NIEUWE No, 1202. Woensdag 8 Februari 1888, 13de Jaargang. Fit de i/Eerk" van den Czaar. BUITEflL A 1). In een laatsten trein. ABOÏOÏEMENTSFBIJË Per 3 maanden voor Haarlem1 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het Buitenland 1,80 Afzonderlijke Nummers0,06 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. BüHEAU: St. Janstraat Haarlem. AGTTEMA HON AGITATE, PBIJB DEE ADVEBTEimÉW Van 1 6 regels.30 Cents. Elke regel meer 5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden uiterlijk Maandag-, Woensdag- en Vrijdag-avond voor 6 uur ingewacht. Uiterevers: K UPPERS liAUKET. Omtrent den toestand van de Geestelijk heid in Rusland openbaarde onlangs een blad in Parijs verschijnende, een artikel, dat wij in een der jongste nummers van den Moniteur de Rome eveneens zagen ge publiceerd. Het stelde de pogingen in het daglicht van de zoogenaamde Heilige Sy node® door beperking der geldafpersings- kuusten van de Russische Geestelijkheid, de Staatskerk voor het volk aaugeuamer te maken. De afzetterij, waaraan de Russische Cle rus zich schuldig maakt, moet inderdaad ontzettend heeten. Die misdadige handeling van de »orthodoxe« Geestelijkheid is echter een gevolg van het huwelijk der Popen; zij moeten en willen voor hunne familie zorgen en nemen alles mee. wat te krij gen is. Dat de Popen zelfs bij vermeer dering van hunne inkomsten allerminst op bescheidenheid kunnen aanspraak maken, laat zich verklaren niet alleen door de in Rusland heerschende gewoonte elk ambt als eene melkgevende koe te beschouwen, maar ook uit gebrek aan elke hoogere ontwik keling vau de leden der lagere Geestelijk heid. Men verkrijgt een juist denkbeeld van den toestand van den Russischeu Clerus, wanneer men het officiëele bericht leest, 't welk de orthodoxe Rus, Meluikow, een beroemd kenner der Russische toestan den, aan den Grootvorst Constautijn in leverde. »Het volk, zegt Meluikow, acht de Gees telijkheid niet, maar vervolgt haar met spot, hoon en verwijtingeu en beschouwt haar als een lastpost. In bijna alle luimige volksverhalen wordt de Pope, zijne vrouw en zijn huisgezin belachelijk gemaakt, door spreekwoorden gehoond en gesmaad. Het volk schuwt de Geestelijken; de mensehen komen niet in de nabijheid der Popen, dan bij dringende noodzakelijkheid. Eu waarom aclit het volk de Geestelijken niet? Omdat dezen door eene slechte opvoeding niet den waren geest in het leven van het volk brengen,en niets verrichten wat ach ting waatdig is«. Doch hoe kan het volk een Geestelijke achtenals het verneemt, dat een Pope bij een stervenden mensch gedurende de biecht het geld ouder het hoofdkussen weg steelt, hoe een andere Pope uit een slecht huis wordt gesleept, hoe een derde een hond doopt, hoe een vierde, onder de Gods dienstoefening, door een Diaken van het altaar wordt weggesleurd? Is het mogelijk dat het volk de Priesters kan achten, die hun tijd in koffiehuizen doorbrengen, die bedriegelijke verzoekschriften schrijven, die steeds het kruis in de hand dragen, doch die elkaar, zelfs aan 't altaar, met scheld woorden overladen? Men kon een aantal kolommen vullen met voorbeelden van dezen 2) FEU 1 LL E T O N. Vervolg U schijnt den slaap niet te kunnen vatten, begon eensklaps de onbekende, en zijn linker oog bliksemde als een dolkmes. heb geen slaap, antwoordde ik, maar ik ben koud. Ik weet wat voor de kou, sprak hij vrien delijk, daarvoor is een glas port een uitstekend middel, vooral zooals ik ze hier heb. Mag ilc u soms een glas aanbieden? Daarbij'haalde hij twee kleine glaasjes te voor schijn en wilde inschenken. Met ontzetting zag ik hem aan; ik verbleekte. Ik dank u; ik heb geen drank noodig om te slapen! D„t zei ik woordelijk. De toestand was mij afgrijselijk duidelijk geworden. Ha, hij wildemi) door hatchi bedwelmen, hij wilde mij doormid del van een slaapdrank