NIEUWE No. 1277. Vrijdag 10 Augustus 1888. 13de Jaargang. De cultuurstrijd In Daden. BUITENLAND^ Per 3 maanden voor Haaalemf 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland Ir. p. p. 1,10 Voor het Buitenland 1»80 Afz Dnderljjke Nummers0,06 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. JanBtraat Haarlem. Van 16 regels.30 Cents. Elke regel meer 5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden uiterlijk Maandag-, Woensdag en Vrijdag-avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: K P P E R S Ij A U RE Y. ii. Slot. Iu het jaar 1883 werden de katholieke onderwijzers aan eene school voor middel baar onderwijs van eene stad in Baden (waar de meerderheid der bevolking niet- katholiek is) door den directeur genood zaakt, de kinderen hunner school naar de Luthersche kerk te geleiden, ter bijwoning vau het Lutherfeest. De directeur, een lauw Katholiek, hield zich ziek en kwam dus niet op het feest, twee katholieke onder wijzers voldeden aan het bevel, een andere echter niet. Het geval werd algemeen, ook in de pers besproken en eene dergelijke in sinuatie aan katholieke onderwijzers als eene verkeerde handelwijze van den directeur voorgesteld. Wat gebeurt er echter? Een protestautsch predikant, begeeft zich met het nummer der courant, waarin de dwaze daad werd afgekeurd, naar den directeur der school en eischt van hem, dat hij alle mo gelijke moeite moet doen om den naam van den onder wijzer, die het bedoelde ar tikel schreef, te weten te komen, ten einde dien leeraar dan te kunnen >massregeln.* En de directeur? Hij belegt eene vergade ring en laat door deze over den vermoe- delijken schrijver van het artikel, door het protestautsche deel van het college, gesteund door de lauwe Katholieken, een afkeurend oordeel uitspreken. Of deze handelwijze ook verdraagzaamheid mag keeten? Op dezelfde middelbare school schreef een protestautsch leerling in een opstel »de dorpskerk,* naar aanleiding van iachu- ler's strijd met den draak, den volgenden zin: »de ridder ging vóór den strijd inde dorpskerk, om daar het Mariabeeld te aan bidden.* Deze zin werd natuurlijk geschrapt en den betrokken leerling aan het verstaud gebracht, dat de Mariabeelden niet worden aangebeden, maar als voorstellingen van de Moedergods, slechts worden vereerd. De leerling was gansch verbaasd dit te hooren, twijfelde aan de waarheid van de woorden des onderwijzers en waagde bet ten slotte te zeggen, dat de predikant hem in de catechisatie had verzikerd, dat de Katholieken beelden aanbidden en ten over vloede toonde de leerling den onderwijzer een boek, eene handleiding voor protes tautsch godsdienstonderwijs (uitgegeven bij J. Degen te Bruchsal), waarin, onder an dere «groote dwalingender Katholieke Kerk ook »de aanbidding van Hei ïgen* stond te lezen. Protestautsche verdraag- zaanaheid en waarheidsliefde!!! feuilleton. Een offer. (Vervolg) //Zal uwe nicht hier lang blijven? vroeg de echtgenoote van den Burgemeester. //Daar hebben we nog niet over gesproken," antwoordde de gastvrouw,// en het zal ook voornamelijk er van afhangen, hoe het Emilia hier bc:l zulk een antwoord had iedereen wel kun nen geven," meende m®n- Inmiddels had men Emilia, die aan tafel stond en met geoefende hand thee schonk, eens goed °PMenmkon aan al hare bewegingen duidelijk bemerken, dat dit werk haar niet vreemd was. Men zag tevens ook, dat de vreemdelinge een bleek, mager, oudachtig meisje was, aan wie niets schoons dan alleen haar donker bruine oogen was te zien. Stil en opmerkzaam, lette Emilia nauwkeurig op eiken wenseh der gasten, doch overigens hield zij zich uitsluitend met eenigen vrouwe lijken arbeid bezig. En hare kleeding? Het zwarte wollen kleed, dat ze droeg, was van goede qualiteit, doch van een vreemd fatsoen. Het bruine haar lag glad gestreken om de slapen. Spoedig had ieder der aanwezigen haar oor deel gevormd. In