No. 1570. Vrijdag 1 Augustus 1890. 15de Jaargang. Uit Denemarken, De christelijke Standaard. l a k n. r Per 3 maanden voor Haarlemi 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het Buitenland 1,80 Afzonderlijke Nummer»0,03 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG BUBSAU: St. Janstraat Haarlem. AGITE MA HON AGITATE PBIJS DEB advebtewtiEw Van 16 regel» 30 Cents. Elke regel meer 5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie h Contant. Advertentiën worden uiterlijk Maandag-, Woensdag en Vrjjdag-avond voor 6 uur ingewacht. Een huishoudentje! ABOHKEMEHTSIPBIJa Uitgevers: KÜPPERS& LAUBEY. Dat de Katholieke Kerk in Denemarken betrekkelijk nog weinig ontwikkeld is, komt daardoor, dat zij dertig a veer tig jaar geleden in dit land nog vau elke vrijheid was beroofd. Eerst den 9 Juni 1847 werden de in Denemarken tegeu de Katholieken gerichte vervolgingswetteu af geschaft en van dien tjjd af begon voor de Kerk een nieuw leven. Onmiddellijk werden er twee Missie-staties opgericht, de eene in de hoofdstad Kopenhagen en de andere te Frederica iu Jutland. In het jaar 1856 zag men te Kopenhagen de eerste Katholieke Liefdezusters, die sinds deu re formatie-tijd in Denemarken haar intocht hielden; het waren Zusters van den II. Jo zef uit Chambéry, wier aantal tbaus tot 110 is gestegen, en die behalve een novi ciaat en twee hospitalen te Kopenhagen, ook nog bezitten twee hoogero burgerscholen voor meisjes met 276 leerlingen (waaronder 121 Protestanten), 11 lagere scholen voor kna pen met 855 leerlingen eu 11 lagere scho len voor meisjes, die 374 leerlingen tellen. De Katholieke Missie iu Denemarken geeft in 't geheel aan 1035 kinderen onderwijs, waarvan ongeveer 200 tot Protestantsche familiën behooreu. Bovendien bezitten de kleine Maria-broeders» een jougenswees- buis/de »Zusters von St. Jozef» twee wees huizen voor meisjes en twee hospitalen met 130 bedden. Met de oprichting der Apostolische Pre fectuur iu Denemarken iu het jaar 1869 nain voor het Katholicisme de aera eeuer sneller ontwikkeling een aanvaug. Sinds de emancipatie der Katholieke Kerk heelt de Deensche Regeering zich steeds welgezind eu voorkomend jegens de Katholieken van het land gedragen en met uitzondering van IJsland, waar uien nog te vergeefs op ue invoering der godsdienstvrijheid wacht, verheugt zich de Kerk in dit kleine laad in eeue groote mate vau vrijheid, evenals zjj deze geniet bjj zoogenaamde Katholieke Regeeringen. In hst jaar 1872 werd iu de nabijheid van Kopenhagen het door eene adellijke dame gestichte en aan de leiding der Jezuïeten toevertrouwde College van Or- drupoë geopend; men begon met vijftien leerlingen, het college is echter thans een der bloeiendste vaü het land. Op deu 1 Januari bevonden zich iu De nemarken 14 Katholieke Missie-Staties, ua- melijk vijf te Kopenhagen, en een in Aar- huus, Odensee, Frederica, Randers, Horsens, Sweusborg, Kolding, Reykjavik (IJslaud) en Ordrupoë. Uit de volgende vergelijkende statistiek der Missiën in Denemarken ten tjjde der emancipatie en in het jaar 1890 zal men kunnen zien, welk een vooruit gang de Kerk in veertig jaren heeft ge maakt. Het personeel bestond uit 3 Mis- FE ILL ET ON. Een Franseh schrijver heeft het huishouden van Parijs beschreven en nu beschrijft de „New- York Herald* in een belangwekkend artikel, het huishouden van den Sultan. Het is niet wat door eene geheele