N I E U W f Mo. 1016 Donderdag 24 Juni 1886. 11de Jaargang De Katholieke Kerk in Rus sisch Polen. BUITENLAND. n S111jII§é J? aö Ter snede. BlARHMSmi ABOMEMENTSPBUS Per 3 maanden voor Haarlem r 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederlaud fr. p. p. 1, Voor het Buitenland 1,50 Afzenderljjke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUBEAÏÏ: St. Janestraat Haarlem. AGITE MA NOïf AGITATE. Vervolg en Slot.) Vestigen wij,«zoo gaat het Russische orgaan voort, »deu blik op een gedeelte van de bevolkiug, dat door de Katholieke Geestelijkheid tot fanatisme gebracht, on langs echter met de orthodoxie werd ver- eenigd. Al hetgeen van den kant der Re geering voor het welzijn van het volk werd gedaau zooals: de bevrijding van heeren diensten, de invoering van het rechtswezen, het gemeentebestuur en de scholen, geschied- dé uitsluitend voor het welzijn vau het volk. Maar al die heilzame hervormingen werden door de bevolkiug met wantrou wen aauvaard. Eu had men gevraagd of zjj die hervormingen eigenlijk wel wensch- ten, dan voorzeker zou het antwoord wei gerend zijn geweest. Maar omdat men niet naar den wensch of wil der bevolkiug heeft gevraagd, maar eenvoudig heeft ge daan, wat doeltreffend scheen, zoo is zij nu voor al die hervormingen dankbaar. Zoo heeft men, ook zonder haar wil of wensch te vragen, aan die bevolking het oude Geloof barer vaderen terug ge geven, en, wel is waar, om haar tegen het gevaar der Polouiseeriug te beschermen. Met het volk moet meu omgaan als met een kind, dat zich met handen en voeten weert, als men het wascht, aankleedt en medicijn wil ingeven. Later zal het volk zelf de Regeeriug dankbaar zijn voor de strengere maatregelen, welke deze tegen de halstarrigheid van het volk heeft ge nomen. Thans reeds begint het volk in te zien, dat zijn koppig vasthouden aan de Unie en zijne genegenheid voor de Katho lieke Kerk niets goeds tot stand brengt. Er zijn gevallen, dat ouders, om hunne fanatieke plaatsgeuooten te verschalken) hunne kinderen des nachts laten doopen, opdat de fanatieken, daarvan niets zouden bespeuren ten einde hen alzoo te beletten zich daarover te wreken. Doch dit zijn slechts zeldzaam voorkomende gevallen, daar de meesten zich aan de Katholieke Geestelijkheid onderwerpen, omdat men vrees heeft terug te keeren in den schoot der door hen verlaten orthodoxe Kerk. Maar het ontbreekt ook niet aan dezulken, die zeggen: Wellicht wil God dat de overheid zich onzer ontfermt en ons dwingt Gode welgevallig te leven. Doch vrijwillig FEUILLETON. De leerschool voor barbiers. PRIJS DEK ADVERTENTIÉH Van 16 rogels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contanï. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrjjdag avond voor 6 uur ingewacht. Ui tge v e r s K P PE R S LAÜEET. Menigeen zal er reeds ov.r hebben nagedacht, hoe men toch wel het scheren leert. Tn den barbierswinkel hanteeren sh chts de meester en de knechts het mes, terwijl de leerjongen alleen de zeep tot schuim maakt, het waschbekken brengt, om bier wordt uitgezonden of da prui ken opmaakt. Het baardscheren is eene ernstige zaak, want de messen zijn scherp en de keel van een mensch is spoedig afgesneden. Maar de jongen moet het scheren toch ergens loeren, en wel op levende met baardstoppels voorziene wezens; het friseeren kan hij op poppen leeren. Waar en tegenover wien, wordt den leering dus voor hel eerst het mes in de hand gegeven, ten einde hem vaardigheid in het scheren te doen krijgen? Dit geschiedt, te Weenen bij