de bibliotheek van dezelfde middel bare school bevond zich, naast vele andere van een protestautsch standpunt geschreven geschiedkundige werken, ook een boek ge titeld: Geschiedenis van het Duitsche volk door W. Prisac (eeu Katholiek). De ge schiedenis der reformatie wordt er met veel toegevendheid behandeld. En toch vond de bibliothecaris op zekeren dag bij het nazien der boekeu in het bovenvermelde werk de volgende aanmerking vermeld .Geschreven van een katholiek standpunt, een zedebedervend boek 1De bladzijden, die de inleiding tot de geschiedenis der .her vorming* bevatten, waren uit het boek gescheurd. Protestautsche verdraagzaam- heid1 In de onderwijzersbibliotheek van eene andere middelbare school bevindt zich eene zeer objectief geschreven karakteristiek van Paus Gregorius VII (voorkomende in Jos. Baders Badischer Landesgeschichte, Freiburg, Herder 1834). Na de woorden Paus Gre gorius, die met recht de Groote heet, ver bood de simouie, of deu wereldlijken in vloed op het verleenen van kerkelijke ambten en het huwelijk der Priesters, om dezen van alle banden der burgerlijke maatschappij los te maken,* werd met krachtige band aan den rand geschreven en om hen uitsluitend voor een Roomsch d. w. z. slecht (welk eene logica) doel te kunnen bezigen.* Bij de woorden »de Groote* staat nog vermeld: »Wie Gregorius VII een groot man kan noemen, moet(het volgende is onleesbaar). .Gregorius VII, aldus staat er geschreven, is de grondvester der lieder lijkheid!* En op eene audere bladzijde in het meer vermelde boek schrijft de com mentator het volgende: .Gelooft dan de Heer Jozef Bader, dat de menschen toen maals niet van vleesch en bloed waren. Weet de Heer Bader niet, dat het coelibaat de oorzaak is vau de grootste onzedelijk heid, ja de onzedelijkheid zelve is. O sancta simplicitas Bij den titel van den Paus, .Stadhouder van Christus op aarde,wordt aaugemerkt .Deze titel is eene ontzettende godslaste ring.* Nog onderscheidene opmerkingen en kantteekeningen bevat dit boekze ziju echter niet alle meer te ontcijferen. Het hier medegedeelde zal wel echter voldoende zjjn, om de protestautsche verdraagzaam heid en liefde in Baden, in het ware licht te stellen. Met het oog op de gebeurtenissen iu dat land kan ook van daar worden getuigd: de Protestanten en alle niet-katkolieken Eenigszins vroeger dan gewoonlijk ging men naar huis, want het onderwerp waarover de dames het liefst zouden willen spreken, konden zij bij Mevr. Bollman niet behandelen. Nauwe lijks had het gezelschap den tuin verlaten en het dienstmeisje, dat de dames uitliet, de deur ge sloten of allen bleven staan. De vrouw van den kantonrechter vroeg toen: Nu, mijne vriendin nen, wat zegt ge daar van?// Iedereen begreep wat zij daarmee bedoelde. //Ongehoord!// Afschuwelijk!// //Wie zou Mevrouw Bollman zoo iets hebben gestuurd!// Zijn onze dochters niet goed genoeg, dat zij nu eene vreemde neemt!// Stille waters hebben diepe gronden, en van dien broeder geloof ik ook niets.// Dit waren de verschillende ont boezemingen der vriendelijke, beschaafde dames. //Waarlijk, mijne vriendinnen, „merkte de echtgenoote van den edelachtbaren burgervader aan, //het spijt mij, van Mevr. Bollman. Dit nichtje is eene oude jongejuffrouw, zooals men wel eens op eene plaat van vijf- en twintig jaar herwaarts ziet afgebeeld; werkelijk een vroolijk gezelschap.