NIEUWE No. 1232. Vrijdag 20 April 1888. 13de Jaargang. De Paus over het streven der loge. BUITENLAND. BAARLMSCHT ABONNEMENTSPBIJ S Per 3 maanden voor Haarlemt 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het Buitenland 1,80 Afzinderlgke Nummers0,06 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Janstraat Haarlem. UTsmmmniï EMIT PRIJS DER ADVERTENTIÉN AGITE MA HON AGITATE. Van 16 regels,30 Cents. Elke regel meer 5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentie n worden uiterlijk Maandag-, Woensdag- en Vr ij dag-avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: KÜPPEES Jt LAUREY. In zjjno encycliek Humanum genus van den 24steu April 1884 heeft Paus Leo XIII alle leden van geheime genootschappen, hoofdzakelijk de vrijmetselaars ontmas kerd, dezen in hunne plannen en kunstgre pen gekenschetst en op het gevaar gewe zen, dat de logehroeders opleveren voor Kerk en Staat, 't Is niets dan huichelarij, zegt de H. Vader, als de vrijmetselaars zich het air geven van mannen der kunst en der wetenschap, die slechts ter wille van ontwikkeling en beschaving in de loge zijn getreden; 't is niets dan huichelarij als zij deu mond steeds vol hebben van huu stre ven voor den vooruitgang der beschaving en van hunne liefde voor het arme volk of als zij het doen voorkomen alsof zij geen ander doel hadden dan den toestand van het volk te verbeteren. In breede trekken schetst het Opperhoofd der Kerk het ge vaarvolle streven der geheime genootschap pen op elk gebied. Het zou ous te ver voe-, ren wanneer wij als stoffe voor ous onder werp alles zouden willen behandelen wat de H. Vader van de loge en hare onheil volle werkdadigheid heeft gedecreteerd. De vervolgingen, waaraan de christelijke school in Frankrijk en elders bloot staat, gaf ons aanleiding ons heden bezig te houden met de vraag: Wat zegt de H. Vader, het Opperhoofd onzer H. Kerk, over den onza- ligen arbeid der loge in de school? Met de grootste eensgezindheid, verklaart Leo XIII, beijveren de vrijmetselaars zich, het onderwijs der jeugd te annexeeren. Want zij zien, dat zij de teedere planten naar huu wil en welbehagen kuunen doen op wassen, kunnen leiden waarheen zij willen en dat de school het beste middel is om Staatsburgers te vormen, naar hun geest en verlangen. Daarom willen zij bij de op voeding en ontwikkeling der kinderen niet toestaan, dat de Priesters der Katholieke Kerk op eeuigerlei wijze deelnemen aan het toezicht op het onderwijs. In vele lauden ziju zjj geslaagd om de gansche opvoeding der jeugd in handen van leeken te doen berusten en dat bij het onderwijs in de ze- dewetten van de grootste en heiligste plich ten van den mensch jegeüs God, niet het minste gewag wordt gemaakt. Hoe kan men trouwens ook van zulke plichten tot de kinderen spreken, vermits voor de vrijmetselaars het bestaan van een God niet eens boven allen twijfel verheven is en de loge aan hare leden de vrijheid laat aan liet bestaan van God te gelooven of het te loochenen. Voor iederen echten loge- broeder blijft de vraag van het bestaan van God en in 't algemeen de vraag van den godsdienst onbeslist; voor hem bestaat er geen onderscheid tusecheu de verschillende religies. Volgens deze beginselen der loge, bemerkt de H. Vader, wordt dan ook bij de opvoeding der kinderen geen onderwijs F E UlrLL E T ON. De dochter van den Rector. Vervolg Zusier Marie-des-Anges schudde zacht haar hoofd alsof zij wilde zeggen, dat er in haar gedrag niets was dat verwondering moest wekken. Grace zweeg verlegen, kreeg eene kleur en boog haar hoofd. Hoe! de heilige plicht des zielverzorgers bjj dien armen lijder, de plicht, die op haar vader rustte, de dienst der vertroostende liefde, dat laatste plechtige otfer der barmhartigheid was door die twee edele vrouwen volbracht, volbracht jegens een onbekenden stervende, door haar, wier wieg en vaderland, wier geloof en hoop niet de zijne waren, maar wier toewijding zich uitstrekte