voorbeeld, in de leerlingenschool en wel onder eenigszins grappige omstandigheden. Overwegende, dat alleen heel vermetele individuen zich aan het mes van den leerling-barbier zullen willen blootstellen, worden door eene commissie honder den vrijkaarten uitgegeven, waarmede men in het asyl voorarmen zonder huisvesting den baard kan laten scheren. De bezoekers verschij nen onverschrokken in een schoollokaal, om tot de orthodoxie over te gaan zou eene schande zijn; bovendien zijn er steeds men - schen, die men vreezeu moet, die ons niet rustig op straat laten gaan en die ons to taal ruïueeren. Maar als de overheid ons met geweld wilde dwingen, dan zou onze overgang zonder onze vrije beslissing, dus ook buiten onze schuld zijn.« Daaruit volgt, dat strengere maatregelen dan die tot heden werden toegepast, het volk aan genaam zouden zijn. Twee of drie strenge bestraffiugen zouden voldoende wezen, om deze boereu aan het verstand te brengen, dat de tijd der straffeloosheid voorbij is, dat de Regeeriug heeft besloten geen zoete broodjes te bakken. Dan zal er in het leven der met de orthodoxie opnieuw vereeuigde bevolking eene beslissende wen ding tot meer geregelde en door ons lang gehoopte toestanden volgen. Doch dit kau slechts ouder de voorwaarde worden ver wacht, dat deze maatregelen spoedig wor den toegepast, nog voor de generatie, welke de Unie heeft gekend, uitsterft, en zoo lang nog de levende getuigeu der Unie aan het jongere geslacht, 't welk in het Katholicisme wordt opgevoed, kunnen zeg gen, dat de orthodoxie geen nieuwen Gods dienst is. Volgens ouze innige overtuiging zijn de volgende maatregelen allernoodzakelijkst om de propaganda te stuiten, welke voor Rusland en de orthodoxie zoo gevaarlijk is en zoo doende de halstarrigen tot rede te brengen en het geschokte gezag der Regeering te releveereu. Zulke broei nesten van schadelijke agitaties als de kloosters van Czeustockau eu Lublin zijn, en die (Katholieke) kerken, welke gevaar lijk moeten heeten voor land en volk, dient men noodwendig te sluiten, zonder er op te letten of zulk eeue handeling den Paus of der Congregatie de propaganda fide aangenaam is of niet. Want zulke inrichtingen mogen slechts zoolang op de welwillendheid der Regeering aanspraak maken, als zij aan haar doel beantwoor den; zoodra zjj echter van heiligdommen van een getolereerd Geloof veranderen in brandpunten en middelen 69uer agitatie, die gevaarlijk is voor Kerk en Staat, heeft de Regeering niet alleen het recht, maar is het haar plicht, deze onschadelijk te maken. De fanatieke boeren, die de stichters en zich door de barbiersleerlingen te laten scheren want zij denken: liever hier on d aar een wondje, dan als een boschjesman rond te loopen. Het is een bloedig bedrijf, hetwelk de leerjongen uitoefent. Nadat ieder zijn klant duchtig heeft ingezeept, leert hem de meester het mes hantee ren. Dit heeft reeds uit zich zelf zijne groote bezwaren, omdat (le dreumes meestal niet goed bij het gelaat van zijn patiënt kan komsn. Daar zit een man met verwilderde haren en een baard, dien hij minstens acht dagen heeft laten staan. De kleine David zet den Goliath het mes op de kin en begint op commando van den meester te schaven, tot den grooten kerel de tranen in de oogen komen van de pijn, die hem dekleine veroorzaakt. Spoedig heeft deze hem eene snede in het aangezicht gegeven; het bloed druipt over de zeep als over pas gevallen sneeuw. „Het bloedt al", zegt de kleine, terwijl hij met scheren ophoudt. „Vooruit maar", roept de