No. 1561. Vrijdag li Juli 1890 15de Jaargang. Modern bijgeloof. B UITEN L A N lï iLBOUTKJBMBlïTSPBIJS per S maanden voor Haarlem Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 140 Voor het Buitenland i*80 AfzJudarljjke Nummer»0,03 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en Z A TERDAG BUBÏAÜ: St. Janstraat Haarlem. AGITE MA HON AGITATE ?K1JS DEB ADVBBTENTIÉW Van 18 regels30 Cents. Elke regel meer 5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie h Contant. Ad verteutië n worden uiterlijk Maandag-, Woensdag en Vrijdag-avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers KüPPERS LAUREÏ. Niet slechts bij enkele persouen, maar ook bij gausche natiëu vertoouen zich somtijds zekere ziekteverschijnselen, dieniet zelden besinetteljjk werken. Deze ziekten openba ren zich meesteutjjds in het zenuwstelsel en grijpen het verstaud aau, anders zou men hare uitwendige werkingen niet kun nen verklaren. De nieuwsgierigheid dringt een gezond mensch naar den zieke eu weldra vertooneu zich de eerste sporen, dat lij besmet is, waut zijn verstaud schjut te zjjn aangetast. Toch bestaan er voor zulke ljjders geeue inrichtingen en zj ba- wegen zich vrij iu de maitschappj eu willen bovendien door kunne medemen- schen nog wel als bizonder verlichte en hoog begaafde wezens worden beschouwd. In de middeleeuwen zocht men naar het tot dusver nog niet gevonden middel, goud te maken. Verschillende metalen werden met allerlei chemicaliën bewerkt eu de zucht, goud te maken, had een groot aan tal lieden het hoofd op hol gebracht. Maar het geheim werd niet ontdekt en tot heden heeft nog niemand de schoooe aunst ge leerd, goud uit koper, lood, zink of tin te makeu. De goudziekte is «enigermate ver dwenen, maar de goudzucht is in onzen Ijjd onlzettend toegenomen. Later kwam er eene nieuwe manie vooi den dag, die ook haar zetel werkelijk in de hersens had. Eenige charlatans hadden langdurige studiën gemaakt om den dood parten te spelen en hem zijne macht over de menschen te ontnemen. Zjj zochten naar middelen om het menschel ijk leven te ver lengen en den dood uit de wereld te ban nen. Eerst zouden daarvoor tooverspreuken helpen, doch toen deze den govreesden dood niet verdreven, kwamen de doodver- delgers op de gedachte tooverdrankjes te fabriceeran, die dikwerf zoo sterk eu krach tig werden gebrouwen, dat zj den dwazen consument naar het graf deden verhuizen. De gausche zaak liep op niemaudal uit en het gelukte den dwazen niet aan den Almachtige de heerschappj over leven en dood te ontrukken en het sterven is tot dusver nog niet uit de mode gekomen. Eene andere hersenziekte der menschen, die hen dikwijls op zeer gevaarlijke wegen heeft geleid, openbaart zich iu de vurige begeerte, de duistere toekomst, of de ge heimen van het leven aau gene zijde vau het graf te ontsluieren. Deze ziekte kende men reeds in de grijze oudheid, want de beidenen waren er steeds op uit te trach ten de toekomst te leeren kennen. In het onde Griekenland, iu Delphi, niet ver van Athene, was eene inrichting, om den wil de goden te verkondigen, gevestigd. Boven eene bergkloof, die bedwelmenoe dampen uitwasemde, stond een drievoet; wanneer nu de priesteres, de wijze Pythia, in de toekomst moest zien, dan nam zj FE U ILL ET ON. De oude schilderij. Hare moeder intusschen sliep in inet de ge dachte dat men nu denkelijk haar droom, den vasten droom van een kantoorklerksvrouwtje, zou kunnen verwezenlijken o» een huisje koopen, „niet grooter dan zoo," buiten, aan de oevers van de Seine, voor de Zondagen des zomers. Wat de boekhouder betreft, de schilderij bleef hem met buitengewone juistheid in het geheugen. Hij had het stuk zoo lang hekeken. Nu vond hij het wonderbaar! Hoe kwam het dat hij nooit vroeger getroffen was door het ta lent, dat dHaraan was besteed. Dan herhaalde hij fluisterend het cijfer, 