N I E U W E 1151. Vrijdag 7 October 1887, 12de Jaargang. Bijgeloof. B U 1T E N L A N 1). 't Was maar een droom. HAARUMSME COIIRAIT. A-BOIÏKEMEÏÏ'rSPBXO 8 Per 3 maanden voor Haarlem0.8s Voor de overige plaatsen in Nederland tr. p. p. 1,10 Voor liet Buitenland 1,80 Afïxnderlflke Nummers0,06 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. B ÜHEAÏÏ: St. Janstraat Haarlem. StSVSiXfiESffli ï'i AGITE MA HON AGITATE. PBIJS DEK ADVEETENTIÉK Van 1 6 regels.30 Cents. Elke regel meer 5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden uiterlijk Maandag-, Woensdag en Vrijdag-avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: K UPPERS UAUREY. Het is eene bekende waarheid, dat bet bijgeloof de plaats inneemt van het geloof en dat meestal de ongeloovige bet bijge- loovigst- is. Chateaubriand zegt: »Men is zeer geneigd alles te gelooven wanneer men niets gelooft, men beeft waarzeggers als men geene profeten beeft, tooverijen als men afstand doet van godsdienstige cere moniën; de holen der necromanten worden geopend als men Gods tempelen sluit.» Voorbeelden daarvan gaf ook de Franscbe revolutie aan bet einde der vorige eeuw. De oude godsdienst was verboden, zijne be dienaars werden met de doodstraf bedreigd in geval zij in Frankrijk weiden gevat; de lijken der nieuwe nationale heiligen» zooals Voltaire, Rousseau. Mirabeau eu con sorten, werden in bet Pantheon plechtig ter aarde besteld en vereerden met hunne reliquieëu, zooals met de pruik en de snuif doos van Rousseau, met den degen van Mirabeau, met de baren uit dé pelsjas van Voltaire, schandelijke afgoderij bedreven. Wanneer de Kerk de vereereuswaardige overblijfselen van Martelaren en Heiligen vereert, dau wordt er moord en braud ge schreeuwd en men beschuldigt haar van afgoderij; maar wanneer die veieering op bespottelijke wijze nageaapt wordt, dan moet men dat goedkeuren. Si duo faciunt idem, non esi idem, zeggen dan de geleerde moderne beidenen,'t geen iu'tHollandsch zeg gen wil: »Ja, man, dat is nu ganscb iets anders. Ook de revolutionnair Robespierre gaf door zijn ongeloof, waarop h jj zeer trotscb was, bet voorbeeld, dat de zoogenaamde verlichting, niet met bet geloof maar op uitstekende wijze met liet ongeloof samen gaat. Hij hechtte aan zijne droomen bet grootste gewicht en ging zelfs zoo ver, dat bij ze zich door waarzegsters liet»verkla ren.» Even als alle tirannen was bij zeer bezorgd voor zjjue toekomst en daarom wilde bij er een blik in slaan. Op zijn voornaam (Maximiliaan) was hij niet wei nig trotscb. Die naam, meende bij, zou een voorteeken zijn van zijne toekomstige groot- beid. Aangaande de woorden welke eene gemagnetiseerde vrouw eenmaal tot hem bad gesproken, verklaarde bij: »Ik hield alle woorden, welke Susanna tot mij had ge richt, in 't geheugen en al had ik ze trach ten te vergeten, mijn gansche leven zou er rujj tocb aan hebben herinnerd.» In bet jaar 1794 ontbood hij te Parijs de beruchte waarzegster Catharina Theot. Goddeloos, als de revolutionnairen waren, veranderden zjj den naam der vrouw in llieos, om haar Moeder Gods te kunnen noemen, aangezien zjj Robespierre den Verlosser Sauveurvan Frankrijk heette. Een zekere Dom Gerle verhaalde aan Robespierre hetgeen deze Catharina profeteerde. De dictator boorde gaarne van deze voorspellingen gewagen omdat zij geheel en al met zijne ijdele plannen overeenstemden. Zijn bijgeloof was oorzaak, dat hij liet belachelijke dezer pro- fetiëu niet begreep. Tot. dé lieden, welke FE U ILL.E T O N. Vervolg.) Moeder en kind zouden van honger zijn om gekomen, zoo Madame Blanckard en andere lief dadige zielen de arme Anna niet hadden bijge staan. Met zijn vlegel onder den arm als het dorsch- tijd was of met zijn zeis op den schouder in den oogsttijd, trok Pitois overal heen om te werken, en na veertien dagen of drie weken af wezig te zijn geweest, kwam hij met een ledigen