NIEUWE N». 1069. Zondag 26 December 1886. 11de Jaargang. Eene Kerstgedachte. B UIT E IV L A N D. IJST Liefde en plicht. ABONKEMENTSFBIJS Per 3 maanden voor Haarlemt 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland ir. p. p. 1, Voor bet Buitenland 1,50 AfzDnderljjke Nummers 0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. ■IE MAINTIENPK 11 B9EE AU: St. Jansstraat Haarlem' AGITE MA HOE AGITATE. PBIJS DEB ADVEBTENTIÉN Van 16 regels.30 Gents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrgdag avond voor 6 uur ingewacht. UitgeversKÜPPEB8 LAUI1Y. Weder luiden de kerkklokken, doch nog altijd blijft het vrede op aardeeene profetie; hare vervulling schijnt zelfs met elk jaar nog verder te wijken. Onrust en onlust nemen wij waar in elke richting; het rumoer der volken neemt toe. Zou dan het Christendom werkelijk zijn, wat het on geloof verkondigt, eene begoocheling, of, erger nog, eene misleiding? Verre van daar; het Kind iu de kribbe is de Vrede-aanbrenger, de Verlosser, maar de menschheid in haar geheel, luistert nog niet naar Ilem. Ouder de leiding van het Godsbestuur werd het eene deel der mensch heid boven het andere bevoorrecht, om den zegen van het Evangelie te ontvangen, zoodat die volken, over wie het licht des heils nog niet verrees, buiten hunne schuld nog van de weldaad der Verlossing zijn verstoken. Maar groot is de verantwoor delijkheid van hen, die wel in 't heil der genade leven en toch niet luisteren naar de stem van de Eeuwige Liefde, Die alle vermoeiden en beladenen tot zich roept om ze te redden en te zaligen. De weg, die tot Christus voert, wordt gewezen en bewaakt door de Kerk, welke Hij stichtte. Door de wereldsche wijsheid wordt echter die Goddelijke instelling van menschelijken oorsprong geheeten; hare Dienaren ziju zelfs niet eens voor vervol ging veilig. Tegen het Heilig Kind Jezus blijven al de machten en krachten samen spannen, die niet uit God, maar uit den booze zijn. Toch zal het Kindeke van Bethlehem zegevieren, aan Hem behoort de einatoe- komst. Die zekerheid ontheft echter Zijne volgelingen niet om alles te doen, wat hunne haud vindt om te doen, opdat de zaak der Hoogste Waarheid, vau welke de Kerk de draagster is, den triumf behale. En het is juist op de hooge feesten der Christenheid, dat ieder geloovige voor zich de vraag heeft t« overwegen, of hij wel naar eisch zich van den plicht kwijt, om de zegepraal van het Kruis te bevorderen. Het is waar, het Rijk der hemelen door Christus gegrondvest, is niet van deze wereld; maar ligt de wortel er van hooger dan deze aarde, het is toch zeker bestemd om ook deze wereld te doordringen, te omvatten. Velen willsn zich, met een beroep op dat geestelijk karakter van het Rijk der hemelen, onttrekken aan het medewerken tot eiken arbeid, die beoogt om de be ginselen des Evangelies invloed te ver schaften op de samenleving, de maatschappij. Het Geloof, zoo beweren zij, is eene per soonlijke zaak; door persoonlijk den Chris tus aan te nemen, doen wij genoeg. Dat is zeer beslist, niet waar. Ging toch de bewuste stelling op, dan zou men de beteekenis van de menschwordiug Gods mis kennen. Het Woord is Vleesch geworden om geheel de menschheid van het Godde- FEUILLETON. 