20,000 franks. Zonder het toeval, dat dit kostbaar voor werp aan het licht had gebracht, zouden de Pourots er nooit aan gedacht hebben, dat zjj een Breughel, de Biuweelen Breughel genaamd, in handen hadden. Wat toch beroemdheid is! De ambtenaar zegende den beroemden kunste naar, die misschien eertijds niet in eigen rijtuig reed, maar wiens talent met de eeuwen den uit- op dien drievoet plaats; de dampen be nevelden hare zinnen en brachten lmar iu een delirium, waaria zij louter onzin bab belde. «Wijze» heidensche priesters wisten echter hare woorden in een antwoord op de gestelde vraag om te werkeD, echter zoo, dat men uit den duisteren zin het gewensehte antwoord, echter ook het te genovergestelde kon opmaken. Zoo voor spelde de wijze Pythia aau Koning »Cresue: Wanneer Cresus de rivier llalys overtrekt, dan zal hij een groot rijk verwoesten. Cre sus dacht natuurlijk aau een vijandig laud, trok over de rivier en verwoestte zjjn eigen rijk. Pythia had goed voorspeld. En bij het Deiphische orakel z voeren alle groo- ten van het Rijk en de heidensche pries ters beschermden ijverig den nimbus van het orakel, want zjj maakten er goede zaken mee. Andere heidensche volken zagen door den rook der offerdieren iu de t mkomst en zjj verstonden de kunst uit de inge wanden der offerdieren deu wil der goden te leeren kennen. De belangstellenden moesten deu goden daarvoor rijke offers brengen, die natuurlijk door de priesters werden opgestoken eu deze laatstee ver stonden meesterlijk de kunst, huDue be driegerij want niets anders was het immers met een mysterieuzeu glaus te omgeven. Reeds in deu vroegsten tijd trachtte men ook in de sterren de toe komst te doorgronden; de sterrenwichelaars vormden bij eenige volken eene eigen klasse, die liunue kunst als eene weteuschap uitoefenden en Komngen en Vorsten had den hunne eigen astrologen, om hun nood lot uit de sterren zich te laten verkondigeu. Nu, zal meu zeggen, dat waren allen heidenet), eu hun kan men zulke ziekeljjke verschijnselen vergeven. Zeer juist, maar in onzen christeljjken tijd zijn de ziekten van het menscbenver- staud ook niet verdwenen; de moderne heidenen zjjn nog niet uitgestorven. Hoe veel lieden, zelfs uit de zoogenaamde ont wikkelde* kringen, begeven zich nog naar de kaartlegsters om een blik iu de toe komst te slaan en hoe velen zijn er niet, die nog geloof hechten aau hetgeeu hun wordt voorgepraat door een ergeilijk individu, dat inplaats van met geld, met zweepslagen voor zijne kunst moest betaald worden. Maar onze moderne beschaving bracht eene nieuwe, vroeger nooit gekeude her senziekte, het spiritisme, te voorschijn. De door de oude heidenen gebezigde middelen om den sluier der toekomst op te lichten, werden door de moderne heidenen ondien stig verklaard. Men vond het spiritisme uit, d. w. z. de v kunsten wetenschap met de zielen der afgestorvenen door too- vermiddelen in direct verkeer te treden. En deze nieuwste vorm van bijgeloof vindt in de door ongeloof aangetaste hoogere kringen talrijke aanhangers. gezochten geur kreeg, dien oude gebottelde wij nen ontwikkelen. Den volgenden morgen na het ontbijt maakte Pourot zich gereed om den expert te gaan raadplegen. Hjj moest in elk geval terugkomen of met geld in den z.ak, want bij mocht de lief hebbers niet langer van zulk een meesterstuk berooven, of met de schilderij onder den arm..,. Bah! Juffrouw Pourot had een blind vertrou wen er op. 