I E U W E No. 1360. Woensdag 27 Februari 1889. Vooruitgang. BUITENLAN I). ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maasden voor Haarlemf 0,8t> Voor de overige plaatsen in Nederland tr. p. p. 1,10 Voor het Buitenland 1,80 Afzonderljjke Nummers0,03 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en Z ATERDAG. BUREAU: St. Janstraat Haarlem. AGITK MA NON AGITATE. PRIJS DBR ADVERTENTIÉH Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer ós Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden uiterlgk Maandag-, Woensdag en Vrijdag- avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: KUPPERS I.AUKEI, sin de Katholieke Kerk is geen voor uitgang waar te nemen, zi) is eeue vijandin van den vooruitgang, in haar staat alles stil, alles wordt door haar tot geestelijk bederf eu ten doode veroordeeld; zij verzet zich door hare dogma's eu verouderde en overdreven geboden tegen elke vrije be weging der geesten en verlangt van hare leden eene onbeperkte gehoorzaamheid, on derdrukking van het verstand en van elk zelf standig eu zelf werkend leven, s Aldus bazelen de auti-Kathelieken en modernen en zij leggen daardoor de getuigenis af, dat zj) van het leven der Kerk niet het geringste be grip bezitten. Zooveel woorden, zooveel leugens. Juist in de Katholieke Kerk bestaat de grootste, de schitterendste vooruitgang, het heerlijkste leven eu werken, dat men zich kan denken. Reeds ten opzichte van hare leeringen eu waarheden, welke zjj der wereld verkondigt, is de vooruitgang, de groei der Kerk, in de hoogste mate te prijzen, aangezien al deze waarheden in den loop des tijds duidelijker en schooner ontwikkeld, juister erkend en geleerd en als sterren om de waarheid der Allerheiligste Drievuldigheid, als om hare zon, werden geplaatst. Alle gevolgtrekkingen, welke in elke waarheid der Christelijke Openbaring zijn besloten, werden door de grootste geesten, door de meest geleerde en vrome mannen aan het daglicht gebracht, eu het verband, in 't welk eene waarheid van het geloof met alle andere staat, dieper onderzocht. De edele steenen der waarheid geljjk de Heer ze in den schoot der Kerk had uedergelegd, werden in den loop des tijds geslepen en in hun fonkelenden glans aan elkander gehecht. Is dat geen vooruitgang te noemen, als men ziet hoe het zaadkor reltje tot een boom der christelijke waar heid is opgewassen? De vooruitgang der Kerk kan men waar nemen in het kind, dat voor de eerste maal het teekeu des Kruizes maakt terwijl het de namen der Allerheiligste Drievuldigheid uitspreekt eu later in den geloovigeu man, die bereid is zijn leven voor de christelijke waarheid op te offeren. De vooruitgang der Katholieke Kerk vertoont zich in de wouderbare ontplooiing van haren cultus, die uit zijne grootste eenvoud in de duisternis der catacomben zich outwikkeld heeft tot eene grootsche verhevenheid, die door geloovigeu en onge- loovigeu met bewondering wordt aan schouwd. Niet minder blijkt de vooruitgang der Katholieke Kerk in de heerlijke ontwik keling van de grondtrekkeu des christeljj- ken levens, zooals de Heiland deze in de F E U ILL ET O N. De Minister-Kleermaker. In 't begin van deze eeuw kreeg zekere Bore- don, een Parjjzenaar, het in zijn hoofd om te gaan reizen. Daar hij kleermaker was van be roep en niet veel geld had, moest hij allerlei middeltjes verzinnen om zijn hartstocht te kun nen bevredigen. Hij ging te Marseille onder zeil, leefde zeer armoedig en kwam eindelijk in Perzië aan in een staat van ellende, die niet te beschrijven is. Toen de Shah Feth-Ali van dien man had hooren spreken, liet hij hem bij zich komen en deed hem allerlei vragen betreffende zijn vaderland. Dan, daar de Shah het Franscli niet ver stond en Boredon geen woord Perzisch kon spreken, was het gesprek niet zoo belangrijk als