15 J Vsrvalg). Een nieuw leven begon nu in de woning van Helmbusch. Max wilde zijn tehuizen zijn vader, die steeds ziekelijk was #n daarom zijne zaken vaarwel zeide, niet meer verlaten. Max, Carola en Sara leefden als broeder en zusters, evenals vroeger, hoewel voor den opmerkzamen beschou wer veel was veranderd geworden. Carola was meestal stil en nadenkend, als peinsde zij over een ernstig besluit; om Max en Sara sloot zich stil en ongemerkt de band der liefde. De jonge geneesheer, die tot dusver alleen voor God en zijn beroep geleefd had, waande niet, dat het liefde was, die hem steeds tot Sara aantrok. Sara echter kon het zich niet ontveinzen, dat Max toch in geestes- en lichamelijke begaafd heden ver boven alle anderen uitstak. Zij meende lijk beginsel te vervullen. De samenleving, de maatschappij, wordt gevormd deor de menschen, die als ééue geheele gedachte, weder de menschheid uitmaken. Het Chris tendom is dus wel degelijk niet enkel een louter persoonlijkehet is tevens eene ge meenschapszaak. Het gaat alzoo niet aan zich achter eene valsche voorstelling van het Christendom te verschuilen, als men te traag is om naar buiten voor de zaak der Kerk op te treden. Als de Kerk, ge lijk hare roeping en bestemming is, werkt op de maatschappij, dan handelt zij over eenkomstig de uitspraak van den Heiland, Die eenmaal getuigde, dat het Rijk der hemelen gelijk is aan het zuurdeeg,'t welk het meel geheel moet doortrekken. Het zuurdeeg moet dus niet naast het meel blijven liggen, maar in het meel worden gemengd. Dat doet de Kerk, als zij de sameuleving, de maatschappij, door het hooger beginsel des Evangelies wil bezielen en verheffen. De Kerk is weder gevormd uit leden; daarom moet ieder geloovige mede-arbei den aan de vervulling vau de hoogheerlijke taak der Kerk opgedragen. Elk gebied, waarop de altijd vooruitstrevende mensch heid zich beweegt, is des Heereu. Wil men dus de maatschappij waarlijk zegenrijk hervormen, dan moet dat geschieden iu den geest en iu de kracht van Hem, Die eenmaal, als Kind, nederlag iu het kribje van Bethlehem en bij Wieus geboorte de Engelen nederdaalden op deze zondige aarde. De wereldwijzen willen echter van Hem niets weten. Na achttien eeuwen zijn zij nog even afkeerig van Hem als toen Hij, iu meuschelijke gedaante, op deze wereld rondging. Niet lang behoeft men naar de oorzaak van die vijandschap te zoeken. De bezwaren, vvelke de wereldwijzen tegen Hem inbrengen, zijn ontleend aan het verstand; zij gelooveu niet aan het heilig en dierbaar wonder van de menschwordiug Gods. Dieper beschouwd, is de afkeer van het wonder der wonderen iu verstaudsbeden- king te zoeken. De ware reden waarom de natuurlijke mensch zich niet met de Her ders in Bethlehems velden, wil buigen voor het Kind in de kribbe, moet gezocht wor den in hun zondig hart. Omdat Christus tot den zondigen mensch komt met den ouverbiddelijken eisch, afstand te doen van alle ongerechtigheid, daarom roepen velen: wij willen niet, dat Deze Koning over ons zij Zoolang de Kerk tevreden is met te worden geduldwillen de wereldwijzen haar ongemoeid laten. Nauwelijks echter tracht de Kerk, gelijk haar onvervreemdbaar recht is, te heerschen, of de kreet: weg met haar! wordt ijlings heftig aangeheven. Die heerschappij van het Christendom is evenwel (en dit weteu hare haters en bestrijders ook wel) niet bedenkelijk voor elke aardsche macht, die toont te besef- zelfs, zulk een man te kunnen beminnen en was overtuigd, dat hij des noods het zwaarste offer zon brengen, zonder eene miuuut te aarze len. Doch in weerwil van dit bewustzijn, kwam zij hem te klein en min-beteekend voor. Het was maar een zoete, korte liefdedroom, waarop een treurig ontwaken volgde, Op een avoud was Helmbusch buitengewoon vroolijk en opgeruimd ia den kring der zij nen toen hij bijna plotseling in zijne rede bleef steken en half bewustloos iu zijn stoel nederzonk. Eene beroerte had hem ge troffen. Na eenige uren verkreeg hij echter het bewustzijn terug, doch zijne ledematen waren verlamd, zoodat hij zwak en hulpeloos besten dig het bed moest honden. Het was eene harde beproeving, doch hij verdroeg ze met den moed en de overgeving van een oprecht Christen. Wat liefde en