N I E U W E El m. 1146 Donderdag 22 September 1887. 12de Jaargang. Kapitaal en arbeid. BUITENLAND. ABOJOTEMEHTSPBIJS Per 3 maanden voor Haarlem Voor de overige plaatsen in Nederland Ir. p. p. Voor het Buitenland Afzjnderljjke Nummers Dit blad verschijnt Eiken WOENSDAG en ZATERDAG. MN El EN 03 ..f BUREAU: St. Janstraat Haarlem. AGITE MA NOIÏ AGITATE. PBIJS HEB ADVEBTENTIÉB Van 16 regels.30 Cents. Elke regel meer 5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden uiterlijk Dinsdag- en Vrijdag- avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: RÜPPEES i LAUEET. ii. Het beginsel van het moderne, van het val- sche socialisme is de eigenliefde, het egoïsme, het eigen» ik;het beginsel van het Chris tendom daarentegen is op de ware naas tenliefde, op de christelijke charitas ge grondvest. Zien we niet in het Christendom van den eersten tijd het ware christelijke socialisme in praktijk gebracht, als we van de eerste Christenen lezen, dat zij éeu hart waren en éene ziel, dat er niemand ouder beu was, die gebrek leed, want, dat de rijkereu hunne goederen en bezittingen verkochten, zoo veel zij kouden missen en de opbrengst neerlegden aan de voeten van de Apostelen, die de liefdegaven uitreikten aau hen, die ze noodig hadden, aan den lijdenden en nooddruftigen eveumeuscli. Volgen wij de geschiedenis der eeuwen, dan vinden wij in die landen, welke vau den geest des Christendoms doordrongen waren, geen spoor van sociale ellende en bederf. Deuken we slechts aau de zoo vaak belasterde middeleeuwen, toen Vorsten en volken nog christelijk gezind waren; ner gens zullen wij eene sociale wanorde ont moeten, gelijk de nieuwere tijd ons die openbaart. Werden de beginselen van het Christen dom overal toegepast, de sociale ellende zou spoedig zijn verzacht, de sociale vraag zou weldra zijn opgelost. Het Christendom heeft de vuurproef der eeuwen doorstaan, het stond aau de wieg en aan het graf van gansche natiën; het zag volken ontstaan, wier namen nog slechts in de bladen der historie te vinden zijn. En heeft niet de gansche beschaafde wereld, aan de boven natuurlijk genezende kracht, aau den gods dienst van den Heiland, hare ontwikkeling, beschaving, welvaart en haren vooruitgang te danken? Hoe meer eeuo natie zich ver wijdert van de beginselen en vau den geest des Christendoms, hoe spoediger en ze kerder stort zij zich in de groote sociale ellende. Men dwaalt derhalve als men van oor deel is, dat de wetenschap de sociale vraag van onzen tijd zal oplossen of den gevaarlijken stioom der sociale beweging, welke door de landen vliet, zal doen keeren. De staathuishoudkunde evenmin als het ruwe geweld der menigte, zal de algemeene ellende kunnen doen verdwijnen. Weten schap en kunst zijn hie± niet voldoende; zij kunnen wel menschen vormen, die hun leven wagen voor hunne broeders, voor hun vaderland, maar tegen de sociale be weging vermogen zij niets. Tegen die ar moede of ziekte in onze eeuw, staat de wetenschap machteloos; zij kan het dreigende gevaar niet afwenden. De geschiedenis van het oude heidendom leert ons, dat natiën, zooals de Grieksche Republieken, de Aziatische volken, het oqde Rome, in een valsch socialisme hun onder gang vonden. Het oude heidendom was moreel dood, toen het Christendom de vol- F E U 1LLE TO N. De geheimzinnige schoenen. 