zak weer thuis. Anna wist heel goed, waar zijn loon was gebleven. Zij beklaagde zich bitter, ver weet hem zijn schandelijk gedrag, en als zij soms wat hard schreeuwde, sloeg hij haar, de ellendeling! Tien jaren verliepen er, tien jaren van lijden en martelingen, toen de goede vrouw het leven schonk aan een tweeden zoon, dien zij André noemde. Jules, zoo heette de oudste, was het met Robespierre de oude waarzegster Theot bezochten, behoorde ook Mevrouw Van St. Amaranthe. Drie zetels stonden in de kamer waar de vergaderingen werden ge houden, een witte, waarop de waarzegster zat, een roode voor Robespierre en een blauwe voor Dom Gerle. Bij zulk eene sa menkomst ontlokte Mevrouw Van St. Ama ranthe van den dictator de belofte, het bloed- en schrikbewind te eindigen. Ande ren zeggen, dat Robespierre, iu beschonken toestand zijnde, aan Mevrouw van St. Ama ranthe bad verraden, dat hij onderscheiden leden van liet Convent zou laten guilloti neeren. Nuchter geworden zijnde, had hij berouw over hetgeen bij gezegd bad en de getuigen wilde hij dus uit den weg rui men, weshalve Mevrouw Van St. Amaran the en hare familieleden iu Maart van liet jaar 1794 als samenzweerders werden ge arresteerd. Het comité de surête et de salut public hoorde van de waarzegster eu van bare voorspellingen aangaande den Verlosser» van Frankrijk. Het nam een spion in dienst, die trachtte toegang te verkrijgen tot de bijeenkomsten, ten einde alles nauwkeurig te kunnen vernemen. Aangezien men iu deze profetiëu een gevaar voor het vader land zag, werd Catharina gevangen geno men. Iu hare woning vond men een brief, gericht, aan Robespierre dien zij met» mijn lieve zoon» aansprak. Ook Dom Gerle en andere aanhangers der profetes werden gearresteerd. Vele leden van bet Convent, die tegen bet schrikbewind gekant waren, verblijd den zich in den benarden toestand waarin de dictator zich nu bevond. Er werd eeu uitvoerig rapport omtrent deze lagere school van bet fanatismeingediend. Ro bespierre werd wel is waar niet met name genoemd, maar tocb wisten allen, dat bij door dit rapport zeer iu 't nauw zat. De dictator zweeg. Aan zijn wil werd tot dus ver nog steeds gehoorzaumd. Hij bad slechts to spreken om het leveu van de familie Vau St. Amaranthe te redden. Hij liet haar echter te gronde gaan ofschoon zij onschul dig was. Deze wandaad werd hem zeer kwa lijk genomen. De familie Van St. Amarauthe moest, ter zake van eene baar aangeleunde samenzwering het schavot bestijgen. Tot zulk eene beschuldiging nam men in den re gel zijne toevlucht, als men om eeu motief verlegen was. Onder de 54 veroordeelden, die den 17 Juli 1794 naar bet schavot werden gebracht, behoorden ook Mevrouw Van St. Ama ranthe, bare negentienjarige dochter, haar schoonzoon en baar zoon, die slechts 15 jaren telde. Toen de exrevolutiounair Fou- quier zag boe moedig de vrouwen op de karren stegen, riep hij: Zie eens, hoebiu- taal zij zijn. Ik ga naar het schavot om eens te zien, of zij zoo kalm blijven, al zou ik er mijn diner om verzuimen. De familie Van St. Amaranthe werd door Robespierre geslachtofferd. De waarzegster Theot en haar assistent Dom Gerle ïedde bij tenminste van den dood, maar niet uit voorbeeld van zijn vader, ruw, gulzig, lui, op vliegend, brutaal, in een woord een slecht sujet, van wien het ergste te vreezen was en die zijne moeder niets dan verdriet bezorgde. Het was niet te verwonderen, dat zij al de teedorkeid, waarvan baar hart overvloeide, aan den jongste schonk, dat was haar eenigen troost in hare smarten; als zij hem aan hare borst drukte, ge voelde zij zich minder verlaten en ongelukkig. André had niet de slechte inborst van zijn broeder; van het oogenblik, dat hij kon zien, hegrijpen en gevoelen, vereerde, aanbad hij zijne moeder. Het was alsof hij haar vroeger lijden wilde vergeten. Hoe jong hij ook nog was, deed hij zoo veel hij maar kon, om