N E IJ W E Donderde 20 Mei 1886. 11de Jaargang, Strijd en Overwinning. B U 1T L N 1). No. 1006 Eene eereschuld.. HMRLMSC ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem 0,85 Voor de overige plaatsen iu Nederland fr. p. p. 1, Voor het Buitenland 1,50 Afzinderlgke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. nAISTLEMUujr-Ta», ïftjSBs*- AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIÉN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrgdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: KUPPERS UURET. Zeker vrijmetselaar heeft eens gezegd: »Als de Katholieke Kerk in den tegen - woordigen strijd, dien de loge tegen haar voert, het onderspit niet delft, dau word ik een geloovig Katholiek.Of deze uit- O O spraak gedaan is of niet, zij bevat in elk geval eene waarheid, namelijk die, dat de huidige oorlog, welke algemeen wordt ge voerd, juist eeu bewijs levert van de God delijkheid der Katholieke Kerk. De Kerk zal niet bezwijken; daarvoor staat de God delijke belofte van haren Goddelijken Stichter borg; de poorten der hel zullen haar niet overweldigen. De vrijmetselaar, waarvan sprake is, kan gerust geloovig iu den schoot der Kerk terugkeereu, want het verloop van deu trouwens zeer feilen strijd zal hem ongetwijfeld hebben over tuigd, dat de Kerk niet bezwijkt. Ook is deze strijd immers niet de eerste, die ge streden wordt; een aantal oorlogen gingen hem reeds vooraf en uit al dien strijd is de Kerk zegevierend te voorschijn getre den. Deze oorlogen zijn zoo fel en de overwinningen zoo wonderbaar, dat eeu overzicht ervan waarlijk hartverheffend mag genoemd worden. Wij hebben ous derhalve voorgenomen eeu kort resumé te geven van den strijd en de overwinning der Kerk, ten einde aan te toonen, hoe de Kerk de aanvallen der hel heeft afgewe zen hoofdzakelijk door de Conciliën, want deze waren de voornaamste wapenen, welke de Kerk iu deu kamp tegen deu booze han teerde. Reeds ten tijde der Apostelen trachtte de hel de toetreding der heidenen tot de Kerk te bemoeilijken en wel daardoor, dat zij eenige Joden de valsche bewering liet uitbazuinen, dat de heidenen, die Christen wilden worden, zich aan de besnijdenis moes ten onderwerpen en verplicht waren vol gens de Mozaïsche wetteu te leven. Een boosaardige aanval der hel, die aan de uitbreiding vau het Christendom zeer hin derlijk was. Maar de aanval werd afge wezen door het Concilie der Apostelen in het jaar 53, 't welk onder het voorzitter schap van deu H. Petrus verklaarde; »dat iu plaats van de besnijdenis en de wet van Mozes, het Doopsel en de Christelijke wetteu gekomen zijn en dat van de heide nen, die zich tot het Christendom bekeer den, niets werd geëischt, dan dat zij zich van deu afgodendienst en van de onzui verheid haddeu te onthouden.Dit Concilie FEUILLETON. 8) Vervolg en Slot.) Niemand! Neen, 't is niet mogelijk, daar was zij toch, daar op die plek op het voetpad. 't Was toch slechts een oogenblik geleden. Ik zie om mij heen het groote voorplein was h - dig, somber en nat gehuld in een grauwen nevel. Waar was dan mijne kleine bedelaarster, mijn redengel? Er komt een man voorbij. Ik spreek hem aan. Hij ziet me verwonderd aan hij had niets gezien. Hij denkt met een gek te doen te hebben en versnelt 2ijn stappen om mij uit den weg te komen Waar is zij? Welken weg heeft ze genomen? Rechts of links? Ik doorloop de straat op goed geluk maar niets, altijd niets. Is 't mogelijk, dat ik haar niet terug zal vinden? Maar dau ben ik een eerlooze, een dief! Zeker, ik had die kleine eenvoudig be stolen. der Apostelen was het begin en het mo del der latere algemeene Conciliën. Door middel van de vermelde valsche ge ruchten, door de Joden in de wereld gebracht, wilde de hel het toestand komen van het ker kelijk gebouw verhinderen. Toen de bouw nochtans verrees, dreigde er een nieuw ge vaar en wel door de bloedige vervolgingen waaraan de Christenen van den kant der heideuscbe machthebbers waren blootge steld. Maar ook daardoor werd de Kerk niet vernietigd, doch integendeel meer be vestigd en uitgebreid: het bloed der mar telaren was het zaad van nieuwe Chris tenen. Nu peinsde de hel op nieuwe vervol gingen en zij richtte hare aanvallen op onderscheiden tijdstippen, naar verschil lende kanten, maar voornamelijk tegen de beide fuudameuteele geheimenissen van het Christelijk Geloof en tegen de voornaamste geboden van het Christelijk leven, tegen de geheimenissen der Drievuldigheid