2") Eene Italiaanscke legende. {Vervolg.) Holal hél riep hem eene stem uit het naastbijzijnde stuk land toe; zeg mij eens, goede viiend, wat is dat voor een jeugdig paartje, dat daar zoo haastig voorhij rijdt? Dat is een deuguiet uit ons dorp, die zijne bruid naar Napels brengt, op gevaar af vau er haar in edeler gezelschap dan het zijue achter te laten. Drommels, vriendlief, ge spreekt niet heel lief over hen! Eene goede waarschuwing is heel wat waard; het is goed eens achter het masker gekeken te hebben. Ik zou mij door die vrien delijke gezichten van die jonge lieden hebben laten inpakken; het uiterlijk bedriegt toch soms zeer, als men de menschen niet vau nabij beziet. Daar hebt ge u zelf bij voorbeeld; op het eerste gezicht zou ik u bepaald voor een schoen keu weder tot het leven deed ontwaken door zijue zedelijke hervormingen naardien het de menschheid een nieuw, bovenna tuurlijk leven inademde. De katholieke Kerk is die diep ingrijpende sociale macht, die steeds voor het wel en wee der natiën be zorgd was. Kon de Kerk slechts hare grondbeginselen en den geest des Christen- doms weder algemeen invoeren; dan zouden daardoor aau de voornaamste voorwaarden tot verbetering der sociale toestanden van de volken zijn voldaan. De geest der wereld, die een geest van oproer, trotschheid, egoïsme, verwaandheid, onhartelijkheid en genotzucht is, blijft tegen den weldadigen invloed der Kerk gekant. Desniettemin heeft de Kerk nimmer opge houden aan de oplossing der sociale quaes- tie te arbeiden, de menschelijke ellende te verminderen, voornamelijk door de werken der christelijke charitas of der christelijke naastenliefde. Wie toch kan alle zieken huizen, hospitalen en heilvolle inrichtingen tellen, welke in den loop der eeuwen dooi de Kerk of ten minste in den geest dei- Kerk voor armen, zieken en noodlijdenden van eiken aard zijn gesticht geworden. Hoe groot is het aantal kloosterlingen, die hun gansche leven aau de christelijke charitas hebben opgeofferd en gewijd! Zjj zijn het, die de ware christelijke naastenliefde in hun Godgevalligeu arbeid prediken, door, geheel en al in den geest hunner onder scheiden Orden, zieken of armen te ver- plegeu, oude, gebrekkige of tot arbeiden on geschikte menschen te verzorgen, weezeu en kinderen der armen op te voeden en te ou derwijzen, in hunne weeshuizen de arme onschuld, welke de gevoeliooze wereld dik werf aan het verderf prijs geeft, op te nemen en te beschermen. Aldus tracht de Kerk het leven der ar men en lijdenden van eiken aard te ver zachten. Dat is het gezegende werk van het Christendom, daarin ligt de kern van de oplossing der sociale vraag. Wat baten den arbeider alle opgeschroefde redevoerin gen in vergaderingen, wat helpen alle her vormingsvoorstellen? Verwoest hij de goe deren der rijken, dan verdelgt hij door die daad de algemeene welvaart van land en volk. Daarbij ondermijnt hij zijn eigen bestaan en hij moei weder lijden, hongeren en derven. Bombastische redevoeringen, opruiende taal, socialistische bijeenkomsten kunnen den arbeider niet helpen, zij zullen veeleer zijn lot ondragelijk maken. De Kerk alleen is en was steeds, naar den geest van haren Stichter, de vriendin der armen en lijdenden, zij alleen vermag de sociale vraag op te lossen. Dat heeft zij te allen tijde en overal door hare werken, der we reld getoond. De Vorst van Monaco heeft uit Rome de Pauseljjke bullen ontvangen, waarbij het Vorstendom tot Bisdom wordt verheven. Bjj hetzelfde document is Mgr. Benaventure- maker gehouden hebben, terwijl hetgeen gij aan uw stok hebt hangen mij doet veronderstellen. Wat veronderstellen? vroeg Beppo drifiig. Ik waarschuw je, vriendlief, zei de ander, met een veelbeteekeuend knipoogje, loop er niet zoo open en bloot mee over den weg; de wet tegen de stroopers is 6treng. Wat zanik je toch? Wel, vriend, twee zulke vogels, als gij daar bij u hebt. Dat is verleidelijk zij zijn waarlijk prachtig! Pas alleen maar op, dat de juchtopziener u niet vraagt waar gij ze hebt geschoten. Je bent gekl riep Beppo uit, terwijl hij den andere een minachtenden blik toewierp. En bij vervolgde zijn weg met het paar schoenen aan de punt van zijn stok. Hij had nog geen half uur geloopen, toen hij een man tegenkwam, die een ezel bij zich had beladen met twee manden vol gevogelte. Deze man liet zijn ezel stilstaan en sprak Beppo ver baasd