NIEUWE No 1225 Zondag 1 April 1888. 13de Jaargang. Alleluja. Eene ergerlijke bewering gelogenstraft. Hg is verrezen! Het geweld ec de haat zijner vijanden zjju beschaamd, de dood is overwonnen en het graf verbroken! iya 1 hoen. y4 y, 1 100eiereu»y4 iy4 21/, Wordt vervolgd HiiRIElSSCflE C0VR4IT. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het Buitenland 1,80 Afzonderlijke Nummers0,06 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Janstraat Haarlem. AGITB MA HON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIÊN Van 16 regels .30 Cents. Elke regel meer 5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie Contant Advertentiën worden uiterlijk Maandag-, Woensdag en Vrijdag-avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: KÜPPERS k LAUEET. BBT* Wegens het Hoogfeest van PASCHEN zal de Nieuwe Haarlemsche Courant in plaats van Dinsdag, Woensdag a. s. verschijnen; het dan volgende nummer verschijnt Zaterdag 7 April. Voor diie dagen wareu haat eu onge rechtigheid schijnbaar meester. Wij hebben eene wet en volgens onze wet moet Hij sterven!* De dood eu bet graf zouden het einde zjjn van het pas beginnend Rijk van Christus. En wat 's Heereu vijanden als het einde van Zijn zegetocht door Judea eu Galilea bedoeld hadden, een graf, dat werd het uitgangspunt van den triomftocht, die heentrekt door alle lauden eu geen volk van zjjne gloriestraleu verstoken laat. Christus gekruist, gestorven, begraven, verrezen, zoo luidt het lied, dat den zege- pralendeu Koning overal vergezelt, dat door zijne Gezanten door alle tijden, in alle talen, wordt geboodschapt als het Evangelie des vredes. Hoe dat wonder zich herhaalt en weder herhaalt in Christus' ledematen, iu het ge heimzinnige lichaam des Heereu! Hoe Zijne Kerk altijd door met Hem sterft en verrjjst! Ook tegen haar klinken van alle kanten kreten van woede eu van haat. Hoor de echo's zich voortplanten en vermenigvul digen van der Joden aanklacht: Wij hebben eene wet en volgens die wet moet Hij sterven, sterven nu in Zjjne stichting, iu Zijne bruid, de Kerk!* »Wij hebben eene wet,* zoo is de eisch der wetenschap. >Onze wet is het mensche- lijk verstand, het vernufc van alle boeien en banden ontslagen. Zijne leer is in open bare tegeuspraak met ouze rede, voor Zijne wonderen is geene plaats in onze onfeilbare wereldbeschouwing. Volgens deze onze wet moet Hij sterven, moet Zijne Kerk vau deze aarde verdwijnen.* Maar het Eeuwige Woord des Eeuwigen Vaders lacht met de eischen der wetenschap eu liet reeds door Ziju Apostel der wereld verkondigen, dat Hij door de dwaasheid der prediking hare wijsheid kwam overwinuen. Wij hebben eene wet,* zoo jubileert de kunst der wereld, eene wet waarmede het versterving predikende Christendom voort durend in botsing komt. Volgeus deze wet moet hot Christendom sterven en begraven worden om ruimte te laten voor den vrijen vleugelslag der kunst.* Wjj hebben eene wet,* zoo gebieden de gezaghebbers, »eu volgeus deze wet moet de Kerk van de aarde verdwijuen. Voor twee hoogste machten, voor twee zelfstandige souvereiuiteiteu is er geene plaats op dit oudermaansche. Naar uw eigen woord is het niet wel mogelijk twee heereu te dienen, en wie, die de macht in handen hebben, zjjn met geen halve dienaren tevreden.* Wjj hebben eene wet iu ons zeiven,* zoo tiert de opgezweepte menigte, aange- FEUILLETON. De dochter van den Rector. 4) Vervolg //Wal is er?