken of be moeilijken, de Staat kan eischen dit recht op de jeugd voor zich zelf te behouden, maar op deze moeilijkheden zal slechts één antwoord kunnen gegeven worden, dat Pius IX z. g. herhaalde malen gaf en dat Leo XIII niet anders geven kan, eeu ant woord, dat steeds op de lippen zal liggen van alle Katholieke Bisschoppen, in alle tjjdeu eu van alle lauden, het antwoord: non possumns, wij kunnen niet. Wij kuu- FEUILLETON. De veerman van de Kentucky. Vervolg „Wij zijn ook niet van plan, mijnheer, hier nog langen tijd te blijven wonen," zeide de oude Sutter. „Alle verkeer heeft zich naar den nieuwen straatweg in hel Noorden verplaatst, zoodat hier weinig meer te verdienen valt. Ik denk dat gij de laatste reizigor zijt, dien wij zullen overzetten." „Dan verheugt het mij inderdaad, dat ik nog ter rechter tijd ben gekomen," merkte de vreem deling lachend aan. //Ik moet mij haasten om naar Marysville te gaan, waar overmorgen eene negerveiling plaats heeft. Daarom neem ik der. kort-ien weg door het land." Bij deze woorden zette hij zich gemakkelijk op zij' e bank neder, en het scheen den beiden varenslieden loe, alsof zij op hetzelfde oogenblik een zacliteu metaalklank boorden, waarschijnlijk voortkomende uit den goedgevulden geldbuidel in de zakken van den vreemdeling. Deze verleide- nen geen afstand doen van het door God ons opgedragen leeraarsambt, wij kunnen de hand niet leeuen, als wachters van de Kerk, hare levensaderen helpen af te binden. Maai de Kerk heeft ook een historisch recht op de School. Het lag in deu aard der omstandigheden, dat de opvoeding der Christelijke kindereu tot in de derde eeuw hoofdzakelijk eene huiselijke bleef. Doch hoe meer zich de Godsdienst vau het Kruis op aarde uitbreidde, hoe grooter het getal der huisgezinnen werd, die zich vau gau- scher harte en iu alle oprechtheid bij de Kerk aansloten en hoe duidelijker en ze kerder de Godsdieust als het voortref felijkste ontwikkelings- en beschavingsmid del voor het meuschelijk hart, als het ouverdelgbare fundament van eeue waar achtig veredelende opvoeding zich betoonde, des te beter beseften de ouders, het geen zij aan de onsterfelijke zielen hunner kindereu verschuldigd waren, en des te levendiger werd de wensch der ouders, hunne kinderen aan de zegenrijke en heilvolle opvoeding der jonge, heerlijk ontluikende Kerk toe te vertrouwen. Met innige dankbaarheid werd de toegereikte hand der Kerk aangevat, waardoor aan het Goddelijk bevel nog de wensch der Christe lijke familie werd gevoegd, eu beide factoren bevorderdeu de scheppende werkdadigheid van de siuds eeuwen toenemende verdien sten der Kerk op't gebied vau het Chris telijk onderwijs. De geschiedenis der school mag inder daad eene voortgezette lofrede op de Ka tholieke Kerk worden genoemd. Zij was het, die het kiud, dat door het heilig Doop sel haar pleegkind was geworden, door ge bed, onderricht in deu Godsdieust en in de gewijde geschiedenis tot God leidde, die iu het teeder gevoelige kinderhart, het zaad strooide, opdat het zou opgroeien in een hoogere en bovenzinnelijke wereld, die het onderwijs iu den Godsdienst als de kern en het fundament van alle onderwijs be schouwde eu dit onderwijs vruchtbaar maakte door het te verbindeu aan het openbare religieuze leven. Zij was het, die iu de Christelijke oudheid voor de opgroeiende kinderwereld de Christelijke volksschool stichtte en onderhield. Zij was het, die zoo langen tijd in hare Katecheten-scholen de mannen vormde, aan welke zij het on derwijs der jeugd toevertrouwde. Wij wij zen op de Katecheten-school vau Alexan- drië, die reeds in het jaar 180 na Christus' geboorte bestond eu in welke ook Clemens en Origines werkten. Wij noemen de school van deu h. Martinus, die aan het klooster vau Tours verbonden was; wij herinneren lijke klank drong hun door merg en been cn rijpte hij hen de misdadige gedachte tot een vast besluit. De passagier moest toch naar Marysville op eeue slavenverkooping; het