stad, eene we reld in het klein zooals Parijs, maar wat slechts door een man verbruikt wordt, wiens onverza digbare eetlust jaarlijks honderd millioen gulden voor zijn onderhoud en dat zjjner omgeving ver slindt. Meer dan zesduizend personen gebruiken te Constantinopel elkt-n dag hunne drie maaHjjden op kosten van den Sultan in het paleis van Dolma-Bagthcé, en het is geene kleinigheid het raderwerk van zulk eene machine goed iu het smeer te houden. Keeds wanneer allen op bepaalde tjjden en volgens een vastgesteld menu aten, zou deze taak ingewikkeld genoeg zijn; maar er moet altjjd rekenschap gehouden worden met de grillen van den meester en den geringste zijner gun- sionarissen, 2 Missie-Staties, 300 Katho lieken; in het jaar 1890: 1 Apostolisch Prefect, 37 Missionarissen, 14 Staties, 3700 Katholieken; voorts 45 Priesters van de Orde der Sociëteit vau Jezus, 3 Maria- Broeders, 110 Zusters van den H. Jozef uit Chambéry eu 6 Duitsche Zusters (zie kenverpleegsters). Van godsdienstige ge stichten bestond iu het jaar 1850 nog bijna nietsp thans telt men er 10 Katholieke kerken6 openbare kapellen, 6 privaat- kapellen, een Jezuïeten-College en eeue hoogere burgerschool voor knapen. De nationale Heilige der Deensche Ka tholieken is de Heilige Kanut, wiens 800- jarige sterfdag door de Katholieken op deu 10 Juli 1886 werd gevierd wet eene bede vaart naar Odensee, waar iu de overoude, helaa»! zich in handen der Protestanten bevindende kathedraal, de gebeenten van dezen koninklijken martelaar zijn begra ven. Moge door de voorspraak van den H. Kauut het Koninkrjjk Denemarken eenmaal geheel eu al iu den schoot der ware Moe derkerk worden teruggevoerd! Elk volk heelt zijn standaard, elk gilde eea vaandel of een teeken waardoor het zich kenmerkt; wat zal nu de standaard zjjn van het groote gilde der Christenen op aarde, van het uitverkoren volk van Christus? Welk teekeu kau samenvatten eu duidelijk voor iedereen de algemeene kenteekenen van het menschdom uit drukken? 't Is het Kruisbeeld. Immers is het Kruis niet gelijk een tafereel, waarop onze oor sprong, onze natuur, onze bestemming en ons einde te lezen staan? 't Is een ver- have», kort begrip van don hemel en de aarde, het toont deu God, Die ons schiep, Die ons verloste, Die ons heiligde; het doet ons deuken aan den meuscli, die, in on schuld geschapen van zijn staat vervielen werd opgebeurd; 't is het verbindiugsf.ee- ken vau de heiligheid, de waarheid, de barmhartigheid, de rechtvaardigheid en den vrede. Indien de werken der schepping Gods macht eu wijsheid openbaren, het Kruis toont de diepte vau God3 goedheid en liefde. Het is God, Die beleedigd is en 't is God, Die vergeeft; het is de meosch, die zondigt en 't is God, Die uitboet. De revolutiounaireu in Frankrijk ziju in 1790 opgekomen met de woorden ge lijkheid, broederschap en vrijheiddoch Christus beeft die woorden van Ziju Kruis af reeds verkondigd- De gelijkheid, maar eene edele gelijkheid, daalt van het Kruis, teekent het voorhoofd van alle kinderen Adams, want niemand mag eene ziel ver achten, die de Heiland ten koste van Ziju bloed beeft gekocht. stelingen, en hoe onredelijk, hoe onvom-zien de vraag naar eenigen schotel is, men verwacht al tjjd dat er terstond aan voldaan zal worden. Wanneer men laat wachten, wanneer op nederige wijze bezwaren gemaakt worden, dan daalt ter- sond de keizerlijke ongenade neer op het hoofd van