N I E W E No. 1548. Woensdag 11 Juni 1890. 15de Jaargang. De Katholieke Kerk in En geland en Schotland van 1800—1890. ÏÜJlTEflLAflD» Brit!N E N LTTd. Par S maanden voor Haarlem i. ,c 1 De priestermoorder. HAilLEISC ABOWESMJKNTBE'BIJB 1 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het Buitenland 1,80 Aisonderlgke Nummers Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en Z A TERDAG. BUHSAU: St. Janstraat Haarlem.' AÖIÏB MA HON AGITATB PBIJS OBB ADVEBTBHTlSW Van 1—8 regel»30 Cents. Slke regel meer 5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie h Contant. Advsrtentiën worden uiterljjh Maandag-, Woensdag en Vrydag-avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: KÜPPER8& I, AUREI. Het is een feit, dat jaarljjks vele leden der Eugelsche aristocratie in den schoot der ware Esrk terugkeeren. Ons bestek laat natuurljjk niet toe «ene opgaaf te doen van de duizenden bekeerdau; ten eiude echter het' algemeens resultaat dezer bsweging te kutiheh beoordeelen, is het voldoende op het feit" te wjjïen, dat er thans maar zeer weinige tot de >gentjy< beh torende fami- liën zjjn, onder welker leden zich niet minstens eenige Eatholiekeu bevinden. In het jaar =1880 telde men bjj de Eu gelsche katholieke aristocratie 38 Pairs, 24 Lords, 6 leden van den Geheimen Raad, den Onderkoning van Indië, de Gouver neurs vau Hongkong, Singapore en Mau ritius, 22 Baronets, 55 leden van het La gerhuis, benevens een groot aaptal hoofd officieren, ambtenaars, letterkundigen en andere mannen van beteakeni» in alle mogeljjke ambten en betrekkingen. Alhoe wel de arbeid van het katholieke Aposto laat zich niet uitsluitend tot de aristocratie bepaalt, acbjjnt hjj echter op het overige deel der natie tot dusver slechts eeu gerin- gen invloed uit te oefenen. De groote meerderheid van het volk (12,500,000) bljjft, uit kracht der gewoonte, aau de officiëele Staatskerk verbondeu; eene audere belang rijke fractie (ongeveer 10,000,000) wordt gedeeld in de dissidenten-secteu, welker aautal volgens Whitackers Almanach, in Groot Brittannië 174 bedraagt. De belang rijkste dezer aecteu is die der Presbyteri anen, welke in Eugeland 24,000 en in Schotland 1,600,000 leden telt. Ten einde een goed overzicht te ver kregen over den numerieken vooruitgang van het Katholicisme in Engeland, vermel den wjj hier de cyfers der katholieke be volking, door authentieke documenten, van twintig tot twintig jaar aangewezen. In het jaar 1800 Engeland 90,000, Schotl. 30,000, te zaman 120,000, Itakh. 1820 190,000, 90,000, 500,000, 1810 800,000, 100,000, 900,000, 1890 1,100,000, 220,000, - 1,320,000, - 1880 1,300,000, 320,000, 1,620,000, 1800 1,353,158, 838,613, 1,692,098 - Uit deze statistiek bljjft, dat de Katholieke Kei'k, wat hare numerieke beteekenenis betreft, thaus de tweede plaats inneemt, d. w. z. onmiddellijk na de Staatskerk volgt. Dank aan hare hiërarchie en aan het voortdurende bekeeringswerk (er hebben jaarl|jki meer dan 10,000 bekeeringen plaats) mag men de hoop koesteren, dat FE U1LLM T O N. 3) Vervolg.) /vGeweld komt m|j niet raadstam voor,// ant woordde de voorzitter, „Don Agostino is le bekend in de stad en te zeer b|j het volk ge zien en bemind; als hem plotseling een ouge- luk ererkwsm, zou men aanstonds aan ons den ken, te meer, daar h|j reeds mondeling en schrif telijk zijn getrouwen verklaard geeft, dat de booze vrijmetselaars hem naar het leven staan. Ik ben de meening toegedaan, dat wjj ons niet mogen bloot stellen." ■•/Dit is ook volstrekt niet noodig, maar h|j meet uit den weg geruimd worden, dat is zekar; w|j behoeven immers den dood zelf niet te plegen, dit kunnen wjj gevoegelijk van ons afweren. Als wjj geen ander middel vinden, dan plege men sluipmoord. Ër zjjn immers nog Judassen genoeg in de Katholieke Kerk, die voor dertig zilverlingen hun Heer verkoopen zoo een kunnen