uit den weg ruimen. Maar ik was op mijne hoede. Als het eens vergif was. Weder zag ik hem doordringend aan; zoo scherp, dat hij zich blijkbaar niet op zijn gemak gevoeld^ tet op mijn leven toegelegd aard. Is het mogelijk dat het volk de Gees telijkheid acht, als het ziet, dat de kerke lijke waardigheden overal te koop zijn, als het ziet, dat de godsdienstige plechtigheden achteloos worden verricht, als het de wan orde ziet, welke bij het uitdeelen der hei lige Sacramenten plaats heeft. Kan het volk de Geestelijkheid achten, als het ziet, dat de waarheidsliefde bij haar verdwenen is, als het gewaar wordt, dat de consisto- riën, omdat deze bij het nemeu van be sluiten of maatregelen niet door de wetten der gerechtigheid, maar door persoonlijke betrekkingen en omkoopiug worden geleid, in de Geestelijkheid de laatste overblijfselen van waarheidsliefde vernietigen. Yoegen wij nog daarbij de valsche getuigenissen, welke de Geestelijkheid te allen tijde aflegt vau degenen, die niet wenschen deel te nemen aan het Avondmaal, die weigeren de ver plichte, de afgeperste rechten en leges te betalen, die het altaar veranderen in een bron van inkomsten en die kerken scheuken aan dochters van collega's. Als men der gelijks voorvallen verneemt is men zeker gerechtigd op de vraag: Kau het volk de Geestelijkheid achten, in ontkeunenden zin te antwoorden. Ten opzichte van de beschuldiging, dat de Russische Geestelijkheid hare prebende aan de dochters van Popen wegschenkt, moet in aanmerking genomen worden, dat de Caudidateu van het Geestelijke ambt in Rusland meestal de dochters der Geeste lijke huwen. De Russische Bisschoppen ge lasten als 't ware de jonge Priesters, de weezen van een ambtsbroeder te huwen, om hun dan de prebende van den over leden schoonvader te kunnen schenken. Een zeker Russisch Priester beschouwt het zelfs als een belangrijk deel van de plichten eens Bisschops, aau alle jonge Priesters eene vrouw te geven. Zulk een slechte tucht onder de Priesters moet natuurlijk ingrijpend werken op het volk, dat de Priesters veracht. Deze hache lijke toestand is echter een natuurlijk ge volg van het huwelijk der Priesters. De maatregelen tegen den woeker in de Russische kerken, kunnen tot geen goed resultaat leiden, zoolang de Popen zoo weinig inkomsten genieten, dat zij niet in staat zijn om hun huisgezin te onderhou den. Juist ouder de Russische bevolking, die in hare mindere ontwikkeling de zaak niet van den persoon weet te scheiden, zouden Geestelijken, die slechts voor hun ambt en voor niets anders leven en ster ven, zeer wensehelijk zijn. Bij den geschetsteu toestand is het niet te verwonderen, dat de ontwikkelden®, die weinig of geen behoefte aau Godsdienst hebben, in de armen van het ongeloof en van het nihilisme vallen en dat zij, die bezield zijn met het verlangen naar Gods dienst, eene kolossale sekte vormen. Peless, in zijne geschiedenis den uuie van de Ru- dat gevoelde ik thans met verdubbelden aan drang. //Sta vast!// sprak ik met benijdenswaar dige énergie. Ik wierp den kerel een vernieti genden blik toe en om eene demonstratie te doen, die kern van alle aanranding zou afhou den en mij misschien het leven kon redden, haalde ik een klein zakpistool, dat ik uit voor zorg hij mij tad gestoken, voor den dag en stak dit met heteekenisvolle vastberadenheid in mijn borstzak. Dit ontging den vreemdeling niet; hjj begon onrustig op zjjne'plaats heen en weer te schui ven. Zoo zagen wij, elkander onophoudelijk met blikken doorborend, aan. Onze wederzijdsche doortastendheid en heldenmoed vielen niet te loochenen, hetgeen eindelijk het hachelijke van den toestand niet weinig vermeerderde. Zoo ging een groot, een lang kwartier voorbij; onverwacht vroeg de vreemde mij bizonder be leefd; Neem mij niet kwalijk, mijnheer; u heeft daar een pistool; het