Bijvoegsel behoorende bij de
NIEUWE
van Zondag 20 Maart 1887.
Een onverdacht getuige.
Het sociaal-democratisch Berliner VolJcs-
blatt schrijft omtrent de katholieke werk-
liedenvereeuigingen in Duitschland: »Deze
bolwerken der katholieke Kerk hebben tot
nu toe bewezen hechter te zijn, dan de
gelijksoortige beproevingen der evangelische
hiërarchie; doch zij zullen op den duur niet
kunnen beletten, dat de arbeiderswereld aan
den invloed der Geestelijkheid zal onttrok
ken worden.*
Zou Bismarck door de sociaal-democra
tische bladen ook op het denkbeeld gebracht
zijn, dat de katholieke Kerk het hecbtste,
zoo niet het eenige bolwerk is, dat de
socialen belet alles het onderste boven te
halen
Alles kau verkeeren.
Wie zou gedacht hebben, dat dezelfde
Pruisische Regeering, die voor tien jaar
een katholiek Geestelijke te Goch gelastte
zjjne Rector at-schule te sluiten, dienzelfden
Geesteljjke eene betrekking bij het Staats
onderwijs zou geven?
En toch is het zoo. De vroegere Rector
van Goch, Dr. Epping, is thans benoemd
als Directeur der normaaliurichting van
den Staat te Xauten. Nadat de zaken in
het riet ziju gestuurd, neemt men zijne
toevlucht tot die personen, welke men vroe
ger aan den djjk zette.
Uit Frankrijk.
Hoe verkeerd, hoe auti-clericaal de Fran-
sche Republiek en hare sleepdragers ook
moge wezen, de oude courtoisie, een ka
raktertrek, die den Frauscheu met den Chris-
telijkeu godsdieust werd ingeprent, verlaat
hen nooit geheel. Dit zagen wij nog in de
vorige week.
Ofschoon de geestelijke Orden alom wor
den verdrougeu of verdreven, werd aan eeue
geestelijke Zuster, Soeur Marie Ihérèse,
(vau de Vdnceutius-Orde) voor het front
van de troepen van Parijs, het ridderkruis
van het Legioeu vau eer uitgereikt.
De onversaagde heldin telt 40 jaar trouwe
dienst als verpleegster van do gewoudeu bij
het Franscke leger. Zij zelve werd twee
maal gewond. Te Magenta verkreeg zij den
bijnaam: Soeur c'est pour rire, Zuster 't is
om te lachen, wijl zij door eeue bom zoo
danig werd gekwetst, dat ieder zei, dat zij
den geest zou geven, en toen nochtans de
soldaten geruststelde met deze woorden:
Mais non, mes enfants, c'est pour rire. Wel
neen, kinderen, 't is om te lachen.
Nadat de Generaal, haar bij de plech
tigheid van de uitreiking der orde met zijn
degen op den schouder had aangeraakt,
omarmde hij baar. Op datzelfde oogenhlik
werd het gansche leger als door een elec-
trischen schok getroffen en een enthu-
siastisch koerah! ontsuapte aan aller borst.
Ofschoon het volk dagelijks door anti
christelijke bladen tot verachting vau den
godsdienst eu al wat godsdieustig is wordt
aangespoord, ziet men, dat het van zulk
een echt katholieken zuurdeesem doortrok
ken is, dat èn loge èa vrijdenkers te ver
geefs zullen beproeven het volk totaal te
ontkerstenen.
Bijgeloovigheid.
De eenvoudige landman wordt vaak
voor een bijgeloovige uitgescholden,ofschoon
hij dit in het geheel niet is. Leest de een
of andere uiet-katholieke schrijver in een
oud tuinboekje, dat deze of gene vrucht,
dit of dat kruid dient geplant of gezaaid
te worden omtrent het feest vau dezen of
genen Heilige, dan verdenkt die man in
zijne nuchterheid of bekrompenheid den
tuinman van bijgeloovigheid. Dau verbeeldt
hij zich, dat de tuinier juist op dien feest
dag moet zaaien, opdat alles zal gedijen.
Mis, man! De ouden wisten wel beter.
Zij beseften, dat het gemakkelijker is te
onthouden Omtrent Kerstmis, Sint Andries,
eerste Lieve Vrouw, Pinksteren, enz. dau
de koude droge cijfers: dm 25 December,
30 November, enz.
Vandaar dat, zelfs de uotarissen als da
tum van betaling er nog steeds bijvoegen:
om Sint Lambert, O. L. V. Hemelvaart
enz. Spreekt de vadarlan ische geschiedenis
niet van deu St. Elizabetsvload! En ont
houdt niet ieder onzer, wegens deze bij
voeging, den datum van den deu 19. No
vember gemakkelijker dan elk anderen?
Daarbij komt ook nog, dat de herinnering
aan belangrijke feiten of tijdstippen, door
die met kerkelijke feesten te verbinden,
wordt verlevendigd.
Indien de schreeuwers over bijgeloovig
heid ook maar een greintje besef hadden
van muemotechniek, zi] zouden het met
ons betreuren, dat ter wille van de ellen
dige neutraliteit, zelfs de namen van Hei
ligen en kerkelijken feesten niet alleen uit
de schoolboeken, maar ook nog systema
tisch uit de almauakken wordeu verwijderd.
De Katholieken, het moet gezegd ziju,
zijn minder baug voor Luther, Calviju,
Voltaire, Rousseau eu tutti quauti, dau
de andersdenkenden voor onze fliiligen.
V. W.
GEMENGDS BERICHTEN.
De A m s t e r d a tn s o h e sociaa 1-d e-
mocraten adverteere», dat zij Zond ig-avond in
het Volkspark, ter herinnering aan de c immune
te Parijs, eene „gezellige bijeenkomst" zulleH
houdeu
MenschrijftuitVeendara: Het is
overbodig, dat het niet Nsderlandsch spakende
Engelsche Verlossingsleger onder commando van
Miss Booth naar ons landje overkomt. D< heer
J. W. v. Petegem, voorganger by de Vrija Evan g.
HAARLMSfHÏ (OIIRAAT.