wjj ook vinden, hij zal ons voor eene bepaalde som dezen schreeuwer wel uit den weg ruimen. Maar a propos, opdat ik het niet vergete, nu wjj jaist over Judassen spreken, Don Agostino heeft ook beweerd, dat wjj, de vrijmetselaars, de echte Judaszocen zijn, omdat wy in onze geheime vergaderingen de gewjjd# Hostiën onteerden. Zulk eene bewering, voort aan het eiude der 19e eeuw de Katholieke Kérk iu Engeland en Schotland door on geveer twee millioen geloovigen zal ver tegenwoordigd zyn. Mei ,de numerieke vermeerdering houdt uafcuurljjk ook eeu vooruitgang in de wer kos dei geloof* en der christelijke naasten liefde gelijken tred. In den aanvang dezer eeuw bezaten Engeland en Schotland te zamer ternauwernood 50 kapellen, welker hiterlyk der Goddeljjke Majesteit onwaar dig waren. Met de hulp der katholieke aristocratie, die eeue onbegrensde vrijgevig heid aau den dag legde, werd Engeland» bodem weldra versierd met tallooze kerkeu,die in pracht en degelykheid niet behoeven onder te doen voor de tempels der middeleeuwen; als voorbeeld noemen w|j slechts de kathe draal van Westminster, die alleen eenige millioen heeft gekost. In het jaar 1880 telde men in Engeland 1259 kerken of kapellen en in Schotland 305. Eik jaar wordt dit getal vermeerderd. Ook aan katholieke scholen wordt de meeste zorg besteed. In het jaar 1800 had men voor de godsdienstige opvoeding van de nieuwe generaties nog bjjua nists ge daan. In het jaar 1840 echter bezat de Kerk in Groot Bittannië reeds negen uit sluitend katholieke colleges, die gedeelte lijk door Apostolische Vicarissen, gedeelte lijk door Benedietynen, Dominicanen en Jezuiëteu worden bestuurd. In het jaar 1880 bezat Engeland 23, Schotland 4 katho lieke colleges, dus gezamenlijk 27 inrich tingen voor uitgebreid lager onderwijs en bovendien nog 600 parochiale scholen waarin 118,000 kinderen lager onderwjj* genoten. Dank zjj der verdryving vau de Jezuïeten nit Duitschlaud en Frankryk, werden deze colleges sterk vermeerderd; het protestaut8che Engeland kon in dit opzicht het Katholieke Fraukrjjk als eeu voorbeeld van liberalisme dienen. In het jaar 1830 bekeerde zich de tweede zoon van Lord Speucer, tot het Katho licisme. Eenige jaren later trad hij in de orde dar Passiouisten en wijdde zjjn leven aan de stichting «ener uitgebreide Gebeds- vereeuiging, om den terugkeer van Enge land tot het katholieke geloof af te smee- ken. Dsze vereeniging des gebed», welke zich spoedig in Frankryk, Italië en in 'c algemeen in alle katholieke streken uit breidde, heeft voor de bekeering van het oude eiland der Heiligen misschien meer uitgewerkt, dau al wat er overigens was verricht geworden. Spoedig toch zag men iu Groot Brittaunië inrichtingen van katho lieke naastenliefde ontstaan. Er werden katholieke weeshuizen gesticht, om de ver laten kinderen aau de propaganda der durend en met brutaliteit onder het volk gebracht past juitt aan het onbeschaafde gepeupel, om het te doen dwepen en tegen ons op te ruien. Daarom zou het wjjs heeten, daarna te streven om het volk de onhoudbaarheid dezer beschuldiging onder 't oog te brengen. De Toorzittsr onderbrak den spreker. //Dan kan zoo gemakkelijk niet: Don Agostino steunt zijne desbetreffende beweringen met zulke sterke bewijzen, dat daar niet tegen op te komen is. Hjj vertelt, dat wij liederlijke vrouwspersonen geld geven, om met schijnbare aandacht ter communie te gaan en die ons dan de ontvangen Hostiën overbrengen; wij echter ontwijden ze in onze loges, bespuwden ze, bespotten ze, doorstaken ze met prismen en oiïerden ze den satan, door dat wjj ze te zijner eere verbrandden. Zulk eene bewering is natuurlijk juist daartoe bestemd, ds dweepzieke geloovigen tegen ons op te ruien, en daarom zou het bepaalt wezsche- ljjk heeteD, dat het iemand onzer mocht geluk ken den verbeeldingrijken Don Agostino te lo