N I E U W E Zondag 30 October 1887. 12de Jaargang. ï)e verdrukking van het Ka tholicisme in Rusland. BUITENLAND t%. 1161. IIEIH ABOHWEMEH TSPBIJS Per 3 maanden voor Haarlem f 0,85 Voor de overige plaatsen in Isederland fr. p. p. 1,10 Voor het Buitenland 1,80 Ais rnderljjke Nummers0,06 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. MUNXIENDRjl B UKE AU: St. Janstraat Haarlem. AGITE MA BOH AGITATE. (0!UIT. PBIJS DEB ADVEBTEÜTTIÉH Van 16 regels .30 Cents. Elke regel meer 5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden uiterlijk Maandag-, Woensdag en Vrijdag-avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: KÜPPEE8 LAUEEI. Wegens den feestdag van Allerheiligen zal de Nieuwe Haarlemsche Courant Dinsdag a. s. niet verschijnen. Herhaalde malen heeft meu iu de ka tholieke pers gewezen op het lijden en de vervolgingen der Katholieke Kerk iu het Rjjk der Czaren. 't Waren echter slechts losse omtrekken van dit levensbeeld, die aan den lezer werden voor oogen gesteld; 't wa ren slechts enkele noodkreten, aangeheven door maehtelooze én hulplooze slachtoffers, die hier en daar eene tijdelijke verontwaar diging te voorschijn riepen, doch die alras in de dringende quaestiëu van den dag zonder gevolg werden opgelost, 't Wordt eindelijk tijd, dat de katholieke wereld vol komen bekend wordt met al de ellende, waaronder de Katholieke Kerk in Rusland zucht en dat de algemeene belangstelling wordt opgewekt voor de katholieke zaak in de Russisch-Poolsche provinciën. Wij zullen daarom beproeven, op grond van feiten en aan de hand van authentieke bronnen een, zoo niet in alle opzichten geheel volkomen, dan toch een objectief en trouw beeld der systematische vervolging te geven, door welke de Katholieke Kerk in Rusland wordt verdelgd. 't Zou eene groote dwaling zijn, als meu de eigenlijke oorzaak, waarom de Noord- sche kolussus de Katholieke Kerk vervolgt, op rekening wilde stellen van den onge- lukkigen Poolschen opstand. Ontegenzeg gelijk heeft Rusland met de aan elk des potisme eigene huichelarij, zoo lang de herinnering aan dien opstand nog levendig was, iu dat oproer eene verontschuldiging gezocht voor zijne gruwelijke maatregelen tegen de beklagenswaardige roomsch ka tholieke bevolking. Op onderscheidene wij zen trachtte de biunenlaudsche pers iu Rusland en de nieuwsbladen in het buiten land, die met de Russische knevelarijen en wreedheden sympathiseereu, aan de be schaafde wereld te bewijzen, dat de schijn bare oorlog tegen de Katholieke Kerk,slechts eene noodzakelijke bescherming en verdedi ging der Rijksbelangen en aangelegenheden moest geheeten worden, tegenover de revo- lutionuaire aspiration van het Poolsche volk. »Wy vervolgen geenszins de Katholieke Kerk,* aldus proclameerde men, »evenmin de katholieke Geestelijkheid, doch slechts eenigen van hare onwaardige leden, die den revolutionuairen geest in onze politieke onderdanen verwekken en bevorderen. De institutie der Katholieke Kerk zelve, is ons heilig en blijft onschendbaar; wij hebben immers op plechtige wijze haar status quo gegaraudeerd, en in het heilige Rusland worden gesloten verdragen ook als heilig be schouwd; doch de onrustige, oproerige Polen verwringen de waarheid en noemen ver volging, hetgeen niet meer is dan zelfver dediging.* FEUILLETON. Een uurtje aan de groene tafel. Vervolg en slot.) #Ëen Spanjaard van hoogen rang en stand bracht geruimen tijd in een der groote Parjjsche clubs eene andere manier der //poussette// in toe passing. Zooals in bijna alle besloten gezelschap pen, waren daar geene croupiers, maar betaalde de bankier zelf uit. Die Spanjaard nu had altijd een grooten hoop koperstukken van verschillen de waarde voor zich, die hij opzette. Verloor hij, dan was er niets aan te doen. Won hij echter, dan antwoordde hij op de vraag van den ban kier: //Hoeveel ligt daar?// zoo onschuldig moge lijk: //Ik zal het eens natellen.