N I E U W E .1 No. 998. Donderdag 22 April 1886, tide Jaargang. De ware oorzaak. BUITENLAND. SPSS De behekste Pachthoeve. Per 3 maanden voor Haarlem Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. Voor het Buiteulaud Afzjnderljjke Nummers Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. ABONNEMENTSPRIJS r 0,85 1,— 1,50 0,06 AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIÉN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte, Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrjjdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: KÜPPERS I.AUR1T. De vreeselijke gruweldaden door de anar chisten in Frankrijk en voornamelijk in België onlangs gepleegd, liggen ons nog versch in 't geheugen, 't Ontbrak, sinds de ontzettende gebeurtenissen iu die lan den voorvielen, geenszins aan beschouwin gen nopens de oorzaak der gepleegde gru welen, evenmin aan uitingen des toorns en der gramschap en woorden van verfoeiing ten aanzien van de personen, die zich zoo misdadig vergrepen. Men spreekt van de revolteerende arbeiders als van beesten en van duivelsche gestalten, als van furiën en megera's. Eu dit alles is zeer natuurlijk en verklaarbaar, want de misdaden van Charleroi overtreffen de gruwelen van de Fransche revolutie. Verstandiger echter ware het en meer in het belang van het algemeen welzijn, als men eens een nauw keurig onderzoek in 't werk stelde naar de ware oorzaak van de gepleegde feiten. Met het opsporen hiervan zou men, althans iu België, niet veel moeite hebben. Iedereen toch weet, dat België het groot ste broeiuest is der geheime genootschap pen en dat deze vooral in den laatsten tijd alle toestanden door hunne ergelijke heer schappij tirauniseeren. Deze genootschappen nu, hebben vele geheimeuisseu en nog meer ceremoniën, die slechts dienen om »profanen< te mis leiden en oningewijde leden, zoo lang zij nog niet voldoende beproefd zijn, eerbied en ontzag iu te boezemen voor de groote mysteriëu. Het doel der geheime genootschappen in België is: de bevordering van goddeloos heid. De loge en hare politieke belicha ming, de liberale partij, dweept met de vrijheid van geweten, dat wil zeggen zij verfoeit en veracht elke bedenking, die hiu- O derlijk zou kunnen zijn aan het onbegrensde genot des levens en der rijkdommen. Ziedaar haar eigenlijk doel; zij wil haar geweten onbelast h.bben. Daarom haat zij alles, bestrijdt zij alles wat haar voor de berei king van haar doel iu den weg staat. Zij haat de leer van de onsterfelijkheid en der vergelding, zij haat de Goddelijke Open baring en hare wetten, zij haat den per soonlijken God en den loonenden en straf- feudeu Rechter, zij tracht ook het laatste denkbeeld van God uit de harten der men- schen te verbannen, door holle phrasen en F E U ILL E T O N. 9) De ontknooping van het raadsel. Vervolg Het kwam mij voor, dat de brave politie dienaar er zeer bleek uitzag; doch toen wij hem verlieten, begon hij beteekenisvol te lachen en en hield zijn tooverstaf voor zich uitgestrekt. Wij allen begaven ons, terwille van de jacht, die op den volgenden ochtend was vastgesteld, een uur vroeger dan gewoonlijk uaar bed. Treddock bracht mij naar mijne slaapkamer en zette aan hot hoofdeinde van mijn bed eea karabijn, en voegde #r bij, dat hij slechts met eendenhagel geladen was; ik behoefde daarom niet bang te zijn en kon gerust vuur geven, wanneer het er op aankwam. Hij zelf, zeide hij, zou een met musschetjhagtl geladen pistool mat dubbelen loop op zijne kamer nemen, ofschoon hij zich niet kon begrijpen, wat men met zulk een wapen kou uitvoeren tegen vijanden, die geen spoor achterlieten. Dit alles kwam zoo weinig overeen met de verwachtingen, waarmede ik de reis had aanvaard, dat ik den geheelen nacht geen oog onbeduidende woorden en door te spreken van »deu grooten bouwmeester,van wien het iedereen vrijstaat zich naar welgevallen eene voorstelling te maken. Eu iu dezen doo- delijkeu haat heeft zij den ondergang der Katholieke Kerk gezworen, omdat deze het eeuige bolwerk is van het Christelijk ge weten op aarde. Eu deze Kerk nu wordt door de vrijmetselarij gehaat met den bit- tersteu wrok, die in de woorden ligt van den godvergeten Voltaire: »Ecrasez Vin- fame. De onzalige vrijmetselarij heeft van ouds her met de meeste driestheid haar gewe- teulooze beginselen iu België verspreid. In den veruietingsstrijd tegen de Katholieke Kerk ging zij iu dat land het verst. Het is van algemeene bekendheid, dat het land der Belgen sinds eeuige jaren in zedeloosheid concurreert met de grootste steden van Europa. Aanhoudend dient er te worden gewaarschuwd tegen den