tot allen, die in nood verkeerden. Op het oogen- blik van den laatsten strijd, toen de handen van den herder, strijder van Christus, Zijn banier het bloedende kruis, hadden losgelaten, waren zij •daar en hadden zijn post ingenomen en in zijne plaats den strjjd gestreden, zij hadden haar kloeke gegeven in deu godsdienst op den bodem eeuer bepaalde leer; het staat ieder indi vidu vrij, op rijperen leeftijd, volgens zijn goeddunken te beslissen. Is het echter hetzelfde, wat men gelooft, welken godsdienst men belijdt, of men het bestaan van eeu machtigen Schepper en Bestuurder van alle dingen aanneemt of verwerpt? Eu moet dan door zulk eeue leer alle zedelijkheid niet te gronde gaan en het onderscheid tusschen goed en kwaad niet van de aarde verdwijnen O zeer zeker. Slechts in het levendige geloof aan God vindt de zedelijkheid haar fundament, haar steun. Hoe slaat het echter met de moraal der loge geschapen Luisteren we naar hetgeen de II. Vader op deze vraag antwoordt. De zedenleer, zegt het Opperhoofd der Kerk, de moraal, welke de vrjjmetselaars er op na houden en die, volgens hun begrip, aan de jeugd moet worden ouderwezen, is die, welke men de wereldlijke, de onafhaukelijke of ook wel de vrijzinuige noemt, namelijk de zedeleer, die elk godsdienstig denkbeeld uitsluit. Hoe arm, hoe machteloos zulk eeue moraal is, kunnen wij gewaar worden aan de vruchten, welke zij oplevert en die wij dagelijks kunnen zien. Waar zulk eene moraal heerschappij voert, daar verdwijnen de edele, de goede zeden, daar krijgen de verschrikkelijkste, de vreeselijkste begrippen de overhand, daar leidt de vermetelheid tot de gruwelijkste en ontzettendste misdaden en zouden. Dat wordt algemeen betreurd eu beklaagdveleu zelfs moeten het tegen hun wil getuigen, onidat zij door de openbare waarheid er toe worden gedwongen. Tegenover de groote gevaren, welke de menschelijke maatschappij door de geheime genootschappen dreigen en tegen de ont zettende, helaasal te zeer verspreide kwaal, acht de H. Vader het zijn plicht een ge schikt geneesmiddel te geven. Ten opzichte der scholen zegt hij tot alle Bisschoppen: »Wij smeeken U uwe waak zaamheid op bizoudere wijze te vestigen op de jeugd, welke immers de hoop der menschelijke maatschappij is. Wijdt uwe grootatste zorgen aan de opvoeding en ont wikkeling van de kleinen en weost over tuigd, dat gij r.immer genoeg moeite kunt besteden, om de jeugd van die scholen af te houden, van welke de pestadem der secten is te vreezen. Priesters, ouders eu ouder wijzers moeten, volgens uwe aanwijzingen, de grootste zorg besteden de kinderen en leerlingen bij tijds te waarschuwen en te onderrichten over den schandelijken aard van de geheime genootschappen, opdat zij zich tijdig kunnen wachten voor de menig vuldige bedrieglijke kunstgrepen, die de leden dier genootschappen bezigen om de menscben it; hunne valstrikken te lokken, ja, zij, die de kinderen voorbereiden tot het ontvangen der Heilige Sacramenten, zullen goed doen, de jeugd op zulk eene wijze omtrent de geheime genootschappen en reine handen de banier opgenomen, die hij had verlaten! Zoo hield dan niets haar tegen, niets vermoeide haar, die lieve Zusterkens der armen, zij vreesden noch den storm, noch de koude, noch den nacht, zjj hadden afstand gedaan van alle pracht der wereld, van alle genietingen des levens om hen die Ijjden en treuren in hunne verlatenheid des te beter te steunen en te vertroosten in den naam van den barmhartigen God. Dien heiligen plicht vervulden zij eiken dag in vrede, stilte en eenvoud. Indien zij, Grace, die niets hiervan vermoedde en haar niet kendeze bij toeval uit haar ponywagentje had gezien, nederig daar heen gaande over de sneeuw, met vlugge schreden en neergeslagen oogen, dan zou ze misschien op haar hebben neergezien en gedacht hoe onbeval lig die kap en hoe weinig elegant die mantel waren! En haar vader! haar vader, die zich op dit oogenblik vermaakte in dezen of genen schitterenden kring en die zijn plaats aan het sterfbed aan haar had overgelaten, haar vader zou ze wellicht slechts met een glimlachend schouderophalen hebben begroet 1 Ach 1 hoe vreemd en verward gaat het hier op aarde toch te onderrichten, dat de kinderen het vaste voornemen maken en plechtig belooven, nooit zonder voorkennis van hunne ouders of zonder den raad van hun Pastoor of Biechtvader in bet eeue of andere genoot schap te treden.