is toch niet geladen? Deze valstrik was te grof; als ik eens neenl had gezegd, dan was ik immers reddeloos ver loren. "Hebt gij soms daar iets tegen? vroeg ik uit de hoogte, met de kennelijke bedoeling, in geval van nood mijn leven meer dan duur te verkoopen. theeusche Kerk, heeft 20 bladzijden noodig om een beknopt overzicht te geven van de tallooze secteu, waarin zich het »Raskol, de afval van de Staatskerk, heeft verdeeld. De ruimte ontbreekt ons om eene be schouwing van al de karakteristieke dwa lingen te geven trouwens de leerstellin gen van vele sekten zijn van dien aard, dat men ze zonder het schaamtegevoel en de zedelijkheid te kwetsen, niet kan ver melden. Door kenners van Russische toe standen wordt het aantal Raskolniken, d. w. z. van de Russische Staatskerk afge- vallenen, op 9 a 14 millioen zielen ge schat. Dit getal is, zooals Peless bemerkt, niet te hoog geschat, wanneer men bedenkt, dat vele Raskolniken, om niet door de au toriteiten lastig te worden gevallen, bij de orthodoxe Geestelijken getuigschriften en bewijzen koopeu, dat zij de Sacramenten hebben ontvangen en dientengevolge als orthodox worden beschouwd, zoodat het getal der schismatieken van het schisma eigenlijk niet met juistheid kan vermeld worden. Eene eigenaardige ironie van het nood lot is het, dat juist het gebrek aan pre- dikatiëu, die men wegens de onbeschaafd heid der Popen en uit vrees voor verval- schiug en dwalingen, door goedgekeurde voorlezingen heeft vervangen, tot de vor ming van sekten aanleiding heeft gegeven. Hoe meer de Clerus zich streng en blind aan de hem in de hand gegeven formu lieren hield, des te ouver.lragelijker werden de in de kerkboeken ingeslopen schrijf fouten en vervalschiugen. Eindelijk moest in de zeventiende eeuw eene grondige ver betering in de kerkboeken worden ge maakt en tegen deze emendatie verhief zich de Starow-jerci, d. w. z. oud- geloo- vigen, die nu door de heerschende Russi sche Kerk als Raskoluiki, d. w. z. als schismatieken werdeu beschouwd. Ten slotte nog een woord over het ver schil in de leer der Russische orthodoxie met die der Katholieke Kerk. Men ge looft algemeen, dat de leer der Russische Kerk alleen verschilt in het Primaat en de verhouding van den H. Geest tot de beide andere Personen der H. Drievuldig heid. Peless echter noemt nog drie voor name afwijkiugen 1) de Russische Kerk verwerpt theoretisch de katholieke leer van het Vagevuur, terwijl in de practijk het overoude gebed voor de afgestorvenen gebeden en, volgens Philaret, iu den Ca- thechismus gebillijkt wordt. In deu laatsten tijd is ten opzichte van de II. Eucharistie de dwaling iu zwang gekomen, dat de Transsubstantiatie niet door de woorden, welke Christus heeft ge sproken, geschiedt, maar door de zooge naamde Epiclesis, d. w. z. door een bijge voegd gebed des Priesters. 3) Het dogma vau de Onbevlekte Ontvangenis wordt door de Russische Kerk niet erkend, ofschoon Volstrekt niet, antwoordde hij sarrend be leefd; het is alleen in uw eigen belang. Rjj uwe zenuwachtige bewegingen 't Is wel beleefd, dat moet ik zeggen. Houdt ge mij voor zoo'n kiijd, dat ik niet met vuurwapenen kan omgaan? Volstrekt niet mijnheer; maar er zijn zeke re omstandigheden, die het minder wensehelijk zouden maken, wanneer het pistool bij ongeluk in dezen coupé afging. Zoo en waarom juist in dezen eoupé? vroeg ik scherp. Hoe ongaarne ook, zie ik mij genoodzaakt, u de waarheid maar te zeggen, om misschien ons beider leven te redden. Ik ben commis-voya- geur voor de firma Ilacé en Zoon uit Hamburg, die in nitroglycerine handelt. Nu heb ik eenige monsters van die anders onschadelijke prepara ten bij mij in dit koffertje, dat ik zooals u wel zal gezien hebben, zoo voorzichtig onder mijn mantel houd. Er is natuurlijk niet het minste gevaar bjj, want dat goedje ontploft alleen