// Nu streek hij den hoop uit om te tellen, maar wist er altijd snel eenige stukken van hoog bedrag, die hij in zjjn hand verborg, tusschen te voegen. Dat was dan zijne verdienste, die hij rustig in den zak stak, tot hij op een goeden dag de zaak te Van zekere zijde werd wel eens beweerd, dat een gedeelte van de Poolsche Geeste lijkheid voor de oproeren in Polen meer sympathie heeft aan den dag gelegd, dan met de plichten van eene, met den katho lieken geest doordrongen Geestelijkheid, iu overeenstemming kon gebracht worden. Zulks kan echter gemakkelijker worden be weerd, dan bewezen. Zeker is het, dat juist diegenen onder de hoogere en lagere Gees telijkheid, welke zich door wetenschap, liefde voor de Kerk en reinheid van zeden onderscheidden, rn den woeligen tijd eene volkomen juiste en waardige houding heb ben aangenomen. In dit opzicht mogen vooral met eere genoemd worden de thans overleden Bisschoppen Constautijn, Graaf Zubieski, Borovsky, Brewuski, Hodowinsky en anderen. Onder de tegenwoordige Bis schoppen is er niet een, zelfs niet de iu verbanning zuchtende Bisschop van Wilna, Mgr. Karei Hoquievick, die niet onderschei dene bewijzen heeft gegeven, dat hij zijn8 plichten jegens de Kerk, den Staat, de Geestelijkheid en de geloovigeu volkomen kent en zich daarnaar zal gedragen. Onder het geloovige volk, de bewoners namelijk van het platteland, heeft men slechts bij uitzondering sympathetische gevoelens voor politieke demonstratiëu en bloedig oproer gevonden. Reeds sinds meer dan twintig jaren heerscht onder de Poolsche onderdanen van Rusland de rust en kalmte van het kerkhof; zij zijn geknakt, deze overblijfselen van eene edele, ridderlijke natie, zij zijn niet meer in staat eenigen tegenstand te bieden aan de Re geering van den Russischen kolossus. Eu toeh woedt de vernietigiugsstrijd in Rus land tegen de katholieke Kerk heviger dan ooit te voren, op bizondere wijze bij de bewoners van de gouvernementen Siedlc en Minks. Nog slechts eenige dagen geleden bevatte een Freyburger blad, Die Freiheit geheeten, een bericht uit Krakau, van den volgenden inhoud: »De vervolgingen tegen de geünieer de Katholieken gaan met verdubbelde woede voort; de geüniëerden moeten de wreedste maatregelen verduren. Geheele gezinnen worden naar Orenburg getransporteerd en al hunne goederen in beslag genomen. In bet district Bialaziju alle katholieke ker ken gesloten. Te Lomazy heeft de Gou verneur het volk bijeengeroepen en het bevolen tot de Russische Staatskerk over te gaan, daarbij voegende, dat de Regeering besloten had het Katholicisme totaal uit te roeien. De grond van dezen vernielenden strijd tegen de katholieke Kerk ligt dieper dan in de voorgewende noodzakelijkheid der ver dediging van Russische Staatsbelangen, tegen Poolsch-nationale aspiratiën. Om den waren grond van den systematischen ver- delgingsstrijd tegen de Katholieke Kerk juist te begrijpen, moet men weten, dat de den Russischen Staatsburger bebeerschende en leidende idee geene andere is dan algeheele centralisatie in het absolutisme, in de on- erg dreef. Nu kwam men er achter en den vol genden dag ontving hij een beleefd schrijven van den president der club, met vriendelijk verzoek om voortaan niet meer te komen. Een ander, eveneens een Spanjaard, op wien inen echter reeds opmerkzaam was geworden, verscheen tusschenbeide aan de speeltafel met een geheel nieuw en zorgvuldig toegevouwen bankbiljet van duizend franks. Dat zette hij in, met de opmerking, dat hij niet te veel maar hoog wilde spelen. Verloor hij en wilde men het biljet naar zich toehalen, dan riep hij //Halt, Halt! het is een nieuw biljet, dat wensch ik te bewaren!// en dan legde hij er een koperstuk van duizend franken voor in de plaats. Won hij echter, dan zei hij, als de bankier hem arge loos een biljet van duizend franks als winst wilde geven: //Neen mijnheer dat zal je niet meevallen Maak dat papiertje maar eens open?