leed dus geen twijfel of hij moest ruim van geld zijn voorzien. De oude Sutter wierp zijn zoon, bij het hoo ren van dien metaalklank, een veelbeleekenenden blik toe, welken deze op dezelfde wijze beant woordde, terwijl hij het zware vaartuig met een forschen stoot op den siroom deed voortglijden. „Het is hiel een buitengewoon eenzame streek," vervolgde de vreemdeling, toen zij ongeveer het midden der rivier haddon bereikt. „Ora twee uur van nacht reed ik van de hoeve, waar ik overnachtte, en tot nu toe omstreeks tien uren in den morgen ontmoette ik g en levende ziel." „Ja, het is hier inderdaad zo:r eenzaam," hernam de oude, terwijl hij voor eeu oogenblik de riemen liet rusten en zijn zoon strak aanzag, die dat voorbeeld volg le. „Lk geloof, mijnheer, dat gij op den anderen oever ook geen levend mensck meer zult ontmoeten." „Dat is vast en zeker," riep Olivier, zich sterk voorover buigende, en een lang blank mes uit zijn zak halende, stiet hij dit, sneller aau Justiuus den Martelaar, aau Bene- dictus van Nurcia, aau Bonifacius, Aarts bisschop van Mainz, als Stichter der Chri ;- telijke scholen iu Duitschlaud. Wij wijzen op de inrichtingen voor de opleiding van Geestelijken, waaraan meestal scholen voor lager onderwijs waren verbonden, wij her inneren aau Lodewijk den Vromen eu aan zijn bevel dat bij kathedralen, kloosters en domkerken scholen moesteu verbonden worden; wij noemen de scholen te Utrecht, Parijs, Metz, Reims, Bremen, Hildesheim, Halberstadt, Maagdenburg, de kloosterscho len te St. Gallen en Trier, de scholen der Dominicanen, Franciscanen en Benedictij nen, die hunne werkdadigheid over Frank rijk, Engeland, Ierland en Schotland ver spreidden. Wij vermeldeu de zorg voor de opvoeding der vrouwelijke jeugd, waaraan zich de ledeu der orde vau de h. Eliza beth wijdden, eeue orde gesticht door de h. Elizabeth vau Thuringen. Ziedaar een gedeelte van de werkzaamheid der kerkelijke organen op het gebied vau het ou derwijs iu den tijd welke de zoogenaamde hervorming vooraf ging, in den tijd der middeleeuwen, wtlke periode men zoo gaarne als dom, duister, onbeschaafd en wreed uitmaakt, maar van welke Raumer iu zijne Geschiedenis der lloheustaufeu zegt: »de stichting en de instandhouding der scho len hebbeu wij uitsluitend aau de Geeste lijkheid te dankeu.t Voorwaar een heerlijk getuigenis van dien Protestantschen Staats man en geleerde, die zeker de stelling liever geene dan zulke scholenniet heeft aangenomen Slaan we nog eeu blik in het tijdperk na de hervorming, dau zien we daar de scholen der Benedictijnen, der Piaristeuder Jezuïeten, der Ursulinen en der Schoolzus ters. Heeft dus de Kerk een historisch recht op de school? Is bet verwijt, dat de Kerk de beschaving, de ontwikkeling vau het volk heeft verwaarloosd, gerechtvaardigd of niet? Is de bewering dat de Kerk niet iu de school thuis behoort, waar of niet? Ts het billijk, wij willen het gevraagd hebben, is bet rechtvaardig de Kerk te verjagen van een gebied, waarop zij zulk eeu rijken, geestelijken zegen voor de menschheid heeft verspreid? Eu welke plichten heeft nu in onze da gen, nu men God eu Godsdienst uit de School heeft gedrongen, het Christelijk huisgezin? De plicht om thans, meer dan ooit, zorg te dragen voor eeue christelijke opvoeding eu godsdienstig onderwijs in het huisgezin. Vau de lippen der moeder leert het kleine kind de eerste woorden stameleu, dan de gedachte, den j rngen vre mdeliug in de Z1^D,ze viel van de baak op den bodem van het vaartuig en blies bijna oogenblikkelijlc den laatsten adem uit. Het is gedaan," sprak da moordenaar koel bloedig, terwijl hij een stuk zeildoek over het lijk wierp. Nathannel Suitor zag opmerkzaam naar alle zijd n om. Er lieerschte eene pl ch- tisje suite in de natuur. Alleen de rivier schoot klaterende voort, de boomtoppen aan den oever rnischtan zachtkens bewogen door een zoel windje eu hoog in de lucht vloog met naar gekras een zwerm kraaien naar het nabu rige