men had kunnen verwachten. Desniettemin liet de Vorst den armen drom mel eenige kleedingstukken geven en gelastte hij, dat men hem niet van honger zou doen sterven. Een jaar later sprak Boredon honderd maal beter Perzisch, dan de knapste professor in Oostersche talen. Daar hjj met de hem eigene slimheid had op gemerkt, dat het grootste genot van een Pers bergrede heeft nedergelegd, ten opzichte van het kloosterleven, dat zich in tal van vormen heeft ontwikkeld. Ja, de Kerk heeft Staat en recht, huwelijk en zeden, het huiselijke en het individueele leven dor meuschen, alle takken van wetenschap en de beschaving door haren invloed geheiligd. Alle vorderingen op wereldlijk gebied zijn niets in vergelijking met den vooruitgang iu de Kerk. Er bestaat geen enkele model staat op deze aarde, die inderdaad eene betere grondwet, eene beter geregelde hië rarchie kan aanwijzen dan de Katkoüeke Kerk. Eu dat zou geen vooruitgang kunnen genoemd worden? Slechts de onwetende kan van stilstand en van dood spreken in de Kerk; voor den blik van den wijze vertoont zich het rijkste en machtigste leven. Doch de vooruitgang der Kerk heeft eene nog veel tastbaarder gestalte, die in hare goddelijke kracht door iedereen moet erkend worden en dat is hare uitbieidiug als ka tholieke, als algemeeoe, als Wereldkerk. De H. Petrus heeft het zaadkorreltje naar Rome gebiacht eu daar wies het tot een outzagwekkendeu boom. Eu nu uam de reus achtige vooruitgang der Kerk een aanvang zooals de wereld nog nimmer had aan schouwd. Honderd jaren zijn voorbjj gegaan eu men vindt reeds Bisschoppen iu het Zuiden en in het Oosten van Europa, iu Azië en iu Afrika. Na 100, 200 jaren is het Christendom reeds doorgedrongen iu Perzië eu Indië eu in andere gewesten iu het binnenland van Azië. Iu de volgende eeuwen breidt het Christendom zich uit in Spanje, Engeland, Ierland en Schotland. Duizend jaren na Christus' geboorte vindt men het II. Kruis reeds bij de Saksische volken, bij de Moraviërs, Bulgaren, Bohe mers, Polen en Hongaren eu spoedig daarna iu het hooge Noorden, in Zweden en Noor wegen, iu IJsland en Groenland. Iu de twaallde eeuw vinden we de bodeu des ge loof» bij de Mongolen eu twee eeuwen later werd de eerste christelijke gemeente te Peking, iu China, gesticht. Nieuwe werelddeelen worden aan het einde der 15de eeuw ontdekt eu het hemelsche zaadkor reltje komt ook daar tot wasdom, ja, het schijnt alsof de nieuwe wereld, Amerika, met de oude in vroomheid eu iu aantal geloovigen wil wedijveren. Hoe kau nu zulk eene ontwikkeling stilstand en dood worden geheeten? Is niet de verbazende groei en bloei der Katholieke Kerk de beste wederlegging van de beschuldigin gen, die men tegen haar inbrengt? Ja, de Katholieke Kerk zal blijven groeien eu bloei en, tot dat zij de gansche aarde overvleu geld heeft en het woord des Heerou is ver vuld,dat er eeue kudde eu eau Her Ier zal zijn. bestond in het luisteren naar fabels, begon hij er terstond eenige te vertellen, die een zoo groot succes hadden, dat Eeth-Ali hem bij zich ontbood. Eranschman, zeide de Shah de roem van uwe kennis is tot mij gekomen zonder mij te verbazen. Toen ik u toch een jaar ge leden kleeren en levensmiddelen liet geven, had ik reeds in u iemand van groote ver diensten gezien. Vertel mij du» nu eene van die fabels, welke gij zoo goed moet ver dichten. Boredon vertelde eene fabel, die een kolos saal succes had. Het onderwerp liep over zekere raaf, die een stuk kaas in haar bek had, en over zekeren vos, welke, belust op die heerlijke spijs, den vogel zoo lang vleide, dat deze zjju bek wijd opende en zijn prooi liet vallen. De Vorst was letterlijk verrukt en ver zocht den FranschmaD om voort te gaan, maar deze was te leep om al zijn kruit in eens te verschieten en gaf een aantal goede redenen op om