No 1288. Woensdag 5 September 1888. 13de Jaargang. u liet Italiaansche strafwetboek. BUITENLAND. - - ^0^ Een offer. (Slot volgt.) ABOJTNEMESrTSPBIJB Per 3 maanden voor Haarlemt 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland tr. p. p. 1,10 Voor het Buitenland 1,80 Afzjnderljjlre Nummers0,06 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en Z ATERDA 6. B URE A IT: St. Janstraat Haarlem. nranamMi m jsespp' AGHTE MA NON AGITATB. PBIJS DSB ADVEBTENTIÉW Van 16 regels.30 Cents. Elke regei meer 5 Groote letters morden berekend uaar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advevteutien worden uiterlijk Maandag-, Woensdag- en V r ij d a g- a v o n d voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: KÜPPEKS LAUREY. Vervolg.) Eene groote ongerechtigheid is hst ech ter, voor het doel der verdediging wapenen tegen de Kerk te smeden. Zij toch, de Kerk, de leerares en beschermster der gerechtig heid, is aangewezen onrecht te lijden, niet te veroorzaken. Het strijdt ook geheel en al tegen de waarheid en gerechtigheid, de gansche Geestelijkheid zonder behoorlijke motieven aan zulk eene zware verdenking prijs te geven. Want er bestaat volstrekt geen grond, om deze nieuwe verordeningen in 't aanzijn te roepen. Wanneer en waar heelt ooit do Geestelijkheid in Italië zich aan het heil en de rust van het land ver grepen? Beschouwt men de zaak nauwkeu riger, dan blijkt het, hoe zeer de verorde ningen met de heiligste iustelliugen in strijd zijn. Want de Kerk is, naar Gods wil, eene volslagen maatschappij, heelt derhalve hare wetten en hare ambten, door den graad der geestelijke macht onderscheiden, aan welker spits de Roomsehe Paus staat, die door het Goddelijk recht over de ganscbe Kerk is gesteld eu slechts aau de macht en aan het oordeel van God is onderworpen. Die de Kerk aangrijpt, pleegt ongerechtig heid eu dat geschiedt door de uitzonderings wetten. Het is dus niet te verwonderen, dat tegeu zulke onwaardige handelingen reeds vele stemmen van afkeuring eu verwijt zich hebben verheven. Wij weten wel, dat er ook elders wetten tegen de Geestelijkheid zijn uitgevaardigd, maar de Kerk heeft zich nimmer eu ner gens aau zulke wetten gestoord, integen deel zij heeft er zich steeds tegen verzet. En ineu moet wel bedenken, dat zulke wet ten in een tijd ontstouden, waarin de harts tochten tegen al wat katholiek was vree- selijk waren opgewekt. Verdwijnt de op gewondenheid, dat worden er ook niet zel den besluiten genomen, de hatelijkheid van vroegere wetten komt in vergetelheid of er komeu tegenovergestelde verordeningen m de plaats der vroegere. Op dien grond is het onze plicht, de Apostolische stem te verheffen eu gelijk wij thans doen, in 't openbaar te verkondigen, dat de verordeningen, waarvan thans sprake is, het recht en de macht der Kerk weer streven, de vrijheid van het heilige Pries terambt beperken, de waardigheid der Bis schoppen en van de gansche Geestelijkheid en voornameljjk van den Apostolischeu Stoel benadeelen, zoodat het in geen geval geoorloofd is haar wettige kracht te ver- leenen. Wij beklagen ons niet, omdat wij een hevigeu strijd met vrees tegemoet zien. Geenszins De Kerk heeft reeds audere stor- FEUILLETON. 14) Vervolg Eeldner zag zijne dochter medelijdend aan." Mijn kind! sprak liij, //hadt gij een voorgevoel, wist ge toenmaals //Vraag mij niets, lieve vader!// fluisterde Louise met b'.eeke, sidderende lippen. //Mijn edel, onbaatzuchtig kind. God moge uw offer loonen!// Later in den avond, terwijl Dr. Eeldner nog een zijner patiënten was gaan bezoeken, werd de deur van zijn studeervertrek geopend. Een lijdend, bleek meisje trad er binnen. Zij zette de lamp, die zij droeg op de schrijf tafel neer en knielde voor het beeld eener schoone jonge vrouw, dat boven de schrijftafel hing. „Dierbare moeder!//fluisterde zij, //ik heb mijn woord gehouden, Truida zal gelukkig zijn!