® Mochten toch allen,® zoo zeggen wij ten slotte met den H. Vader, »de oorzaak en het begin vau de dreigende gevaren zien Wij hebben te doen met een listigen en doortrapten vijaud, een vijand, die de ooren van Vorsten en volken vleide en beideu vaak door zijne vleiende taal gevangen nam. De Reichs-Anzeiger bevat het volgende bulletin. Bij deu Keizer zijn de bronchi- tische verschijnselen sedert gisteren aan merkelijk verminderd. Ook de koorts is minder geworden. De nacht was gunstiger. De algemeene toestand is bevredigeud.® Dit bulletin is onderteekend: Mackeuzie, We gener, Krause, Hovell, Bergmann, Leyden, Senator. Bij het Pruisische Hoerenhuis is thans ingediend het door de Regeering toegezegde wetsontwerp, waarin aan nederzettingen van Geestelijke Orden eu Congregatiën, die krachtens eeu der vroegere kerkelijk-poli- tieke wetten uit Pruisen verdreven, maar ingevolge de latere wijzigingen dezer wet weder toegelaten zijn, ook weder haar vroe gere rechtspersoonlijkheid en dus op nieuw de beschikking over hare gelden en goe deren toe te kennen. Er zijn 18 zulke ne derzettingen, waarvoor dit werd verlangd; maar de Regeering noemt er in hare me morie van toelichting slechts 17, onder op merking, dat de éene onvermeld blijft, om dat de Regeering heeft gemeend die niet weder te kunnen toelaten. Men gelooft, dat het Fransche Parle ment, om de houding van Boulanger te bestrijden, een votum van vertrouwen in het Kabinet zal aannemen. De Kamer zou, na eene week weer bij een te ziju geweest, op nieuw uiteengaan. In de couloirs wordt gezegd, dat de con centration républicaine rondom het Kabiuet zal tot stand komen. Sommige Afgevaardigden geven toe, dat de Senaat samengesteld worde door het recbtstreeksche algemeen stemrecht. Zij willen aldus ten aanzien dezer quaestie toegeven, daar zij hierin een geschikt ter rein voor eene verzoening meeuen te zien. Van heden af staat het voor Le Figaro vast, dat de oppositie tegen de parlemen taire Republiek, welke tot uu in 't onzekere verdwaalde, haar formulier gevonden heeft; de Bonapartisten aan deu eenen kant, de monarchisten aan den audereu (deze laat- steu met minder entrain) gelooven of vein zen te gelooven, dat de generaal Boulanger slechts een voorloopei is. Le Gaulois acht de Republiek over wonnen. Het is de reactie, die hem heeft doen dikwerf toe, en hoe vreeslijk en gestreng moet de blik zjjn van Hem, Die door de duisternis heendringt en Die leest in het binnenste der harteD. Zuster Martha, die zag dat het jonge meisje eene kleur kreeg en zwijgende daar neerzat, was verre van het vermoeden wat in haar hart omging en in haar eenvoud verbeeldde zich het eerbied waardig meisje, dat zij wellicht een domrnen streek begaan had, met te vertellen van hetgeen was gebeurd. Maar Mejuffrouw! voegde zij er daarboven bij, zoo waarlijk als wij God lief hebben, wij hebben geene poging gedaan om hem te bekeeren. Het was ons onmogelijk, om die arme ziel, die weldra zou heengaan, nog te verontrusten. Wij hebben tot den armen man slechts gesproken van be rouw en vergiffenis, van het "bloedige offer des Zoons en van de barmhartigheid des Vaders; wij hebben hem opgewekt om op zijne wijze tot zijn God te bidden; wij hebben hem het kruis laten kussen, dat wij hem op de lippen legden. Een voudige zusterkens als wij zijn, konden wij niet meer doen en wij meenen, hoe dsn ook, iets goeds aan zijn ziel verricht te hebben. Want, ziet gij, Mejuffrouw, de predikant is niet gekomen. verkiezen, roept le