// Het rechte woord was nu gevonden. //Eene oude jongejuffrouw," herhaalde men als uit éen mond en daarna scheidde men van elkander. Intusschen hielp Emilia hare tante de thee tafel opruimen en alles weer in orde brengen. //Hoor, mjjn kind,// sprak Mevr. Bollman, //als gij eenigszins van de reis uitgerust zijt, zullen we eens eene visite bij mijne bekenden gaan maken. Die goede lieden zijn zoo attent voor mij //Zooals gij verkiest, lieve tante,// antwoordde Emilia. spreken altijd van verdraagzaamheid, en alleen de Katholieken beoefenen haar. Te Berlijn zullen eerstdaags 49 socia listen terechtstaan wegens het verspreiden van een manifest iu antwoord op de pro clamatie van Keizer Wilhelm II. In het volgeude jaar zal te Berlijn eene nationale tentoonstelling gehouden worden van middelen tot bescherming van hand werkslieden tegen ongelukken. De inzen dingen zullen bestaan uit: werktuigen met daaraan aangebrachte voorbehoedmiddelen, modellen, teekeningen, photographieën, be schrijvingen, wettelijke bepalingen, fabrieks- reglementeu, drukwerken welke betrekking hebben op ongelukken en voorkoming daar van bij die bedrijven, welke vallen onder de Duitsche wet tot verzekering tegen on gelukken. De tentoonstelling zal verdeeld zijn in drie afdeelingen met 22 groepen. In de eerste groep worden opgenomen die werk tuigen en toestellen, welke men in alle takken en nijverheid aantreft, en die voor behoedmiddelen tegen ongelukken, welke overal te stade kunnen komen. Onder an deren zal men er aantreffenveiligheids middelen bjj stoomketels, bij tandraderen, vliegwielen, motors, reddingsmiddelen bij brand, bescherming tegen giftige stoffen en schadelijke gassen, zorg voor gekwetsten, kleeding voor arbeiders; en de tweede af- deeliug is gewijd aan de verschillende tak ken van nijverheid: de metaalbewerking, de houtindustrie, de weverijen en spinne rijen, den mijnbouw, de glasblazerij enz. De derde afdeeling is uitsluitend aan de literatuur gewijd. Secretaris der tentoonstelling is Max Schlesinger. Te Cahorciveen, eene kleiue stad iu Ierland, niet ver vau welke de groote be vrijder Daniël O'Gonuell het eerste levens licht aanschouwde, zal te zijner gedachte nis, op initiatief van den Kauunnik Bros- man, een kerk worden gebouwd. Z. H. de Paus heeft zelf den eersten steen voor deze kerk willen ten geschenke geven en het leggen en inzegenen daarvan opgedragen aan Mgr. Croke, Aartsbisschop van Ga sbel. Vele andere Bisschoppen zullen bij de plechtigheid tegenwoordig zijn. De gei den voor den bouw der kerk werden door vrijwillige inschrijvingen door de vereerders van O'Connell in Ierland en elders bijeen gebracht. Te Amiens trokken Dinsdag-avond Zoo bezocht mej. Emilia Hollberg met hare tante kort daarna deze goede vriendinnen. Des Zondags ging zij met haar naar de kerk en reeds des Zondagsavonds had de geheele stad de woor den van des burgemeesters echtgenoote beves tigd: „Eene oude jongejuffrouw!// //Die zal ons niet schaden,// zeiden de jonge meisjes tot elkander; menige moeder dacht, //was zij maar weggebleven." Arme Emilia! Zij toch kon in haar beschei denheid niet denken van hoeveel gewicht hare verschijning in het stadje was en hoe nauwkeurig zij van alle kanten werd gadegeslagen. Stil en ingetogen leefde zij bij hare tante en langza merhand begon men aan het gezicht van //de oude jongejuffrouw//, want dezen naam be hield zij te wennen. Met den tijd zag men ook, dat het //einde- looze gebrei// van Emilia menigen arme ten goede kwam en dat vele behoeftigen niet te vergeefs bij haar hulp en bijstand vonden. Na den rouwtijd bleef zij zoo eenvoudig mo gelijk gekleed. Sommige stonden daarover ver baasd en weer anderen meenden, dat de chris telijke barmhartigheid wel een zeer verdienste lijke zaak zou zijn, doch men moest zich zelve daarom niet verwaarloozen. Doch wat men ook dacht, de levenswandel en de zedige ingetogen heid van Emilia dwongen iedereen eerbied en hoogachting af. Ook Mevr. Bolland begon hare nicht hoe langer hoe meer lief te hebben en toen Emilia hare tante gedurende eene lange ongesteld heid zorgvuldig had verpleegd, overleed dé laatste met een zegenbede op de lippen voor hare nicht. te negen uur talrijke benden werkstakers naar de Rue Saint-Leu en vielen de weverij aan van Cocquel. De gendarmes wilden oprukken, maar de oproerlingen wierpen stukken fluweel voor de paarden om hen tegen te houden. Het