N I E II W E Ho. 1017. Zondag 27 Juni 1886. 11 de Jaargang. HS De stembus. Het schoonste eereteeken. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem t 0,86 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1, Voor het Buitenland 1,50 Afzonderlijke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. B UHEAÏÏ: St. Jansstraat Haarlem. 1 'i'' AGITE MA NON AGITATE. PBIJS HEB ADVEBTENTIÊN Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrjjdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgeve rs; KÜPPERS LAUREY. burgerrecht eene heilige verplichting. Het is eene gave Gods, 200 goed als elk ver mogen, dat ons werd geschonken; wij zul- leu verantwoording moeten afleggeu van het gebruik, dat wij er van maakten. Ieder kiezer, die van de stembus weg blijft, terwijl hij in staat was, om er zich heen te begeven, maakt zich du3 in den volsteu zin des woords schuldig aan plicht verzuim. Moet zulks in alle tijden zoo worden opgevat, vooral echter in de dageu, die wij thans beleven. De hoogste en heiligste belaugeu des volks staan toch op het spel. Alle geloovigen verkeeren in een oorlogs toestand. Het Geloof moet tegen de aan vallen der vereenigde liberalen, die voor het meerendael ook ongeloovigen zijn en daarom de geloovigen ook op het gebied der wetgeving bemoeilijken, worden be schermd. Wij coustateeren nogmaals, dat onze strijd geldt niet personen maar beginselen, niet de dwalendendoch de dwaling. Bij de stembus (dat kan niet anders) moet de strijd tegen hetgeen wij verkeerde beginse- leu rekenen, tegen personen worden ge voerd. Bepaalde personen toch worden aan gewezen 0111 voor bepaalde denkbeelden eu theorieën op te komen. Dat is nu eenmaal die onaangename toestand, waarin de stem bus ons brengt. Willen wij dus bij haar vau beginselen getuigen, dan moeten wij voor een bepaald persoon en tegen een bepaald persoon partij kiezen. In die keus (wij leggen er nogmaals nadruk op) moet zoo eendrachtig mogelijk worden te werk gegaan. De liberalen geveu ons in dat opzicht een beschamend voorbeeld. Bij hen worden alle persoonlijke overwegin gen ondergeschikt gemaakt aan den wensch er. het streven om de overwinningen te behalen. Dikwerf stellen zij dat verlangen zelfs nog hooger dan den eiseh der zede lijkheid. Voor onzedelijke stembus-midde len deinzen de liberalen niet terug. Daarin mogen wij hen niet volgen. Wij moeten ook bij de stembus zoo haudelen, dat wij aan onze Christelijke roeping en plicht getrouw blijven. Binnen die grens mag echter geen enkel middel worden verzuimd, 't welk de zegepraal kau verzekeren. Hetgeen wij tot hiertoe schreven, achten wij allereerst de overweging waard van de kiezers in het district Haarlemmermeer- Daar moet a. s. Dinsdag worden her stemd tusschen een anti-liberaal en een liberaal. De heer REEKERS, die Haarlemmer meer met zooveel talent eu waardigheid in de Tweede Kamer vertegenwoordigde, is niet dadelijk herkozen. Wij zullen thans niet vragen of dat niet beter had kunnen afloopeu en aan wien de schuld van die niet-oumiddellijke herkiezing moet worden geweteu. Dergelijke beschouwingen baten niet, gedane zaken nemen toch geen keer. Verstandiger rekenen wij het, thans met allen nadruk de kiezers in het district Haarlemmermeerdie niet willen dat de liberale partij nog meer in de Tweede Kamer wordt versterkt, als, helaas! reeds door de stemming van 15 Juni geschiedde, op de meest dringeude wijze uit te noodi- geu eendrachtig aan den heer REEKERS den uoodigen steun te verzekeren. Van den tegeu-caudidaat, die door de liberalen wordt aanbevolen, zullen wij uiets kwaads zeggen; als Staatsburger verdient hij ongetwijfeld alle achting. Hoe respec tabel de liberale caudidaat ook, als meusch en l d der samenleving mogen wezen, zijne beginselen zijn in de toepassing gevaarlijk voor het Vaderland. Daarop komt het aan; voor die overwe ging moeten alle persoonlijke con3iderau- tiën worden op zij gezet. De heer REEKERS heeft bovendien reeds in de Kamer blijk gegeven van groote bekwaamheid eu grondige kennis der be langen vau het district, dat hem afvaar digde. Het zou, afgescheiden zelfs van alle po litieke groudeu, de ondankbaarheid zelve zjjn, wanneer Haarlemmermeer een ander voor Mr. REEKERS naar de Kamer af vaardigde. Het dreigend gevaar kan worden afge weerd, als alle niet-liborale kiezers in het district hun plicht, meer nog hun best doen. Dat vragen wij van hendat verwachten wij van hen niet minder. Reeds zijn de gelederen der anti-libera len in de Kamer zeer verzwakt't Zou on verantwoordelijk zijn ze nog meer te dun- De stembus-veldslag van Juni is voor een groot deel verloren. Door de rechter zijde werden belangrijke vei liezen geleden. Die uitkomst moet zeer worden betreurd daar gelijk wij voor de verkiezingen ge tuigden, de gewichtigste belangen der Natie op het spel stonden. De vraag mag worden g9steld: waar aan dat resultaat moet toegeschreven worden Natuurlijk aan vele oorzaken- Derge lijke toestanden ontstaan steeds uit een tal van samenwerkende krachten. 