NIEUWE No. 14)64' Deadening {(„December 1886. tide Jaargang. Opvoeding. !J élSs-S Liefde en plicht. HAARLIMCHÏ C0VR4IT. ABONHEMEKTSPBIJS Per S maanden voor Haarlemt 0,85 V»or de everige plaatsen in Nederland tr. p. p. 1, V»or het Buitenland 1,50 Afcnnderljjke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem. AGHTE MA NOU ASITATE. PRIJS DEK ADVERTENTIÉH Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen '25 Cents per advertentie a Centant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrjjdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgeversi KUPPERS Sr LAUSII. Vervolg en slot.) Het is eeue meening van oaze moder ne paedagogiek, die reeds in onderschei dene huisgezinnen ingang heeft gevon den, dat het kind niets van Godsdienst begrijpt. Het is te zwak, zegt men, om zulke hoogverheven voorstelliugeu te kunnen bevatten; lateu we liever wachten, tot zijne denkkracht meer ontwikkeld is, tot het in staat is zich te verheffen tot de hoogte van den Godsdienst en af te dalen tot zijne diepte. Maar wanneer komt voor den mensch de tijd, waarin hij zich tot de hoogte der Godheid kau verheffen of in hare diepte kan afdalen? Blijven niet ook onze voorstellingen vau God en zijne on eindige volmaaktheden, van wijsheid en zaligheid evenver van de werkelijkheid ver wijderd, als die van een kind. Meu kan zelfs zeggen, dat vele kindereu edeler en verhevener ideeën van God en van boven natuurlijke dingen hebben, dan menig volwassene. Zegt niet de Heiland zelf, dat men de kleinen bij Hem brengen zal want dat voor hen het hemelrijk is? Is een bid dend kind niet een zielsverrukkeud schouw spel, als hel met zijne onschuldige oogeu, de handen gevouwen, neerknielt en zijne gebeden stamelt? Zal dit schouwspel, dat voor onze harten zoo machtig veel aan trekkelijks heeft, Gode niet aangenaam zijn? Moet men eerst de slechte kiemen lateu ontwikkelen en het onkruid doen groeien, alvorens men de goede tarwe zaait? Moet het booze eerst ontwikkeld en het edele en godedienstige nog een tijdlang sluime ren tot zoolang het booze oppermachtig is? Wie ziet niet het verkeerde in van zulk eeue dwaze opvoeding? En toch is deze niet zeldzaam, ja zij behoort in zekere standen tot den» bon ton.*Hoe vroeger het religieuze leven ontwikkeld wordt, des te dieper wortelt het in 't harte, dat is eene door langdurige ondervinding beproef ds stelling. Het voorbeeld is het tweede vereisehte voor eene goede opvoeding. Op hunne ouders zijn de oogen der kinderen gevestigd, aan hen scheuken zij hun vertrouwen en hunne liefde; op het doen en laten der ouders is de aandacht der kinderen gevestigd. Zegt aan uwe kinderen onophoudelijk: »God is onze beste Vader, onze grootste weldoener, dien wij moeten danken,* uwe woorden zijn te vergeefs, wanneer gij niet zelf uwe dankbaarheid toont in de wijze waarop gij God vereert, in den eerbied waarmede gij Zijn naam uitspreekt. Tevergeefs is het als gij tot het kind zegt: De liefde is het grootste gebod,het kind wil het aau u zien, dat gij God uit geheel uw hart lief- hebt, dat gij uwen evennaaste met liefde behandelt en dat gjj u over den arme ont fermt. Wat helpt het tot het kind te zeg gen: »Onze vaste woonplaats is niet op deze aarde, ons vaderland is in den He mel,* als gij niet door uw eigen levens wandel het Dewjjs levert, dat ge door een FEUILLETON. 