// En dan kwamen er drie van die biljetten voor den dag. Zoo'n praktijk kan natuurlijk niet dikwijls worden toegepast zonder argwaan te wekken. Zoo kwam men er eindelijk achter, en zette men mijnheer aan de deur. Dergelijke staaltjes van de groene tafel zou- beperkte willekeurige heerschappij. Alge heele en onvoorwaardelijke centralisatie echter is in hare volmaaktheid en op den duur slechts denkbaar bij gelijk gezinde deelen. En vermits in het organisme der menschelijke maatschappij het belaugrijk- ste element zonder twijfel de godsdienst is, zoo moet op de eerste plaats voor de ab solute eenheid in het godsdienstige der individuen zorg gedragen worden. Dit is een beginsel, 't welk meu iu de door God gewilde ordeDing dient te hand haven. Iu Rusland heerscht het volslageudste Oostersche Cesaropapisme. Dat voor zulk een Staatsgodsdienst slechts het schisma ge schikt is, ligt op de vlakke hand. Dienten gevolge is Russisch en orthodox (d. w. z. schismatiek) synoniem. De heilige synode,* dat is de hoogste rechtbank der Russische Kerk, wier voorzitter, de zoogenaamde »Opper-procureur,« een leek is, staat onder het bevel van den oppermachtigen Czaar. Hare decreten beginnen steeds met het for mulier: Po ukasie Bij ukaze (verorde ning, besluit) van Z. M. den Keizer heeft de heilige Synode goedgevonden Elke tegenstand tegeu de heilige Synode* wordt als eene majesteitsschennis beschouwd en het is een staatspiicht en een eisch van het patriotisme, in den eigenlijken zin van het woord orthodox te ziju en elke andere godsdienstige bekentenis te verafschuwen. Alle andere godsdiensten, dus ook de roomsch-katholieke, wordeu als vreemd, obcosirannojebeschouwd en als zoodauig van ambtswege behandeld. Voor hunne aange legenheden bestaat een afzonderlijk depar tement in het Staatsministerie. Volgens deze wetten baudelen de Gou verneurs en de Hoofden der districten. Zij zijn allen in hun gebied autocraten en achten zich gerechtigd tegen alle niet-or- thodoxen, obcostramioje, te scherper te agee- ren, naarmate het hart beu Russischer slaat in de patriottische borst. Zoo gelijkt de Noordsche kolossus, met zijn ijzeren absolutisme, op een monster, dat met zijne vangarmen al wat in zijn bereik is, tot zich trekt, de vrije beweging ontneemt en het levensmerg uitzuigt, tot dat de vereenzelviging is gelukt. Wee het westersch Europa, als de vang armen van dit schrikbarend en ontzettend monster nog meer het hart van Europa naderen! Geheel en al in echt Russischen geest heeft reeds in het jaar 1835 de apostaat Siemi- asziko, treuriger gedachtenis, een voorstel aangeboden, dat de wijze aangeeft langs welken weg op de zekerste manier een be langrijk deel der katholieke Kerk, met na me de Rutheensch-geünieërde, sytematisch kon verdelgd worden. Voor alles moest een grondig en energiek reinigingsproces bij de Katholieke geauieërde Kerk van Rusland plaats hebben. Tengevolge van hare unie met Rome waren aan baar organisme al lerlei »Latijusche uitwassen nalecialosci gegroeid, die noodzakelijker wijze moesten den wij nog talloos kunnen opsommen, maar wij bepalen ons tot besluit tot het volgende, dat zeer dikwijls voorkomt. Een speler volgt met een potloodje in de hand zeer gespannen den loop van het spel en noteert elke coup zoo nauw keurig, dat hij geheel in die bezigheid verdiept schijnt. Plotseling kjjkt hij op, zet zijn potlood op de streep en annonceert zooals dit den leden vergund is -zeer bedeesd: //Twee louis staan op dit potloodl// De bankier herhaalt dan een voudig de geannonceerde bedragen: //25 louis op die doos! 50 louis op die portefeuille, 2 louis op dat potlood!