NIEUWE No, 1221. Vrijdag 23 Maart 1888, 13de Jaargang. Slaven-eraancipatie. BUITËNLAN D. HllRLËiHStnE COU ABONNEMENTSJPBIJ8 Per 3 maanden voor HaarlemJ 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het Buitenland 1,80 Afzjnderljjke Nummers0,06 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG BURB AU: St. Janstraat Haarlem. AGITE MA KON AGITATE. PB1JS DEB ADVEBTMNTIÉN Van 16 regels.30 Cents. Slke regel meer 5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden uiterlijk Maandag-, Woensdag en Vrijdag- avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: K P P E R 8 k L A U R E Y. Vervolg en slot). Allereerst werden de slaven tegen de woede hunner meesters beschermd, naardien dezen werd verboden, slaveu te dooden; ver volgens werkte de Kerk onafgebroken voor de vrijlatiug der slaveu. Pardessus heeft eene menigte testamen ten en Le Blanc talrijke grafschriften ver zameld, waarin verklaard wordt, dat er voor dezielerust van een afgestorvene, slaveu zou den vrijgemaakt worden. Tegen onrecht vaardige straffen werd de slaaf beschermd door het asiel-recht der Kerk. Een voor naam beletsel voor deu slavenhandel was ook de beperking van den slavenhandel aller eerst binnen de grenzen van het Rijk, dan van de provincie en vervolgens van het graaf schap. De Kerk leerde steeds de gelijkheid van allo menschen voor God. Zij verdedigde de rechtmatigheid eu onoplosbaarheid van het huwelijk der slaveu; zij nam de lijf eigenen in hare kloosters en iu deu gees telijken stand op en maakte hen daardoor vrij. Hefele spreekt in zijne kerkgeschiede nis met uitbuudigen lot over de massa gun stige besluiten en beslissingen welke door de Kerk ten bate der slaven zijn uitge vaardigd en genomen. Wij verwijzen slechts naar de besluiten van de Conciliën te Agde (506), Epone (517), Merida (666), Toledo (575), Orleans (511 en 541), Macon (588), Meaux (845) enz. Volgens Hettinger kuu- uen meer dan drie-honderd Concilie-beslui ten, synodale bepalingen en verordeningen der Pausen van de middeleeuwen teil gunste der slaveu worden aangewezen. Een der schoonste en meeste humane wetten, die in den loop der eerste eeuw werden uitgevaar digd is die, welke luidde: Ieder zelfstandig mau, die eene slavin huwt, verheft haar tot zijn stand. De Engelsche Overste Hamilton, een zeer ontwikkeld man en fijn opmerker, Protes tant, doch oprecht in 't zoeken naar waar heid, zegt: »Zoowel Katholieken als Protes tanten gaan van het beginsel uit, dat alle menschen voor God gelijk zijn; maar slechts de eerstgeuoemden geven praktische bewij zen van hun geloof. In eene katholieke Kerk knielt de Vorst en de landman, de slaaf en zijn meester voor hetzelfde altaar; daar worden alle aardsche rangen verge ten. Daar ver-cbijnen zij slechts in een ka rakter, dat van den zondaar, en men wordt er geen rang gewaar, dan die met den gods dienst in verband staat. Van het voorhoofd des slaven verdwijut de stempel van ver ontwaardiging, als hij ziet dat hij tegelijk met de voornaamsten des lands, deel neemt aan eene gemeenschappelijke godsdienst oefening. In de protestautsche kerken gaat men gansch anders te werk. Kleurlingen worden of geheel eu al uitgesloten of in een verwijderden, dooreen hek afgebaken- den hoek afgezonderd. Zij kunnen hun out- eerden toestand geen oogeublik vergeten; het bewustzijn van hunne droevige positie verlaat hen nooit. Geen blanke Protestant F E V ILL E T O N. De Hertog incognito. Omstreeks het jaar 1755 zette een schip met vele passagiers uit een der Fransche havens koers naar Martinique. Er bevonden zich onder anderen ook vier rei zigers daarop, en een hunner scheen bij de drie anderen in hooge achting te staan. Men kon dat echter alleen bemerken, wan neer zij dachten alleen te zijn, want zoodra iemand in hunne nabijheid kwam, behandelen zij hem als huns gelijke. Dit ontging den Kapitein niet en hij kwam op de gedachte, dat die eens een voornaam persoon moest zijn, die onbekend wilde blijven. Op zekeren dag werd