9. Vervtlg). In het huis haars vaders had Sara als eene kleine meesteres geheerscht, geen verzoek, hoe groot ook, werd haar geweigerd en dus had zij nooit geleerd, hare wenschen en verlangens in de noodzakelijkheid te onderdrukken. Verder openbaarde zich bij Sara bijwijle eene groote eigenzinnigheid. Zoo buigzaam en gedwee zij anders was, gebeurde het toch dikwerf, dat zij met ijzervastheid op haar punt stond en zich noch door bidden, noch door vermaningen van haar stuk liet brengen. Ontwikkelden zich deze begaafdheden ten goede, tot karaktersterkte en medelijden met de behoeftigen, dan zouden zonder twijfel daaruit heerlijke bloesems en vruchten voor de toekomst ontspruiten. Doch onder de aangehaalde omstandigheden was vetleer liet tegendeel te duchten. Hierover spraken de echtgenooten dikwerf met elkander, als zij vertrouwelijk alleen deugdzaam gedrag de reis naar het eeuwige vaderland onderneemt. Voorbeelden werken meer uit dan vermaningen; bet voorbeeld is de levende spiegel, dien liet kind moet voorgehouden worden. Hoe zwaar misdoen derhalve de ouders, die geen goed voor beeld, maar iutegendeel aanstoot geven! »Wee den mensch, die een dezer kleinen, welke in mij gelooveu, ergernis geeft!* Waakzaamheid en tucht zijn bjj eene goede opvoeding onontbeerlijk. De zie! vau het kind is een kostbaar kleinood en heeft zorgvuldige bescherming en waakzaamheid noodig. Onschuld en reinheid zijn de kost baarste sieraden, kostbaarder dan juwee- len en prachtige kleereu. Geloof en vertrou wen ziju zijne metgezellen, die het kind door liet leven leiden. En deze schatten moeten de ouders voor het kind weten te bewaren. Zoolang nog het ouderlijk huis zjjne wereld is, ziet het kind met onbe vangen blik in 't leven; het houdt de men- schen voor goed eu heeft vau zonden en gebreken zelfs geen begrip. Doch helaas! er zijn zoovele ouders, die het kind uit zjjn huiselijk paradijs rukken en het veel te vroeg in de groote wereld brengen. Daar ziet het dingen, die het in langen tijd nog niet behoeft te zien, daar wordt een ge voel wakker, dat nog vele jaren moest sluimeren. De kinderlijke kring wordt voor den kleine te eng, de pbautasie wordt ge prikkeld én de te vroeg ontwaakte harts tochten brengen het kind ten verderve. Eu toch ziju er vele huisgezinnen, vooral in de zoogenaamd» hoogere standen, waarin de beginselen der moderne opvoeding ij ve- verig worden gevolgd. Welk een bederf voor het kinderlijk gemoed! De opvoeding is voornamelijk de taak der moeder: Een wjjze der oudheid zegt: »Al kan ook een vader veel tot bevorde ring der opvoeding doen, eene goede op voeding hangt af van den vlijt en de zor gen der moeder.* Wat de moeder nu aller eerst heeft te doen, dat is, in het kind de vreeze Gods op te wekken. Dat deed de godvreezende moeder der beide heilige broe ders BasiliuS en Gregorius van Naziaus; zij voedde hare kindereu op in zulk eeue ingetogenheid, dat dezen in de stad slechts twee straten keuden, die welke naar de school en die, welke naar de Kerk leidde. Deze opvoeding droeg de heerljjkste vruch ten; beide zonen werden groote Heiligen, die deu glans hunner heiligheid wijd en zijd lieteu stralen. Goede kinderen hebben eene goede moeder. Van alle Heiligen, lezen wij dat zij goede moeders hadden. Aau wieu anders heeft het de b. Wauceslaus vau Boheme te danken, dat hg een spiegel der deugd voor al zijne onderdanen werd, dan aan zijne grootmoeder Ludmilla, die hem met de grootste zorg ten goede leidde. Eu hoe kwam het, dat zijn stiefbroeder Boleslaus een tiran en goddeloos mensch werd? Zgne eigen moeder, Drohomira, had hem bedorven, door woord eu voorbeeld tot zonde geleid. zaten en over de toekomst hunner kiud»ren beraadslaagden. Daar het tijdstip, waarop Sara hare pleegou ders verlaten moest, naderde, om in het gesticht van mevrouw Cohnfield opgenomen te worden, was zij meer dan ooit het voorwerp dezer ge sprekken en als de moeder dan dikwerf de ongerustheid over Sara's toekomst niet kon verhelen, want Sara lag haar na aan 't harte, zeide de vader geruststellend Wees zoo bevreesd niet, liefste, en laat deze vraag aan den lieven God over; Hij heeft iedereen (1e vatbaarheid en de bekwaamheden gegeven, die bij een juist ge bruik, onfeilbaar ten goede moeten leiden." In den anders zoo lustigen kuiselijken kring keersckte sedert eenigen tijd eene droeve stem ming, want de dag naderde, waarop Sara voor eeue tijdruimte vau eenige