opofferingen slechts gedoogden, ontving hij van zijne kinderen, om zijn tren- rigen toestand zooveel mogelijk te lenigen. Alle andere gevoelens werden door de zorg om den dierbaren zieke tot zwijg6n gebracht. Aldus verliepen vele weken. In weerwil van al de aangowende middelen, liep het leven van Helmbusch met rassche schreden ten einde. Na de feu, dat zij alleen aau God haar recht van bestaan ontleent. De Kerk heerscht door te dienen; zij grijpt niet naar de Kronen der Vorsten; zij is geen gevaar voor eenige Monarchie, voor eenige Regeering. Wat zij echter vraagt, ja eischt, dat men haar niet bemoeilijke om van hare roeping zich te kwijten. Eu juist daaraan maken de out- keuners van den Goddelijkeu oorsprong van het Christendom zich schuldig. Niet willende, dat Christus heersche in hun hart, betwisten zij Hem ook de heerschappij over de menschheid. De vijandschap jegens de Kerk heeft dus een diepen grond. Trouwens dit moet ook wel zoo wezen, want waarom zouden de mannen der omwenteling, die beweren, dat zij vrijheid voor allen en alles willen, alleen den oorlog aan den Godsdienst ver klaren. Het is goed dit alles op dit heerlijk Kerstfeest te overdenken. In het licht, dat op dit feest, als in den nacht van 's Hei- lauds geboorte, stroomt over de aarde, moet men de bronnen opsporen, waaruit de vij andschap der wereld jegens het Kind van Bethlehem opwelt. Tweederlei roeping wordt ons door die wetenschap, nopens den aard van dien af keer der wereldwijzen van het Evangelie, door den Heiland ter verriektiug opge legd. Allereerst moet ieder Christen, tegenover de vijandschap, verdubbelde liefde, in daden openhaarjegens den Redder der zondige menschheid stellen. Voor den smaad, Hem aangedaan door hen, die Hem haten en vervolgen, moet de liefde van zijne geloovige aanhangers Hem (om ons menschelijk uit te drukken) vergoediug schenken. Niets moet de geloo- vigen te veel, te groot zijn, om het belang der Kerk van Christus te bevorderen. Op elk gebied van het maatschappelijk eu politiek leven, moet in de kracht des Allerhoogsten worden gearbeid. Ten andere moet niets door de geloovigen worden verzuimd, om de vijanden der Katholieke Kerk te winnen voor Hem, Die tot heden door hen werd verguisd. Dat zal geschieden door woord en daad, door ge bed eu handeling. De bekeering vau den zondaar is het werk Gods, maar dat Hij volbrengt door menschen. Hij wil, dat het wordt ondernomen iu den geest der liefde. Hieraan (zoo sprak de Heiland in den laatsten nacht- vóór zijn lijden) zal de wereld erkennen, dat gij Mijne leerlingen zijt, zoo gij elkander liefhebt. De macht der liefde, maar der heilige liefde, zal de wereld overwinnen. Haar eer ste woonstede was de stal, haar laatste tempel zal de geheele, maar dan de verloste en geheiligde menschheid zijn. Moge deze Kerstgedachte ernstig wor den overwogen en hare leering met ijver behartigd! troostmiddelen van onzen H. Godsdienst ont vangen te hebben, richtte hij nog vele teedere woorden ter vermaning en afscheid aan zijne kinderen. Carola knielde snikkend voor zijn sterfbed en bad, terwijl zij zijne hand aan hare lippen bracht: „Vader, schenk mij uwen zegen, tot het besluit hetgeen ik na rijp beraad ge nomen heb." „En dat is?" vroeg Helmbusch met- zwakke stem. „Met God en ten dienste der lijdende mensch heid in 't klooster te gaan," was het antwoord. „Dit is een Gode welgevallig besluit, kind, hetgeen u zeker zegen zal aanbrengen; doch vergeet niet te overdenken, dat de kloosterlingen op eene geheel bizondere wijze in kruis en lijden den Heer moeten volgen. Voelt gij u daartoe wel moedig en sterk genoeg?" „O, vader, de wereldlingen verduren met vreugde de grootste lasten eu bezwaren, om een aardsch, snel