NIEUWE mmmm Zondag 13 Juni 1886. tide Jaargang. Pinksteren. 15 Juni 1886. No. 1013. ««ipkl Muzikant en Minister. HÜRIÏMSEHÏ EOERilT. ABOHNEMBHTSPBIJ8 Per 3 maanden voor Haarlemr 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1, Voor het Buiteulaud 1,50 Afzonderlijke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. OlTMALNXLES Dit .4 f.' AGUTE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIÉN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrjjdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: KUPPERS LAUREY. Het heerlijke Pinksterfeest, de dag vau den H. Geest, is wederom genaderd en op nieuw weerklinkt in dezen veel bewogen en droevigen tijd het heilig gezang der Kerk: Veni Creator Spiritus. Pinksteren is het feest des H. Geestes. Wat de zon aan het firmament is voor de gansche natuur en voor het leven der Scheppiug, dat is de H. Geest voor het bovennatuurlijke leven der menschheid. Het leven der natuur en het kerkelijk jaar gaan hand aau hand. Midden in den kouden, dorren wintertijd, als de aarde met een doodskleed bedekt is, vieren wij het h. Kerstfeest en Engelenstemmen zingen op Bethlehems velden in den nacht des heidendoms het verheven le DeumVerblijdt u, want de Heiland is geboren: eere zij God in den hooge en vrede den menschen op aarde!« Na het heilige Kerstfeest stijgt de zon hooger, hare stralen worden wanner, zoodat de aarde, in het voorjaar, van haar somber lijkkleed wordt ontdaan; dan komt alles tot groei en bloei en de gansche na tuur viert in alle pracht hare heerlijke verrijzenis. In dezen majestueuzen tijd komt het h. Paaschfeest en de Kerk zingt ju belend: Alleluja, Christus is verrezen! De vloek der zoude is weggenomen, de mensch heid is met God verzoend. Van Paschen af worden de zonuestraleu brandend en ouder deu krachtigeu zonue- gloed wordt alles rijp op het rijke en schoone veld. De hoop des landinans herleef t en in stilte prijst hij deu Gever van alle goeds. Te midden van dien tijd komt het heilige Pinksterfeest. De verzoeningsdood van Jezus had voor de menschheid eene bron geopend, waarin zjj, van hare wouden genezen, lot een bovennatuurlijk leven zou worden opge wekt en gesterkt. Ieder, die wilde genezen worden, moest haar naderen, om aan hare woudervolle werking deelachtig te worden. De H. Geest nu wekt in deu mensch het verlangen op uit de geopende bron het bovennatuurlijke leven te putten; Hij leidt er deu mensch heen en laat zijne bezie lende kracht iu het hart des menschen stroomeu. Eu gelijk het bloed door het lichaam vloeit, en dit iu 't leven houdt, doch als het zich terugtrekt, het lichaam tot een lijk maakt, zoo is ook de ziel, zon der de genade van den H. Geest, voor God een lijk en zij wordt een lijk door dien onzaligen aanslag, die het werk van den H. Geest verwoest en daarom den ont- zettendeu naam van doodzondedraagt. Stroomt echter de genade des II. Geestes door 's menschen ziel, dan is zij rein als het water dat uit de bergbron vloeit. Door de genade van den H. Geest wordt de mensch een tempel Gods, een broeder van Christus, een waarachtig erfgenaam des Hemels. Kom dan H. Geest en zend ons de stra len van uw hemelsch licht; zend ze in alle harten, die onsterfelijke zielen te ver lichten hebben. Kom, H. Geest, verwarm FEUILLETON. De Chineesche vrouweuvoet De onzinnigste lichaams-misvorming, ooit door vrouwen uitgedacht, is wel de geweldadig ver kregen voetverminking hij de vrouwen uit de hoo- gere standen iu China, die eigenlijk met het verlies van den voet gelijk is te stellen. Zij werd door de oude volbloed Chineezen in lang verloopen tijd uit vleierij uitgevonden, om eene Prineos, die met klompvoeten geboren was, te doen g.looven, dat alle vrouwen zulke voeten hadden. De zoo kunstmatig vervormde voeten der Chineesche vrouwen maken haar het loopen bijna onmogelijk, en het