NIEUWE \'o, 1109. Zondag 15 Mel 1887. 12de Jaargang. Gezegend? BUITENLAMP. i. De Missie. HAARLEMl (IIIHUT. ABOKMNEMEHTSFBUS Per 3 maanden voor Haarlem 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1, Voor het Buitenland 1,50 Afzonder! jjke Nummers0,06 Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Jansstraat Haarlem J&JSBr" ■IgjpnZ»* AGITE MA NOKT AG-ITATE. PBIJS DIE ADVERTENTIÈK Van 16 regels .30 Cents. Elke regel meer 5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: KUPPERS& LAUREY. Aan inbeelding ontbreekt het onze eeuw niet. Zij behartigt allerminst de Aposto lische les, welke luidt: uwe bescheidenheid worde allen menschen openbaar. Met groo- ten ophef wordt telkens verkondigd, dat wij leven in een tijd van eene verlichting en beschaving, gelijk er nog nooit is ge weest. Als er gesproken of geschreven wordt van vroegere geslachten, dan geschiedt dat op eene wijze, waarin zich diep medelij den uitspreekt over de gebrekkige ont wikkeling, met welke men zich in vroegere eeuwen moest behelpen. Allermeest op de middeleeuwen wordt met minachting bijna, door de hoogverlichte kinderen dezer eeuw neergezien. De eeuwvergoders plegen zelfs afgoderij met de wijsheid onzer dagen. Zij kunnen niet dulden, dat men in haar niet gelooft. Nauwelijks doet iemand zijne stem hooren, om te getuigen: uwe wijsheid is dwaasheid bij God, of de kreet der woede weerklinkt: Groot is de wijsheid onzer eeuw!« Die houding doet denkeu aan de handwerkers te Efeze, die zich wijdden aan de vervaardiging van afgodsbeelden in de dagen toen de Apostel Paulus, op zijne zendiugsreizen, ook die stad bezocht. Toen Paulus, door de leer, die hij verkondigde en de wouderen, welke hij verrichtte, ge tuigenis gaf van de Goddelijke kracht des Evangelies, dat het heidendom zou over winnen, toen liepen de vereerders van de godin Diana te zameu en hieven den kreet aan: »Groot is de Diana der Efezen!« Groot is de Diana, de godin der rede van de negentiende eeuw! Die stem des lofs kan men telken dage vernemen. Onder de zen boom der moderne wijsheid wordt, als eenmaal onder den vrijheidsboom der om wenteling, door duizenden bij duizenden gedanst. Zou hij die vereering waardig zijn? Be staat er reden om de vruchten van dien boom, als gezegeude te prijzen? Boven dit opstel plaatsen wij achter het woord gezegendeen vraagteekeu. Daar uit bleek reeds, dat wij het minstens twij felachtig rekenden. Eu zoo is het ook. Wij staan in het groote Efeze onzer dagen niet aan de zijde der Diana-vereer- ders; wij vergoden de rede niet; wij aar zelen niet de smaadheid te dragen, ver bonden aan het geloof in de eeuwige waar heid des heils, wij willen, om alles in één woord te zeggen) liever »dom« zijn met den Apostel Paulus, dan »wijs« met de afgodendienaars. Of wij recht hebben voor ons standpunt? Bij de beantwoording dier vraag weten wij niet beter te doen, dan te letten op hetgeen wij rondom ons waarnemen. Het veld der dagelijksche ervaring is grenzen- loos. Onmogelijk is het alles op eenmaal te overzien. Nu en dan wierpen wij daarom op afzouderlijke deeleu van het reusachtig wereldgebied een blik. Allerlei ziektetee- kenen zagen wij zich openbaren; de betui- F E U ILL E TO N. 3.) Vervolg.) Sprakeloos was de pachter een slap achter waarts getreden, de handen in de zijde zet tende; zoo iets was hem nog nooit overko men, zulk een verzet van een meisje, dat hem veeleer dank verschuldigd was! /Zwijg!" bulderde bij, „of..." Hij wees met den lin ker wijsvinger gebiedend naar de deur. „Gij kunt mij dreigen, oom, maar het heet zooveel als de Ginsterhof is een goddeloos huis, dat godsdienst noch geloof btzit, dat zich moet schamen voor ieder braven Christen!" „Wilt gij mij nog de wetten voorschrijven? Dat ontbreekt er nog aan. Als het u hier niet bevalt en