haar te troosten en duizenden kleine diensten te bewijzen Op school werd André door zijn verstand en studie een der beste leerlingen en was hij een der eersten in zijne klas. Zoo je maar wat middelen had, dan zou er van je André wel wat te maken zijn, zeide de onderwijzer tot Anna. Doch zij was arm en behoeftig, en bezweek bijna onder haar zwoegen Zoodra hij zijne eerste Heilige Communie de gevangenis. Catharina stierf in het tucht huis; Dom Gerle herkreeg zijne vrijheid eerst na deu dood vau Robespierre (28 Juli 1794). Robespierre, de verwoede dictator was zelfs bevreesd voor diegenen, welke door hem waren vermoord. Dikwijls verbeeldde bij zich, dat zij in levenden lijve voor hem stonden. In bet Convent noemde bij meer malen de namen van leden, die op ziju woord aan de guillotine wareu overgeleverd en dan zag bij angstig naar de plaatsen, welke de onthoofde leden iu bun leven hadden ingenomen. Robespierre was ongeloovig, doch zoo men ziet bijgeloovig in hooge mate. Hij staat in dit opzicht niet alleen; de geschie denis beeft er duizenden, als bij, aan te wijzen en bevestigt de uitspraak, welke wij aan het begiti van ons artikel aanhieven, namelijk, dat bet bijgeloof de plaats inneemt van bet geloof en dat meestal de ongeloo vige bet bijgeloovigst is. Hoe reiner bet geloof, des te verder staat bet bijgeloof. Daarom vinden wij bet bijgeloof ook voornamelijk bij de heidenen. Aan de offerauden van dieren schrijven zij eeue kracht en macht toe, welke de zonden vergeeft en rampen eu tegenspoed afwendt. De vlucht der vogels en de inge wanden der dieren moesten waarzeggen, de samenstelling der hersens bet noodlot der meuscheu voorspellen. Ongetwjjfeld ook de christelijke tijd is van bijgeloof niet vrij gebleven. Maar in het Christendom kou bet zich slechts daar nestelen, waar onwetendheid, zoude en dwa ling beerscben. Daarom beeft ook de Kerk met chiromantie eu necromantie, sterren wichelarij, tooverij eu vrees voor spoken te strijden. Menigeen lacht over deze zaken en slaat er tocb geloof aan. 't Is derhalve de plicht van ieder geloo- vigeu Christen tegen het bijgeloof met alle kracht en macht te velde trekken en daar waar het zicli genesteld beeft door afdoende maatregelen zorg te dragen, dat bet ver- dwijue en de aanhangers wederkeereu tot het ware geloof, dat lijnrecht staat tegen over bet bijgeloof eu dit laatste als zware zonde en schandelijke begripsverwarring onvoorwaardelijk brandmerkt. Te Geut hebben eenige straatgevechten plaats gehad tusschen socialisten en anar chisten, naar aanleiding vau wederkeerige beleedigingeu der verkoopers van de bladen, der partijen: Vooruit en De opstand. Er werden 't loopt er been, dat de partijen zich dus onderling verdelgen! schoten gewisseld; iu eeu koffiehuis werd de boel stuk geslageu eu een loodgieterskneckt werd ernstig gewond. De politie maakte eeu eind aau de ongeregeldheden, en nam maat regelen om vérdere rustverstoring te voor komen. Het blijkt dat ten aanzien der on- zijdigverkiariug vau bet Suez-kauaal nog geene eenstemmigheid ouder de groote mo- gedaan bad, ging André een ambacht leeren. Evenals zijne moeder, toog liij 's morgens vroeg aan 't werk en bracht zonder er een centime van te behouden, zijn loon naar buis, waar het brood nu niet meer ontbrak, ja zelfs een betrekkelijk welvaren bestond; want André, de veidediger en beschermer zijner moeder geworden, duldde niet meer, dat zijn vader noch zijn broeder de spaarduitjes uit de laden stalen, om in de kroe gen te verdrinken of te verspelen. Maar nu was André twintig jaren oud ge worden, en werd dus opgeroepen om zijn Vader land vijf jaren te dienen. Moeder Anna stortte een stroom van tranen. Zij was nu zestig jaren geworden en kon niet meer veel werken. André was baar eenige steun; met hem ging alles been. Bij zijn vertrek weende André als een kind, niet omdat bij soldaat werd, maar