af- sehuwelijken menscheuhaudel, die iu België wordt gedreven; en wat den strijd tegen de Kerk aangaat, moet worden geconstateerd, dat het den beruchten Frère-Orban is ge lukt, goddelooze onderwijzers te plaatsen zells in de scholen van het kleinste en ge ringste dorpje van het land. Zoo zijn dan deze vrijmetselaars op welverdiende wijze door hunne eigen mis daden gestraft geworden. Zij hebben getracht bet geloof aan God en de eeuwigheid aan het volk te ontnemen, om zich des te rusti ger iu het genot hunner aardsche goede ren te kunnen vermeien. Wie kan het nu den fabriekarbeider ten kwade duiden, als hij uaar een buit de hand uitsteekt, nu hij niet meer door zijn geweten van het kwaad wordt afgehouden? »De arbeider heeft recht op al het genot der wereld, al ware het slechts voor een dag. Ziedaar het parool van het onzalige anarchisme. Merkwaardig, juist hetgeen de genotzuchtige mensch zich 't meest o O wil verzekeren, wordt het tonder dat de dynamiet-bom tegen hem doet ontploffen, de weelde namelijk en de macht. »De rijken, zoo luidt de catechismus der Belgische brandstichters,» onteeren ouze dochters en maken van onze zonen kanon voeder, c Onder deze en dergelijke woorden trekken de anarchisten roovend en brand stichtend door het land en het vrijmet- selaars-liberalisme mag vrij uitroepen: In quo (pas peccavit, in hoepunietur (waarin kon sluiten. Meer dan eens sprong ik op enkeek in de kamer, die door de maan verlicht werd, rond, daar ik meende ergens geraas te hebban gehoord, totdat eindelijk in de eerste ochtendschemering Treddock voor mijn bed verscheen en mij ziju vermoeden mededeelde, dat alles goed was afge- loopen. Toen wij de trap afgingen, vond ik dit vermoeden bevestigd door de omstandigheid, dat in de keuken de konstabel en de knecht in ge- rusten slaap tegenover elkander zaten de be smeurde nachtlamp brandde duister, en de veel vermogende gerechtsdienaar hield nog altijd het nieuw geverfde teeken van zijne waardigheid in de hand. Daaruit konden wij zien, dat deze onschatbare wachters voor het eerst door 0119 plotseling binnentreden werden gestoord. Dezelfde bevredigende tijding kregen wij ook van den man op den hooizolder en vau den anderen wachter op den korenzolder,zooals dan ook een vluchtig onder zoek der Grange ons de overtuiging schonk, dat er nergens eene stoornis had plaats gehad. Do oude konstabel schoen geneigd deze gelukkige afloop uitsluitend aan zijne tegenwoordigheid toe te schrijven. Treddock lachte over dien eigenwaan en ging de trap op, om de heugelijke tijding aan zijne vrouw over te brengen. Van de dienstboden kwam de een na den ander te voorschijn, en weldra was het geheele huis op de been. Er men zondigt, daarin wordt men gestraft).Wij nu willeu het gevraagd hebben: zullen de Regeeringeu de bron vau het anarchisme uog verder beschermen? Eu den macht hebbers en bewindslieden willen we toe roepen: al3 gij het volk de eeuwige goe deren ontneemt eu de aardsche goedereu als de eeuwige er voor in de plaats stelt, vau welke alle geluk, dat de mensch iu staat is te genieten, afbaugt, dan breekt een wanhopige strijd oiu deze goederen los, die niet ophoudt, zoo lang er rijken eu armen, bezitters eu uiet-be- zitters zullen zijn. Tn eene godsdienstlooze wereld is de woede der niet-bezitters tegen de bezitters eene bruisende zee, die nim mer verdwijnt. De godsdienstlooze meuigte is in hare zucht uaar aardsche goederen en genot onverzadigbaar en nooit zal de menschelijke maatschappij tot rust en kalmte terugkeereu, als men aan het volk deu Godsdienst niet wedergeeft. Diensvol- geus is het broeiuest van net socialisme geen ander, dau het broeinest der godde loosheid. »Het atheïsme iszegt een so cialistisch Afgevaardigde van den Duit- schen Rijksdag, »ke atheïsme ïs het eigen- ljjke Evangelie v.111 het socialisme. »Wat deu Godsdienst aangaat,* riep Bebel deu 31sten Maart 1881, »zijn we atheïsten. Eu de loge is de leerares en de verspreid- sters van het atheïsme eu materialisme. Vanwaar de woorden komen: >Ecrasez Vinfamevandaar komt ook het socialisme eu het auarehisme. De pers, ook de liberale, stroomde, na het plegen der gruwelen in Frankrijk en België, over van zedelijke verontwaar diging. Wat baat zulks echter, als men het heiligste wat de mensch kan bezitten, den Godsdienst, aan het volk ontneemt. Is het niet de Godsdienst, die een af schuw van misdaden, zooals deze onlangs werden gepleegd, iu de harten weet iu te boezemen? Immers ja. Doch ontneemt men de vrij heid aan de Kerk, brengt men het volk door eene valsche, onzalige leer op het dwaalspoor, dau ziet men gruwelen