slechts een fabel per maand te debi- teeren. De volgende maand dan zeide hij voor den Vorst de fabel van de Krekel en de Mier en een jaar later was bij eerst aan de Leeuwe rik, haar jongen en de eigenaar van den akker. De Shah, in de wo'ken over die vertel- Maar de Kerk wil ook vorderingen maken in elke afzonderlijke ziel, zij wil iu haar wassen en haar bloemen eu vruchten schenken. Daarom moeten ook wij trachten toe te nemen iu kennis, liefde eu gehoor zaamheid, opdat wij den vrede des harten verkrijgen, die ons een troost zak wezen iu de droeve uren van het leven, de vrede des harten, die steeds wast en toeneemt tot hjj zich iu de eeuwige gelukzaligheid des Hemels voleindigt. Wie kan nu nog der Kerk het verwjjt maken, dat zij den vooruitgang vernietigt, dat zij het geestelijke leven doodt? Neen, iu de Katholieke Kerk bestaat de grootste, de heerlijkste vooruitgang, dien uien zich kan deuken. Slechts de boosheid en de on wetendheid kau van een geestelijken dood spreken, waar de volheid des levens zich zoo duidelijk openbaart. In het Pruisische Huis van Afgevaar digden ontspon zich eene levendige dis cussie over het Rjjn Eems-kauaal, waarbij tegelijkertijd zeer geklaagd werd over de koudiug van Nederland met betrekking tot de verbetering van den Beneden-Rijn. De Rijkskanselier hoeft dezer dagen bij gelegenheid van een parlementair diner, hetwelk hij eenigeu der voornaamste Afge- gevaardigden had aangeboden, ook over de buitenlaudscbe politiek gesproken. Hij klaagde over de moeilijkheden, waarmede hij in de koloniale aangelegenheden te kampen had, en die gedeeltelijk waren te weeggebracht door handelingen vau te door dravende koloniale ambtenaren. Als leidend beginsel voor de koloniale politiek vau het Duitsche Rijk noemde hjj dit: Kleingeestige onaangenaamheden mogen geen storing teweegbrengen in de betrekkingen tusschen DuitsehlaDd eu andere staten; want zelfs door de geringste storing kau aau de han delsbetrekkingen meer nadeel wordeu toe gebracht dan de koloniën binnen zekeren tijd voordeel kunnen opleveren. Volgens de National Zeitnng wordt het bericht bevestigd, dat er eeu üuitsch oefe- ningieskader naar Samoa zal gezonden worden. De tuchtiging, welke Mataafa zal worden toegediend, zal iu de goede betrek kingen met Eugeland en de Vereeuigde Staten geeue verandering brengen, dewijl het recht van Duitschlaud om tusschenbeide te komen, door niemand wordt bestreden. Door de afzending van dat eskader naar Samoa wordt de Duitsche zeemacht aldaar gebracht tot zeven oorlogschepen, met eeue strijdmacht van circa 3000 man. De voormalige Bulgaarsche Vorst Alex ander vau Balteuberg, wiens voorgenomen lingen, overlaadde Boredon met weldaden en in de overtuiging, dat in Frankrijk zoowel als in Perzië de beste staatslui zij zijn, die verhalen kunnen opdisschen, benoemde hij Boredon tot Minister van we weten niet meer wat. Het fortuin van den Franscbman was nu gemaakt en zou verbazend geworden zijn, in dien niet een oogenblik van onnadenkend heid hem voor altyd in onmin met zjjn Vorst had gebracht. Op zekeren dag toch op de jacht had een tak de onbeschaamdheid een winkelhaak te maken in de jas van den Shab. Boredon dat ziende, haalde met een ijver, die meer voor zijn goed hart dan voor zjjne slimheid getuigde, zijn naaldenkoker uit den zak en ging de gescheurde jas herstellen. Feth-Ali sloeg hern verbaasd gade en vroeg: Wat beteekent dat? Boredon begreep zijn misslag en veront schuldigde zich door te zeggen, dat in Frank rijk de grootste personaadjes kleeren konden herstellen zonder het ooit te hebben geleerd. Alles ging verder goed tot 1816, in welk jaar eene zending van Franscbe reizigers en geleerden te Teheran kwam, die de eer wensch- ten te hebben om den Vorst te mogen be groeien. De Shah liet vragen, of zich onder