N I E II W E buitenland! No. 986 Donderdag II Maart 1886. 11 de Jaargang. mmMm Het Jubilé. De veerman van de Kentucky. ItllSlllt ABOBTNEMEHTSPBIJS Per 3 maanden voor Haariem t Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. Voor bet Buitenland Afzonderlijke Nummers Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. 0.85 1,- 1,50 0,06 nrraKir AGITE MA 50N AGITATE. PBIJS DEB ADVEBTENTlEK Van 16 rogels 30 Cents. Elke regel meer5 Groote 'letters worden berekend naar plaatsruimte, Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: KTJPPERS LAUREL De aankondiging van een buitengewoon Jubilé door den Heiligen Vader gedaan, heeft ons niet verrast. De oorzaken namelijk, die tot zulk een Jubilé aanleiding ge ven,zijn niet alleen dezelfde gebleven, zij zijn helaas vau dien aard, dat de bevrijding der Kerk uit haren benarden toestand nog meer en meer op den achtergroud schijnt te worden geschoven. De moderne Regeeringen wed ijveren met elkander om de Kerk tot eene slavin te vernederen; ja, men durft zelfs van haar te eischen, dat, zij zich verheuge in de misdadeu, welke hare verdrukkers tegen haar bedrijven. De weerloosheid, het gebrek aan bescherming, is oorzaak dat de onverzoenlijke vijanden der heilige Kerk steeds driester en brutaler optreden, dat zij de Bruid van Christus in boeien willen slaan en, zoo dit mogelijk ware, haar to taal zouden willen vernietigen. Zeker, de Katholieken zouden bij het zien der ver woestingen in het Heiligdom, ontrouw kun nen worden aan hunne Moeder, de heilige Kerk, als de Goddelijke Zaligmaker deze ontzettende vervolgingen niet had voor speld en als de geschiedenis der Christe lijke eeuwen dergelijke rampen niet had aan te wijzen. Maar zij gelooven met de zelfde vastheid vau overtuiging aan de onoverwinnelijkheid en aan de zegepraal der Kerk, als aau de waarheid van elk ander geloofsartikel, omdat Christus met Zijne Goddelijke waarheid voor Ziju woord borg staat: de poorten der hel zullen haar niet overweldigen.* Juist dit vertrouwen op de te wachten Goddelijke hulp gaf den heiligen Yader het denkbeeld een Jubilé aau te kondigen en vervult de geloovigen met het heilige besluit, zich door het waardig ontvangen der Jubilé-genade, zich van de Goddelijke hulp te verzekeren. Het feit der aankondiging van deze bui tengewone genade is ongetwijfeld belang rijk genoeg, om de Katholieke leer ten opzichte van het Jubilé ia herinnering te brengen. Wij meetien daarmede onzen ge- achten lezers en lezeressen geen ondienst te doen en beginnen dus op de eerste plaats met de verklaring vun het woord. Het woord Jubilé of jubeljaar ontleent waarschijnlijk zijn naam van Jobelhoorn, een luidklinkend instrument welks klank de komst des Heeren tot Zijn volk en de openbaring Zijner macht en genade had aan te kondigen. Exod. XIX. 13 en Jos. FE UI L LET O N. Vervolg). „Zeker heb ik eene dochter," antwoordde de planter, wien de zonderlinge manieren van den nieuwen buurman zeer vermaakten. "Maar het schijnt mij toe, dat ge een weinig haas tig te werk gaat. Daar gij zoo zeer op dollars gesteld zijt, zou ik vermoeden dat zij bij u niet dik gezaaid zijn „Dat vermoeden is zeer gegrond, oude jongen. De zeer achtingswaardige familie Sutter bad in de laatste honderd jaren met veel tegenspoeden te kampen en is daardoor in geldelijke omstan digheden een weinig achteruit gegaan. Ik en mijn zoon zullen hier opnieuw beginnen