Rappel uit. De heer Boulauger is de verkozene der Bonapartisten en der royalisten. Le Temps verklaart, dat men bijna met wiskunstige zekerheid het aantal stemmen kan opgeven, welke tot het succes van deu heer Boulanger hebben medegewerkt. De conservatieven zijn voor hem geweest, de republikeinen tegen hem. Door het Engelsch Hoogerhuis werd een gewichtig besluit genomen. Bij accla matie verwierpen de Lords het voorstel, waarbij de uitoefening van het kiesrecht ook aan de vrouwen werd verleend. Mocht dus het Lagerhuis onverhoopt zich met het regeeriDgsvoorstel vereeuigen, dan weet men nu reeds dat het Hoogerhuis daarin niet zal treden. De Engelsche vrouwen zijn dus tegen het gevaar beveiligd, dat men haar met hare teedere natuur zal brengen op een terrein, waar het voor de mannen bij kans niet is om uit te houden. De vrouwen blijven leven voor haar gezin en voor hare eigenaardige vrouwelijke arbeidstaak. Bij de rechtspleging in Rusland gaat het tegenwoordig zonderlinger toe dan ooit. Het ligt nog versch in het geheugen, dat te Moskou de jury twee postambtenaren, die bekenden in dienst diefstal te hebben gepleegd, vrijsprak, omdat de bestolenen Duitschers waren. Er kan evenwel nog eene andere reden voor die uitspraak hebben bestaan, eu wel deze, dat het tegenwoordig daar te lande mode is geworden misdadi gers vrij te spreken. Te Saratoff stonden dezer dagen vier mannen en eene vrouw terecht wegens het munten van valsch geld. In Augustus 11. waren, op eene verborgen plaats in bet theater Bode aldaar, door de politie een werktuig voor het slaan van munten, ver schillende stempels enz. gevonden. Voorts ongeveer 700 stuks ronde metaalplaatjes, in de grootte van halve imperialen. Het was bewezen, dat de beschuldigden herhaalde malen hadden getracht valsche halve impe rialen, gemaakt van een mengsel van nikkel en koper, in omloop te brengen. Twee der beschuldigden bekenden hunne misdaad, en ook de schuld der anderen wasvoldoende be wezen. De jury echter sprak allen vrij. Ongeveer te zelfder tijd stond te Gorod- naja, in het gouvernement Tschernigoff, de grondeigenares Negofski terecht. Zjj was. zeer slecht behandeld door haren man, die echter, gelijk de gerechtelijke lijkschouwing nader aan het licht heeft gebracht, ten gevolge van chronische dronkenschap in het verstand was gekrenkt. In September van het vorige jaar, toen Negofski in een zijner aanvallen weder alles in de echtelijke woning had stuk geslagen, liet zijne vrouw hem door twee mannen op eene canapé binden eu verwijderde de dienstboden, na aan eeu hunner te hebben bevolen eene bijl te brengen. Dit werktuig echter niet goed kuunende hanteeren, nam zij eene revolver en schoot haren man dood. De jury heeft de beschuldigde vrijge- //Hij was afwezig,// zeide de arme kleine, die juist nog tjjdig genoeg terugkwam om den zegen van zjjn vader te ontvangen en zjjn laatsten snik. De dochter van den predikant, een beminnelijk meisje, naar 't schijnt, was alleen te huis. Zij heeft het kind geld en wijn, kleeding en deksel gege ven, met de belofte voor hun allen te zullen zorgen. Dat goede meisje kon niet meer doen en stellig zal die daad van barmhartigheid haar daar bo ven worden toegerekend. De goede God zegene haar en beloone haarl Hier hield de vriendelijke Martha op en Grace bewaarde nog eenige oogenblikken het stilzwijgen. De verheven zelfverloochening dezer heilige Zusters overstelpte haar, hare toewijding stemde haar nadenkend. Eeeds in den beginne zou 't haar zwaar zijn gevallen te zeggen: Ik ben de dochter van den predikant Ilelmedale, van dien afwezigen herder. Maar thans vooral zou zij nog veel minder kunnen besluiten om zich bekend te maken om dan vlak in 't gezicht geprezen te worden, zij, die zoo weinig had gedaan, door die heldhaftige vrouwen, die zich zoo geheel opofferden en daarbij nimmer aan zich zelf dachten. Wordt vervolgd

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1888 | | pagina 1