aan. Zeg eens, vriend, wilt gc mij dat paar fazanten overdoen? Ik zal er u twee kalkoenen voor in de plaats geven, of, als ge dit lieve Theuret, vroeger Bisschop-titulair vau Her- mopolis, tot Bisschop en Apostolisch Ad ministrateur van het Vorstendom benoemd. Onder voorzitterschap van Graaf Os car De Poli heeft zich te Parijs een comité van Ridders van Pauselijke ridderorden ge vormd, om aan Z. II. Leo XIII, bij gele genheid van diens jubileum, een kunstwerk, de galerijen van het Vaticaan waardig, en een gouden boek met de namen der schen kers aan te bieden. Van 2 tot 9 October zal te Charleville, in de Ardennen, een socialistisch werklie den-congres gehouden worden, om, zoo het heet, de weldaden van het socialisme ook in het overige deel des lands te versprei den. Parijs, zoo zegt men Daijverig, mag niet alleen deze heerlijkhedengenieten. Het verwereldlijken van de ziekenhuizen te Parijs kost veel geld. Als voorbeeld wordt het höpital Saint Autoiue aangehaald, waar de dienst door de geestelijke Zusters jaar lijks eene uitgaaf vau 30,000 fr. noodig maakte. Nu leeken den dienst verrichten kost deze ongeveer 100,000 fr. Naar aanleiding van het manifest van den Graaf van Parijs zal, dus wordt ver zekerd, Prins Jeröme Napoleon er ook een uitvaardigen, en het algemeen stemrecht weer voor de familie in beslag nemen. Aau de Times wordt uit Parijs ge meld, dat de onderhandelingen tusscheu Engeland, en Frankrijk over de onzijdig heid van het Suez-kanaal hebben geleid tot eene overeenkomst, krachtens welke tot be waking van het kanaal eene internationale commissie zal worden benoemd. Deze com missie zal bestaan uit de Consuls der Mo gendheden te Caïro, die, onder voorzitter schap van den oudsten Coinul-Generaal eenmaal 's jaars bijeen zullen komeu. Van Duitsche zijde wordt thans be vestigd, dat deze Mogendheid eeuigen tijd geleden bij de Porte. als Suzerein van het Vorstendom Bulgarije, erustige vertoogen heeft ingediend wegens de behandeling, welke de Duitsche Cousul Vou Loeper te Rustschulk van de Bulgaarsche overheid en de pers heeft moeteu verduren. Herhaal delijk heeft de Heer Mautow, Prefect' van Rustschuk, zich zoowel wat de audere Con suls als wat den Duitschen betrelt, schul dig gemaakt aau schending der bekende internationale bepalingen, omtrent welke op dit punt met de Porto is overeenge komen. Het dagblad Bulgarie, dat ouder invloed des Heeren Mautow staat, heeft herhaaldelijk den Heer Von Loeper aan gevallen en beschimpt. De verhevene Porte heeft zich toen aanstonds gehaast aau Duitschland volkomens voldoening te ver schaffen. De Prefect Mautow werd van zijn post ontheven, het dagblad geschorst en tegen den redacteur eene gerechtelijke ver volging ingesteld, terwijl tevens de Bul gaarsche Regeering aan den Duitschen Consul te Sofia, die officieus met haar in betrekking staat, haar oprecht leedwezen over het voorgevallene heeft te kennen ge geven. wilt, twee paar kippen. Gij zijl een gelukkig jager, dat gij de tvree eerste fazanten in dit seizoen hebt mogen schieten. Breng ze naar het paleis, ik verzeker je, dat ge er goeden prijs voor zult krijgen. Als ik in plaats van uit Na pels terug te komen er nog naar toe moest, zou ik u uiet twee maar vier paar kippen er voor aanbieden. Wilt ge er dertig lire voor hebben? Nu, ik zie wel, dat gij ze mij niet ver- koopen wilt, daarop bied ik er u dan ook maar geen veertig voor. Dag vriend, goede reis dan! En de vogelkoopmau vervolgde zijn weg, ter wijl Beppo hem in stomme verbazing nastaarde. Dat is toch vreemd! sprak hij tot zicb- zidven; twee gekken achter elkander te ontmoe ten! Is dat een goed of kwaad voorteekeu? Wat zou dat wel beteekenen? De weg liep langs eene steile helling voorbij eei e prachtige v.lla. Aan den voet van den heu vel kwam Beppo een open rijtuig tegen, dat bespannen was met twee fiere