NIEUWE :Di. J 112 Donderdag 26 Mei 1887. 12de Jaargang. Eene merkwaardige getuigenis B UIT E L A i\ De Missie. DAAKllNSCBI (0I R4IT. ABONNEMEBTSPBIJS Per 3 maanden voor Haarlem t 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland ir. p. p. 1, Voor het Buitenland 1,50 AfaDuderljke Nummers0,06 Dit blad verschynt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. BiïREiïï: St. Jansstraat Haarlem AGITE MA NOW AGITATE. PBIJS DEB ADVEBTENTIÉW Van 16 regels.30 ttenis. Elke regel meer 5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag avond voor 6 uur ingewacht. Uiterevers: K P P E R S Sc L A U R E T. De taak, de werkkring, de arbeid van Priester en leek, de plechtigheden en in stellingen van onze H. Kerk, in een woord het Katholieke geloof wordt, helaas! door onze tegeustauders zoo algemeen en zoo vaak in een verkeerd daglicht geplaatst, zoo dikwerf beschimpt en gesmaad, dat het inderdaad een genot by uitnemendheid mag genoemd worden, wanneer nu en dan eene stem zich doet hooreu, welke, wars van vooroordeeleu, openlijk getuigenis geeft van de waarheid en recht laat wedervaren aan hetgeen onophoudelijk wordt belasterd en bespot. Zoo lazen wy dezer dagen in een der vele Fransche tijdschriften een waar- deereud opstel over het godsdienstig leven in Rome, gevloeid uit de pen van een Pro- testantsch auteur. Hetgeen deze schryver mededeelt is merkwaardig in hooge mate en het schijnt ons van onbetwistbaar be lang, den korten inhoud daarvan onze lezers mede te deelen. >Toen ik, aldus verhaalt de schryver, mjj in Rome metterwoon vestigde, had ik ten aanzien der R. K. Kerk hetzelfde ver keerde begrip, dezelfde onjuiste gevoelens, welke ons Protestanten aanhoudend worden ingeprent. Ik verwachtte allerlei verlok kingen en pogingen tot verleiding. Hoe verwonderd was ik echter, toen ik met Prelaten en Priesters in aanraking kwam, te ondervinden, dat dezen steeds hartelijk en voorkomend waren, niet de minste zin speling maakten op het verschil van ge loof, dat tusschen ons bostoud en nimmer pogingen in het werk stelden om van mij een proseliet te maken. Teel, oneindig veel, hoort men gewagen van de zelfverloochening en offervaardig heid der katholieke Priesters in tijden van algemeenen nood. Maar deze opoffering kan men in Rome dagelijks aanschouwen. Een feit als illustratie. In de parochie, waar mijn huis staat, heeft de Pastoor een salaris van 800 lire. Daarvan moet hij echter nog het traktement van zijn koster betalen. De parochie telt vale armen; de Pastoor had niet altijd de middeleu om hulp te bieden en was dus verplicht vaak geld ter leen vragen om aalmoezen uit te deelen; als hij dus zijn karig salaris ontving, moest steeds een groot deel ervan worden afgezon derd om zijne weldadigheidsschulden te dekken. Onlangs benoemde Z. II. de Paus dezen Priester tot Bisschop in eene ver verwijderde dioceze. Dit was natuurlijk eene bevordering iu rang, eer en inkomen. Maar de Pastoor was met zijne benoeming niet ingenomen. Hij verzocht en verkreeg audiën tie bij den Paus en vroeg dezen vriende lijk en deemoedig, te mogen blijven waar en wat hij was, vermits zijne parochianen beminden en zijne hulp zeer noodig hadden. De woorden van den Paus weet ik niet, doek de zin ervan was, dat de Priester Bis schop worden moest. j>De godsdienstige opvoeding is te Rome uitmuntend en geschiedt op eene wjze, die b' E U ILL E T O A 5) (Vervolg.) Dat eeae Missie iets buitengewoons moest zijn, kon men daaruit opmaken, dat de grijze Pas toor in de preek terecht algemeene deelneming verzocht en de hoop uitgesproken had, dat hel geheele dorp tot eeu nieuw leven van godsvrucht en deugd zou overgaan. //Men wil ons trachten dom te maken", bul derde de pachter, toen men hem zulks mede deelde, „men zoekt ons tot werktuigen van baat zuchtige doeleinden te makeu, zoodat wij ten slotte weder alt in de middeleeuwer, m de hee- rendieruten eu slavernij zullen smachten en aan de kloosters