er. hopen door arbeidzaamheid in deze gezegende landstreek aan de groene rivier er spoedig bo venop te komen. Het laatste geld is juist toe reikende geweest voor den aankoop van de hoeve, gereedschappen en zaden, en er zijn nog eenige dollars overgebleven voor het aanschaffen Van latten om het dak te horstellen eu te vol- VI. 5. Met hoorn- en bazuingeschal werd op den grooten verzoeniugsdag der Joden het wederkeerende 50stejaar, als jubeljaar of jubilé aangekondigd. Zoo was het bevel volgens Levit. XXV. 8. XXVII. 17. Num. XXXVI. 4. Gij zult u ook tellen zeven jaarweken, zevenmaal zeven jaren, welke te zamen 49 jaren uitmaken. Daarna zult gij in de zevende maand op den lOden dag, op den verzoendag, de bazuin doen klinken in uw gansche land. Dat vijftigste jaar zult gij heiligen en vrijheid verkon digen voor alle bewoners van het land, want het is een jubeljaar. Ieder zal we- derkeeren tot zijne bezitting en tot zijn geslacht; want het is een jubeljaar.(Le vit. XXV 8-11.) Evenals eenmaal het verbond van God met het uitverkoren volk op Sinaï met ba zuingeschal werd aangekondigd en de won derbare val vau Jericho de intrede in het beloofde land opeude, was het wederkee rende vijftigste jaar ouder dezelfde feest- klauken het jaar van het terugkeeren tot de oorspronkelijke bezitting, het jaar van de vrijmaking der Israëlitische slaven, al dus het jaar van d» ver nieuwing des bonds en der bizondere hulde eu genade van Jehova. Diensvolgeus had die feestijd den naam van Jubeljaar, Jubilé. Ofschoon nu het Jodendom met zijne voornaamste instellingen het Christendom zou voorbereiden, zoo heeft zich het Chris tendom toch niet uit het Jodendom ont wikkeld, als de plant uit den wortel; de instellingen van het godsdienstig lever in den Christelijkeu Godsdienst zijn geen na bootsingen of verbeteringen van voorbeelden en modellen uit den Joodschen Godsdienst. Men drukt zich juister uit, als men zegt, dat God het Joodsche volk slechts daarom tot het uitverkorene maakte en het zijne godsdienstige instellingen gaf, omdat hij het Christendom, den Godsdienst van het volkomen genade-leven, op 't oog had. Het Joodsche volk werd wegens het navolgende Christelijke volk uitverkoren; zonder die omstandigheid; zou het met al zijue in stellingen geen beteekeuis, geene waarde hebben gehad. Dat is de algemeeue over tuiging der Christelijke godgeleerden. Om het Jodendom goed te kunnen beoordeelen, moet men het in het licht des Christen- doms beschouwen, naar den geest des Christendoms afmeten en waardeeren. Ont moeten we Joodsche inrichtingen, die op Christelijke instellingen eeuigszius gelijken, dan kan men de Joodsche gerust met schadu- tooien. Zeg eens, wat is de prijs van 3000 stuks „Andeihalven dollar per honderd; dat maakt dus 45 dollars." „Geeft ge ze niet wat minder, indien ik ze laat afhalen en in klinkende munt betaal?" „Welnu! met het het oog hierop en omdat gij met veel tegenspoeden te kampen hebt ge had, zal ik ze een kwart dollar goedkooper leveren. Zend dus morgen uw zoon met ten wagen naar mijne hoeve, waar ik in eene schuur meer dan 100,000 panlatten opgestapeld heb liggen. Waarom zijt ge niet naar de hoeve ge- komeu? „Ik heb mijn weg dwars door het woud ge nomen, omdat dit de naaste weg is. Toen ik hier ter plaatse kwam, zeide mij een uwer zwarte kroeskoppen, dat ge dadelijk hier zoudt zijn. Daarom heb ik mijne oude knoken een weinig rust