't Ligt niet in onze bedoeling thans over een en ander breedvoerig uit te wei- deu. Misschien staan wij later bij de stem- busgeschiedenis van Juni, uit het oogpunt der redeuen, waaraan die geleden neder lagen moeten verklaard worden, met onze lezers stil. Twee redeueu weuscheu wij echter thans te bespreken en wel het ge brek aan eenheid onder de kiezers eu ten andere de traagheid, welke in de meeste districten onder de goedgezindeu wordt ge toond. De liberalen verheugen zich in eene uitstekende organisatie. Zij bezitten thans zelfs stembuspredikers, die aan de boeren eu burgers het »Evangelie« van het libe ralisme brengen. Ouder onze geestverwan ten heerscht daarentegen maar al te wei nig overeenstemming; de verschillende frac- tiën der anti-liberalen staan wel eens, elk voor zich-zelven, te veel op haar eigen stuk. Wij zullen niemand aauklagen; wij ge- looven het niet nuttig en noodig, dat dergelijke zaken in 't openbaar worden ver handeld. Zij behooren tot de familie-zaken, die beter in vrede worden afgedaan. Maakt men van zulke huiselijke geschillen iu 't openbaar gewag, dan wrijven zich de heereu liberalen van louter genoegen de handen. Daarom bepalen wij er ons toe de aandacht op het verschijnsel zelf te vestigen, tot verklaring van de verliezen, welke wij bp de Stembus van Juni leden eu tot leering voor de toekomst. De spreuk onzer vaderen eendracht maakt macht,bljjft waar door alle eeuwen. Reeds in de Gewijde Bladen staat te lezen, dat een Rijk, 't welk verdeeld is, moet val- FEUILLETON. Eigenaardigheden der Indiërs. Een van de meest in het oog loopeude eigen aardigheden van den Indischeu bazaar is zeker het ongeloofelijk aantal kraampjes of stalletjes, waar zoetigheden in allerlei vorm te koop zijn. De ver koop moet dus zeer groot wezen, hetgeen ons des te meer verwondert, omdat de mond van jong en oud, wanneer zij althans geen betel kauwen, steeds gevuld is met die andere In dische lekkernij bij uitnemendheid, het sui kerriet. En toch is de schoonheid van het gebit van de bewoners van Indiö gehoel in tegenspraak met onze theorieën, over het nadeel, dat dergelijke zoetigheden te weeg brengen. Elke mond daar ginds bezit twee rijen schit terend ivoor, waarop de Europeaan terecht ja- loersch mag zijn, want de zijnen, zelfs wanneer zij schoon zijn, hetgeen zelden voorkomt, zijn niets in vergelijking met die van den Indiër. Onwillekeurig herinnert men zich hier den boer van Northumberland, die naar New-Oasile ging, om zich een stel valsche tanden te laten in- tetten, eu die met palmhouten terugkeerde, welke, zooals hij zeer terecht opmerkte, slechts half zooveel kostten, en wat nog het mooiste van de zaak was: „meer op de oud»geleken." Misschien werd ook nooit eena brutaliteit in wellevender Ien. Oneenigheid baart verval, verdeeld heid vernietigt de kracht. Die waarheid kan niet genoeg worden beleden eu beseft. Zij moet het richtsnoer worden voor de stembus-tactiek. Van stembus-tactiek spraken wij. En nu zegge men niet, dat tactiek niet door een Christen mag worden gevolgd, dat dus een Christen niet mag berekenen. Wij zoudeu wei eens willen gevraagd heb ben, waar de H. Schrift verbiedt te berekenen De Heiland zelf heeft van dat bereke nen ous een Goddelijk voorbeeld gegeven. Steeds toch outweek Hij in zijne Godde lijke wijsheid, den strijd tegen de Romein- sche overheerschiug, hoewel Hij, naar den meusch, tot de Israëlitische Natie behoorde, welke een diepen afkeer van haar had. Eu de Apostel Paulus beriep zich, toen hij voor deu Joodschen Raad stond, op het feit, dat hij een Phariseër eu de zoon van een Phariseër was, en dat hij geoor deeld werd, omdat hij geloofde aan de opstanding der dooden. Nu was het vol komen waar dat Paulus tot de Phariseërs had behoord eu dat bij gelooide aau de opstanding der dooden; doch eindelijk was hij daarom niet voor den Joodschen rech ter gesleurd. Toch achtte Paulus het niet ongeoorloofd om zich op hen te beroepen met wie hij enkele geloofspunten gemeen had. Paulus' voorbeeld mag door alle ge- loovigeu worden nagevolgd. Tegen