's Morgens vroeg werd de vrouw van den concierge dan ook ingelicht omtient den tocht, en toer. de boekhouder uitging, met plech tigheid de schilderij dragende,die in voeringkatoen gewikkeld was, hield zij hem aan om hem geluk tc wenschen. Waarlijk, hij was wel gelukkig, zulke kost baarheden te erven. Pourot scheen niet zeer verwonderd; zijn bloedverwant in Brussel, een man van smaak en kenui3, had slechts dingen van groote waarde in zijn bezit gehad. Hjj ging heen met zijn gewonen kalmen en afgemeten stap, en richtte zijne schreden naar de rue LafiKtte. Men volgde hem met vriendeljjk oog; hij sloeg den hoek van de straat om. De dames bleven aan het venster. En toen hij om dienzelfden hoek twintig mi- Men vergadert in zalen, waar slechts éene lamp haar flauw licht op een aautal aan eene groote tafel gezeten personen werpt, die getuigen worden van de meest bizarre en dolzinnigste zaken. Erheerscht eene mysterieuze stilte. Plotseling hoort men kloppen, welk geluid uit de tafel schijnt voort te komen. De tafel beweegt zich, vrij hangende muziekinstrumenten geven geluid, eene onzichtbare hand schrijft de antwoorden op van de vragen welke iemand uit de vergadering aan den bezwo ren geest goedvond te stellen. Het ver keer met de zielen vindt slechts door een uitverkorene, medium geheeten, plaats. Eu ofschoon in duizenden gevallen bewezen is, dat deze mediums niets dan bedriegers en bedriegsters zijn, toch maakt het spiritisme steeds meer en meer propaganda. Er bestaan spiritistische catechismusseu, welke de leer iu vragen en antwoordeu verkondigen. De spiritist wil de overlede nen dwingen de plaats hunner smart of gelukzaligheid te verlaten om hem op zjjne gestelde vragen te antwoordeu. Verstan dige menschen zullen gemakkeljjk begrijpen dat deze geestverschijningen op bedrog eu zinsbegoocheling zjju gebaseerd. Toch bloeit bet spiritisme in de meest beschaaf de kringen, zelfs mannen van groote eru ditie en hoog geplaatste persouen schamen zich niet tot zijne aauhaugers te behooren. Menschen, die zelfs geen geloof hechten aau de hocus-pocus zjjn dikwerf nieuws gierig genoeg om de vergaderingen bij te wouen eu voorname lieden inviteereu hunne vrienden en bekenden op de spiri tistische soirees, waar de apostelen der secte de geesten oproepen en hunne voorstel lingen geven. Hooggeplaatste lieden zjjn op deze wijze als bedriegers ontmaskerd geworden eu ofschoon spiritistische proe ven, zelfs eene waarbij Graaf Mortagne te Par jjs fr. 20, 000 had uitgeloofd wanneer er tene werkelijke geestverschijning plaats had, aanhoudend mislukken, toch bljjveu veleu vasthouden aan dit onzalige en hoogst ergerlijke bjjgeloof, Plet spiritisme beeft eene belachelijke maar ook eene zeer ernstige zijde. Door de aanhangers dezer moderne zwendelarij wordt de door de Katholieke Kerk zoo heilzaam aanbevolen vereering der Heili gen als eene belachelijke vertooniug be schouwd eu uitgeroepen, 't Is derhalve zeer natuurlijk, dat de Kerk elke deelneming aan het spiritisme ten strengste verbiedt. Eu is het niet een hoogst belacheljjk bjj- geloof, dat eenige gelukzoekers met in achtneming van zekere phautastische cere moniën hunne handen slochts op eene tafel behoeven te leggen om de Engelen en Heiligen des Hemels, of de zielen der afgestorvenen op te roepen, zoo dikwerf het hun goeddunkt. Men ziet dus, boe ook eeue beschaafde wereld dikwerf met de oude heidenen in nuten la'er weer verscheen, had hjj geen Breu ghel, genaamd de Eluweoleu Breughel, meer onder den arm. De moeder en de dochter gaven hunne vreugde in luide uitroepen lucht; de eene had in gedachte de streek uilgekozen, waar men zich de //villa// moest aanschaffen; de andere had juist precies den dag bepaald waarop ze zou trouwen. Men ging naar beneden, den braven man te gemoet, de vrouw van den concierge was reeds op den drempel van haar hokje en vroeg: //Dus,.... het is zoo?" Ja Twintig duizend? Neen vijftienduizend maar! Wat zal ik er van zeggen, die kunstkoopers afzetters zijn het! Vjjftienduizend, dat is toch nog zoo kwaad niet! Maar toen Pourot thuis was, sloot hij zorg vuldig de deur en wendde zich tot zijne vrouw en dochter, die glimlachten, of-choon het maar vijftienduizend franks was. Neen, niet vijftienduizend, niets riep hij zacht, maar