// En terwijl ze daar zoo lag, biggelden heete tranen langs hare bleeke wangen. Na korten tijd werd Truida de echtgenoot van Dr. Wildheim. Haar vader woonde de huwelijksvoltrekking bij, doch de eenige zuster der schoone bruid was door ongesteldheid daarin verhinderd. Van nu af leefde Louise slechts voor haar vader, die haar door zijne lief<'ebewijzen trachtte men beleefd, waaruit zij niet alleen zege vierend, tnaar ook krachtiger te voorschijn trad, want Goddelijke kracht beschermt haar tegeu de aanvallen der meuschen. Wij ken nen de Bisschoppen, wij kennen de overige Gee itelijkheid van Italië. Wannoer er om standigheden komen, waarbij aau hen de keus wordt gelaten de meuschen te belie ven of aan hun heilig ambt getrouw te blijven, dan weten wij, wat er zal geschie den. Het doet ons echter iu de hoogste mate leed, dat Kerk eu Pausdom juist iu Italië niet zoo groote hevigheid wordeu be streden, niettegeustaaude toch de groote meerderdeid van hot Italiaansche volk aau de Kerk en aan den Apostolischen Stoel met de meeste getrouwheid eu standvastig heid verknocht is eu inderdaad de Kerk eu de Pausen outelbare weldaden juist aan het Italiaansche volk hebben bewezen. Ook dat beangstigt ons, dat er met alle middelen O o 1 en krachten naar de plauneD der geheime genootschappen gewerkt woidfc, om het volk van het hart der Kerk af te scheuren, het volk, dat in haren schoot werd gevoed eu opgekweekt. Voorts vervult het ons hart met droefheid, dat de strijd tegeu de Kerk steeds heviger wordt, een strijd, dien wij, zooals wij reeds meermalen hebben gezegd eu gelijk het de gerechtigheid en de rechten van den Apostolischeu Stoel verlangen, zoo gaarne zagen uit deu weg geruimd. Een altijddurende oorlog met de Kerk, is voor de Regeeriugon eeue dwaze, voor het alge meen welzjju eene hoogst verderflijke ou derneming. Omdat wij niets meer tegeu dien strijd kuuuen verrichten, smeekeu wij met vurige gebeden tot God, dat Hij genadig op ons neder blikke eu ons betere tijden scheuke, dat Hij aan de volken van Italië de genade geve het katholieke geloof ver bonden met de liefde voor den Apostolischeu Stoel te bewaren eu terwille van deze on schatbare goederen alles te willen lijden eu verdragen. Bij deze heldhaftige woorden van den H. Vader, uit het droeve hart gesproken, zijn commentaren overbodig. Toch nemen wij deze gelegenheid te baat aau die rechts gronden te herinneren, welke iu de nieuwe strafwetten zoo wel als in het gansche regeeringssyateem van Italië, en zoo wij vreezen ook in audere landen, in vergetel heid zijn geraakt. 1. Verhouding van Kerk en Staat. Het nieuwe straiwetboek baseert op een valsuh begrip van de verhouding der Kerk tot deu Staat. Het zou ons te ver voeren wanneer wij deze verhouding hier princi pieel gingen verklaren. Hij, die zich slechts eenigszins met het doel en den oorsprong van beide machten heeft vertrouwd gemaakt, kau in zijn oordeel daarover niet twijfel schadeloos te stellen voor alles, wat zij verloren had. Het duurde echter zeer lang eer de wouden harer ziel waren genezen. Eenigen jaren later stierf Dr. Eeldner na een kortstondig ziekbed gehad te hebben. Zijne laatste woorden golden zijne oudste dochter en iedereen vond het zeer natuurlijk, dat hij bij uiterste wilsbeschikkingen bijna zijn geheele vermogen aan haar had vermaakt. Truida Wildheim, de gevierde echtgenoot van den beroemden dokter had de bescbeidene ouderlijke nalatenschap niet noodig. Pastoor Holzman volgde den dierbaren vriend spoedig in het graf, terwijl diens zuster naar verafwouende bloedverwanten verhuisde. Louise stond alzoo alleen in ,j)e wereld. Wel boden hare zuster en haar zwager in dringende brieven liaar verblijf in hunne woning aan, dooh zij wees met alle belistheid dit vriendelijk aanbod af. Zij ha l zieh wel door behulp van het gebed en geestige bezigheden na langen, moeilijken strijd geheel overwonnen, maar zij kon niet besluiten met den mnn, wien haar geheele hart eens had toebehoord, onder een dak als broeder en zuster te leven. Daarop ontving ze een brief van hare tante Carolina, de oudste zuster harer moeder. Deze schreef; "Mijn echtgenoot is over leden en mijn eenige dochter verloor ik reeds in haar vroegste jeugd; ik sta dus, evenals gij (rehee! alleen op de wereld. Mijne omstandigheden zijn van dien aard, dat we niet bekommerd behoeven te zijn. Neemt gij er genoegen in uw achtig zijn. Lieden echter, die niet over den grond der dingen nadenken, bij wie macht voor recht geldt, voor hen is eene verklaring nutteloos. Voor zulke lieden is de bres der Porta Pia een voldoende rechts grond. 