dit vermoeden versterkt. Hij zag namelijk, dat een van de drie geknield lag voor dien eene, die hem met een stok dreigde te slaan. Ach, vergeving, ver geving, Uwe Hoogheid, riep hij. Toen zij den kapitein zagen, hield dit geheele tooneel ter stond op; de geknielde man sprong overeind en zou met een zwarte voor hetzelfde altaar kuieleu. Maar uit de handen van deu ka tholieken Priester ontvangt de arme slaaf alle vertroostingen van deu godsdienst, zijne stervende lippen ontvangen de gewijde hostie, en zelfs iu den doodstrijd zijn de laatste woorden, die van den Priester, die hem toeroept: ga in vrede van deze wereld, christelijke ziel! Kan het ons dus verwon deren, dat al de slaveu van Louisiana allen katholiek zijn, dat, terwijl de christelijke gemeente in de protestautsche kerken uit enkele dames, die op goed opgevuldekerk- stoeleu zitten, bestaat, de ruime kathedraal vau Nieuw-Orleaus steeds vol menschen is van alle kleuren en rangen. Uit dit alles kan men afleiden, dat de dienstijver der katholieke Priesters hoogst voorbeeldig is. Zij vergeten nimmer, dat de geringste meu- schelijke gestalte eene ziel bezit, die in de oogeu van den godsdienst even kostbaar is, als die van den souvereiuen Paus. De Ka tholieke Kerk opent steeds hare armen voor de ongelukkigsten iu de maatschappij. Hare Priesters begeven zich ouder de slaven en kennen beter dan anderen het karakter van deu slaaf. Ik beu niet Katholiek, maar geen enkel vooroordeel kan er mij van af hou den eene corporatie van Geestelijken recht te doen wedervaren, wier jjver niet door hoop op aardsche beloouing wordt aange vuurd, doch die hun opofferend leven met de verspreiding van den invloed der Goddelijke waarheden en met het toedienen der geze gende genademiddelen van den godsdienst aan den geringsten en meest verachten mensch doorbrengen. Deze mannen geven geene periodieke lijsten hunner bekeerlingen uit. Hun arbeid wordt niet door de bazuinen van zendelinggenootschappen verheerlijkt, evenmin door de redevoeringen der hoog geplaatste Lords. Op dezelfde wijze schrijft de abolitionist Olmsted: »In de vereenigde Staten, die eer tijds koloniën waren van katholieke mach ten, b. v. Louisiaua, zijn de zwarten in betere positie, dan b. v. in Yirgiuië of zelfs in Carolina of Alabama. In Louisiana zijn de slaven intelligenter eu worden beter be handeld; zij sluiten ook vaak huwelijken met de blanken. Iu de protestautsche Staten daarentegen is het bij de wet verboden, een neger lezen of schrijven te leeren eu de overtreder dezer wet wordt gestraft met eeue boete vau 30 dollars.* Dezelfde Olmsted, heeft insgelijks tot zijne verwondering ge merkt, dat in de katholieke kerken witte eu zwarte personen zouder onderscheid naast elkander knielen en bidden. De Katholieke Kerk kon den menschen- baudel niet voorkomen, maar zij kou wel het lot der slaven verzacateu. Boven alles trachtte de Kerk de beteekeuis, welke het Christendom aan liet leven van den eukele hecht, ten gunste der slaven te releveeren. Daarbij kwam de weldadige werking van de opneming der negers in de kerkelijke gemeenschap. Het Christendom werd voor velen eene rijke bron van troost en be moediging. Daarom zorgde men voor eene de andere deed, alsof hij uit scherts met den stok dreigde. De Kapitein wilde nu weten, wat deze vermom ming beteekende; hij nam daarom den volgenden dag den man terzijde, die voor den anderen geknield had gelegen en vroeg hem, wie het was, die hem gisteren dreigde te slaan. De man zocht het antwoord te ontwijken en deed alsot hij nergens van wist. De Kapitein drong echter zoo sterk bij hem aan, dat lijj eindeljjk toegaf en beloofde hem het geheim te vertellen, mits hjj er zeker op rekenen kon, dat de Kapitein het aan niemand zou zeggen. Deze beloofde het en vernam nu, dat de vermomde heer niemand anders was dan de Hertog van Modena, die met den Koning van Frankrijk een ruil wilde aan gaan van het eiland Martinique tegen zijn her togdom. Maar de Hertog wilde eerst