// vroeg de jeugdige meesteres des huizes naar den drempel der deur gaande. //Het is, Miss,// antwoordde de meid, die nog knorrende door de laan kwam, op een abtand door een armen kleinen knaap gevolgd, //het is die bengel, die in lompen gekleed mij bibbe rende komt vertellen, dat hij drie mijlen ver door dit barre weer is komen loopen om de hulp van mijnheer den predikant in te roepen. Het schijnt dat zijn vader, Timothy Dale, die reeds langen tijd aan eene verlamming sukkelt, op sterven ligt, daar ginds in hun ellendig hutje aan het Wolfs-Hol en nu is hij gezonden om te vragen of mijnheer wel zoo goed zou willen zijn om een gebed voor hem te komen doen en hem voor te bereiden voor den overgang naar het andere leven. Maar begrijpt ge met, knaap! vuurd door eigen hartstocht en het felle woord harer leiders; »wij hebben eene wet, die ons aanspoort, om niet te wachten op eene duistere toekomst, maar terstond de vuist uit te steken naar het begeerlijke dezer aarde. Gjj, Kerk van Christus, verzet u tegeu onze eischen en daarom moet gg sterven, daarom gaat gjj weggevaagd wordeu door den steeds klimtneuden vloed van het zjjne rechteu eischende volk.* Eu uit de diepten der spelonken, waar de geheime genootschappen zetelen, worden al die vijanden opgehitst en aangevuurd met den wapenkreet van een der felste Christushaters: Verplet den eerlooze!* Maar de wetenschap heeft aan de arme wereld nog niets beters gebo ieu, iu de plaats van het Kruisgeheim; zij heeft d6 waarheden nog niet kunnen vervangen, waarin de inoegetobde ljjder getroost bet hoofd neerstrekt tot sterren. Maar de kunst heeft met al hare vleugel kleppen van den hemel nog geen glauzeu geroofd, die halen kuuneu bij den luister van eeu op christelijke beginselen rustend volksleven. Uit de «duistere* middeleeuwen stroomt meer volksvreugde, meer rjjkdom van leven dan uit het lachende Hellas! Maar de machthebbers dezer aarde moeten telkens weder met ons erkennen, dat ook hun gezag het hechtst geworteld is in de harten waar het wast iu de schaduw vau een hooger gezag, hooger, zonder iets af te doen vau de souvereiniteit van het hunne. Maar de arme afgedoolde menigte, hoe zou zjj, een onbeholpen kind gelijk, ooit de zorgen der Moeder kunnen ontberen? Wie heeft ooit de misdeelden dezer wereld met hun lot tevreden gemaakt, behalve de Kerk? Wie bood hun troost voor dit leven eu leerde hun iu de met geduld gedragen ont bering den besten waarborg zien voor eene gelukkige toekomst. Zoo heeft ook Christus' Kerk, ondanks de kreten van moord en dood, die haar van alle zjjdeu tegenkliuken, uit den overvloed des levens van haren Goddeljjken stichter een rjjkdom des levens, die alles kan trot- seereu en haar telkens doet verrijzen zoo dikwijls de machthebbers dezer wereld meen den haar graf nu voor goed met hunne zegels te hebben gesloten. Het woord van baren Stichter wordt telkens bewaarheid »Ik zal bjj u zijn, tot het einde der wereld Vervolg). >Wjj zouden ons, zegt de Bien public met de schets vau Fortescue over den toe stand van Engeland, in den tjjd dat het nog papistisch was, kunnen tevredeu stellen; maar er bestaan nog andere berichten, welke Cobbett in zijne brieven over de »hervorming« in Engeland mededeelt. Wjj laten dezen geschiedkundige 't liefst aan dat de predikant, al was hij ook te huis, het met den dood zou bekoopen, als hjj in zulk een weer met je naar buiten ging. Wat is ook noodig dat juist een predikant bjj een ziekbed komt, als het^ enkel te doen is om te bidden? Dat kan immers ieder christen mensch wel doen, begrijpt ge? Daarvoor is iedereen goed genoeg, ik zelf zou, als ik er maar was, voor uw vader uit den bijbel kunnen lezen, ik zou hem de geschiede nis van Daniël in den leeuwenkuil voorlezen, en vervolgens van Lazarus, opstaande uit zijn graf. En dan zou ik hem een psalm voorzingen en teksten aanhalen Terwijl juffrouw Betsy op dien toon voort- babbelde, trotsch er op, den armen, in tranen badende jongen te laten zien, dat de meid van een predikant ook een gewichtig persoon is en dat het