en der Meuschwording van Christus, tegeu de geboden der liefde eu der zelfverloochening. Vergelijkt men de Kerk met eeu ge bouw, welks fundament de geheimenissen der Drievuldigheid eu der Menschwordiug, welks muren het gebod der liefde, eu welks pilaren en dak het gebod der zelfverloo chening vormen, dau kau men zeggen, dat de hel allereerst haren aanval richtte tegen het fundament, dan tegen de mu- reu en ten laatste tegen de pilaren en het dak der Kerk. Het overzicht dezer aan vallen geveu wij volgens de drie bekende perioden der kerkgeschiedenis. In den ouden tijd trachte de hel het fundament der Kerk te vernietigen door eene reeks aanvallen te richteu tegeu de beide dogma's vau het Christelijk Geloof, het dogma der h. Drievuldigheid en dat der Menschwordiug vau Chrisus. Tegen het eerstgenoemde dogma trok zij in den aanvang van de vierde eeuw te velde door middel van Arius, te Alexan- driëdie de Godheid van den Zoon loo chende, vervolgens, aan het einde der vierde eeuw, door deu Bisschop Macedonius te Constautinopel, die de Godheid vau den H. Geest ontkende. Het tweede fundamenteele dogma vau het Christelijk Geloof, het aaubiddingswaar- pige geheim der Incarnatie, bestreed de hel het eerst iu deu aanvaug vau de vijfde eeuw door Eutyches te Coustautiuopel en vervolgens iu de zevende eeuw door de Die twimig franks, eenmaal haar geschonken, waren haar eigendom en hij, die ze afueemt, is een dief.En dan te denken, dat ik 't in de hand heb, haar gelukkig te kunnen maken dat zij het levenslang wezen zal, indien ik haar slechts terugvind. Ik laat mij naar de prefectuur van politie brengen en wacht daar uren lang, eer de kantoren worden geopend. Eindelijk werd ik ontvangen. Ik verhaal de geschiedenis, ik geef het signalement van 't meisje dat wel niet heel precies is maar toch duidelijk. Men zou op onderzoek uitgaan en de noodige inlichtin gen nemen. Ik zelf ga er op uit en doorh op Parijs in alle richtingen. Ik beweeg mij iu de armste, in de onmogelijkste buurten, altijd ho pende, dat het toeval mij de kleine zal doen ontmoeten dat ik haar zal herkennen en mij kwij ten kannen van mijne schuld. Acht dagen, veer tien dagen gingen om geen nieuws bij de politie en ik van mijn kant had ook niets. niets ontdekt. Mouotheleten (Keizer Heraclius eu ande ren). Al deze aanvallen waren hoofdza kelijk gericht tegen den persoon des Ver lossers, maar ook tegeu het werk der Ver lossing, want ware Christus niet God- meuscb, niet waarlijk God en waarlijk menscb, dau zou Hij ons niet hebben verlost en het fundament van het Christen dom zou bezwijken. Maar de Kerk weerde al die aanvallen moedig af en wel met hare voornaamste wapenen, de algemeene Conciliën. Het Arianis me verdoemde zij op het eerste algemeene Concilie te Nicea, iu het jaar 325, waar in tegenwoordigheid van deu eersten Christelijkeu Keizer Constan- tiju meer dau 300 der eerbiedwaardigste en heiligste Bisschoppen op plechtige wijze hun Geloof aan de Godheid van Christus beleden. Het Macedouiauisme werd afgewezen door het tweede algemeene Concilie, het eerste te Constautinopel, waar de heilige Vaders verklaarden, dat de Heilige Geest waarlijk God en evenals de Vader en de Zoon moet worden aangebeden. Het Nestoriani me veroordeelde de Kerk door het derde algemeene Concilie te Epliese, iu het jaar 451, waar de heilige Vaders, onder luid gejubel van het volk op plech tige wijze de waarheid uitspraken, dat iu Christus slechts ééu persoou is eu dat Maria met recht de Moeder Gods moet genoemd worden. Het Eutychianisme werd veroordeeld op het vierde algemeene Concilie te Chalcedon in het jaar 451. De brief van Paus Leo werd voorgelezen en 600 aanwezige Bis schoppen hechtten aan ziju inhoud huune adhaesie eu verklaarden, dat Christus waarlijk God en waarlijk mensch is, God gelijk de Vader, van eeuwigheid, mensch geworden uit de Maagd Maria; dat beide naturen iu eeu persoou ziju vereenigd, zonder dat door die vereeuiging het onder scheid vau beide naturen wordt opgeheven. Latere aanvallen der dwalingen weerde de Kerk at door het vijfde algemeene Concilie, het tweede te Constautinopel, in het jaar 553, waar de uitspraak van het vorige algemeene Concilie tegeu Eutyches nogmaals werd bevestigd en de zooge naamde drie kapittels geschriften vau Theodoras vau Mopsvestia, vau Theodoret vau Cyrus eu vau Ibas) wegens hun Nestoriaanscheu inhoud werden veroordeeld. De heilige Va Iers verklaarden: Wij nemen de vier