incognito zelf het eiland bezoeken. De Kapitein was met deze mededceling zeer in zijn schik en, ofschoon hij wel beloofd bad het diepste zwijgen te bewaren, kon hij toch niet nalaten dadelijk na den Hertog le gaan, om bem te bedanken voor de eer hem bewezen, door zijn schip voor den overtocht te gebruiken. In het groote uitbreiding van de zielzorg ouder de slaven en vermaande de meesten tot zachtmoedigheid en tot christelijke liefde voor die beklagenswaardige wezens. De hoogste triumf van heldhaftige naasten liefde en zelfopoffering bereikte de Katho lieke Kerk iu hare zorg voor het geestelijke eu lichamelijke welzijn der slaven. Vooral de arbeid van de neger-Apostelen Alfonso Sandoval en Peter Claver, moet in hooge mate worden geroemd, terwijl ook manueu als Solorzauo, Molina, Rebello, Soto, Barbosa, Suares, Ledesma, Mercatus, Navanus,Garcia, Thomas Samhez, Aveudauo en anderen zich mondeling en schriftelijk op de meest be slissende wijze tegen den verachtelijken slavenhandel uitlieten. Maar de wereldlijke Regeeriugeu hadden er belang bij, hunne oogen voor het kwaad te sluiten eu de (door den invloed vau het Protestantisme) in haar aanzien eenigszins verzwakte Kerk daar tegen te laten protesteeren. Hoe ernstig echter de Kerk hare taak opueemt, dat bewijzen ons de besluiten dei- Bisschoppen op het groote nationale Con cilie te Baltimore. De energieke eu met succes bekroonde pogingen der Kerk om beschaving te verspreiden, worden dan ook zelfs door de meest radicale bladen in hooge mate gewaardeerd. De geschiedenis der christelijke beschaviug is, zooals men kan waarnemen uit de Bra- ziliaausche beweging voor slaveu-emanci- patie, de geschiedenis van den strijd eu zegepraal der christelijke beginselen van liefde, vrijheid eu arbeid ter wille Gods. Ü6ze strijd wordt sinds bijna twintig eeuwen voortgezet, eindigt vaak met schijnbare en werkelijke nederlagen, doch slechts, om nieuwe krachten te verzamelen en grootero zegepralen voor te bereiden. De christelijke beginselen zullen nimmer vergaan, zij zijn oneindig. Hot Rijk der liefde duurt eeuwig, want God zelf is de liefde. Berlijn levert thans weder zijn gewonen aanblik op. De rouwdecovatiën worden ver wijderd. De meeste bladen komen weder zonder rouwrand uit. De politiek en de gebeurtenissen van den dag hernemen we der hare rechten. Verschillende bladen geven thans op de meest scherpe en duidelijke wijze hun misnoegen te kennen over de brutale maatregelen door de politie bij het afzetten der straten en pleinen genomen eu over de treurige tooneelen, waarvan de volksvertegenwoordigers en het gemeente bestuur bij hunne pogingen om den Dom binnen te komen de getuigen en de slacht offers zjjn geweest. De Presidenten van den Rijksdag en van het Pruisisch Huis vau Afgevaardigden heb ben zich dan ook met hunne klachten tot den Rijkskanselier gewend eu deze heeft hun medegedeeld, dat ten deze eeu gestreng on derzoek zal plaats hebben. In deu Rijksdag las de voorzitter het ontwerp van eeu adres voor, behelzende eerst toonde de Hertog zich vertoornd, omdat men zijn geheim verraden had; de Kapitein ver zekerde hem, dat hij het eerst na lang bidden en smeeken vernomen had en vroeg genade voor den bediende. Van nu af aan werd de Hertog met de meeste onderscheiding behandeld. De drie personen, die bij hem waren, bedienden hem voortaan altjjd en de Kapitein zorgde, dat het hem aan niets ontbrak. Toen het schip bij Martinique landde, ver spreide zich al spoedig het gerucht over het eiland dat hun toekomstige heer aangekomen was; ieder trachtte hem te zien te krjjgen en hij werd over laden met eerbewijzen. De Gouverneur van het eiland bewees hem den verschuldigden eerbied. Daar de Hertog geen enkel sieraad droeg, gaf men hem allerlei kostbaarheden ten geschenke; men bood hem groote geldsommen aan en men behandelde hem geheel als heer voor het eiland. Op zekeren dag liet hij een der aanzienlijkste Fran sche officieren bij zich komen en gaf hem den rang van