omdat bij zich afvroeg, wat zijne oude moeder zonder hem ging worden. Jacques Pitois was twee jaren vroeger als slachtoffer zijner uitspattingen gestorven en de weduwe kon op baar oudsffin zoon niet rekenen gendkeden bestaat. Het denkbeeld van eene internationale commissie vau toezicht, sa mengesteld uit de Consuls-Genera al, wordt verworpen door Oostenrijk eu Duitschland, welke eeue bizondere internationale com missie verlangen, uitsluitend voor bet toe zicht op bet kanaal benoemd en bestendig daarmede belast. De Turksche Porte wijst op bare beurt elke regeling af, welke niet te voren aan bare goedkeuring onderwor pen wordt en hare souvereiuiteitsreebteu verkort. Mag men de Kölnische Zeitung gelooven, dan zou de Duitsche Regeering aan de weduwe Briguon 25,000 gulden schadeloos stelling willen geven. Het is zeker, dat de soldaat Kauffmann voor den krijgsraad zal terecht staan. De zaak Schnabele Jr. is nog niet geheel van de baan. Als pand voor de boete, waartoe bij veroordeeld is, beeft bij zijn horloge op de griffie moeten achterlaten. De toestand van den beer De Wangen, die te Vexineourt gewond werd, is bevre digend; de wonde geneest. De beruchte gemeeuteraads-leden van Saint Oueu rusten niet iu bet uitdeuken van voorwendsels om den Pastoor van die gemeente met hunne vrijdenkerij te kwellen. Nu zij zich geen meester kunnen maken van de Pastoorswoning waaraan zij eerst gedacht hadden zonder eeue schadeloos stelling voor huishuur aan deu Pastoor te betalen en de sacristy niet kunnen bemach tigen zonder een andere te bouwen, heb ben zij besloten den klokketoteu der kerk af te breken en deze door een terras te vervangen. Volgens den St. Petersburgscben be richtgever vau Daily News loopen er weer geruchten omtrent een Europeescbe Congres ter behandeling der Bulgaarsche zaken. Door twee groote Mogendheden zou daartoe bet voorstel zijn gedaan. De Russische Regeeriug zoo wordt ook nog uit St. Petersburg gemeld houdt zich onledig met het bij reglement regelen van de naturalisatie. Daarbjj zal vooral ook op de Duitsche onderdanen worden gelet. Kinderen van vreemdelingen, die tot de Grieksche godsdienst overgaan, zullen eo ipso worden beschouwd als Russische onder danen. Uit Odessa wordt gemeld, dat het garnizoen aldaar voor de eerste maal sedert jaren op de normale sterkte is ge bracht eu alle extra-troepen ziju wegge zonden. De Russische Regeering schijnt voorgoed te hebben afgezien van gewapende tusscheukomst iu Bulgarije. Ook meldt meu nit St. Petersburg dat teu onrechte beweerd is, dat alle mogend heden bet denkbeeld ondersteunen van eeue internationale commissie naar Bul- garjje te zenden. Italië althans is sterk daar tegen. In de Russische officiëele kringen beerscht groote verbittering tegen Italië. Naar men uit Madrid verneemt, beeft de Spaauscbe Regeering zeer tegenstrijdige berichten ontvangen omtrent den gezond- die een lecglooper, een dronkaard, een opeter evenals ziju vader was geworden. De jonge soldaat schreef zijne moeder dik werf en deze verzocht den schoolmeester, hem voor haar te antwoorden. Na een half jaar was André korporaal en een jaar later sergeant. Op een goeden morgen ontving Moeder Anna een hrief uit Toulon. De jonge onderofficier meldde haar, dat hij op liet punt stond naar Tongkin te vertrekken. Sedert dien dag ontving zij geen tijding meer van haar lieveling. In het dorp sprak men veel over de zwart vlaggen, de Chineezen, de Tonkineezen, de Anna- mieten en alle soorten van bandieten, roovers en moordenaars en men overdreef nog de verschrik kelijke slachtingen dier wilde horden. Anna leefde in eindeloozen angst en doodelijke onrust. Zjj zag haar zoon met honderden kameraden, met dol ken doorstoken, verminkt op het slagveld liggen en om hulp roepen; en zij kon hem niet bijstaan en de oogen sluiten. Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1887 | | pagina 1