de tienden moet betalen. Men moest zich tegen het houden der Missie verzetten eu de Jezuïeten het dorp uitjagen!" Natuurlijk werd hij door den schrijver en eenige lauwe Christenen toegejucht en onder steund, doch men bereikte het beoogde doel niet eu in gespannen verwachting zag man de komst der Missionarissen te gemoet. den ouderwijzer uiet als eeu schrikbeeld voor deu leerling doet verschijnen. Ik heb dikwijls in Rome en in audere plaatsen treffende eu hartroerende voorbeelden ge zien van aanhankelijkheid; kleine jougeus staakten hun spel om de hand te kussen van hun geestelijken vader, die dan steeds eeu goed woord voor hen over had. Ge woonlijk kennen de parochie-Herders de kerspelkiuderen zeer goed, hoofdzakelijk de armsteu ouder hen, zjj keuneu hun ka rakter en behoeften eu zjn steeds met de meeste welwillendheid bereid te gaan waar zij geroepen worden om hunne uitmuntende hulp te verleenen. »Niet miuder oprecht moet de zelfver loochening en opoffering zyu van die mau- nen, welke tot de verschillende geestelijke Ordea behooren. Terwjjl zij vrijwillig af stand doen vau alle dingen, die men als vermaak, als genot, als loon voor welaau- gewende talenten pleegt te beschouwen, werken zij toch met een vlijt, die den mee9t eer- en geldzuchtige doen verbaasd staan. Beschouwen we b. v. eens de Orde vau de Benedictijnen, deze groote practised onsterfelijke persoonlijkheid, iu welke liet individu opgaat. Allen arbeiden, en als de peu aan den eene uit de haud valt, dan neemt een audere de peu eu het thema wederom op, zoodat in deu loop des tjjds door zulk eene reeks arbeiders, eeu werk tot stand komt, dat getuigenis geeft van deu vljt, de geleerdheid eu enoime bekwaam heid van deze broederschap getuigenis aflegt van de enorme ervarenheid van geleerden, die aan de wereld slechts be kend zju als de Monniken der Benedictij nen. Tegenover zulke feiten is het onmo gelijk te twjjfeleu aan de reinheid van het doel en streven, aan deu ootmoed eu on baatzuchtigheid dezer jjverige en vrome mannen. >Aau de religieuze opvoeding der kin deren wordt de grootste zorg besteed. De kleinen worden aangespoord hunne gods dienst-plichten te vervullen, of zj vervul len z© vrjjwilllig. Onlangs was ik te Au- zio, het oude Autiuin, waar een groot ge deelte van de bevolking, voornameljk iu het voorjaar en iu deu zomer uit visichers van Gaeta, Napels en audere kustplaatsen bestaat, die daar zeer ordelijk in hunne visschersvaartuigeu leven. Bj de godsdienst oefeningen was de groote kerk over vol; alle aanwezigen verrichtten hunne gebeden met de grootste aandacht. Dikwjls hebben dergeljjke tooueeleu mij getroffen eu kwa men mj de tranen iu de oogen,als ik de oprechtheid eu de aandacht dezer lieden aanschouwde. Voor hen zju de grondwaar heden van het Christendom, feiten, feiten zoo tastbaar als het Pantheou, het Colis- seum of de zegeboog van Titus. »Als wij onze aandacht vestigen op de Patriciërs, op het rykere gedeelte der Ro- meiuscne bevolking, dan zal ons de eerbied der kinderen, ook al zju ze reeds mannen geworden, de bescheidenheid der meisjes, de kuische gesprekken, de regelmatige ver- De pachter had zich in 't geheim voorgeno men, ongezien de preekeu bij te wonen, niet om er zijn voordeel uit te trekken, veel minder om zich te bekeereu, neen, hij wilde de //staats gevaarlijke en zedenkwetsende voordrachten," als eene welkome gelegenheid bezigen om de Jtzuïeteu bij de Regeering verdacht te ma ken en er toe medewerken hen het land uit ie jagen, terwijl de schrijver hem daarin wilde ondersteunen met al zijne kracht. Jacob stond juist gereed om zijn gewonen arbeid te hervatten, toen de postbode hem een brief bracht. Het schaamrood Indekte het aan gezicht van den jongen man, want hij begreep zeer goed van wie de brief kwam. Het was echter tijd, dat Grietje eenig teeken van leven gaf, want de ongerustheid, de angst en de weemoed en het verlangen hadden hun hoogste toppunt bereikt. De