genstraffen, iets wat sedert de vervloekte ge schiedenis met Margaretha Besozzi, niet gemak kelijker kon zjjn./» „'t Komt in 't kort hierop neer: Margaretha Besozzi, eene slechte vrouw, zou Don Agostino op haar sterfbed zeer belangrijke en veel om vattende verklaringen over dit punt afgelegd en als bewijs der waarheid aan hem zeiven eene H. Hostie, die z|j tot dat doel ontvangen had, overgereikt hebben. Hieruit slaat nu de paap tegen ons kapitaal en! zijne onthullingen prote8tantschc Workhouses te onttrekken. Gasthuizen en armsn-apotheken openden hunne deuren, de Vereeniging van den H. Vinceutius vestigde in schier alle etsaeu hare afdeelingsn; de Zusters van liefdadig heid verschenen iu dit land, nit hetwelk het ordeklsed zoo laugen tjjd was ver bannen. (Slot volgt.) Het Pruisische Huis van Afgevaardig den heeft de Sperrgelder-wet in derde lezing verworpen. Jegen stemden de vrijzinnigen. In eene vergadering der militaire commissie verklaarde de Minister van oor log, dat de invoering van een tweejarigen dienstkyd met het oog op de hervorming der tactiek onmogelijk is, en het ook niet doenlijk is dien maatregel voor de toekomst toe te zeggen. De secretaris der sohatkist berekende de verhooging der bljjvende uitgaven op grond der in deze zitting te stellen eischen op 10 millioen. De voorstellen tot dekking van dit bedrag behoudt de Regeering zich voor. Prins Löwenstein heeft thans afge kondigd, dat de groote Duitsche Katholie- kenvergadering dit jaar te Cobleutz zal gehouden worden. De President der Fransche republiek heeft «en deereet ouderteekend, waarby gedeelteljjk of geheele gratie wordt ver leend aan 72 personen, die veroordeeld waren wegens haudelingeu bjj werkstaking of wegens manifestation op 1 Mei. Sedert eenigen tjjd wordt de wet, waarby van iederen vreemdeling geëischt wordt dat hij zjjne woonplaat» opgeeft, met kracht te Parys «n in geheel Frankryk toegepast. De maires hebben onlangs zeer gestrenge instructies ontvangen; zoodra een vreemdeling eene gemeente verlaat, moet hjj daarvan onmiddellijk keuui» geven aan den maire en aan dezen de plaats noemen waarheen hjj veitrekt. De maire verwittigt dau de overheden vau het land, waar de vreemdeling giat wonen en meldt den dag waarop hjj moet aankomen. Geeu enkele vreemdeling kan thans in Frankryk langer dan vier maanden blyven «onder zich aau te melden. De processen- verbaal, die sedert twee maanden opge maakt zijn, zijn eenige honderden in getal. Te Parijs hebben thans 158 000 vreemde lingen eene vaste woonplaats. De Daily News verneemt dat Duitschland's voorstel op het internationaal telegraaf- cougres te Parys om de internationale tarie- baren groot opzien!" „God dood en duivel! Daar kunnen wij niet rustig op slapen, daar dient ten einde atn te komen!// A/Watte doen! Met bloote wederlsggingen ko men wij in elk geval te laat." „Aangenomen. Maar er dient toch gehandeld te worden. Als wij het rerledene niet meer kun nen schoon wasschea, moeten wjj ten minste onze toekomst verzekeren. De mond, welke zulke zaken door de wereld rondbazuint, dient voor eeuwig gesloten, de band, die zoo iets schrijft, voor eeuwig verdord te worden." //Broeder Vincento is dus van meening, dat men den ongeschikten schreeuwer op zij dient te schuiven." „Ja, hjj moet sterven!/» antwoordde de voor zitter op ijskouden toon. Hij stond op, nam den voor hear liggenden dolk, wrong hem in de vuist ten hemel en riep uit: Nekam Adonai! (wraak tegen U, o God!) uit kracht mijner mechtsvolmaaktheden, veroordeel ik den Priester Don Agostino, den verrader van onze geheimen ter dood.