de pas aangekomeuen ook soms een dichter bevond, verloving met de Duitsche Keizersdochter Victoria indertijd de groote Bismarck-crisis te voorschijn riep, staat, zooals van ver schillende kauten gemeld wordt, thans op het punt, zich in den echt te begeven met eene zangeres van het hoftheater te Darm stadt, mej. Loisiuger. Zooals men weet, nam de Prins onlangs zijn ontslag uit het Duitsche leger, ook is hij geen troon-pre- tendeut in Bulgarije meer, bij gevolg is hjj thans vrij man. Nadat de heer Tirard, de nieuwe Mi nister-president, iu de Kamer van Afge- vaardigen de ministeriële verklaring had voorgelezen, heett de Ministerie van finan ciën, de Heer Rouvier, aan de Kamer medegedeeld, dat bij de begrootiug voor 1890, gelijk zijn voorganger, de Heer Peytral, die had ontworpen, overneemt, met het enkele voorbehoud wat middelen aangaat, om in do uitgaven van het buiteugew ne budget te voorzieu. De Kamer heeft besloten Je reeds meer dan eeue maand aanhangige interpellatie vau den Heer Andrieux over den toestand in Tongking, aanstaanden Donderdag aan de orde te stellen. In den Senaat is de ministeriëele verkla ring voorgelezen door den Heer Théveuefc, Minister van justitie. Eeu gewezen ambtenaar bij het depar tement van openbare werken. Bloudeau gebeeten, die getracht heeft aan Duitsch- land voor zekere som de plannen omtrent den aanleg van strategische spoorwegen mede te deelen, eu wiens brief is onder schept, is door de rechtbank veroordeeld tot eeue gevangenzetting van vjjf jaren en eeue boete van 1000 fr. De hoogste straf is op hem toegepast. De rechtbank heeft voorts beslist, dat hem, na het eindigen van zjju straftijd, het verblijf iu de eeue of andere plaats kan verboden worden. Iu het Lagerhuis verhief Bradlaugh zjjne stem tegen eene versterking van 's lauds weermiddelen. Gorst weerlegde hem met te betoogen dat de Regeeriug niets liever wenscht dau den vrede, maar dat de uit gaven voor leger en vloot te zeer inge krompen zijn geworden. Verder zeide Gorst dat Engeland Sikkim niet aangevallen heeft, doch slechts een inval heeft afgeslagen. Men is thans bezig er den vrede te her stellen. De schennis van den Zondag is in Italië vooral te Rome, zeer algemeen. Te gen dit kwaad bestaat «het goede werk tegen de profanatie door haudelddrjjven en werken op de feestdagen.* Uit het jaarver slag dezer vereeDigiug vernemen wjj, dat het christeljjke doel, dat de leden zich voor oogeu stellen onder de bescherming van de die hem mooie fabels kon vertellen. Toen men hem ten antwoord bracht, dat zulk een man er niet bjj was, verheelde Fetk-Ali zijne teleurstelling niet, maar daar bij nochtans aan de Franscbe geleerden een bewijs van hoogachting wilde geven, zond hjj hun al zijne oude kleeren, met verzoek om die tegen hooge belooning te verstellen. De hoeren liet den Shah weten, dat zij de kunst om oude kleeren te lappen niet ver stonden. Wat! riep toen de Shah zij kun nen geene fabels opdisschen en geen kleeren verstellen. Dat zijn bepaald geen Franschen. Fn zonder eenigen vorm van proces liet hjj de geleerden in de gevangenis sloppen. Een verstandige Vizier, die reeds jaloersch was op den Franschen snjjder, den gunsteling van den Shah, deed daarop ren nauwkeurig onderzoek en kwam tot de ontdekking, welke hjj haasiig aan Feth-Ali meedeelde, dat Bore don hem, de Zon van Perzië, had beet gehad en van dat oogenblik af kon de gelukster van den kleermaker-fabelverteller als onderge gaan worden beschouwd. De tegenwoordige Shab zal niet zoo ge- makkeljjk meer kunnen worden gefopt, maar als bij de Franscbe dagbladen leest, zal hjj zien, dat, indien het ook waar is dat alle Franschen geen kleermakers zijn, alle Franschen weldegelijk fabels op de mouw kuuueuspeldeu,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1889 | | pagina 1