gebeureu, zooals onlangs te Decazeville, Charleroi eu elders voorvielen. Het is eu blijft eene onomstootelijke waai heid; wie drakentanden zaait heeft moord te oogsten. werd spoedig een kt urig ontbijt iu gereed heid gebracht en daarop order gegeven de paarden te zadelen. Nu kwamen ook de daglooners opdagen en allen schenen verheugd over het bericht, dat er geen verder onheil was ge sticht. Binnen en buiten 's huis was alles vol leven en bedrijvigheid, en de morgenzon, die vroolijk over het land scheen, maakte een bi zonder aangeuaraen indruk op mij. Eindelijk werden wij verwittigd, dat de paarden gereed stonden, en boven aan de trap riep mevrouw Treddock ons veel geluk op de jacht toe. Het knaapje was den geheelen naehtzeer onrustig geweest zoodat de moeder den slaap, dien zij gedurende den nacht had moeten missen, weder verlangde in te haler.. Aan de deur vonden wij de paarden, die den grond opwoelden en op hunne teugels knabbelden. Mijn vriend bereed deu krachtigen schimmel, die goed voor zijue zwaarte geschikt wasde vo3 was voor mij bestemdeen prachtig beest, zoo als het daar opgetoomd stond, ofschoon ik eenigszins bang was, dat hst voor mijne rijkunst wel wat te vurig zou zijn. „Hoe komt het, dat de hond niet blaft? Ik heb hem reeds sedert eenigen tijd niet gehoord," zeide Treddock, juist toen hJj wilde opstijgen. „Ik hoorde hem, toen wij langs de buitenwo- ningen voorbij gingen," antwoordde ik. „Ik Het gerucht, dat Koning Lodewijk van Beieren, wegens de fiuauciëele moeilijk heden, waarin de administratie der civiele lijst zich bevindt, zou terugtreden, wordt iu een Munchener correspondentie van een liberaal blad geheel onjuist genoemd, zelfs een fabeltje geheeteu. Naar de Norddeutsche Allgemeine ver neemt, zond de Pruisische Minister van Binueulandsche Zaken aan de overheden bevel, zooveel mogelijk bemiddelend op te tredeu in het twisten over loon tusschen patroon en werkman, en zich daarbij op de strikste onpartijdigheid toe te leggen, in verzoenenden geest. Tevens echter zond de Minister bevel alle daden vau geweld eu alle socialis tische woelerij aanstonds met de meeste kracht te gaan. Evenals te Striegau (in Pruisisch-Silezië) is ook te Peterswaldau de arbeidstaking der sigarenmakers geëindigd. Allen, zoo wel mannen als vrouwen, hebben het werk hervat op dezelfde voorwaarden als vóór de staking. Uit Madrid komt het bericht van een gruwelijk feit. Op het oogenblik, dat in de hoofdkerk door deu Bisschop de palm- wijding geschiedde, werden met een revol ver drie schoten op hem gelost. Bij het tweede stortte de Bisschop ter aarde, dood meende men eerst, maar volgens de laatste berichten slechts bewusteloos, schoon bij toch hoogst gevaarlijk is gekwetst. De moordenaar werd aanstonds gevat eu een onderzoek is ingesteld. Het geval heeft een begrijpelijk opzien gebaard, en de gendarmerie heeft het plein om de kerk moeten afzetten. De m ordenaar, Galeoto geheeteu, is een gewezen aalmoezenier,die wegens slecht ge drag was afgezet. O O Naar men verneemt, heef t de Maire vau Decazeville eene samenkomst gehouden met de Ministers de Freycinet en Baihaut, eu zijn de ouderhandelingen over het hervatten van deu arbeid op een goeden weg. De rechtbank te Villefranche heeft uitspraak gedaan in de zaak van Duc- Quercy eu Ernest Roche, beklaagd van aanranding der vrijheid van arbeid te Decazeville en van ophitsing tot geweld dadigheden door het verheerljjken van ookmaar nu is hij zoo stil. Zou hij reeds aan zijne nieuwe woning gewend zijn? Zie eensnaar hem," zeide hij tol den stalknecht. „De hond is stom genoeg," riep deze, toen hij van het hondenhok terugkeerde, „hij ligt strak aan het einde van de ketting uitgestrekt." „Dat dacht ik wel," zeide Treddock met ontsteld gelaat. „Konstabel, de nieuwe hond is ook al om koud," vervolgde hij tot dezen, die juist uit de warme keuken kwam. „Dat kan niet zijn ik heb hem toch nog zoo even gehoord," ant woordde de oude man ongeloovig en slofte naar het hondenhok. Wij draaiden met onze paarden ook den hoek om en zagen nu duidelijk, dat de arme hond dood lag. „Een slag op der kop?" vroeg Treddock, alsof hij het antwoord reeds vooruit wist. Daar is een gat, waarin ik wel drie vingers kan steken 1'' riep de kon stabel in wanhoop uit. „Kunt gij in huis blijven, zoolang wij weg zijn?" vroeg Treddock. „Wij komen dadelijk 11a den middag terug." „Hij is nog warm antwoordde de konstabel werktuigelijk. „Hebt gij verstaan wat ik gezegd heb? Kunt gij blijven," riep Treddock driftig. „Ja, ik zal blijven," luidde het antwoord. Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1886 | | pagina 1