gegund en op u gewacht. „Zeer goed?" antwoordde de planter. „Heb een oogenblik geduld, tot ik met mijne negers klaar ben. Wij zullen dan naar mijn huis gaau, een goed ontbijt nemen en de geldzaken re gelen." Sutter verklaarde zich hiertoe volkomen be- wen vergelijken, die door deCkristelijke op de Israëlitische worden geworpen, of sporeu en beoldeu, die aan het Christendom, dat komen moest, vooraf zijn outleend, Dat is het begrip vau het Jodendom tegenover het Christendom, zooals wij het in den Apostoliscken zendbrief vinden, die het Jodendom de schaduw van het komeude licht, of het lichaam noemt, terwijl het Christendom de ziel, de geest, de volmaking voorstelt en werkelijk is. Het Joodsche Jubilé gaf slechts mate riële, tijdelijke, zinnelijke voordeelen, kwijt schelding der schulden, herstel van vroegere tijdelijke welvaart, vrijheid der slaven. Ze ker was de vreugde der Israëlieten over den zegen van het jubeljaar hoogst ge rechtvaardigd zeker kwam dit herstel van tjjdelijke welvaart met het denkbeeld over een, dat God van zijn uitverkoren volk had opgevat, dat liet namelijk als zijn volk ook tijdelijk gelukkig eu tevreden zou den leven. Hoe verheven echter staat het Christe lijke Jubilé boven het Joodsche en hoe groot moet derhalve de jubelvreugd der Christenen zjju! Het Christelijke Jubilé is voor den be- rouwhebbeudeu, boetvaardigen zondaar de terugkeer vau alle verloren geuadegoede- reu, vau de volkomen gemeenschap met God, de kwijtschelding van elke straf. die het gevolg der zonde is. Door de overrijke verdiensten van den menschgeworden Zoon van God nu, wordt aau iederen ontvan ger der Jubelgenade eene verlossing eu heiliging voltrokken, want de genade is overvloedig. Dat is de grond, waarop de godgeleer den de Jubilé-genade eene bizondere, ja de rijkste genade noemen, waarover de Kerk ten gunste der geloovigen beschikt; waarop zij de genade als de voleinding van het werk onzer rechtvaardiging, de aanvulling, de volmaking onzer boetedoe ning, de omvangrijkste zegeukracht vau het allerheiligste bloed vau Christus, als de kroon der Goddelijke barmhartigheid aanduiden prijzen eu roemen. Wordt vervolgd.) De Duitsche Rijksdag heeft Zaterdag het wetontwerp tot invoering van het brande- wijumouopolie in handen gesteld van eene, uit 28 leden bestaande commissie van on derzoek. iei(l en ledigde daarop met innig welbehagen het laatste droppeltje brandewijn uit zijne flesch. Nugget gaf intusschen den zwarten de noodige aanwijzingen, en toen hij dit afgedaan had, ging hij met den gast uaar de hoeve, waar hij hem gastvrij onthaalde en de overeengekomen som in ontvangst nam. Toen Nathanael Sutter in zijne nieuwe wo ning bij zijn zoon Olivier terugkwam, gaf hij deze een uitvoerige beschrijving van den voor- treffelijkcn toestand van Nuggets hoeve, en bleef niet in gebreke, hem onder het oog te bren gen, dat de welgestelde plantersdochter Mary een waar prachtexemplaar van een meisje was, die voor hem een uitmuntende partij zou wezen. „Gij zult ze morgen zien, wanneer ge de eerste vracht panlatten haalt, mijn jongen," zcide hij ten slotte. „Zet uw beste beentje voor, tracht dat zij een goeden dunk van u krijgt en ver berg uwe goede hoedanigheden niet ouder de korenmaat. Ik ben er zeker van (lat het meisje oen flinke huwelijksgift medekrijgt. Wat zoudt gij dan een heerlijk leventje op onze hoeve kunnen leiden „Ik twijfel er niet