// Winnen de spelers, dan blijft het potlood staan tot de eigenaar de twee louis heeft ontvangen. Wint de bankier echter, dan grijpt hij als verstrooid schielijk zijn potlood en gaat weer met zijne aanteekeningen voort in waarheid speculeert hij er op, dat de bankier bij al die grootere bijdragen, welke hem uitbe taald moeten worden,'zijne twee louis vergeten zal. En dat gebeurt dikwijls. Niemand denkt meer aan het verdwenen potlood of aan de twee louis. Een in de spelerswereld zeer bekende Prins, had dezelfde naamletters als de club, waar hij afgehouwen wordeu. Tot deze »Latijuscbe uitwassen* rekent de apostaat natuurlijk den Rozenkrans, het Scapulier, de Broeder schappen, de vereering van het A. H. Hart van Jezus, zelfs het orgelspel enz. enz. Er moest dus eeue diepe kloof gegraven wor den tusschen de Latijnsche en de geüuieërde Geestelijken, ten einde den invloed der Roomsche Kerk zooveel mogelijk te fnuiken. Ten slotte moest de Poolsche taal, die ook bij de geünieerde Ruthenen algemeen in gebruik was, vooral in de gezangen en in het gemeenschappelijk Rozenkrans-gebed, met geweld worden uitgeroeid. Dit plan van den apostaat Siemiaszsko werd door de Russische Staatswijsheid al zeer spoedig op de ernstigste wijze ter harte genomen eu, wat meer zegt, ook op de meest tirannieke wijze ten uitvoer ge bracht. De Unie, die op plechtige wjjze bij ver drag was gegaraudeerd, werd in 1839 een voudig opgeheven. In massa werden de seculiere en reguliere Geestelijken, die zich niet aan een veil verraad aan de Kerk en aan hun Priester-eed wilden schuldig ma ken, verbannen. Hoeveel duizenden stand vastige belijders des geloofs onder de knoet- slagen der Kozakken kan leven lieten, hoe velen er in onderaardsche kazematteu voor altijd verdwenen, boevele Christelijke hel den-moeders van hare zuigelingen wegge scheurd en in ketenen geklonken, werden weggevoerd, koevele zwakke grijsaards naar Siberië werden gesleept, zulks weet God alleen en dat zal geopenbaard worden als ook eenmaal Ruslands Czaren voor Zijn rechterstoel zullen verschijnen. (Slot volgt). De B mdsraad heeft goedgekeurd, dat er een Rijkscommissaris naar de tentoonstel- liug te Melbourne gezonden worde, eu heeft daardoor de hiervoor benoodigde uitgave, alsmede die voor de versiering der Duit- sche tentoonstellingsruimte, ten laste doen komen van het Rijk. De bureaux der Fransche kamer heb ben alle tot commissarissen benoemd per sonen, die gestemd zijn voor het instellen van een oudeizoek naar de zaak van Wilson. De begrootingscommissie heeft, na den Minister Rouvier te hebben gehoord, het wetsontwerp betreffende d6 conversie der oude 4]/2 pCts. Rente met algemeene stem men goedgekeurd. Daarna is Rihot met 14 tegen 2 stemmen tot rapporteur benoemd. Hij zal heden voorlezing doen van zijn verslag, en dit Zaterdag bij de Kamer over leggen. Men zegt, dat de Bulgaarscke Regeering de bezetting in de zuidwestelijke provinciën versterkt, waar eene groote opgewondenheid onder de bevolking wordt opgemerkt. De Skouptschina is door Prins Ferdinand met eene rede geopend, in welke het vol gende voorkwam. Na de gebeurtenissen welke onze Staat dagelijks kwam spelen. Daar nu 's avonds na de jaelit in zijn kasteel eveneens gespeeld werd, had lij) zjjn. eigen koperstukken met zijn voorletters er op laten maken, die volkomen op de speel- marken in de club geleken. Eens toen hij krap hij kas was, vulde hij zijne zakken met zjjn eigen spcelmarken en ging naar de club. Daar de koperstukken alle een door loopend nummer dragen, kwam het bedrog ai zeer gauw aan het licht; de zaak baarde groot opzien, maar werd gesmoord. Evenzoo handelt men dikwijls met de arme drommels, die kleine bedragen voor de //pous sette// trachten meester te worden, waarvan zjj leven en waarmede zjj verder spelen kunnen; want het spel is voor hen het leven. Ontmaskerd worden zij gewoonlijk allen; want evenals de leugen, heeft ook het valsche spel korte beenen, waarom dan ook de talrijke valsche spelers van hoogere orde, wier kunstgrepen veel fijner en veel moeilijker te ontdekken zijn, slechts met verachting op zulke //dilettanten// nederzien.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1887 | | pagina 1