brief bevatte letterlijk het volgende: //Lieve Jacob! Reeds vier weken ben ik uit Eichenthal ver trokken en zeker zult gij nieuwsgierig zijn iets van mij te vernemen. In deu beginne had ik bet hard te verduren; want ik viel in de handen van een plaatsbezorger, die mij het weinige geld, vulling der godsdienstplichten, de eerbied voor heilige zaken iu 't oog vallen. In deze klassen is het geven van aalmoezen eene traditie en eene voortdurende oefe ning. Ik ken eene dame, kleindochter vau een Koning, wier moeder Koningin zou geweest zijn, als zj niet mst geweld vau haar erfrecht ware beroofd geworden, die zich van hare juweelen ontdeed, om geld te verkrjgeu ten einde aalmoezen te kun nen uitdeelen. Eenige dagen geleden stierf plotseling eeu veertigjarige Prins. Zijne weldadigheid was in verhouding vau zjue rjke middelen eu zjn voornaamste levens doel was weldoen. Zijne begrafenis was zeer bescheiden, geheel en al zonder praal volgens de regelen eener Broederschap, waarvan h|j lid was. Een audere Prius, eveneens bezitter vau een groot fortuin, die door bezigheden van allerlei aard als 't ware overstelpt is, gaat eiken dag ter kerk, onderhoudt: eeu weeshuis, waar ze ventig weezen van al het uoodige worden voorzien; eene bewaarschool voor kinderen; eene zondagsschool; eeu hospitaal; twee geneesheeren voor de armen van zijne pa rochie benevens eeu hospitaal voor oog- lijders. Onlangs liet h j bovendien nog eeu hospitaal bouwen voor arme lieden, die chirurgische operaties moeten ondergaan. Hij laat bedden eu linnen uitdeelen, voor ziet onderscheidene kloosters van brood en wjn, geeft goede boeken ten geschenke, onderhoudt Missionarissenondersteunt Priesters en armen uiet alleen in Italië maar ook daarbuiten en het herstellen en verfraaien van kerkgebouwen behoort tot zjjnemeest geliefkoosde werken vau weldadig heid. vEu al deze dingen komen mij voor vruchten van den godsdienst te zju. Aan hunne vruchten zult gj ze kennen.* Men moge nu van het katholieke geloof zeg gen wat men wil, nergens heb ik het Chris tendom zoo levendig, zoo zeer als feit, zoo zeer als een doel des levens gezien, dan iu het Roomsch-Katholieke Rome. Na tuurlijk ik spreek van het clericale, of, zoo ga wilt vau het Pauseljke Rome in tegenstelling met het kouinkljke Rome. Als ik de euthusiastische godsdienst der leekeu van alle standen eu hoofdzakelijk de zelfverloochening, den ernst der Geeste- ljkheid beschouw en gedwongen beu te erkennen, dat hier geeu wereldl jke motieven iu 't spel zjn, dan kau ik de innige toewy- ding dezer mannen aan hun ambt, den ernst van hun geloof in geen enkel opzicht in twjfel trekken, en het feit niet loochenen, dat zj huu vermaak iu weldoen vin den eu hun loon hiernamaals verwachten. Ik gevoel dan ook eene ware behoefte, eeu drang des harten, om aan die brave man nen, aau die ware Herders der ejus vau eene diepe en eerbiedvolle hoogachting te brengen. »Ziedaar de indrukken, welke eene aan dachtige en langdurige beschouwing van het Roomsch-Katholicisme te Rome in mj heeft teweeg gebracht. dat ik nog bezat, ontwoekerde en toch geene betrekking bezorgde. Doch ik vertrouwde op God en was dan ook zoo gelukkig als keukenmeid aan genomen te worden. Het is wel goed, dat ik op den Ginsterhof de handen niet in den schoot gelegd heb, anders zou ik niet geweten hebben, wat aan te vangen. Ook leed ik in do eerste veertien dagen aan het heimwee; niemand was vriendelijk tegen mij; overal zag ik vreemde gezichten en de lucht in de stad is ook niet zoo gezond, als die op het land. Ik heb veel geweend. Vroeger had ik, wel is waar, veel te lijden, doch wanneer oom mij iets beval of verweet, was dat zoo erg niet en ook niet zoo bitter, als nu mijnheer of mevrouw m'j iets beveelt. Ach, de dienstboden zijn tocli arme schepsels! Men vraagt niot of zij ook gevoel bezitten; mevrouw zegt maar, dat ik ferm wer ken moet, dan zou ook het heimwee wel over gaan. Alles komt mij nu