Conciliën van Nicea, Coustautino- Gij denkt misschien dat ik na al die ver geefsche pogingen en onderzoekingen, alle hoop liet varen? Geenszins. Ik hail slechts eene enkele gedachte: het meisje terug te vinden en haar te geven wat haar toekwam. Want ik was haar schuldenaar, niemand die 't mij uit het hoofd kon praten, en wie weet? Kon ik niet schuldiger zijn, dan ik zelf wel win? De Louis, dien ik haar schonk en later afnam, was misschien hare red ding geweest, had haar voor ellende behoed. Wie kent altijd den invloed, die een aalmoes op het leven van een mensch uitoefent? Ik zocht dus immer voort. Dit duurt nu al dertig jaar en nog altijd heb ik niets gevonden misschien is zij dood, de arme kleine, of erger wellicht, en te denken, dat ik haar misschien reeds ergens ontmoette en geen stem mij toe fluisterde: „Dat is zij! Dat is zij! Geef haar nu terug vvat gij haar ontroofdet." Zoo 't eene of andere onwaarschijnlijke toeval mij niet dient, zal ik haar wel nimmer terugzien. Toch wil ik mij van mijne schuld kwijten. Wat ik niet doen kan voor haar, wil ik voor allen doen. Ik blijf ongehuwd. Ik ben meester van mijne fortuin. Indien vóór mijn overlijden, de bedelaarster onvindbaar blijkt, zal ik in plaats van eene, er velen gelukkig maken. pel, Ephesus en Chalcedon aan eu leeren, wat zij omtrent het Geloof hebben beslist. De dwaling der Monotheleten eindelijk werd veroordeeld door de beslissing van hei zesde algemeene Concilie, het derde te Constautinopel, in het jaar 680. Zoo weerde de Kerk in den ouden tijd de heftige aanvallen hoofdzakelijk door de zes eerste algemeene Conciliën zegevierend van zich af. Zij verdedigde met grooten ijver en opofferende liefde hare beide fundamenteele dogma's, het dogma van deu eeneu God iu drie personeu en het dogma der Menschwordiug van Gods Zoon. Satan wilde in dien tijd de Kerk overwel digen, het gelukte hem niet, de Kerk werd grooter en sterker. Hij wilde de leer der Kerk verwarreu, doch in stede daarvan werden hare ledeu meer en meer van de ware leer doordrongen. Hij wilde aan de Kerk hare beste leden ontrooveu, maar inplaats daarvan kwamen de grootste Hei ligen te voorschijn. En de heilige Vaders toonden iu deu strijd tegen de Kerk eene zelfopoffering, toewijding eu grootheid vau ziel, die waarlijk bewonderenswaardig is. Terwijl zij met huuue wetenschap en eru ditie de leer der Kerk beschermden, schon ken zij een christeljjk-theologische litera tuur, die zoowel door hareu inhoud als wegeu3 haren rijkdom iu hooge mate bewoudereuswaardig is en uit welke de christelijke weield rijkelijk heeft geput. Met den heiligen Hilarius kunnen wij zeg gen: De Kerk overwint, als zij wordt aangevallen; zij wordt erkend als zij wordt berispt, zij blijft vast staau, als zij wordt verlaten. Wordt vervolgd.) Graaf Herbert Von Bismarck is benoemd tot Secretaris van Staat en Graaf Berchem tot Ondersecretaris van Staat bij het Mini sterie van Buitenlandsehe Zaken. Bij de behandeling van het ontwerp betreffen le Ierland heeft de heer Steüfeld in het lagerhuis de politiek der Regeering verdedigd, Hij zeide, dat de rede laatstle den Zaterdag door Lord Salisbury gehou den, verontwaardiging zal verwekken. Het ontwerp, tot wet verheven, zal de unie tusschen Ierland eu Engeland versterken, omdat zij op meer moreelen grondslag zal berusten. Engeland moet rekenlug houden, niet alleen met het arme Terlaud, maar ook met deu Ierschen stam iu de Vereeuigde Staten, die bij Ierlaud het vertrouwen De Graaf bewaarde eenige oogenblikken het stilzwijgen. Hij streek zich met de hand langs het voorhoofd als om de pijnlijke gedachten, die in hem opgekomen waren, weg te wisschen en toen uit zijn zetel opstaande, hernam hij met droevigen glimlaeh: „Nu weet ge, waarde vrienden, waarom ik geen lid weusch te worden van eene club. Ik heb dit heilig gezworen. Ik heb innig berouw over mijne misdaad, want eene misdaad was het, die ik bedreef en ik heb eeu afkeer van ver maken, die den vrede aan mijn geweten toch niet kunnen wedergeven. Drie jaren verliepen, ik ontmoette den Graaf niet meer. Hij scheen veel op reis te zijn. Gisteren toevallig eene courant in handen ne mende, Iroffen mij de volgende regelen: „Men bericht uit Pesth het overlijden van den Graaf De R. Bij testament vermaakte hij zijn geheele vermogeu aan de armen van Pa rijs." Hij had dus de kleine bedelaarster nooit terug gevonden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1886 | | pagina 1