gij u niet naar mijne voorschriften wilt gedragen, dan kunt gij gaan, van waar gij zijt gekomen! Begrepen?" „Ik kan niet dulden, oom, dat de menschen ging moest wel van onze lippen vloeien: hoe diep bedorven, hoe ontzettend ontaard is de menschheid geworden. Hedeu willen wij eene nieuwe bijdrage leveren tot kenschetsing van den geest, die onzen tijd beheerscht. Wij zullen de eeuw, voor zoo ver zij zich stelt tegenover den God der eeuwen, leeren kennen als eene eeuw niet des leven, maar des doods. De zelfmoord heeft toch een vreeselijken omvang geuomen. Yooral in de eentraal- punten der beschaving slaan honderden in een jaarkring de schuldige haud aan't eigen leven. Onze aandacht werd onwillekeurig dezer dageu bij dat allerrampzaligst ver schijnsel gevestigd door een bericht, hetwelk wij aantroffen iu een blad uit Berlijn. Daarin ook was te lezen: »Eene wezen lijke zalfmoord-iuanie schijnt te Berlijn te heerschen. Heden hebben wij toch weder van niet minder dau vau vijf gevallen te te berichten, die in de politie-rapporten van twee dagen zijn geconstateerd. Inden morgen van den 7den dezer heeft een kelluer, die den nacht bij een vriend van hem doorbracht, in diens woning aan de deur zich opgehangen. Des voormiddags was een lithograaf in de gracht gespron gen. Hij werd nog levend opgehaald en naar het gasthuis vervoerd. Den 8en werd een arbeider iu zijne woning gevonden met doorgesneden polsaderen. Iets later hing een heer zich op iD zijn eigen huis. Eu des namiddags poogde een handwerksman zich door middel van een zeker zout te dooden.« Dat verhaal vormt nu de geschiedenis van nog niet eenmaal acht en veertig uren in de hoofdstad van Duitschland, hetwelk zich het land der intelligentie bij uitne mendheid noemt. Is het niet om te beven van ontzetting? In welk eene diepte van ellende doet zulk een toestand ons schouwen Al neemt de eenvoudige stand de groot ste plaats op dit tafereel des doods in, toch woidt de beschaafde klasse er niet op ge mist. Naast vier mannen uit de onderste lagen der maatschappij zien wij toch éen »heer« tot zelfmoord overgaan. Wat zal de ougeloovige schrijver van die vijf treurmaren wel hebben gedacht toeu hij, blijkbaar alleeu om aan zijn be richt eeinge kleur te geven, gewaagde van eene manie tot zelfmoord, welke iu Berlijn keerscht Eu hij overdreef niet. In het blad, waar aan de man verbonden is, komen eiken dag, bijna zonder uitzondering, verhalen van zelfmoord voor. De wauhooj) heeft zich, als eene sombere verschijning, gelegerd in de straten en op de pleinen vau de groote wereldstad. Toch is er bijna geen stad iu Europa, waar zoo veel vreugde wordt geuoteu, als juist in datzelfde Berliju. De kuustverslageu nemeu dikwerf kolommen vol in de dag bladen iu. Over de tooneelen vau ellende wanhoop en dood, wordt als 't ware een kleed van vermaak geworpen. De nood kreten worden gesmoord door net gejoel mij met vingers nawijzen en zeggen, „die is ook zoo! Ik schrijf u geene Wetten voor, doch eer ik het verdraag, dat gij met woord en daad met den godsdienst den spot drijft, verlaat ik nog liever dit huis ik zal wel door de wereld komen." Nu was het met hare kalme houding ge daan; zij had reeds voor lang haar oom willen zeggen, hetgeen haar op het hart lag, thans echter verborg zij haar gelaat harig snikkoud in dan voorschoot. „Goed," sprak da pachter kortaf," morgen zullen wij afrekenen: met da familiebetrekking is het dan ook voor eens en altijd gedaan, dat zeg ik u!" Daarop ging hij heen. Margaretha echter begaf zich naar haar kamertje om eens goed uit te weenen. Met volle kracht stroom den thans de lang verkropte tranen. Steeds had zij het moeten aanzien, hoe haar oom in zijn hoogmoed, verwaandheid en vermeende ver lichting te Werk ging, hoe hij voor den gods dienst en de Priesters