op- en afgaan eener trap zoo moeilijk, dat Chineesche huisvrouwen gewoonlijk slechts gelijkvloers wonen, als zij zich de weelde van een drager niet kunnen veroorlooven. Een in Tschusau gevestigde arts verhaalt het volgende omtrent de wijze, waarop zij die vermin king tot stand brengen. wat koud is. Het is zoo kil, zoo dor iu deze wereld. De hoogmoed, het egoïsme, het ongeloof nemen de overhand en heb ben het vruchtbare aardrijk verdord, ver zengd. Leid op deu goedeu weg, wat afge dwaald is. Gij immers kunt redden, Gij kunt een nieuw leven verwekken. Kom, H. Geest, bescherm en leid uwe Kerk eu hare Herders. Schenk rust aan de vermoeiden, spoor de bedrukten aan, troost hen, die tranen storten! Evenals de H. Kerk in haar Geloof, in hare weten en in haren strijd op het eerste Pinksterfeest was, zoo is zij bijna negentien eeuwen op den ganschen aard bodem gebleven. Zij is en blijft de Kerk voor alle tijden en voor alle menschen. Blijven wij dus aan haar getrouw, wen den wij onzen blik naar den eerbiedwaar- digen grijzeu Opperherder en zien we met innig vertrouwen opwaarts naar de heilige Moeder Gods, die hem als Koningin van den H. Rozenkrans ter zijde staat en smee- keu we den II. Geest, die op de Apostelen nederdaalde, dat Hij met zijn vuur de koude harten verwarme. O, zoo ons gebed op waardige wijze ten Hemel stijgt, dan zal het ongetwijfeld worden verhoord en de menschheid zal het hoogverheven Pink sterfeest waardig vieren, de bittere ellende iu het maatschappelijke leven, die in onze dagen volkereu eu natiën verzwakt en ten verderve voert, zal verdwijnen eu alle men schen zullen bezield worden met denzelfdeu geest, met een en dezelfde liefde, de liefde tot het ware, tot het goede, de liefde tot God. »Veni Creator Spiritus!» De datum, dien wij daar ter neder schre ven, moet bij uitnemendheid gewichtig worden geacht voor de toekomst vau Ne derland. Men weet wat op dien hoogst be langrijken dag geschieden moet, nl. het verkiezen eener nieuwe Tweede Kamer. Het heeft Z. M. onzen geëerbiedigden Koning goedgedacht, op voordracht van het Ministerie, de Tweede Kamer te ontbinden en de keuze van eene nieuwe volksverte genwoordiging uit te schrijven, tegen a. s. Dinsdag. Volgens de mededeelingen van den Mi nister van Binneulaudsche Zaken gedaan in de rede, met welke hij de zitting der Staten Generaal, namens den Koning, heeft gesloten, moet deze ontbinding strekkeu om iu de Tweede Kamer eene meerderheid te brengen, welke er nu nog iu ont breekt. Dat doel geeft aan deze verkiezingen eene bizondere beteeken is. Ieder beseft, dat het metterdaad van groot belang moet ge acht worden, dat in de wetgevende ver gadering des lauds door eene bepaalde richting een overwegende invloed worde geoefend. Gelijk iu een gezin eu in eene vereeuiging geen wezenlijke orde kan heer- sshen, zonder dat er iemand de baas is, zoo behooren ook in de Tweede Kamer de De operatie geschiedt in twee perioden. De eerste periode begint in het tweede levensjaar van het kind. De teenen worden door lange, in allerlei richtingen om den voet getrokkene banden, tegen de voetzoel naar beueden gedrukt. Alleen de groote teen wordt gespaard. De steeds vaster en vaster aangetrokken banden maken dat de kinderen eindelijk met de rugvlakte der teenen op den grond komen te staan. Langza merhand beginnen de teenen hunne eigenschap pen als zelfstandige ledematen te verliezen eu vormen een met de voetzool vergroeide, onver deelde massa. Dit is reeds iu het volgende jaar het geval. Nu begint het tweede deel der operatie. Deze heeft bijna uitsluitend plaats bij kinderen uit den koogeren stand, daar de minde ren zich reeds met het eerste deel tevreden stellen. De voet, met den grooten teen, wordt nu door banden langzamerhand zoo gekromd, dat de groote teen zoo dicht mogelijk bij de hiel komt. Dit is veel