vol slagen tegenstanders mag de Christen zich verbinden met hen, in wie hij gedeeltelijke medestanders begroet. De grenzen der samenwerking, ook bij de stembus, worden laugs dien weg zeer uitgezet. Eerst als men op den vijand stuit, houdt de mogelijkheid tot alliantie op. Van zoo ver te gaan, dat men den vijand in den kring der vrienden besluit, daarvoor beware, naar wij hopen, de goede Hemel alle niet-liberale kiezers. Eendracht moet ouder gelijkgezinden bij de stembus heersebeu; en ook veerkracht', ieder kiezer moet doen wat hij kan. Is dat op den 15den Juni ook ge schied? Wij gelooven het niet. In enkele districten hebben de niet-libevalen kiezers zich uitstekoud gehouden, doch in andere ontbrak er veel, zeer veel aan de algemeene belangstelling. Toch is het gebruik maken van zij n vorm gehuld, dan het woord, dat de Indische bediende zij'n vertoornden meester, wiens tanden inderdaad op palmhout geleken, toevoegde „Meester hoeft zeker heden morgen vergeten zijne tanden te poetsen?" Wat de inboorlingen aangaat, zij poetsen de hunnen gedurig, of liever zij polijsten ze met een zacht, plat stokje, ongeveer zoo breed als als een vinger. Wanneer men '3 morgens vroeg door eene stad van het binnenland trekt, schijnt het 011s toe, of de geheele bevolking is buiten gekomen, om dat deel van hun toilet in het openbaar te verrichten, en met dat poetsen en polijsten gaan zij zoo krachtig te werk, dat mon verbaasd is, dat het glazuur der tanden niet geheel verloren gaat. Ook is dit niet het eenige deel van het toilet dat in het openbaar geschiedt. Het baden in de rivieren en het wasschen heeft bijna op alle uren van den dag en in alle jaargetijden plaats; zoo ook het werk van den harbier, die het fraaie, zijdeachtige zwarte haar in een zeer kleinen haarknoop boven op het hoofd ver- eenigt. Dit is het eenige oogenblik, dat mon de lagere kaste van de Hindoes blootshoofds ziet. Dus, wanneer men er op gesteld is, het verschil op te merken dat er bestaat tusschen de her senpan van de hoogere en de lagere klassen, of met andere woorden, tusschen de afstammelin gen van de Ariërs en die van de volken, welke Indië vóór hen bewoonden, dan geeft hot bar bieren ons daartoe ruimschoots de gelegenheid. Indien men niet nauwkeurig toeziet en dus den haarknoop niet gewaar wordt, zou men, bij het aai.schouwen van die glimmende, schijnbaar kale hoofden, meenen, dat men zich bevond in eene Australische Kolonie bij de haarlooze mensclien, dien merkwaardigen stam, bekend onder den naam van „naakte hoofden," op wier hoofd ook wtrkelijk geen spoor van haren te zien is, en dio vau de wieg tot het graf door het leven gaan met hoofden, zoo glad als een biljartbal. Is het kapsel gereed, dan volgt het schilderen van de eigenaardige lijnen en s'repen op het gelaat, die kasten aanwijzen of ook andere be- teekenissen hebben. Sommigen hebben drie witte lijnen, anderen loodrechte strepen; een kleine horizontale streep op het hoofd beduidt, dat zij zich 1 gebaad" hebben en daarmede het oogen blik van gezellig samenzijn is aangebroken. Weer andere strepen wijzen aan welke god heid men aanbidt; de drietand by voorbeeld ken merkt de vereerders van Siva. Hoewel de dichter Chland zijue onderwerpen het liefst uit de ridderlijke en romantieehe mid deleeuwen koos, was hij toch in den grond van zijn hart een volksdichter. De Pruisische Koning Wilhelm IV. schonk hem de ridderorde Pour le Méritemet vleieude betuigingen van zijne koninklijke achting en genegenheid. Uhlanil weigerde echter die aan te nemen. Terwijl hij zijne vrouw de reden uit legde, welke hem bewoog deze onderscb iding te weigeren, werd er aan de deur geklopt. Een meisje van de arbeidende klasse uit de buurt trad binnen en bo x Uhland een ruikertje viool tjes aan, zeggende: „Dat is geschenk van mijne moeder.// „Uwe moeder, kind!" zeide de dichter; „ik dacht dat zij in het verleden najaar gestorven was." „Dat is waar, mijnheer Uhland", antwoordde het meisje, „en toen heb ik u verzocht een versje voor haar graf te maken, en hebt gij mij een mooi gedicht gezonden. Dit zijn de eerste viooltjes, die op moeders graf gebloeid hebben; ik heb ze geplukt, en ik wil het er zoo gaarne voor houden, dat zij u die zendt met haar grot." De oogen van den dichter werden vochtig terwijl hij het ruikertje aannam. Hij stak het in zijn knoopsgat en zeide tot zii»» vrouw: „Ziedaar, is zulk een «creteeken niet meer waard dan een Koning er ooit een kan schen ken

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1886 | | pagina 1