2. De atheïstische Staat. Stellen we ons op het standpunt van den Staat zelf, dan blijkt uit het nieuwe strafwetboek ten dui delijkste en de koninklijke procurator heeft het gezegd, dat het doordrongen is van het idee: de Staat moet atheïstisch, gods dienstloos zijn. Zoo sprak de koninklijke procurator don 25 April jl.De Staat moet atheïstisch zijn, niet iu den geest eener belijdenis, maar in deu zin, dat hij aan al wat deu go ladioust betreft, vreemd blijft, het geloof van allen eerbiedigt, de ver schillende geloofsbelijdenissen gelijkmatig beschermt. In zulke woorden ligt de ondergang van deu Staat besloten. Hoe? Heeft de Staat iu zijne ontwikkeling, in zijne ondernemin gen, iu zijne rampeu werkelijk geen God noodig; behoeft bij geen hulp van boven De geschiedenis spreekt waarlijk duidelijk genoeg. Wat toch is er van Rijken gewor den, die op zich zelf steunden? Immers van het oogenblik af, dat de duisternis der zelfgenoegzaamheid over hen kwam, zijn zjj ruïueu geworden. (Slot volgt.) Wat zegt echter de koninklijke procurator van het artikel in de Italiaansche Grondwet: „Be Katholieke Godsdienst is de Godsdienst van den Staat en andere Eerediensten worden slechts rjeduld." In het Duitsclie Keizerrjjk, met zestien eu een half millioen Katholieken, verschij nen 363 katholieke dagbladen eu tijdschrif ten. In Oostenrijk-Hongarije, met vier eu dertig millioen Katholieken, verschijnen er 71. Deze cijfers verklaren deu uitslag van verkiezingen in beide rijken. Er is weer sprake van eene vorstelij ke verloving, namelijk die van Prin ses Clementine, jongste dochter van deu Koning der Belgen, met Victor Emanuel, den Kroonprins van Italië. Als dat huwe lijk doorgaat, zullen eenmaal de Keizer van Oostenrijk en de Koning vau Italië schoon broeders zijn; want de Oostenrijkscho Kroon prins, de Aartshertog Rudolf, is, zooals men weet, gehuwd met Koniug Leopold's oudste dochter. Volgens den Turijnschen correspon dent vs,u de République franqaise is er tus- schen Boulanger eu Prins Jerome Bona parte eene overeenkomst getroffen, die daarop neerkomt, dat de Jeromistische leven in een kleine plaats en slechts verkwikt door de liefde eener oude vrouw te verslijlen, kom dan spoedig hij mij en wees mij eene doch ter.// Ofschoon Louise slechts met moeite van hare geboorteplaats en de graven harer ouders kon scheiden, ging zij evenwel een paar weken na het ontvangen van den brief naar het huis harer tante om het niet meer te verlaten. Doch ook dat rustige leven zou niet lang duren; na een paar jaren reeds overleed tante Carolina, na aan hare nicht haar geheele vermogen te hebben vermaakt. Het vroegtijdig verouderd meisje was, in vergelijking harer eenvoudige gewoonten, geheel onafhankelijk: zij zelve hield zich voor rijk. Wat zou zij echter beginnen? Zij gevoelde wel, dat zij nog krachtig genoeg was om werkzaam te zijn; zij verlangde zeer naar eene bezigheid, die haar meer kon bevredigen, zij wilde een levensdoel, zij had een hart, dat kon en mocht beminnen. Zij kreeg zoo waar, nog twee aanvragen om hare hand. De eerste candidaat, wiens wensch het allerwaarschijnlijkst was, het geheele vermogen der oude tante meester te worden, was spoedig o-enoeg afgewezen. Bij den tweeden was het be sluit eenigszins moeilijker te nemen. Hij was een waardig, hooggeplaatst mau, aan wiens zijde eene vrouw een bevredigend lot zou ten deel gevallen zijn, maar Louise verklaarde kort en goed vol strekt niet te willen huwen. Wildheim eu Truida waren bijna twaalf jaar bladen zullen ijveren voor eene herziening der constitutie eu