gewonde, „haast je een beetjeDe barbiers- leeraar neemt nu het mes ter hand en laat (lit op handige manier over de gewonde plek gaan, waarbij de ingezeepte Goliath een behagelijk „ah!" laat hooren, zonder evenwel lang pleizier van deze weldaad te hebben, want spoedig moet nu de leerling weder voortgaan, en daar hij nu eenmaal bloed gezien heeft, ontwaken alle on- menschelijke gevoelens in hem, welke hem er bewerkers zijn van den tegenstand van gansche gemeenten moeten met hunne familiën in het binnenland van Rusland worden overgebracht; waut als Duitsch- land niet gevreesd heeft, dertig duizend vreedzame inwoners te verbannen, omdat het zulk een maatregel noodig vond, waar om zouden wij ons dan geneeren, in het belang van het Rijk ongeveer veertig do zijn revolutiounairen, welke op de bevol king een schadelijken invloed uitoefenen, te exileeren? Niet te kunnen besluiten tot zulke maatregelen over te gaan, zou het zelfde zijn als den moed niet te bezitten ia ons eigen huis verkeerd gestelde meu belen eeue andere plaats te geven. Zij, die door het ontvangen van geestelijke hulp van den kant der Katholieke Priesters, de Regeering hinderlijk zijn in het tot stand brengen der door baar geweuschte orde, bebooren niet met eene boete gestralt, maar moeten tot veel strengere en gevoeligere straffen worden veroordeeld. De ondervin ding heeft het geleerd, dat deze geringe boeten al weinig baten. De boereu laten zich in Czenstochau trouwen en laten hunne kinderen in de naastbij gelegen Katholieke Kerken doopen, begraven hunne lijkeu zon der bijstand van de (schismatieke) Geeste lijken en betalen de boeten, die den Ka tholieken Priester worden opgelegd. »Dat eerst zijn maatregelen, die dienstig kunnen genoemd worden tot uitroeiing van het kwaad, 't welk de Katholieke Geeste lijkheid heeft verspreid. Zij zijn van het grootste belang voor den Russischen Staat eu de Russische Kerk. Wordeu ze eindelijk met energie toegepast, dan zal de Regee riug in bet Weischsellaud eene Russische, orthodoxe bevolking hebben, die voor alle mogelijke gebeurlijkheden aan ouze wes telijke grenzen ten volle vertrouwbaar is.« Uit deze officieuze mededeelingeu en ontboezemingen van het Russische blad, o zien we, dat het met de vrijheid der Ka tholieke Kerk in Polen nog slecht gescha pen staat en dat de Russische Regeering nog wel degelijk het plan heeft de Katholieke Kerk uit het land te verjagen, jade »hals- starrige* Katholieken te verplaatsen zooals men de meubelen in eeue woning ver plaatst. Zeer eervol is het ook voor het beschaafde en vrijheidlievende Westsliik- Europa, dat het barbaarsche Rusland, ter toe drijven op liet gelaat van den man uit het asyl voor menschen zonder huisvesting, een schrikkelijk bloedbad aan te richten. Nadat deze door aluin en zwam van doodbloeden gered is, worden hem, als vergoadiug voor de uitgestane pijn, de haren afgesneden, natuurlijk weder door den leerling, die bij deze gelegenheid probeert net zooveel leven met de schaar te maken, als hij den knecht hoort doen. Op die wijze leert de jongen eindelijk het mei gebruiken en zijue ge vaarlijkheid vermindert werkelijk, zoodat hij eindelijk na eenige dozijnen niet betalende klanten geholpen te hebben, in den regel geen bloed meer vergiet. Dan zijn beide partijen met elkaar tevreden: de man uit het asyl en de bar biersleerling. Er zijn vele voorbeelden van mannen, die hunne bevordering aan een snedig woord op zijn pas te danken hebben. Een van Napoleons veteranen, die ziju Keizer vele jaren overleefde, placht