bij hevige schokken, of hij directe aanraking met vuur van zelf, echter in zeer zeldzame gevallen In zeldzame gevallen riep ik. Ik ga er uit Ik bid u. Ik dank je, hoor. Alleen in zeldzame ge vallen! Ik wil de gedachtenis aan dit geheim reeds iu de zesde eeuw iu de Grieksche Kerk feeste lijk werd herdacht. Deze afwijkingen in de leer ofschoon in hooge mate betreurenswaard, zijn niet van dien aard, dat men de hoop zou moeten verliezen de schismatieken tot de ware Kerk te zien wederkeeren. Het begin van eene genezing der schismatieken wonde zal echter niet kunnen geschieden in het cesaropapis- tische Rusland, maar ouder de Zuid-Sla vische bevolking. Daarin bestaat dan ook het groote belang, dat, van een katho liek standpunt, ligt in het behoud van de onafhankelijkheid van de Zuid-Slavische volken. De Norddeutsclie Allg. Ztg zegt in haar Overzicht«Het zwaartepunt der politiek van den dag ligt in openbaarmaking van het Duitsch-Oostenrijksche tractaat, kun nende tevens uit die openbaarmaking eene zoodanige gevoltrekking gemaakt worden, welke aanleiding geeft eene snellere ont wikkeling van de bestaande crisis te voor spellen. Eene kalme beoordeeliug en uit legging der bewoordingen van het tractaat zooveel te meer aan te hevelen, naarmate men minder iu twijfel kan trekken dat de onverwachte haudelwijze der Kabinetten van Berlijn en Weeneu onder de bestaande om standigheden aüeen hare verklaring vinden kau iu de noodzakelijkheid, welke de bui tengewone toestand hun oplegt®. De openbaarmaking van het tusscheu Duitschland en Oostenrijk gesloten tractaat maakt te Berlijn bij voortduring deu diep- sten indruk. Van diplomatieke zjjde wordt verzekerd, dat Czaar Alexander reeds iu den aanvang van het vorige jaar vertrou welijk keunis van den inhoud kreeg; voorts heeit Von Bismarck bij het jongste opont houd van den Czaar te Berlijn deze inlich ting herhaald. Dat het tractaat thans open baar gemaakt wordt, heeft o. a. ten doel te waarschuwen tegen bepaalde diplomatieke stappen van Rusland te Parijs, Athene enz. Voor het overige brengen alle bladen deze openbaarmaking ook in verbaud met de in het oog loopeude toenadering tusschen den Russischeu Gezant Mohreuheim en deu voorzitter der Frausche Kamer Floquet. Door de verbonden partijen iu het Huis van Afgevaardigden is een voorstel in gediend tot verlenging van het tijdvak der benoeming van de Afgevaardigden tot vijf jaren, en zulks na afloop van het tegen woordige mandaat. Omtrent den tegenwoordigen stand der onderhandelingen over de Russische leening verneemt de Brusselsche correspondent vau de Kreuz-Ztg. de volgende bizouderheden De groep, welke de leening ondernemen zal, bestaat uit het Comptoir d'escompte, de Banque de Paris et des Pays-Bas en de Ik bid u, laat mij toch uitspreken. Alleen in het geval, dat uw vuurwapen afging, of er een schok aan het koffertje werd gegeven, zou het best kunnen gebeuren. En dien koffer breng je hier in dezen coupé, mijnheer! riep ik verontwaardigd en klappertan dende uit, en daarbij rook je een sigaar! Als je nu eens in slaap vielt en dat vervloekte ding op den grond en ik vreedzaam huisvader met zes kinderen.Ik ga er uit Ik bezweer u mijnheer. Ik dank je, om spoorloos in de atmosfeer te verdwijnen. Het is eene grenzenlooze gemeen heid, een medeburger zulke helsche machines onder den neus te duwen. Alles is volgens de voorschriftem ingepakt. Ik zal zorgen, dat jij naar de voorschrif ten wordt ingepakt, begrepen! wacht maar tot aan het eerstvolgend station. Maar, mijnheer, maak je nu asjeblieft geen onaangenaamheden. Verduiveld, mijnbeer, zit stil, wat ik je bidden mag. Zie je niet hoe je koffertje heen en weer gaat, houd je tenminste nog vijf minu ten bedaard in je eigen belang. Wordt vervolgd.) i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1888 | | pagina 1