N I E U WE No. 1395. Vrijdag 24 Mei 1889, 14de Jaargang. De school in Oostenrijk. BUITENLAND^ RAARLEMSCRE E0ERA1T. ABONRIlllIEWTSPaiJB Per 3 maanden voor Haarlemt 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het Buitenland 1,80 Afzonderlijke Nummer»0,03 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en Z ATERDAG. B U BE AU: St. Janstraat Haarlem. AGITE MA NON AGITATE PBIJ8 DEB ADVEBTENTIÉW Van 16 regel»30 Cents. Elke regel meer Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie h Contant Advertentiën worden uiterlgk Maan dag-, Woensdag en Vrijdag-avond voor 6 uur ingewacht. Ui tg ever»: KüPPEBS St L A U R E Y. In Oostenrjjk werd indertijd, ouder libe raal staatsbestuur, de godsdienstlooze school ingevoerd, uiteraard een ontzettend en er gerlijk feit in een land waarvan de be volking voor 90 percent uit Katholieken bestaat. Zoo iets heeft niet eens in Pruisen plaats gehad, waar de echolen in den regel confessioneel gescheiden zjjn. Nu kan het in Oostenrijk gebeuren dat een Israëliet aan katholieke kinderen on derwijs verstiekt en hen ter kerke leidt. Daarbij komt nog dat de ouderwijzers in Oostenrijk, evenals elders, voor een groot gedeelte ongeloovig zjjn geworden, als een gevolg van het onderwjjs dat hun op de kweekscholen door ongeloovige leeraars wordt gegeven. Onder zulke omstandigheden kan slechts een ongeloovig geslacht opgroeien en het is ontzettend te vernemen, hoe zeer dit reeds iu Oostenrijk het geval is. Dienten gevolge hebben de geloovige kringen den strijd tegen de godsdienstlooze scholen aan gebonden. Zoowel de Geestelijkheid als de leeken zjjn in den strjjd homogeen en ook Keizer Jozef is met de moderne schoolwet ontevreden en heeft bevolen, dat er eene verandering zou gemaakt worden in de thans bestaande onderwijs-bepalingen. De Minister van eeredieust, Von Gautsch, beeft thans een wetsontwerp in het Oo9tenrjjk- sche Heerenhuis ingediend. Volgens 5 van dit outwerp wordt het onderwijs iu den godsdienst aan de Geestelijkheid over gelaten, die op dit onderricht toezicht houdt en den tijd er voor bepaalt. De com missie van het Staatstoezicht treedt in overleg met de Geestelijke Overheid; in 't geval dat dezen zich niet verstaan en er zich geschillen voordoen, heeft het Minis terie van onderwijs eene beslissende stem. De godsdienst-onderwjjzers, de kerkelijke overheid en de godsdienstige genootschap pen moeten zich aan de bepalingen der schoolwet streng honden. De 21ste van het nieuwe wetsontwerp luidt: De school plicht duurt van het zesde tot het veertiende levensjaar. Aan de leerlingen der algemeene volksschool op het platteland heeft men voor hen, welke zes jaren onderwijs heb ben genoten, evenals aan onbemiddelde kinderen in steden, op verzoek der euders of voogden, in sommige gevallen facilitei ten toegestaan betreffende het regelmatig bezoeken van de school. 71 luidt: Bizon- dere scholen staan onder het toezicht van de door den Staat benoemde Commissie. Zijn de bizondere scholen ingericht, zoo dat zjj aan de behoefte van het lager on derwijs voldoen, dan kan, zoolaug de bi zondere scholen bljjven bestaan, de oprich ting van de openbare scholen achterwege FEUILLETON. Een Held Met diepen eerbied brengen wij zegt de tchrjjver //Van dag tot Dag// in het //Handelsblad// een lauwerkrans op het graf van een nederigen, onzelizuchtigen held. Pater Jozef Damien de Veuster is op 48 jarigen ouderdom gesneuveld op het veld van eer in Molo- kai.het ballingseiland der melaatschen in de stille Zuidzee. In het jaar 1873 heeft deze Belgische Priester, van //het Genootschap van het Heilig Hart van Jezus en Maria", (die in 1841 te Leuven geboren werd, waar zjjn broeder nog Pastoor is) zich gewijd aan een leven van bijstand, ver van aanmoedigende sympathie. Het doet goed mannen als dezen Pater aan het werk te zien. Ze zjjn het zout der aarde. Want