jaren de woning moest verlaten, di» haar een tweede „te huis" was geworden. Max en Carola zouden eveneens weldra voor hunne verdere vorming het ouder lijke huis voor een tijdlang moeten vaarwel zeg gen. Hoe stil en leeg zal het dan in de woning zijn, die tot hiertoe zoo dikwerf van de onschuldige vroolijkkeid en het schaterlachen der kinderen weerklonk. De moeder moet het kind wijzen op de waarde der deugd, moet het kind duide lijk maken, dat het ware geluk niet in goud, rijkdom eu genot bestaat, maar in christelijke deugden eu goede zeden. Zoo haudelde de moeder van den h. Atliauasius, zoo handelde Ethusa, de moeder van den h. Chrysostomus, die op een leeftijd vau 20 jaren weduwe werd eu dit vrijwillig bleef, om zicli geheel eu al aan de opvoe ding van haar kind te wjjden. Doch waar om zullen we slechts Christelijke vrouwen noemen? Zien we eens naar de heidenscke moeder Cornelia, die voor velen onzer mo derne dames een beschamend voorbeeld is. Op zekeren dag kreeg de heid»usche moeder- een bezoek van eeue rijke Romeinsche vrouw. Deze wist van niets anders tesprekeu, dau van haren lioogen adel en vau hare rijkdommen. Nadat zij had uitgesproken, verlangde zij ook, dat Cornelia hare schatten zou laten zien. Deze riep toen hare beide jongens eu toonde de knapen met de woorden; >Dat zijn mijne schatten, met welke ik mij voor mijne medeburgers en de gausche wereld mag vertoonen. »Zij wilde daarmee zeggen, dat de grootste rijkdom der ouders, welop gevoede kinderen zijn. Zeker de opvoeding is eene moeilijke taak, eene taak waarbij hooge eu zedelijke ernst noodig is. Eeue goede opvoeding is eon werk, dat deu Staat veel dienst kau bewijzen. Als de grondvesten der meuschelijke maatschap pij wankelen, dau draagt de gebrekkige en slechte opvoediug der jeugd van dien droe- vigeu toestand de schuld. Juist de moderne, de van Godsdienst afkeerige paedagogiek heeft de droevigste schipbreuk geleden; zij heeft; in betrekkelijk korten tijd reeds be wezen, dat haar gansclie opvoedingsstelsel op zwakke voeten staat eu de hartstochten der meuscheu niet vermag te breidelen. Om meuscken te vormen en te veredelen, daar voor zijn hoogere krachten noodig, welke vreemd zjjn aan een onchristelijke paedoga- giek; »als God niet bouwt, bouwen de werk lieden tevergeefs,* zeide reeds de Psalmist. De Duitscbe Rijksdag bssloot Zaterdag de nieuwe zevenjarige legerbegrooting in handen te stellen van eene, uit 28 leden bestaande commissie vau onderzoek. De socialisten hebben hun voorstel we der bij den Rijksdag ingediend, om deu normalen arbeidsdag van 10 uur in te voeren. Voorts brachten zij opnieuw de wetsvoorstellen ter tafel strekkende om kin deren beueden de 14 jareu niet in fabrie ken te doen arbeiden eu deu arbeid van vrouwen te beperken. De pogingen, door Frankrijk bij an dere Mogendheden aangewend om haar te bewegen pressie op Engeland uit te oefe nen ter zake van Egypte, hebben zegt de Observer geen goed onthaal ge vonden. Eenstemmig moet in den jongsten De ouders durfden er in 't geheel niet aan denken, hoe eenzaam htt dan bij heu zou zijn. En de kinderen? Met de onbestendigheid vau den kinderlijken leeftijd garen zij zich slechts aan de indrukken van het oogenblik over. Nu waren zij vol zorg over de aanstaande scheiding en toch spiegelden zij zich in de bontste kleuren mengeling hunne nieuwe omgeving voor met al het schoone en nooit gekende, dat zij aldaar zouden aantreffen. Sara alleen, was stil en droefgeestig, liever had zij da gemoedelijke woning barer pleegou ders ni»t willen verlatenwant de vreemde had voor haar geeue bekoorlijkheid, doch de laatste wil van haar vader, was haar heilig eu voor zeker zou het haar niet zijn ingevallen, hom niet te gehoorzamen, zelfs al was de beker nog zoo hitter om te drinken. Eindelijk was de dag, dat Sara moest afscheid nemen, aangebroken. Snikkend lag zij in de armen