woedend. //Het is maar eene copie; het origineel is op het Louvre eeue oude copie, bovendien slecht gemaakt, door een on- belachelijke dingen, in domheid eu ver- stands-armoode kan wedijveren. Inderdaad de aanhangers van het spiritisme zjjn offers van bedriegerij en in hunne waanwijsheid bespeuren zij niet, dat ze bedrogen wor den. Op hen is het spreekwoord ongetwij feld van toepassing mundus vult decipi de wereld wil bedrogen zijn. Eene groote menigte verzamelde zich Maaudag-avond om 8 uur voor het hoofd bureau van politie te LondeD, zoodat het verkeer daardoor werd gestremd. Er wer den gedrukte blaadjes rondgedeeld, hou dende eene oproepiug lot eene volksver gadering otn 10 uur, en eindigende met de woorden: »Leve de sociale revolutie!* Daarbij werd de Marseillaise aaugeheveu. Nadat de beredeu politie te vergeefs had ge tracht de straat schoon te vegen, waarbij' eenige personen gearresteerd en ook eenigen gekwetst werden, moest er een troep rui terij ontboden worden om den Prins van Wales bij het verlaten van den schouw burg te escorteeren. Deze wanordelijkheden, veroorzaakt door de houding der muiten de politieagenten, werden tot diep inden nacht voortgezet, en eerst omstreeks 2 uur, toen eene regenbui, geholpen door konstabels te paard eu Life guardsde oproermakers verstrooide, werd de rust hersteld. Iu het heetste van het tumult, terwijl de trouw gebleven agenteu hun plicht deden, wierpen de audereu uit de vensters vau het politie-gebouw alle mo- geljjke projeetieleu op hen ueer. De mui ters hebben den Minister van Binneuiand- sche Zaken een ultimatum toegezonden, waarbij zjj met eeue algemeene werksta king dreigen, indien er aau huure eischen geen gevolg wordt gegeven. Ofschoon de dreigende algemeene dienst- staking van da polièie-ageuteu 's avonds niet plaats vond, bleef de toestand toch allerhachljjffst. Iu vele districteu wildeu de agenteu deu nachtdienst slechts schoor voetend vervullen, terwijl de meesten in het politie-station van Boio-Street volstrekt weigerden te patrouilleeren, Ondanks alle aanmaningen der inspecteurs vouden ge vechten plaats op de binnenplaats vau het politie-station tusschen de gehoorzame en ongehoorzame agenten. Middelerwijl bleef het geheele ceutrum van Londen deels slecht deels in het geheel niet bewaakt; vele banken en eigenaars van huizen orga niseerden gedurende den geheelen nacht een politiedienst, wat noodig was, want een enorme toevloed vau allerlei janhagel stroomde ondanks de slagregens, toe eu vulde de bourt vau Bow Streetwaar de betrekkelijk weinige politieagenten, waar- ouder beredeue van andere wijken, luttel konden uitrichten tegen het steeds aan groeiend rumoerig gespuis. De politie werd bekende. Ik dacht het wel, parbleu; 'tis duide lijk! Die kladder vau de vierde verdieping heeft je voor den gek gehouden! Men heeft het ding in 't geheel niet willen hebben, voor niets niet! Er volgde eene lange, pjjulijke stilte. Eindelijk vroeg Anaïs beschroomd, wat hjj met de schil derij had gedaan. Ik heb ze in een koffiehuis in de buurt laten staan. Ik kon ze niet meebrengen het aan de vrouw van den concierge zeggen Men heeft ook zijn trots. De boekhouder barstte in lachen uit bjj dit denkbeeld; hij omhelsde zijn vrouw en besloot vrooljjk: Kom, laten we ons troosten. Er is niets verloren, ten slotte zelfs het meesterstuk niet! Hij ging dienzelfden avond den valschen Breughel, genaamd de Fluweelen Breughel, halen, toen het gas uit was. Hij bracht het stuk ter sluiks binnen, als iets om zich voor te schamen, en verstopte het in het donkerste gedeelte van de rommelkamer, waar het zijn eeuwenoude rust hernomen heeft, en waar het die voorzetten zal tot op den dag, waarop de erfgenamen van de Pourots zieh over de waarde, helaas! dezelfde illusies zullen maken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1890 | | pagina 1