slecht spot en hoon veil had; dit lag haar als een steen op 't hart en het besluit om de nabijheid van dezen man te der vroolijke menigte. De woningen, waarin de wanhoop heerscht en de vreeselijkste plauneu worden gesmeed, grenzen aau de tempelen der weelde en van een eindeloos genieten. Niet alleen te Berlijn is dat het geval. In alle groote steden kau men dezelfde waarnemingen doen. Doch niet enkel in de steden woedt de zonde. Satan tracht ook de zielen der eenvoudige landbouwers onder zijne macht te krijgen. Eu ook tegenover hen vindt hij zijn machtigsten bondgenoot in den geest des ougeloofs van deze eeuw. Menige zelfmoord werd in Gods heerlijke schepping bedreven. De wanhoop huist in vele gemoedereu, die toch onafgebroken staau onder den invloed vau de heerlijkheid der natuur. Levensmoeheid ziedaar een der vruch ten aau den booin der hedendaagsche be schaving gegroeid. Hadden wij dus geeu recht om een vraag teekeu achter het woord gezegendte plaatsen? Op eene donkere zijde van deze hoog geroemde eeuw hebben wij gestaard. Het werd ons somber te moede. De vraag moest daarbij als van zelf rijzen: bestaat er dau geeu geneesmiddel tegen die allesverwoes tende kwaal? Daarover wenschen wij in eeu volgend nummer eeu antwoord te geven. Tegen over de wauhoop der wereld plaatseu wij dau de hoop des Evangelies. Jl. Donderdag besloot de Duitsche Rijks dag het wetsontwerp betreffende de spiri- tus-belasting naar eene commissie van 28 leden te verzenden. De Minister van financiën betoogde vooraf nogmaals de noodzakelijkheid der wet, teneinde de hoogere uitgaven des Rijks te kunnen bestrijden en de afzon derlijke Staten te ontlasten. Hij bestreed de bewering van den heer Richter, dat de wet eene nationale strijdvraag in liet leven zou roepen en slechts de schadeloosstel ling der groote grondeigenaars beoogde. Zij heeft alleen ten doel, de stokerijen voor ondergang te behoeden. In de nieuwe suikerwet, die aau den Bondsraad verzonden is, stelt de Regee ring voor eene verbruiksbelasting te hef fen van 10 Mark per 100 kilo suiker, en daarnaast als groudstofbelastiug 1 Mark per 100 kilo beetwortelen. Suiker voor den uitvoer wordt vrijgesteld van de ver bruiksbelasting en krijgt de helft der grond belasting vergoed. In het Lagerhuis heeft Fergusson medegedeeld, dat de Regeering niet officiëel zal deelnemen aan de in 1889 te Parijs te houden tentoonstelling. Wel echter zal zij het uitzenden van goederen daarheen gemakkelijk maken. De Fransche begrootings-commissie besloot met 25 tegen 5 stemmen tot aan neming eener motie, waarbij de bezuinigin gen door de Regeering voorgesteld, onvol doende worden verklaard. ontvluchten, was nu bij haar rijp gewor den. Heden was het gevreesde oogenblik geko men; zij had het zoo goecl gemeend, zij wilde niet achterblijven om het jubelfeest van haren geliefden Herder mede te helpen vieren, hoo- wel het voor haar nu juist geen strenge plicht was, zij had er zich zoo kinderlijk op voorbe reid en thans! Maar zoo moest het toch eens gebeuren. Grietje wierp zich op den stoel in hare kamer, waarin zij heden nacht voor liet laatst zon slapen, want morgen De toe komst kwam haar zoo donker en onzeker vooi! Doch weg wilde zij, ja daartoe had zij besloten. Haar geheele, eentonige, vroeger leven kwam haar thans voor den geest. Zij was vroegtij dig wees geworden. Zij bezat een zeker voor gevoel, dat het tamelijk groote vermogen der familie van hare grootmoeder afstamde, doch een testament had zij nooit gevonden; oom Mi'dLr, de Ginsterboer, had de nalatenschap aanvaard eu haar, da wees, tot zich genomen „uit medelijden en genade", zooals hij zeide. Het was nog nooit bij haar opgekomen te vra gen, of haar pleegvader wel gerechtigd was, het Dit besluit wordt beschouwd als een volkomen breuk met de