// Alle aanwezigen stonden op en bekrachtig den het uitspreken van het vonnis, door de linkerhand drie malen uit te strekken en de formule der rerwensching uit te spreken. Daarop vroeg de voorzitter: „Moeten wij bij het lot beslissen, wie bij naam de broeder is, bestemd om het vonnis te voltrek ken.?" „Neen,// sprak Vincento, „ik zelf zal de wraak ven te verlagen op den grondslag vau een uniform tirief, nagenoeg geen stenn heeft gevonden. Het voorstel zou daarom tot het volgende telegraaf-congres worden ver daagd. Iu het Hui3 der Gemeenten maakte Campbell eenige opmerkingen over New- Foundland, waarop de Minister Fergusson antwoordde, dat het eeu zoo lastig geval is, dat de Regeering hoopt dat er eeue vriendschappelijke schikking zal gevonden worden. Da Regeering is volkomen bereid, het gesckil aan een scheidsrechtelyke uit spraak te onderwerpen, maar de gegevens voor 6ene zoodanige uitspraak zijn bezwaar lijk vast te stellen. De Minister voegde er bjj, dat de Fransohe autoriteiten niets gedaan hebben in stryd met de bestaande trac- taten. De Oostenr jjksche Keizer heeft in eeue toespraak geconstateerd, dat er sedert het vorige jaar geene enkele belangrjjke verandering in den algemeenen politieken toestand heeft plaats gehad, ook niet in dien der Balkaustateu, waarby inzonderheid Ooitauryk-Hongarjje belang heeft. Door de vriendschappelijke betrekkingen met alle mogendheden kon Oostenrjjk vaste hoop koesteren, dat het land do weldaden de» vrede» zal bljjvsn genieten. De Keizer zeide verder, dat het machtig bondgenootschap, waarvan Oostenrijk een deel uitmaakt, en de pogingen welke de tot dit verbond be- hoorende staten gemeeuschappelyk en met wederzjjdsch vertrouwen aanwenden ter haudhaviug des vredes, een hechten waar borg opleveren, waardoor hat hem gegeven zal z|ju, ook verder zjjne politiek te blyven volgen, die den voorspoed en het welzjjn des lands ten doel beeft. Volgen» de Capitale heeft de Gezant van Frankryk met de Italiaanscbe Regee- riug eenige regelingen getroffen tot wijzi ging der douane-tarieven tusschen Frank ryk en Italië. Volgens berichten uit Bern aan de Duitsche bladen heeft de He.er Welti, lid der Bonsregeering, in den Natioualen Raad medegedeeld, dat er gegrond voor uitzicht bestaat, dat de internationale over eenkomst betreffende de spoorwegvrachten binnen kort door de gezamenlijke daarhy betrokken Staten zal bekrachtigd worden. Er zijn nog altijd menschen, die veronder stellen, dat de Stedenwet is ingediend uit partij belang. Of het rechtigevoel al zegt dat een kiezer te Amsterdam evenveel voor heeft als een kiezer te Koudekerke; en dat er nog iet» in den weg is, zoolang een Amsterdammer 9 leden ter Tweede Kamer zendt on een Middelburger maar e»n, dat overtuigt ook al niet meer. De voltooien. Zelden biedt zich de gelegenheid aan, twee vliegen door een klap te dooden, dui: twee doeleinden door een slag te «laan. Ik heb met den Nazarener, met den zoogenaamden euohariztieken God, wien de dwepers onder broodsgestalte vereeren, ook nog een appeltje te schillen. Nu schiet mij een middel te binnen,, tevens beiden onschadelijk te maken, den Priester en ajjn God. Ha! een kosteljjk plan, laat mjj dat eens ten uitvoer brengen." De aanwezigen drongen bjj den spreker aan, hun dit plan mede te deelen, doch hjj fluisterde de twee, in rang hooger geplaa'ste mannen ge- haimzinnig iets in 't oor, waarna dezen, door een hoofdknikken hunne ingenomenheid deden bljjken. Nog reel werd er dien avond verhandeld, vele helsche plannen werden gesmeed, ja, de hel had har* sluiien ver open gezet om hare ge heimen der boosh»id met de haar toevertrouwde booswichten te deelen. Tot het aanbreken van den dageraad weerklonken nog het glazengeklank en het geruisch van vele verwarde atemmen in het leegstaande huis, daarna werd alles stil, de lichten werden uitgebluecht, het jjzeren poortje knarste en langzaam en voorzichtig, evenals zij gekomen waren, verwijderden zich de mannen van het schootsvel, met zich dragende alle ge heimen der godloochende vrijmetselarij. {Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1890 | | pagina 1