pijnlijker, dan het eerste deel, en brengt vele zwakke kinderen ten grave. De banden worden nooit losser gemaakt, maar .ntegendeel van maand tot maand steeds vaster wenschen eu eischen eener bepaalde par tij, iu besluiten belichaamd, tot ver vulling te worden gebracht. Yan die macht mag echter nooit ten nadeele van de volksvrijhedeu misbruik worden gemaakt. Zoodra dat gebeurt ont staat er tiraunie, dan wordt de wet der vrijheid geschonden. De Koning zelf, mocht hij zich persoonlijk over de verkiezingen uitlaten, zou, getrouw aau de vrijheids liefde, van welke het geëerbiedigd Hoofd van deu Staat steeds deed blijken, zeker te kennen geven, dat hij geene Kamermeer derheid weuscht,die niet aau al zijne onder danen recht eu vrijheid zou verzekeren. Geroepeu om een eind te maken aan een schier onhoudbaren toestand, teneinde aau de Tweede Kamer eene meerderheid te schenken, moeten de kiezers zich wel door dringen van hetgeen zulks zeggen wil. Zoo- laug de Kamer als iu twee gelijke helften gedeeld was, kon er niet veel goeds tot stand komen, maar groot kwaad kon der Natie ook niet worden berokkend. Het oefenen van partijgeweld was, in eene vol tallige Kamer, niet mogelijk. Komt er eene meerderheid vau liberalen of anti-liberalen, dan zal dat geheel anders worden. Dan zal ééue partij haar wil tot wet kunnen verheffen. Denkt men daarover na, dan zal men beseffen, hoe uoodig het is, dat de kiezers toch vooral op 15 Juni gebruik maken van hun stemrecht. Wij zullen niet treden in eene uiteen zetting van de parlementaire geschiedenis der joDgste maauden. Wilden wij dat, dan zouden wij meer ruimte behoeven, dan thaus beschikbaar kan gesteld worden, nu wjj eene ernstige en hartgrondige raadgeving aan onze medekiezers hebben te geven. Ieder weet trouwens wat er gebeurd is.De liberalen hebban geweigerd, met betrekking tot de regeling van het lager onderwijs, rechts gelijkheid aan alle Nederlanders toe te ken nen. Zij willen het Staatsgeld uitsluitend ten behoeve van de Staatsschool blijven besteden en het ongehoorde willen zij te vens mogelijk doen blijven, namelijk, dat aau kinderen van gegoede ouders koste loos ouderwijs vau Staatswege worde ver strekt. Men gevoelt, dat het weigeren van recht aau die ouders, welke er gewetensbezwaar in hebben om hunne kinderen naar de Staatsscholen testuren, van welke elk po sitief godsdienstbegrip is gebannen, een schandelijk onrecht vormt. Tegen dat on recht moet bij de stembus van 15 Juui worden geprotesteerd. De geloovige Neder lander-s moeten aan de ongeloovigen, duide lijk, door de stembuskeuzen, verklaren: wij dulden geene rechtsverkrachting De stembusstrijd, dien wij tegemoet gaan, is daarom alleen reeds van zulk een over wegend gewicht. Zegevieren de liberalen, dan is het voor zeer lang met de wezen lijke vrijheid in ou3 vaderland gedaan. Wij zullen dan aan de verdrukking der libe ralen zijn prijs gegeven. De liberalen, dat leert de geschiedenis elders, willen niet en vaster aangetrokken, totdat de voet den begeerden vorm heeft aangenomen. llij meisjes uit het volk, die, om den voet toch eenigszins te kunnen gebruiken, den groo ten teen niet zoo dicht bij de hiel getrokken hebben, als dit bij de rijken het geval is, en dus volgens Chineesche begrippen een niet vol komen fraaien voet bezitten, wordt dit gebrek bij feestelijke gelegenheden, en voornamelijk bij het huwelijk, daardoor gemaskeerd, dat men onder den voet een stuk kurk, dat dan den vorm van den zeer kleinen voet heeft, bevestigt, en dit dan in plaats van den voet in den schoen wordt gestoken. Van den overleden Pruisischen Minister Bitter, die, zooals bekend is, een hartstochtelijk lief heb ber van muziek was, wordt hot volgende ver haald „Toen Bitter eens iu het begin van zijne mi- nisteriëele loopbaan op reis zijnde, zich twee dagen in het stadje Landshut