sonder dweepzucht, kalm, ernstig, volhardend en tevens zoo nederig en bescheiden als eene Liefde zuster, heeft Pater Damien de Veuster gedaan wat hjj zjjn plicht achtte. Wat achtte hjj zjjn plicht? De Sandwich-eilanden zjjn bezocht door de ver- ichrikkeljjke ziekte der melaatscbheid. bljjven. Zjj, die dergeljjke bizondere scho len steunen, kunnen ontheven worden van het betalen van bjjdragen aan de openbare school. Deze bepalingen zjjn absoluut onvol doende. Van een kerkelijk mede-toezicht over de school is geen sprake, evenmin van eene godsdienstige volksschool; het godsdienstlooze lager onderwijs blijft ge handhaafd. Het eenige artikel van beteeke- nis is dat van de bizoudere scholen. Vol gens dat artikel kan men overal godsdien stige bizondere scholen oprichten, waardoor hot zou kunnen geschieden, dat de openbare school ging uitsterven. Dat ia echter in een katholiek land geen houdbare en wenschelijke toestand. En zoo blijkt het thans, dat nie mand met het nieuwe wetsontwerp tevreden is en het door alle partgen zal afgestemd worden. De Katholieken hebben de gods dienstige school verlangd en deze werd bij de budget-debatten bjj monde van Prins Liechtenstein uitdrukkelijk geëischt; nu komt de Regeering en biedt niets anders dan het toezicht der Kerk op het gods dienstonderwijs en laat de geheele liberale schoolwet met hare in den loop der jaren gebleken gebreken en ongenoegzaamheid bestaan. De Heer Von Gautsch is geen Minister van onderwjjs naar het hart der Katholio- ken in Oostenrijk. Voortgekomen uit de school van den liberalen Miuister Stre- maijr kan hg niet scheiden, hoe plooibaar hg zich voordoet, van de liberale vooroor- deeleu tegen de christelijke school, en hjj is tot heden nog een beslist aanhanger van de liberale schoolwet door Hasner in bet aanzijn geroepen. Zijn streven is om door lapwerk het de eene of andere rich ting iu onwezenlijke dingen draaglgk te maken om daardoor te zekerder de begin selen van het godsdienstlooze onderwjjs te doen zegevieren De Minister heeft zeer velen teleurgestel 1 en zich slechts groot iu kleinigheden, en zeer klein iu groote quaestiën getoond. Het is karakteristiek voor Oostenrjjk mei zjjue katholieke dynastie en zijne 28 millioeu Katholieken, dat de Regeering ten opzichte van de schoolquaestie zich niet kan verheffen op het standpunt van het protestantsche Pruisen, dat de gods dienstige school heeft ingevoerd. Erheerscht in die kringen van Oostenrjjk, welke de Regeering vormen, nog zeer veel libera lisme en men schjjut er voorde Afgevaar digden van de rechterzijde al zeer weinig égards te hobben, anders zou aan dezen, voor den steun, dien zij jaren laug het Ministerie-Taaffe hebben geschouken, niet zulk eene hoogst onheusche (om de zachtst mogeljjke uitdrukking te bezigen) behan deling ten deel vallen. Deze ongeneeslijke kwaal begint met vlekken op de huiddan vormen zich schubben en zweren, die de beenderen verwoesten en vele lichaamsdeelen doen versterveneindelijk meest na eene mar teling van jaren verlost den dood den lijder, als de ziekte de longen aantast. Deze sleepende kwaadaardige huidziekte is aan stekelijk. Afzondering der lijders is dus voorge schreven tot bescherming der maatschappij. De Regeering van den Hawaii-archipel of Sandwich eilanden wees den zieken het onbewoonde eiland Molokai als woonplaats aan. Ze werden er, zoodra de ziekte zich toonde, heen gevoerd. Niemand werd verschoond. Eener nicht van de Koningin werd evenmin vergunning gegeven een brandpunt van besmetting te blijven in Honolulu als aangetaste inlanders of Europeanen. We herinneren ons van de hand van de merk waardigste reizigster dezer eeuw, miss Bird, eene beschrijving te hebben gelezen van het vertrek van een convooi melaatschen, welke wjj nooit vergeten zullen. Deze moedige Engelsche vrouw wier be'angrijke rei'.en honderden Tauchnitz-romans