de ontbinding der Ka mer, voor de verkiezing van deu President der republiek rechtstreeks door het algemeen stemrecht,, terwijl zij bovendien allerwege de caudidatuur van Boulanger voor de Kamer zullen ondersteuueu. Het samengaau duurt totdat de President der republiek gekozeD zal worden, maar bij die verkiezing krijgen Boulanger en Prins Jéióme ieder hunne vrij heid van handelen terug. De bedoelde correspondent heeft nagenoeg hetzelfde reeds voor twee maanden bericht thans, schrijft hij, beu ik door nieuwe iu- lichtingen iu staat gesteld mijn vorig schrij ven te bevestigen. Thiébaud (een soort van zaakbezorger van Boulanger) heeft de on derhandelingen te Praugius geleid (ook audere bladen hebben gemeld, dat deze herhaaldelijk te Prangins bij Prins Jéróme is geweest), en de correspondent tart Bou- lauger de bovenstaande verklaringen te logenstraffen. Hij voegt er bij, dat al het geld voor de Boulangistische propaganda afkomstig is van de Bonapartistische partij. De verwereldlijking der gasthuizen wordt te Parijs met eclit libeiale verdraagzaam heid* voortgezet. Van de de negeutieu gast huizen waren er tot dusver slechts twee overgebleven, welke nog niet verwereldlijkt zijn: het hospitaal St. Lonia en het Hotel- Dieu. Thans zullen de Pleegzusters ook uit deze laatste wijkplaatsen worden verdreven. De gemeenteraad, waurin radicalen en so cialisten de meerderheid vormen, heeft aldus besloten en de Regeering zal natuurlijk niet de minste poging aauweoden, om het scliandeljjk bedrijf tegen te gaan. Het Hotel- Dieu is het moederhuis der zusters Augustij nessen, zoodat de vrome vrouwen feitelijk door de stedelijke Regeeriug op straat zullen gezet worden. De Aartsbisschop van Parijs, Mgr. Richard, zal haar echter eene audere particuliere inrichting als verblijf aanwijzen, dat door een der Geestelijken van P arijs is gesticht. Het is een groot asyl voor grijs aards, waaraau een gasthuis is verbonden, dat zestig a tachtig bedden bevat. Het hos pitaal St.-Louis zal in hetbegiu van Octo ber en l'Hotol-Dieu in December wordeu ver wereldlijkt. Natuurlijk wordt bij deze el lendige besluiten geen rekening gehouden met de begeerten en behoeften der ver pleegden. Schreef men een plebiscit uit vóór of' tegen de zusters, ongetwijfeld zou den alle zieken zonder onderscheid zich vóór het behoud der Zusters verklaren, van wie zij, niet dan met tranen in de oogen afscheid nemen. Wij hebben meer dan eens de schadelijke gevolgen der verwereld lijking kunnen meedeelen. De zieken wor den iu de verwereldlijkte gestichten niet zelden slecht behandeld en verwaarloosd en gehuwd er, Louise had hen na den dood liaars vaders slechts eenmaal gezien. Zij hadden in hun echtelijken staat wel het verwachte geluk gevonden maar waren tot nu toe kinderloos. Wïldheim's roep als geneesheer steeg van dag tot dag en nauwelijks kon hij voldoen aan de vele aanvragen, die hem werden gedaan. Ook zijne inkomsten namen toe: hij bouwde een prachtig huis en ontving de uitge- lezenste gezelschapjren, terwjjl zijne fijn beschaafde vrouw hem waardig ter zijde stond. Eindelijk zou ook de laatste en hoogste wensch der echt- genooten worden vervuld: Truida zou moeder worden. Maar alvorens dit groote geluk hen zou be reiken, brak er een treurige tijd voor de geluk kige echtgenooten aan. Eens, dat Wildheim was uitgereden, schrikten de paarden, den koetsier ontglipten de teugels en de thans teugelooze dieren holden in wilde vaart met den wagen door, tot dat deze eindelijk omsloeg en werd ver brijzeld. Bewusteloos en uit eene zware wonde aan het hoofd bloedende werd Wildheim onder het rijtuig weggehaald. Truida, half waanzinnig van schrik en ont steltenis, riep om hulp en wel om Louise. En zij riep niet te vergeefs. Een uur na het ont vangen van het bericht bevond Louise zich reeds op reis. Eerst bij het zien harer zuster loste zich Truida's stomme wanhoop iu heete tranen op. Voor den gewonde bestond geene hoop meer.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1888 | | pagina 1