Overste, met de opdracht de déjiêches aan den Minister van Marine te Parijs te bren gen. De officier betuigde hem zjjn dank voorde eer, nam terstond de noodige maatregelen voor eene betuiging van dankbaarheid, dat de Keizer, alle hindernissen overwinnende, de keizerlijke waardigheid dadelijk aanvaard heeft, alsmede voor de door hem gegeven verzekeringen. Het ontwerp drukt verder de diepe smart van den Rijksdag nit over het verlies van den grooten heerscher, die Duitschland éeu en groot gemaakt heeft, eeu steun voor den vrede was eu bedacht op het welzijn van alle klassen zijner onder danen. Den Keizer wordt de onwankelbare trouw van deu Rijksdag verzekerd bij de oplossiug der vraagstukken, welke Keizer Wilhelm het Duitsche volk beeft nagelaten. Het ontwerp werd, zonder beraadslaging, aangenomen met algemeene stemmen, ouder herhaalde toejuichingen. Hetzel'de was het geval bij het voorstel om een gedeukteeken voor Keizer Wilhelm op te richten. De nog aanhangige zaken werden afgedaan, eu daarna werd de zitting gesloten door deu Secretaris van Staat Bötticher, door middel van eeu keizerlijk bevel. Het verspreide bericht, dat Mackenzie eeue nieuwe operatie aan het strottenhoofd des Keizers zou willeu bewerkstelligen, wordt thans tegengesproken. Ook werd verzekerd, dat dit bericht ongegrond is, ouder toevoeging evenwel, dat het vertrek van de keizerlijke familie naar Wiesbaden eerstdaags zal plaats hebben. Voorloopig moeten alle mededeelingeu omtrent den toestand des Keizers met de grootste be hoedzaamheid worden aanvaard. De bladen te Berlijn melden, dat het kleine ivoren crucifix, hetwelk Keizer Wil- helm'8 lijk op het praalbed tusscheu de handeu hield, spoorloos verdwenen, wellicht ontvreemd geworden is. Bij de interpellatie vau Cassagnac ging liet in de Fransche Kamer zeer le vendig toe. Cassagnac schreeuwde uit, dat de Regeer'ng met hare maatregelen tegen Foulanger had toegegeven aan drang vau Duitschlaud's zijde. Deze woorden verwek ten een onbeschrijfelijk spektakel. Tirard verklaarde, dat dit eene beleediging was je gens de Regeering. De Regeering strafte Boulanger niet wegens rebellie, maar we gens het inbreuk maken op de militaire tucht. Hij verlangde, dat er zou worden overgegaan tot de orde vau den dag, aan gezien de Regeering vooruemeus was Bou langer voor eeu raad vau ouderzoek te dageu. Tot de orde vau deu dag werd hierop met 349 tegen 93 stemmen over gegaan. De stoomboot Ville de St. Nazaire is met 322 recidivisteu, die tot relegatie in eene strafkolonie veroordeeld zijn, van het eiland Ré (departement Beueden Charente) naar Nieuw Caledonië vertrokken. Deze veroordeelden zouden reeds vroeger uit Frankrijk overgebracht zijn, eu wel naar Guyana; doch wegens de daar heerschende gele koorts is hun Nieuw Caledonië tot be stemming aangewezen. Mèt hen zijn 30 opzichters met hunne familiëu en vier andere ambtenaren vertrokken. Generaal Caffarel is veroordeeld tot zjjn vertrek en was binnen korten tjjd te Parjjs. Hij liet zich dadelijk bij den Minister aandie nen en voegde er bjj, dat hij belangrijke dépê ches van den Hertog van Modena te overhan digen had. Hij moest eerst eenigen tijd wachten; toen hij eindelijk bij den Minister toegelaten werd, vroeg deze, wie hem tot Overste had bevor derd. De Overste antwoordde: De Hertog van Modena te Martinique. //Van hem zijn dus ook deze dépêches?// //Om u te dienen, Excellentie.// //Hoogstwaarschijnlijk zal op dit oogenblik uw Hertog reeds zijn opgehangen.// Deze woorden, met de grootste kalmte door den Minister gesproken, deden den officier ont stellen. Hij vernam nu, dat de zoogenaamde Hertog een aartsbedrieger was, die met zijne kameraden het geheele eiland Martinique aan eene brand schatting liad onderworpen; de Regeering had reeds bericht ontvangen dit bedrog en maat regelen genomen om er een einde aan te maken. In dien tusschentijd had zich de bedrieger uit Je voeten gemaakt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1888 | | pagina 1