dubbel zwaar voor, omdat ik vroeger zelve te bevelen had en thans zie ik het bepaald in, hoe ik het met knecht en meid op deu Ginsterhof beter had kunnen stellen. De armste en geringste meid is ook een meusch en bezit gevoel; de gedachte zelts, Voorzeker hebben onze lezers de mede- deeliugeu van dezen Protestant met genoe gen vernomen. Dergeljjke getuigenissen toch winnen aan waarde, wanneer zj ko men van personen, vau wie men geen katholieke sympathieën kan verwachten, doch die door waarheidsliefde gedrongen de toestanden schetsen, zooals zj inder daad zju. Waren alle schrjjvers even oprecht in hunne geschriften, we zouden ons niet zoo vaak behoeven te ergeren aau valsche voor stellingen, verdraaiing van feitea, aan spot en laster, die door eene bandelooze pers dageljks worden verkondigd en menigeen zou van de katholieke Kerk en haren werk kring eeu juister begrip verkrjgeu, dan tot dusver bj de meeste andersdenkenden is waar te nemen. Leugen en bedrog is in deu regel schering en inslag, wanneer niet- Katholieken over katholieke zaken schry- veu. Daarom verdienen de mededeelingen van onzen Protestantschen auteur voorze ker ook onze onverdeelde hulde. Iu België hebben zich de gunstige ver wachtingen, helaas! uiet bevestigd. Uit Bergen iu Henegouwen wordt ge meld, dat iu de Boriuage de werkstaking thans algemeeu is. Niet miuder dan 13,000 man nemen daaraan deel. Te Brussel wordt door de werklieden- party druk vergaderd. Besloten werd, dat eene algemeene werkstaking alsnog niet wenscheljk is, maar dat men daaraan zal mededoen, wanneer ze uitbreekt. In af wachting zal men manifesteeren ten gunste van algemeen stemrecht en amnestie. Daarmede werd na afloop der vergadering door een 600-tal personen dau ook aan stonds eeu aanvang gemaakt. De wet tot regeling van den handel iu kunstboter loopt in deu Duitschen Rijks dag groot gevaar. Tegen den uitdrukkelj- keu wausch der Rugeering namelijk werd, bj tweede lezing, met kleine meerderheid een door de commissie voorgesteld amen dement aangenomen, waarbij de handel iu mengbote»- geheel wordt verboden. Komt men bj de derde lezing niet op dit besluit terug, dan neemt de Regeering de wet te rug, want zj heeft in de meest ondubbel zinnige bewoordingen verklaard, dat de wet alleen bedoelt bescherming van het publiek tegen werkelijk bedrog, maar niet gel|jk door het verbods-voorstel der com missie zou geschieden de onderdrukking van eene voor het laudbouw-bedrjf on aangename concurrentie. In den loop van het debat noemde de conservatieve Afgevaardigde Von Wedell Nederland het vaderland der boter-vervalsching.« Prius Luitpold van Beiereu is Zaterdag naar Weenen vertrokken, waar hy, naar men zegt, de toestemming van Oosteurjk voor zyne proclamatie als Koning van Beie reu zal vragen. Zyne kroning is reeds te Berlyn goedgekeurd. vreemde lui te moeten dienen, is hard. Doch men leert alles; de e6ne beveelt, de andere gehoorzaamt en ik heb mij voorgeuomen, recht vlijtig te zijn, niet tegen te spreken en alle wederwaardigheden aan God op te offeren. Nu heb ik ten minste rust en hoor met deu godsdienst geen spot drijven; eiken Zondag ga ik naar de vroegmis, in de week heb ik geen tijd. Iu de stad is het toch geheel anders, dan op het land; hier is alles de ftig en grootsoh: sierlijke huizen, lange en brcede straten, prachtige kerken, steeds beweging en rumoer; de eene draaft tegen deu nrdere op en zoo iets noemt men //zaken doen." Zijn nabuur kent men niet; ieder zorgt voor zich zeiven. De lucht is or zwart van deu rook der schoorsteeneu, want hier staan vele fabrie- kenl En arme menschen, lieve Jacob, ziet men hier bij de vleet; nooit hol) ik gedacht, dat er zooveel ellende en rampspoed op de wereld be stond. Den geheelen dag Ioopen de bedelaars langs de deuren, jongen en oude blinden, kreu pelen eu verminkten en ook nog wat luie har monica- of orgelspelers. Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1887 | | pagina 1