licht van de studeerkamer zijn schijnsel ook in de keuken doet vallen, luisterde Miss Grace beschaamd en half bedroefd en blozende toe-. Een natuurlijk gevoel van diep medeljjden misschien ook wel van heimelijke schaamte, deed haar hard samenkrimpen bij de gedachte aan dat lijden zonder hoop, aan dien langen dood- 't woord, omdat hjj als Protestant niet vau sympathieke gevoelens voor het Pausdom kon verdacht worden. Ouder de bewjjzen ter juiste beoordeeling van deu toestand der werkende klassen in de middeleeuwen, noemt Cobbett eeneparlemeutsacte van 1493, die den prjjs voor vier soorten vleesch be paalt, voor rundvleescb, varkensvleesch, schapevleesch en kalfsvleesch. In deu aan vang van deze acte leest menVermits deze vleeschsoorten het voedsel der armste klassen uitmaken En nu willen wjj het gevraagd hebben of er een fabrieksarbeider in ouze dagen bestaat, die zich met deze vleeschsoorten voedt. Wij althans hebben bet genoegen niet gehad er ooit een te ontmoeten. »Eene niet minder belangrijke bijdrage over den toestand der armen ten tijde, dat Engeland nog Roomsch Katholiek was, levert ons eene parlemeutsacte uit het 23e jaar der regeeriug vau Eduard III. Zij stelt ons iu kenuis met het bedrag van de daglooueu iu dien tijd. Eene vrouw verdiende met wieden 0.06 Een aardwerker op spitter0.21 Een maaier0.24 Voor het maaien vau een morgen gras 0.30 Om de welvaart der arbeiders naar deze daglooueu te beoordeelen, moet men den prijs der levensmiddelen en vau de kleeren in dien tijd kennen. Daarom volgen bier de prijzen van al die zaken gedurende deu ganscheu tijd, dat de vermelde wet van kracht was: Een paar schoenen kostten 0.20 Eene el laken 0.65 Een in deu stal gemeste os 2,40 Eeu os op de weide gemest 9,60 Eeu vet, ongeschoren schaap 1,45 Een vet, geschoren schaap. 0.72 Een vet tweejarig varken 2,00 Eene vette gans0,12 Eene kan bier0.02 Eeu kwart last koren 2,00 Vergelijkt men den prijs der levensmid delen met het dagloon der werklieden, dan begrijpt men gemakkelijk, zegt Cobbetthoe het mogelijk was, dat zelfs de armsteu zich konden voeden met rund-, varkeus-, schape en kalfsvleesch. Voor de kleeding van een herder behoefde men slechts ƒ1.30 uit te geven. Een maaier kou zulks iu zes dagen verdieneu. Eeu spitter verdiende dagelijks bjjua eeu paar schoenen en in vier dagen een vet, geschoren schaap, iu twaalf dagen een vet, tweejarig varken, iu twintig dagen eeu vet gemesteu os, zoodat wij, gelijk wjj zeiden, gemakkelijk begrijpen, hoe rund-, varkens-, schape- eu kalfsvleesch het voedsel was zelfs van de armste lieden. Maar ver geten wjj niet, dat het Eugelsche volk iu die dagen een volk was »dat in het bjj- geloof van het papisme was verzonken*! In ouze dagen van protestautsche verlich ting en zinnelijk genot, voegt de schrij ver er bjj, bepaalt de magistraat van Nor folk, dat ieder arme, die tot werken in staat is, 18 cent zal ontvangen, dat is nog 3 cents minder dan in vroegere eeuwen een strjjd in een koud verlrek meteen uitgedoofden luard, aan die geheele verlatenheid waar nie mand zou komen om met den stervende te bid den, hem te bemoedigen en bjj te staan, niemand om hem den weg naar boven te wjjzen en hem een laatst vaarwel toe te roepen. Ondanks zichzelf voelde zij op dit oogeu- blik de vraag hij zich opkomen of zij zich wel meer ongelukkig en verlegen en beschaamd zou gevoelen, indien zjj de dochter van een dapper officier of van den commandant eener vesting ware en haar vader afwezig was en voorgaf, zijne plichten vergetende en zijn roe ping verwaarloozende op het oogenblik zelf waarin de vijand, tot den storm gereed, naderde en zijne gelederen oprukten en zijne kanonnen hunne donders lieten hooren om de vesting te over rompelen. Het