Regeering. In de volgende week zal de Kamer, door eeu of ander besluit, in dit geschil moeten beslissen. Eene miuisteriëele crisis wordt vrij al gemeen als zeer aanstaande beschouwd. In het Fransche departement Cher zal aanstaanden Zondag de verkiezing van een seuator plaats hebben. Yoor dezen zetel is thans eene nieuwe caudidatuur voorden dag gekomen. Het is die van Felir Pyat. Een socialistisch comité heeft hem die aange boden en hij heeft verklaard haar te aan vaarden, niet als eene eer, maar als een plicht. Indien ik, schrijft hij o. a., gekozen word, dau zal ik iu den Senaat komen als een dyuamietkorrel, om, indien ik kan, deze obstructies tegen de republiek iu de lucht te doeu vliegen en liet Luxem bourg weg te maken, gelijk met de Tuile- rieëu is gedaan! Eeu veelbelovend pogen! Uit Moskou wordt gemeld, dat bij het jubileum van den volksdichter Slawjansi eeu telegraphische gelukweusch van Bou- langer ontvangen is, welke aan het publiek voorgelezen werd en groote ojigewondenheid teweegbracht. Hetzeltde was het geval met een telegram van Pasteur aan Slawjansi, hetwelk eindigde met de woorden: Vivent JRussie el France unies e De Keizerin van Rusland heeft 100,000 roebels geschonken aan Generaal Gessier, om hem te beloouen voor de ontdekking van de personen, die den Keizer naar het leven hebben gestaan. De Keizer heeft den Generaal eene lijfrente van 6000 roebels toegekend, welke na diens overlijden op zijn oudsten zoon over gaat. Naar de Duitsche St. Petersburger Zei- tung meldt, zullen de ouderhandeliugen de/ Afghaansche greuscommissi6 waar schijnlijk weer langer gerekt worden, daar de Engelsche gedelegeerden nieuwe in structies moeten afwachten. De Portugeesche Kamer van Afge vaardigden heeft, na de onstuimige toouee- leu der laatste dagen, die den Minister van Marine genoopt hebben ontslag te nemen, met groote meerderheid aau het Kabinet eene motie van vertrouwen geschonken. Naar men uit Constautiuopel ver neemt, hebben de onderhandelingen tus- schen Wolff en de Porte over Egypte eene gunstige wending geuomen ten gevolge van wederzijdsche concessiëu. Het spoedig onderteekend worden van eene Anglo-Turk- sche conventie schijnt zoo goed als zeker, daar het Britsche Ministerie en de Sultan beiden de hoofdpunten hebben aangenomen. Uit Caïro verneemt men, dat Ismail Pasha's agent Lavison ontslagen is gewor- deu, om te warden vervaugeu door Ismail's broeder Hussein. Toen hierop Lavison wei gerde zijne papieren af te geven, werd hij gevangen geuomen. Volgens ingekomen berichten waren de troebelen op Greta nog niet geëindigd; doch de Sultan zou besloten zijn den eilau- ders hun voornaamsteu eiseh te bewil ligen, namelijk het besteden vau hetover- gelieele vermogen als uitsluitend eigendom te beschouwen. Hare jeugd was eentonig en zonder vreugde voorbijgegaan; zij had veel door de luimen van haar oom moeten verdragen, doch zij zocht haar geheim verdriet in de zorgen van het huiselijk leven en de vele werkzaamheden te onderdrukken. Thans was alles door eeu slag veranderd; doch voor de toekomst vreesde zij niet, want zij wilde naar de stad vertrekken en een dienst zoeken Grietje eenigszins tot bedaren gekomen, wisclite zich de tranen uit de oogen. Mot bevende han den begon zij de kleine zaken, die haar eigen dom uitmaakten, in te pakken; daarna knielde zij ned r om den Almachtige steun en bescher ming in hare harde beproevingen te vragen. Den volgenden morgeu scheen de zon zoo vriendelijk en lachend, al« wilds zij met hare stralen al het droevige en donkere van de aarde wegnemen. Zij kuste de dauwdruppels van de bloemkelken en de tranen van de korenaren; zij glinsterde door de glasruiten om te zien, daar achter ook nog tranen te drogen waren Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1887 | | pagina 1