met groote ingenomenheid te vertellen hoe hij eens bij eene wapenschouwing het drie kanten hoedje van den Keizer had opgeraapt, en dat deze toen, zonder op te merken, dat hij maar een gemeen soldaat was, achteloos gezegd had: „Dank u, kapitein." „Bij welk regiment, Sire?" vroeg oogenblikkelijk de snedige soldaat- rechtvaardiging zijner brutale maatregelen, zich beroept op het voorbeeld van Duitsch- land In de zitting van den Brusselschen Ge meenteraad heeft Paul Janson den Burge meester geïuterpelleerd over het verbod der manifestatie op 13 dezer, hetwelk hij onwettig acht en een inbreuk opderech- teu van deu gemeenteraad, die alleen tot dergelijk verbod bevoegd zou ziju. De Bur gemeester Buis antwoordde, dat zonder eenige partijdige bedoeling eu zouder eenig staatkuudig oogmerk, de manifestatie ver boden werd; dat hij slechts gehandeld heeft in het belang der openbare orde en, zoo ooit in dergelijk geval zijne beslissing noo dig mocht zijn, hij stellig weder aoo han delen zou. De begrafenis van den Beierschen Koning Lodewijk II heeft Zaterdag-middag, overeenkomstig het programma, daarvoor vastgesteld, plaats gevonden. De Duitsche Kroonprins volgde met den Oostenrijkschon Kroonprins den met acht paarden bespan nen lijkwagen, onmiddellijk achter den Prins-Regent. De Duitscho Kroonprins droeg de Pruisische Geueraals-uniform met den Maarschalksstaf; de Oostenrijksche die van de Beiersehe zware cavalerie. De in zegening van het lijk geschiedde in de St. Michaels-kerk, van waar dit naar deu grafkelder werd overgebracht. De stoet bewoog zich gedurende zeven kwartier door de straten der stad. De Commissie van rapporteurs der Eerste Kamer in Beieren heeft de rapporten der geneeskundigen omtrent deu toestand vau wijleu Koning Lodewijk II voldoende ver klaard. Uit Fürsteuried zijn zeer treurige be richten ontvangen omtrent deu toestaud van deu tegenwoordigen Koning, Otto I. Hij weigert bijua alle spijs eu drank en zit den geheeleu dag in een hoek der ka mer uedergedoken. Het verdrag tusschen Duitschland, Ne derland eu Zwitserland tot regeling der zalmvissclierij in het gebied van den Rijn is thans openbaar gemaakt. Negen en veertig jaren wa3 het eergisteren geleden, dat Koningin Victoria den troon van het Vereenigd Koninkrijk Napoleon, die zijne vergissing bemerkte, ant woordde glimlachend: „Bij mijne garde, want ik zie, dat gij een flinke kerel zijt." Den volgenden ochtend ontving de nieuw benoemde officier zijne aanstelling. Eene dergelijke anekdote wordt verhaald van den Maarschalk Souvaroff, die, toen hem eene dépêche werd gebracht door een Russisch sergeant, die zich bij den Douau bizonder onderscheiden had, beproefde den bode verlegen te maken door eene reeks van grillige vragen, maar zijn man aan hem vond. „Hoeveel visschen zijn er in de zee," vroeg Souvaroff. „Zooveel als er nog niet gevangen zijn," was het antwoord. „Hoever is het hier van daan naar de maan? "Twee van uw Ex cel - lentie's geforceerde marschen." „Wat zoudt gij doen als gij in een veldslag uwe manschappen zaagt wijken?" „Ik zou hun zeggen, dat er eene wagenvracht brandewijn achter den vijand stond." Op alle punten vastgezet, eindigde de Maarschalk met de vraag: „Wat is het verschil tusschen uw Kolonel en mij?" „Mijn Kolonel kan mij geen luitenant maken, maar uwe Excellentie heeft het woord slechts uit te spreken." „Dan spreek ik het nu uit," antwoordde Souvaroff, „en ge zult een goed officier zijn."

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1886 | | pagina 1