als boeiende lectuur overtreffen geeft een denk beeld van het ljjden der ongelukkigen, die tot be scherming der menschheid naar het herstellings oord worden gezonden. De Regeering van Hawaii beging aanvankelijk de bijna onvergeeflijke fout de ongelukkigen naar Hoe men bjj zulke toestanden in Oosten rjjk nog van eene conservatieve aera kan spreken, is voor ons, wjj erkennen het gaarne, totaal onbegrijpelijk. Koning Humbert van Italië kwam eer gisteren te Berlijn aan. Groote eer wordt hem bewezen. De Berljjners willen door hunne houding een votum van sympathie uitbrengen voor de drievoudige vredesalli- autie. De Koning van Italië kan dan ook nergens beter onthaal vinden dan in Duitsch- lauds hoofstad, waar de geavanceerden de meerderheid uitmaken. Met het oog op tet groote belang, het welk Europa heeft hjj de handhaving der vredesalliantie, moet het bezoek van Ko ning Humbert te Berljjn als een gunstig teekeu des tjjds worden berekend. Uit een dynastiek oogpuut kan het minder inge nomenheid wekken. Laat ons den wensch koestereu dat het hoolddoel van den tocht volkomen zal wor den bereikt, en dat dus de vredesboud op nieuw versterking zal erlangen. De combinatie Duitschland-Italië is geeue historische, maar eene opportunistische. Dergelijke alliantiën hebben baar tjjd en missen alle duurzaamheid. De meest opge wonden betuigingeu van vriendschap kun nen geen bljjvende levenskracht aan zulk een samengaan instorten. Prins Von Bis marck zal dat zelf ook wel beseffen. Wjj wilden wel eens lezen in het hart van den Rjjkskanselier als hjj Crispi met welwil lendheid en vriendschap overlaadt. Bedrie gen wjj ons niet, dan zal hjj persoonlijk zulk eene houding beschouwen als een offer dat hij brengt, terwjjl een geljjk gevoelen zich wel meester zal maken vau Keizer Wilhelm. Van éene zaak kan men wel zeker we zen, nameijjk hiervan, dat de vreugdo der Tentoonstelling voor de Pransche Regeering en voor de Parjjzeuaars wordt vergald door de ontvangst, te Berljjn aan Koning Hum- bert bereid. Men begrijpt in Frankrijk zeer goed dat de drievoudige vredesalliantie aan Frankrijk de gelegenheid ontneemt om met succes tegen Duitschland op te treden. Zelfs de alliantie tusschen Rusland en Frankrjjk zou de beteekenis van het drie voudige bondgenootschap niet verzwakken. Als dan ook Prins Von Bismarck zich de mogeljjkheid denkt, dat iu 1890 de toestand in ons werelddeel zóo zal wezen, dat men te Berljjn zich niet rustig aau de verdere oplossing van de arbeidsquaestie zal kunnen wjjden, dan heeft hij daarbjj ongetwjjfeld het oog op de gebeurlijkheid dat de Fransche Regeering niet langer weerstand zal kunnen bieden aan de chau- hun eiland-gevangenis te zenden, zonder voor hen de zorg te dragen, welke ze neemt voor gevangen misdadigers. Honderden zieke mannen, vrouwen en kinderen velen van welke hunne ledematen niet meer ge bruiken konden, werden feitelijk aan hun lot over gelaten. Ze moesten als of ze krachtige, vrijwil lige landverhuizers warenzeiven maar pogen aan den kost te komen, en wet en orde te doen hcer- schen 1 Het eiland werd eene hel op aarde. Misdaad, ontucht, wetteloosheid heersohten te midden van honderden twistende, drinkende, stervende me laatschen in Molokai. In 1873 hoorde een jonge Belgische Priester, die zendelii g was in Hawaii, van het ontzettend lijden naar ziel en lichaam der melaatschen in dat pest- eiland, waarheen toch nog dag aan dag vrouwen en meisjes en kinderen door de Regeering werden vervoerd. Hij was een gezonde, krachtige man van drie- en-dertig jaar, een man van beschaving en talent, wien een eervolle loopbaan in zijne Kerk open stond. Hjj liet zich aan wal zetten van het pest-eiland, dat hij wist nooit levend te zullen verlaten. Er zijn achthonderd melaatschen in dit levende kerkhof," schreef hij aan zijn vader. „Ze wonen in hutten van gras gemaakt, allen