aan," gaf Olivier ten ant woord. „Het zou eenige afwisseling in onze stille De minister vau oorlog in Frankrijk zal weldra bij de Kamer van afgevaardig den een wetsontwerp iadieueu ter omschrij ving en strafbaarstelling der misdaad van het spioneereu, vooral in vredestijd. De Minister wil hierdoor voorzien iu de leemte, die ten aanzien dezer zaak in het militair strafwetboek bestaat. De Minister vau Koophandel heeft bij de Kamer een wetsontwerp ingediend tot verevening der uitgaven en inkomsten van de wereldtentoonstelling van 1878, waarvan de rekeningen eerst den 31 December 1885 voor goed afgesloten zijn. De uitgaven hebben bedrageu 55,389,961 fr. eu de in komsten 23,685,196, zoodat er een tekort is van 31,704,765 fr. Bij de wet van 30 Maart 1878 was evenwel op een tekort van 10 millioeu gerekend en op de be grooting van dat jaar gebracht. Er blijft nu nog eene som van ruim 211/2 millioen te dekken over. In het Lagerhuis hetft Bryce mede gedeeld, dat Duitschlaud verklaard heeft te zullen deelnemen aau de te 's-Graven- hasre te houden internationale conferentie in zake den handel in sterkeu drank op de Noordzee, en dat de Eugelsche Regee- ring thans met de Nederlandsche onderhan delt. Bryce zeide, niet te betwijfelen dat de conferentie spoedig zal bijeen komen. De Times verneemt dat de Porte aau de mogendheden eeue circulaire gezonden heeft, meldende dat zij berust in de voor stellen der mogen Hie len tot wijziging van de Bulgaarsch-Turksche conventie; diei.s- volgens zal eeue Bulgaarsch-Turksche com missie wijzigingen iu de Oost-Rumelische constitutie voordragen, welke wijzigingen eene conferentie der groote mogendheden binnen vier maanden zal onderzoeken, eu eventueel goedkeureu. Middelerwijl wordt Oost-Rumelië beheerd krachtens de Bul gaarsch-Turksche conventie. Uit Coustautinopel wordt aan de Stan dard gemeld, dat de hoop der vorige week, nopens eene overeenstemming tusscheu Rus- laud eu Turkije ter zake van de Bulgaarsch- Turksche overeenkomst, weder vervlogen is, daar nieuwe moeilijkheden gerezen zijn. De Standard verneemt uit Athene, dat de oorlogstoebeieidselen op koortsachtige wijze worden voortgezet. De Grieksche Regeeriug wil de oplossing der Grieksche quaestie gewapenderhand afdwingen. Moch ten de pautserschepen der groote mogeud- hedeu der Griek;che vloot aanvallen, dan levenswijze brei gen en die verwenschte herin nering van het gebeurde aan de Kentucky uit het geheugen wisschen „Stil, mijn jongen! Spreek niet meer van die zaak. Laat ons dit voor altijd met den sluier der vergetelheid bedekken. Wij vangen hier een nieuw leven als iieden, die een zuiver geweten hebben, en wat gebeurd is, moet ver geten zijn. Het ligt achter ons verborgen, even geheimvol als de eeuwigheid voor ons, en zoo moet het voortaan blijven." „Gij hebt goed praten," mompelde Olivier somber. „Ware die ontzettende herinnering slechts met zulke herinneringen weg te cijferen. Maar ik moet er aan denken en droom er van. Ik zag u in den helderen maneuschijn aan een oude kic'ioryboom hangen en mij legde men juist den strik om den hals. Terwijl uen mij omhoog trok, werd de kittelige gewaarwording aan mijn hals zoo onverdraaglijk, dat ik met schrik ontwaakte. Ik was nog geheel van streek, zelfs toen ik gewaar werd, dat het niets anders dan een verschrikkelijke droom was." (Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1886 | | pagina 1