voorbijgaand zingenot na te jagen, waarom zou ik als kloosterlinge niet vroolijk mijn kruis op mij nemen, om hot eenig ware en onvergankelijke goed te verkrijgen? Mocht bijwijlen het kruis ook al wat zwaar vallen, dan zal Simon van Cirene, de Heiland zelf, mij het Een orgaan van de uationaal-liberaleu, de Siiddeutsche Fresse, is overgegaan in han den der sociaal-democraten. De Parijsche Gemeenteraad heeft den Prefect der Seiue gemachtigd, voor het In stituut Pasteur voor 99 jareu een terrein van 2500 M3 oppervlakte te verhuren, ge legen in de rue Vauquelin eu grenzende aan de reeds vroeger voor hetzelfde tijdvak kosteloos afgestane gronden. De Bulgaarsche Deputatie heeft Ber lijn verlaten, evenwel niet om zich naar Lon den te begeven. Zij besloot namelijk eerst naar Parijs te gaau, waar ze de Kerstdagen deukt door te brengen. Te Berlijn blijkt ze door den jongen Von Bismarck zoo weinig officieel mogelijk te zijn ontvangen. Dit werd zelfs zoover ge dreven, dat het drietal niet tegelijk werd ontvangen, maar dat ieder zich afzonder lijk en op een verschillend uur moest aan melden. Naar de Deputatie aau het Regent schap te Sofia deed weten, werd haar den raad gegeven, dat Bulgarije zich met Rus land zal verzoenen en wel door den Min- greliër als Vorst aan t8 nemen. Veel troost heeft men dus, bij alle vriendelijkheid van ontvangst, hier ook niet kunnen ver krijgen. De Deputatie heeft trouwens de keuze vau den Mingreliër eene onmogelijkheid genoemd. Aan de Times wordt gemeld, dat te Sistowa een dertigtal Russen-vrienden eene demonstratie tegen het Regentschap heb ben trachten uit te lokken. Deze is echter mislukt, daar de burgerij op de lieden aanviel en hunne aanvoerders in hechte nis nam. Het Journal de St. Petersbourg vestigt er de aandacht op, dat voor de ontboeze ming der Morning Post van eergisteren juist het oogeublik is gekozen, waarop de Ka binetten zich ernstig iuspaunen om de be langen, welke bij de Bulgaarsche crisis be trokken zijn, met elkaar te verzoenen. Het blad hoopt, dat de mogendheden, welke deze door de Morning Post gesteunde op ruiende politiek afkeuren, van hun besluit om den vrede te handhaven zullen doen blijken en pogingen om deu Sultan vrees aau te jagen zullen trachten te verijdelen. Uit Sofia verneemt de Daily News dat Gadban Pascha in ongenade gevallen en teruggeroepen is. De Sultan weigerde de Servische decoratie welke een buitengewoon Gezant hem bracht,omdat Servië den Sultan niet vooraf gevraagd had of hij deze wilde aannemen. De Servische vertegenwoordiger te Coustautiuopel dreigt nu die stad te verlaten. Uit Philippopolis verneemt de limes Aai Turkije groote troepenmassa's samenbrengt in Macedonië. De Times verneemt uit Madrid, dat de Zorillisteu opnieuw een gewapenden op stand voorbereiden. helpen dragen," antwoordde Carola op lieflijken toon. Tot in het binnenste der ziel getroffen, strekte de vader tot teeken van toestemming zijne ze genende hand over bet hoofd van zijn vroom kind uitwant bij was zoo zwak, dat hij nau welijks meer ademhalen, veel minder spreken kon. Met Max had hij een lang en geheim onder houd, van welks inhoud niemand iets kwam te vernemen. Tot Sara sprak hij troostend „Ween zoo niet, mijn kind, want uwe tranen vallen als kokende olie op mijn zwak harte. Vooral om uwentwege valt mij het scheiden hard, doch het vertrouwen troost mij, dat Gods vaderhand u zeker en gelukkig langs alle ge varen en klippen zal geleiden, die gij op uwen levensweg zult ontmoeten." AII03 was gedaan. Helmbusch rustte naast zijne getrouwe levensgezellin onder eene prachtige marmeren tombe. Nu kwam voor de kinderen de vraag der toekomst. (Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1886 | | pagina 1