te zamen en dooreen, vinistische partij, en dat Frankrjjk zal worden verleid tot avoutuurljjke onderne mingen, welke, al eindigen zjj met een nederlaag voor Frankrijk, ook dejammer- lijkste gevolgen zelfs voor de overwinnaars na zich slepen. Oorlogeu zjjn als processen: de trium- feerende partij verliest ten slotte tocb, om dat de kosten de winsten verslinden. De vrjjdeukers hebben te Parjjs weder eens eene betoogiug gehouden. Op de Place Maubert is een bronzen standbeeld onthuld ter eere van Etienne Dolet, die in 1546 op den brandstapel het leven liet. Het Pa- rjjscbe Parlement had hem ter dood ver oordeeld. Frankrjjk bevindt zich met zijne staud- beeldenmanie op een gevaarljjkeu weg. Welhaast zullen nog zeer vele vrjjdenkers worden ontdekt en dan zullen de straten ran Parijs met standbeelden worden over dekt. Dat zal eerst eene vreugde zijn. Die monumenten zullen later de gedenkstukken zijn van den modernen tijd, die den twijfel en het ongeloof verheerlijkt omdat bij zeer velen het geloof verdween. De »clericalen« de geloovigen worden verguisd en de ongeloovigeu schier vergood. Dat is ook al eene vrucht der nu in Frankrjjk bjjua vergoddelijkte* om wenteling. Over den iuwendigen toestand van Frank rijk werpt het feit een zeer eigenaardig licht, men dient, om aan de klachten der winkeliers te gemoet te komen, die van de mededinging der tentoonstelling zeer groote schade hebben, op de boulevards allerlei feesten te organiseeren. Spelen eu brood dat vragen de Pa rjjzenaars en de Regeering zal hun dit ook wel geven. Niemand behoelt den Frausch- mau zulk een staat van zaken te benjj- dari De meest bedenkelijke concessiën worden door het Gouvernement gedaan ten behoeve van dezulken, welke lijden onder de expo sitie. Waarop moet zulk eene handelwijze uit- loopeu, waar is de grens van zulk eeu hulpbetooniug? De Fransche Regeeriug be vindt zich op een hellend vlak, hetwelk voert tot de socialistische Republiek. Zul len de gematigde republikeinen het dan hebben gewonnen? In den Ministerraad, heeft Minister Spul- Ier den President ter teekening voorge legd een besluit, waarbij Frankrjjks Consul- Generaal te Amsterdam, de Heer Daloz, ontslagen wordt, omdat hij bjj gelegenheid van het gedacbteuisfeest aan de bijeenkomst der Generale Staten de leden der Fransche k'donie niet heeft genoodigd op het Fran sche consulaat te komen om het verjaar feest van 5 Mei te vieren. Men verzekert ouden en jongen, mannen en meisjes. Ze «pelen kaart, drinken eigengemaakte alcohol enz.// Pater Damien zag onmiddelljjk, dat de tjjdelijke behoeften van zjjn volk even groot waren als hunne geesteljjke nooden. Hjj besefte, dat hij met de zorg voor het lichaam moest beginnen. Hjj heeft voor hen gewerkt zonder rust, zonder ooit moed te ver liezen. Zijn voorbeeld en woorden maakten, dat de melaatschen zeiven zooveel ze konden deden om wo ningen en voedsel te krijgen. Zijn invloed wist de Regeering nu en dan even wakker te schudden en te drjjven tol geregelde toezending van het meest onontbeerlijke. Doch bedroevend blijft zelfs nu nog de toestand van velen op het eiland. De Engelschen die veel reizen, hoorden vaak van den Christenheld op Mololcai. Door tusschenkomst v«n den Heer Chapman, predikant te Camberwcll, zonden ze hem een paar keer 12,000 gulden, om voor de melaatschen het noodige te koopen. Doch nood druft, gebrek aan het noodige bleef steeds heer- sehen op het eiland der melaatschen. Een merkwaardig bewjjs van waren godsdienst zin en christelijke liefde werd in Engeland gegeven, toenin 1886 predikant Chapman aan Pater Damien het geld zond, dat hjj voor hem had verzameld. Toen reizigers vermelden, wat deze Christenheld deed, stroomden uit menig land de gaven toe. En door hulp te geven aan zijn lijdend volk, hielp men

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1889 | | pagina 1