huis van Cocquel werd binnen weinige minuten geplunderd, en weldra zag men de weverij in brand staan. De brandweer schoot toe, doch de werkstakers beletten haar het vuur te blus- schen en verbrijzelden de banken en gas- lantarens. Eindelijk kwamen jagers te paard, die met de blanke sabel eene charge uit voerden. Ook de gendarmes voerden eene charge uit, in weerwil dat zij ontvangen werden op een regen van steenen. Ver scheidene paarden werden gewond. De po litie snelde toe, gevolgd door een detache ment infanterie. Te half 9 was de straat vrij en de brand gebluscht. De toegaugen tot de straat werden toen door militairen afgezet. In de stad heerscht eene groote opgewondenheid. Alle maatregelen zijn getroffen om eene herhaling der onlusten te voorkomen. Na de H. Mis in de Notre Dame te Bor deaux bijgewoond te hebben zjjn de Keizer en de Keizerin van Brazilië benevens Prins Pedro scheep gegaan naar hun Rjjk. Als middel om den vrede in Europa te verzekeren, stelt professor Kormarovski van Moskou voor Élzas-Lotharingen on zijdig en autonoom te maken, desnoods ouder Zwitserlands heerschappijverder eeu Congres bijeen te roepen, dat de Turk- sche landen in het Balkan-schiereiland tusschen Griekenland, Servië en Bulgarije zou verdeelen, van Coustantinopel een vrijhaven zou maken en van de Darda- nellen en deu Bosphorus een internationaal kanaal. Omtrent de overstroomingen wordt uit Altorf gemeld, dat reeds den 2eu dezer de stijging van het water uit de Reuss groote bezorgdheid verwekte. Dien voor middag werd te Bürgeln en te Schattdorf de noodklok geluid, eu des namiddags te 2 uur klonk te Altorf het alarmsignaal van het aldaar bestaande reddingskorps. De daartoe behoorende manschappen trok ken in twee afdeelir.gen naar Schattdorf en Flüelen, op welke laatste plaats de ruimte vóór de hotels was oudergeloopen en er midden in het dorp groot gevaar bestond. Het bleek tevens, dat van At- tinghausen tot nabij Erstfeld links en rechts van den spoorweg alles onder water lag. Het was alles even treurig: de hooge landstreken diep onder de sneeuw, de ho tels ledig, het vee in de Alpen dolen- Mejuffrouw Hollberg betreurde hare tante met oprechte tranen en het verminderde hare smart geenszins, toen zij bemerkte, dat hare bloedverwante haar tot eenige erfgename had benoemd. Stil als vroeger leefde zij voortaan, overal zegen om zich heen verspeidende. Weldra liep in liet stadje het geruchl, dat //de rijke juffr. Hollberg// zoo werd zjj thans genoemd twee huwelijksaanzoeken had gehad. Een dokter, wiens vrouw overleden was en een officier, die zijne positie wilde verbeteren, hadden beiden aanzoek om hare hand gedaan. Den officier afwijzen, dat ging nog, maar den dokter, een algemeen geacht man, dat begreep niemand en hij zelf in de eerste plaats niet. Zij wilde alzoo niet huwen en vrijwillig eene oude jongejuffrouw blijven. //Nu, die tot zoo iets in staat is, daar kan men alles van verwachten en men moet zich dan ook over niets meer verwonderen." Mejuffrouw Hollberg scheen deze uitspraak werkelijk te willen rechtvaardigen. Op eens echter was zij plotseling verdwenen. Nieuw raadsel! Haar dienstmeisje vertelde, dat zij we gens een sterfgeval naar de hoofdstad des lands was afgereisd. Na eenigen tijd keerde zij terug en bracht eene andere in diepen rouw gekleede dame mede. Deze was hare zuster, zooals men later vernam, die haar echtgenoot door den dood had verloren. Niemand dan de dokter zag de vreemdelinge. De dokter verzekerde, dat zij jong en schoon was maar zeer lijdende en dat haar einde slechts eene quaestie van tyd was. Het was inderdaad hartroerend te zien hoe JuffrouwHollberg hare zuster, die zoowel geeste lijk als lichamelijk leed, verzorgde. Wordt verv.) riff!- KLM ABONNEMENTSPRIJS AGITE MA HON AGITATE. LOLRiïT. PRIJS DER ADVERTENTIÉH 3)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1888 | | pagina 1