paarden. Daar zij stapvoets reden, keken beide reizigers op de achterbank van liet rijtuig met begeerige blik ken naar onzen schoenmaker, en de eene zei te gen den andere: Dat is alles. Van pautserschepen, ziet men, geen sprake en Bulgarije wordt in de geheele zaak tamelijk wel genegeerd, terwijl de Porte wordt aangesproken. Het kan dan ook zeer wel wezen, dat men te Sofia tevergeefs wacht op eeuig antwoord van Duitschland op bovenbedoelde betui ging van leedwezen aan den Consul. Maar, hoe dan ook, men wacht er op en vleit zich met de hoop, dat de ophelderingen voldoende zullen geoordeeld worden, doch schijnt niet geheel zonder vrees, dat van het gebeurde op eenigerlei wijze ten nadeele van Bulgarije zal wordeu gebruik gemaakt. Van de Kölnisclie is de gissing, dat het eigenlijk de Bulgaarsche Regeering zelve is, welke zoo hoog opgeeft van Duitsch- laud's dreigende nouding en wel met het doel om de bevolking te doen gelooven, dat ze ouder sterke pressie handelde. Een feit is, dat in Duitschland zelf eene demon stratie van oorlogsschepen voor een Bul gaarsche havenplaats ten sterkste wordt in twijfel getrokken. Uit Bucharest laten de Fransche bla den zich bij voortduring allerlei slecht Bulgaarsch nieuws melden. Zoo bericht men aau het Journal des Débats, dat een nieuw complot tegen deu nieuwen Vorst is ont dekt aan de militaire academie, dat on derscheidene boogere officieren zijn gear resteerd omdat zij weigerden voor den Vorst in groot tenue te verschijnen, dat het leger dringend den terugkeer van den Batteu- berger wenscht en dat de gendarmerie een waar schrikbewind oefent. Uit Sofia echter meldt men aan Le lemps het geloofwaar diger klinkend bericht, dat de Vorst aan 109 tot dwangarbeid veroordeelden vermin dering van straf heeft verleend en dat de Sobranja op 14 (25) October zal bijeen komen. Zeer ougeloofelijk echter klinkt weer het aan de Regeering toegeschreven voornemen om eene gerechtelijke vervol ging in te stellen tegen de leiders der sa menzwering tegen Vorst Alexander en, wat verder gemeld wordt, dat aan deu re dacteur van een oppositie-blad van ambts wege eeue dracht stokslagen zou zijn toe gediend. De allerlaatste cholera-berichten uit Messina stellen den toestand als iets gun stiger voor. In de beide vorige dagen waren voor gekomen 250 gevallen met 90 sterfgevallen en 70 met 30. Ook in de gevangenissen en in het burger-hospitaal kwamen ver scheidene gevallen voor. Op de pleinen waren groote ketels ge kookt water ter beschikking der bevolking geplaatst. De prijs vau een vaatje water is reeds tot 50 centimes gestegen. Door de overheid is voorts beslag gelegd op de paarden van particulieren, daar deze ontbraken voor het vervoer der lijkeu, waar door deze soms 36 uur boven aarde bleven staan. Ook worden de rouwstoeten door gewapende soldaten geëscorteerd,omdat reeds verscheidene malen ongeregeldheden voor vielen. Spreek niet langer over uwe eenden en uwe talingen; daar zie ik twee fazanten, die met hun beiden meer waard zijn, dun al het meest ge- geroemde wild; ik wilde, dat ik er vau avond een van had, slechts één, maar dan goed gelar deerd en aan het spit gebraden; de Koning zelfs zou dan niet zoo lekker soupeeren Ho, koet sier, stop even! Voor hoeveel verkoopt ge mij die fazanten, vriend? Beppo wilde er niets meer van hooren, maar zette het op een loopen, alsof do duivel hem op de hielen zat. Hij stiet met zijn voet tegen een steen en viel languit op den grond. Wel lieve hemel! riep hij opstaande uit, ben ik nu betooverd of dronken? Iedereen ziet mijne schoenen voor fazanten aau! Wie heeft het r.u mis, ik of de anderen? Eu zich de oogen uitvegende vervolgde hij.- Dat is bespottelijk, het zijn toch bepaald schoenen; hoe komt het dan tocb, dat men ze voor fazanten aanziet? Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1887 | | pagina 1