harer pleegmoeder, die haar onder bittere tranen kuste en eeu stillen zegewonsch over het kind, dat haar zoo dierbaar geworden was, uit sprak. Max en Carola wilden niet van Sara scheiden en verstikten haar schier tusschen hunne omhelzingen eu kussen. Eindelijk maakte Engelschen Ministerraad zijn besloten in Ierland de wet te doen eerbiedigen, dat wil zeggen: met het onpraelisch gebleken stelsel vau dwang voort te gaan. Eindelijk maakte de Porte gebruik van haar recht van initiatief in de Bnl- gaarsche aangelegenheden. Zij verzond aan de Mogendheden een schrijven, vervat in zeer verzoenende taal, naar het heet, waar in op de noodzakelijkheid eener regeling der Bulgaarsche toestanden wordt gewezen welke door oud»rlinge verstandhouding der Mogendhedeu zeer zou vergemakkelijkt worden. Aan 't slot wordt door de Porte en hieraan ziet men, dat door haar mond eigenlijk Rusland spreekt de can- didatuur van deu Prins van MingreliS aanbevolen. Als opening van den diplomatieken veld tocht is dit natuurlijk hoogst belangrijk. Aan de Mogendheden wordt nu eindelijk de geiegeuhoid geboden eens officieel aan het woord te komen, en haar gevoelen te zeggen o. a. over het opdringen aan een volk vau eeu ongeschikt en ongewenscht Vorst. Men meldt uit Sofia, dat Zankoff aan Stambuloff het voorstel gedaan heeft tot vorming van een coalitie-Ministerie op de te Tirnova aaugeboden voorwaarden. Stam buloff heeft hierop weigerend geantwoord, omdat het daartoe thans te laat is. Te Roverate, in Noord-Itali», heeft eeue bijeenkomst plaats gehad van de on langs tot stand gekomen vereeuigiug »Pro Patria,» die een bond vormt tusschen Treute, Triest, Istria en hunne Italiaansche broe deren. De bond, die ruim drie millioen leden telt, werd op deze bjjeenkomst door 150 afgevaardigden vertegenwoordigd. De hoofdgedachte van de luid toege juichte redevoeringen, welke bij deze ge legenheid werden uitgesproken, was de leuze: »Laat ons eensgezind zijn om sterk te wezen.* Deze beweging ten gunste van het Italia irredenta wordt natuurlijk door de meeste radicale Italiaansche dagbladen met groote geestdrift besproken. Volgens een officieel bericht in de Ga- zetta Ujficiale, kan de cholera-epidemie in Italië als volkomen geëindigd worden be schouwd, en zijn dientengevolge alle qua rantaine maatregelen opgeheven. De President der Atnerikaansche Unie heeft eene boodschap tot het Congres ge richt, waarin gezegd wordt, dat ofschoon de handeling vau de overheid in Canada jegens de Atnerikaansche visschers, strekken kou om de vriendschappelijke betrekkin gen tusschen de beide lauden in gevaar te brengen, de President toch hoopt dat de onderhandelingen met Engeland weldra tot eene bevredigende regeling der vissche- rij-quaestie zullen leiden. De Regeering, de bescherming van den letterkundigen eigendom willende begunsti gen is toegetreden tot de overeenkomst van Bern. Helmbusck een einde aan deze droevige afscheids scène, door Sara in het reeds wachtende rijtuig te helpen instappen en zijne dierbaren nog even de hand te reiken. Daarna stapte ook hij in het rijtuig, waar Sara haar hóófd weenend en snikkend tegeu de kussens hield vorborgeu. „Vergeet ons niet, Sara, en bemin ons steeds, ook wij zullen u nooit vergeten", riepen Max en Carola nog in het rijtuig, dat zich reeds in beweging stelde. Nog een paar minuten eu Sara was aan hunne blikken onttrokken. „Dat zal een genoeglijke dag zijn, mama, als wij ons hier, na eenige jaren scheidens, geheel volwassen, mogen terugzien", meenden de kinderen, toen zij met de moeder de woning binnentraden. In gedachten verzonken, antwoordde deze „Ja kindoren, geve God, dat het wederzien waarlijk genoeglijk voor ons en u zij." Max en Carola zagou hunne moeder verwon derd aan, want zjj begrepen geenszins de bedoe ling dezer woorden. {Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1886 | | pagina 1