bosch. „Niemand heeft het kunnen zien," bromde de oude vergenoegd voor zich heen. „Op mij a woord, ge hebt het er goed afgebracht, jongen. Nu zullen wij do boot laten drijven en naar (la dollars zien. Hij schoof het zeildoek een weinig terug en doorzocht mat gretigheid de zakken van °den vermoorde. Spoedig vond hij eene beurs met zilvergeld gevuld en die ook een kleine rol goudstukken bevatte. „Sapperloot," zeide hij met een satausehan grijnslach na eene vluchtige schatting, „dit kan wel 900 a 1000 dollars zijn. leert het de zoete namen vader, moeder spreken; vau deze lippeu moet het ook de eerste gebedeu leeren, moet het ook het eerste onderwijs genieten iu deu Gods dienst en iu de gewijde geschiedenis. De Catechismus moet weder het familieboek wordeu iu elk Katholiek huisgezin, niet slechts opdat de Christelijke ouders, hetzij ze behooreu tot de burgerklasse, hetzij ze iu de hoogere stauden zijn geplaast, zich meer eeu meer bekwameu in de kennis van den Godsdieust, maar ook opdat zij iu staat ziju, zeiven als Godsdienstleeraars voor hunue kiuderen op te treden. Ver volgens zal het geleerde practiscb moeteu toegepast wordeu eu zullen de ouders iu het vervulleu vau alle godsdienstige plich ten, gedachtig aan het spreekwoord:* woor den wekken, voorbeelden trekken,noodza kelijkerwijze steeds het goede voorbeeld moeten geven. Ziedaar de taak der Christelijke fami lie, thans meer dan ooit vau gewicht in onze goddelooze periode. Als wij uit de bladeu der kerkgeschiedenis vernemen, hoe de ouders in de Christelijke oudheid, aan hunne kinderen leerzame gedeelten uit de h. Schrift en hoofdstukken uit de geschriften der h. Vaders eu Martelaars voorlazen, hoe zij met hen de graven der bloedgetuigen, de godsdienstige vergaderingen, de armen, de zieken eu gevangenen bezochten, hoe zij hunue kleiuen in het gebed oefenden, voor waar dan moet ons hart tot weemoed worden gestemd, als wij de heideusche opvoediug aanschouwen, die in vele z. g. Christelijke familiëu aau de kindereu wordt gegeven. Mochten derhalve de Katholieke ouders hunne opvoeding-oplicht beter begrijpen eu door hun onderricht, door hun voorbeeld de kinderen opvoeden tot degelijke Katho lieken, die trouw zijn aau het Geloof eu niet tot karakterlooze menschen, die, op gaande iu het materialisme, nu rechts dan links zwenkeu, al nadat de wind waait. Iu een woord: laten we allen in den staat waar in de Voorzieuigheid ons heeft geplaatst het onze doen, dau zal de Almachtige ter rechter tijd ook het zijne doen, met zijn ouwaardeerbaren zegen eu zijne onmisbare hulp. Iu het Pruisische Huis vau afgevaar- d'gdeu is de beraadslaging voortgezet over het ontwerp betreffeude het benoe. meu vau volksonderwijzers, enz. in de oostelijke provinciën. Ten slotte heeft het Huis het ontwerp verzonden aau eene bizondere commissie. HmOlivier, nu hebben wij wezenlijk onzen geluksdag gehad." De zoon beroofde intusschen hel lijk van de wapenstwee pistolen en een fraai ines verklaarde hij voor goeden prijsverder nam hij het zilveren horloge van den doode en een zijden halskoord, waaraan een medaillon hing, dat eene haarlok bevatte. Eene brieventasch met papieren werd niet gevonden, en evenmin eeuig stuk, dat omtrent naam eu herkomst van den vermoorde eeniga opheldering had kunnen geven. Na hun slachtoffer geheel uitgeplunderd te hebben, beraadslaagde net onmenschelijke paar over de beste wijze om er zich van te ontdoen. Een graf op den bodem den rivier moest hun natuurlijk als het geschikste daartoe voorkomen. Zij wikkelden nu het ontzielde lichaam in het oude zeildoek, bezwaarden het met ecnige groote steenes, die in het vaartuig als hallast dienst deden eu benden er een stevig koord om, zoodat het onmogelijk los kon gaan. Daarop lieten zij den dooden passagier in het water zin ken, dat zich borrelend over den iast sloot en daarmede de ontzettende misdaad in zijn schoot verborg. (Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1886 | | pagina 1