kwam haar voor, hoe vreemd ook, alsof de spjjt en het berouw haar eigen gemoed binnengedrongen en zij gevoelde drin gend dat zij, om haar geprangden boezem te varlichten, iets moest doen om zulk eene droef heid te verzachten en in zulk een ljjden eenige vertroosting aan te brengen. aardwerker verdiende. Voor deze 18 cents kunnen deze ongelukkigen nauwelijks een half pond schapevleesch koopen, terwgl de papistische daglooner dagelijks meer dan een vierde gedeelte van een schaap verdiende. Om ouze schets volledig te maken, zullen wjj thaus eenige vergelijkende getallen van het dagloon en van den prjjs der levens middelen in Normandië, uit den tjjd voor de hervorming* mededeelen. Wjj ontleenen ze uit een werk van Leopold Delisledie eeu pijjsschrift schreef bevattende studiën over deu toestand 7an de werkende klassen in Normandië, dat door de Maatschappij voor landbouwwetenschap en kunst van het depaitement Eure werd bekroond en dat eeu der merkwaardigste boeken van den laatsteu tgd mag geheeten worden. Alle opgaven van Delisle komen uit authentieke bronnen. Wjj vinden in zjjn boek eene door- loopende opgave van de dagloonen van de 12e tot de 15e eeuw, waaruit wjj zien, dat in 1412 b. v. een schrjjuwerker dageljjks verdiende f 0.11 een vlaswerker0.06 eene vlasbreekster0.03 De schrijver meldt ons ook den prjjs der levensmiddelen sn van het vee in dien tjjd, waaruit bljjkt, dat in de 14e en 15e eeuw de gemiddelde prjjs was van een paard. 5,00 os1.75 schaap. 0.35 lam0.1778 varken. 1.25 100 eieren 0.10 een speenvarken 0.15 eene gans0.04 hoen 0.03 Uit de vergelijking der dagloonen met deu prjjs der levensmiddelen in Normandië kan men zien, dat in de middeleeuwen de werklieden eene in onze dagen geheel en al onbekende welvaart genoten. De vol gende opgaaf toont ons, hoeveel dagen de bovengenoemde werklieden moesten arbei den, om een os, een schaap of een ander stuk vee te verdienen. de schrijnwerker, de vlaswerker, de vlasbreekster. los. .in 14dagenjn21 dagen,in42dagen. 1 schaap 23/i dag, 4y3 dag, 8y3 dag. 1 lam 17, 2 dagen, 4 dagen. 1 varken10 dagen,» 15 30 1 gans. 7, dag, s/4 dag, iy, dag. 1 kapoen1/3 s/4 Commentaren zjjn bjj deze cjjfers over bodig, zjj spreken genoegzaam voor zich zelf. Wjj bepalen er ons toe de aandacht te vestigen op het feit, dat, wanneer in den tjjd der barbaarschheid eene vrouw met het vlasbreken in eene maand een vet varken kon verdienen, de vooruitgang dezen toestand der dingen in hooge mate heeft veranderd, niet ten gunste voorzeker van deu werkman. In den winter van het jaar 1849 maakte eene philanthropische maat schappij te Londen bekend, dat in ge noemde stad 40 a 50000 jonge vrouwen Overstelpt door schaamte en verdriet, dacb zjj eerst om zelf met den armen kleine tot dies ongelukkige te gaan, maar de vrees, bijna de zekerheid van een ernstige verkoudheid op te doen, drong hare eerste opwelling terug. Hoe zou ik mij bij mogeljjkheid overmorgen op Aston Hall kunnen presenteeren met een rooden neus en tranende oogen, zoo dacht zij en zich tot den knaap wendende, en zijn roode, jjskoude hand jes tusschen de hare klemmende, zeide zij://Mijn kind! Ge hebt thuis toch zeker brandstof en dekens, niet waar? Och neen, Miss! stamelde het knaapje, terwjjl hij droevig zjjn hoofd liet hangen. En gebruikt je vader nog iets? Wat hebt gij te huis voor hem? Water, Miss, en meelbrij, die moeder heeft gekookt. Welnu, dan zal ik je direct het een en ander geven om naar huis mee te nemen, goeden wijn, thee, confitu ren en vleeschextract. Daar heb je ook vijf shil lings om hout en turf te koopen. Die kunt gjj immers dicht in de buurt te Bradly, bjj de oude Jane krijgen?.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1888 | | pagina 1