ophield, ondernam slechts regeereu, zij willen tirauuiseeren. Zij gaan steeds zoo te werk, alsof er geen audere Nederlanders, dan liberale be staan. Daatiu ligt het gevaar, dat ons dreigt. De liberalen hebben het getoond, dat zij niet oprecht, niet eerlijk, den burgervrede iu Nederland begeeren. En waarom wil den zij niet afdoende toegeven aan de eischen der auti-liberalen op onderwijs terrein? Omdat, zoo beweren zij, de anti liberalen eigenlijk clericalen zijn. De libe ralen noemen zich triumfantelijk auti-cle- ricalen, alzoo anti-kerkelijken. Dat de liberalen niet van de Christelijke Kerk willen weten, dat was reeds lang bekend, voor dat zij zulks openlijk in hunne banier schreven. Toch kau het gezegend werken, dat zij er nu zoo openlijk voor uitkomen. In vroegeren tijd gaven de Ne- derlaudsche liberalen nog wel voor, dat zij niet* tegen deu Godsdienst hadden, dat zij elk Geloof eerbiedigden. Thans hebben zij met die voorgewende verdraagzaamheid gebroken en staat hun het schandteeken van den Kerkhaat op het voorhoofd ge drukt. De kiezers weten nu voor wie zij zich hebben te wachten. Zij, die nog hech ten aan Geloof eu Godsdienst, mogen in geen geval aan een liberaal, die zich thans zelf anti-kerkelijk noemt, hunne stem geven. Niet de geloovigen, maar de onge loovigen hebben den strijd gebracht op het gebied van't kerkelijke en anti-kerkelijke. Daar op moet vooral nadruk worden gelegd. De anti-liberalen vragen niets dau vrijheid eu recht eu op dien eisch wordt smadelijk geantwoord: dat is clericaal. Tegen zulk eene taktiek moet met alle macht bij de stembus worden opgekomen. Op onzen vrijen Nederlandschen bodem mag geene verdrukking van don eeneu Staatsburger door deu anderen worden toegelaten. De vrijheidslievende kiezers moeten als een man naar de stembus optrekken. Geen enkel Nederlander, die zich niet krommen wil ouder het j k der liberalen, mag dit maal vadsig thuis blijven. Altijd is ouver schil ligheid bedenkelijk, doch vooral zou zij dat wezen op 15 Juni. Bovenal de ge loovigen moeten nu opkomen, want door de liberalen wordt, naar luid van hunne eigen verklaringen tegen de kerkelijkheid gekampt. Allen dus, die wèl kerkelijk ge zind zijn, behooreu hunnerzijds daarvan te doen blijken. En welke mannen wenschen wij nu in dit district gekozen te zien, om de politiek der vrijheid te vertegenwoordigen? In de eerste plaats bevelen wij den kie zers dringend aan hunne stemmen uit te brengen op den heer M. W. Van der AA, oud-hoofdredacteur van De lijd. Als leider van het hoofdblad der Ka tholieke partij in den lande, heeft die Can- didaat voldoende bewezen over welke rijke geestesgaven hij heeft te beschikken Meer dau iemand is hij bekend met de tegen woordige behoefte van het Noord-Hol- hij van daar uit kleine tochtjes in de schoone omgeving. Op een daarvan hield het rijtuig stil voor eene dorpsherberg, waar men zich, daar het zeer warm was, aan een frisschen dronk te goed wilde doen. De Minister betrad de ruime gelag kamer en zag daar eene menigte boeren en boer innen, die blijkbaar allen gekomen waren om te dansen, maar de muziek ontbrak nog. Toen Bitter de geopende piano, eene eeuwenoude ram melkast, zag, bekroop hem plotseling de lust haar te bespelen. Hij ging er dan ook voor zitten en begon. De danslustigen werden als geëlectriseerd, en in een oogwenk zag men wel een dozijn paren door elkaar draaien. Den herbergier, die deu bestelden muzikant te vergeefs scheen te wachten, was dit spel na tuurlijk zeer aangenaam. Eerbiedig naderde hij den vreemden gast met de nieuwsgierige vraag: „Mijnheer is 'thuis zeker kapelmeester?" „Neen, beste vriend," antwoordde Bitter, ter wijl hij zich lachend omkeerde, „dat ben ik niet, ik speel 'thuis, te Berlijn, slechts tweede viool

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1886 | | pagina 1