den verantwoordelijken ambtenaar en wanneer deze ongenade r.iet gepaard gaat met het verlies zjjner vrijheid, zoo wordt zij toch altijd gevolgd door het verlies zijner plaats en dikwijls door de verbeurdverklaring zijner goederen, daar dit in Turkije gewoonlijk samengaat. De bediening van den Sultan is dan ook op bewonderenswaardige wijze ingericht en er hapert niets aan. Elke afdeeling staat onder het bestuur van een verantwoordelijken chef, die een geheel leger van bedienden of slaven onder zijne be velen heeft en zelf hiërarchisch ondergeschikt is aan den schatbewaarder. In al deze verschillende afdeelingen is er geene enkele vrouw in dienst. Zij die in het paleis benoemd zijn, zijn uit sluitend belast met de persoonlijke bediening harer meesteres. Overigens is het beginsel van de verdeelirg van den arbeid in het keizerljjk huis zoo ver gedreven, dat niemand zich behoeft af te tobben, behalve de opperkamerheer en 'de schatbewaarder. Het Kruisbeeld gebiedt dan meusch te eerbiedigen, den bedelaar met zijne ge scheurde kleedereu, zoowel als deu rijke die in zijde en purper gekleed gaat, deu geringe gelijk den machtige; het leert zelfs den misdadiger te helpen eu iu ziju onge luk bij te staafr De broederschap, maar eene edelmoedige broederschap, daalt vau het Kruis eu zegt ons, dat wij alleu broeders zijn, die den zelfden Vader hebben, dat wij elkander moeten bamiuueu eu de hand toereikeu iu ongeluk en smart. Wie is verhard eu gevoelloos geuoeg om niet ontroerd te worden wanneer wij den Zaligmaker voor Zijne beulen hooren bidden: Vader, ver geef het hun, want zij weten niet wat zij doen, Da vrijheid is een zegepraal van het Kruis. Door den meusch uit de slavernij der zonde te verlossen, door hem de macht te geven om te strijden en te zegevieren, heeft het Kruis niet alleen de vrijheid ge schonken, maar het heeft waarlijk in de wereld de edele vrijheid van de kinderen Gods gebracht, om de ketens der driften af te schudden en de ongeboudenheden der overdaad te betoomeu. Zietdaar de standaard, die de wereld heeft verlost. Is het dan niet recht eu rede lijk, dat het Kruis, als ons zegeteekeu, overal schittere, op ouze toreus en open bare gebouwen, in de velden eu langs de wegen, aan deu ingang van dorpen en steden, in ouze huizen en op onze borsten? Het spreekt immers van vrede iu onze woelige harten, het legt balsem op de wouden onzer ziel en het wijst ons deu weg vau vergiffenis eu barmhartigheid. Onze voorouders verstonden beter dau wij de taal van het Kruisbeeld. Waren zij ook niet beter dau wij? Eu hebben wij er bjj gewonnen met hunne openbare liefde voor dien welsprekenden standaard niet na ta volgen of in ons te laten veiflau- wen? Zij waren overtuigd, dat de zege in dat teekeu was. Mochten ook wij dat steeds verstaan, want in dien ebristelijken stan daard ligt ons tijdelijk^geluk en onze eeuwige zaligheid. Voor de afwisseling is er weder eeus eeue omwenteling geweest iu een der Sta ten van Zuicï-Arnerika. Ditmaal gold het eeue Republiek, waar heen zeer velen zich, ook uit ons vader- l'ann, heeo begaven om er nieuwe of ver hoogde welvaart te zoeken, en meestal niet te vinden. De tijdingen uit Argentinië dat laud van belofte is het bedoelde luidden eerst ongunstig, doch later beter. Het Argeutjjnsche gezantschap te Londen publiceert althans eene dépêche van den De opperkamerheer is de erkende tolk van al de vveu9ch.3n des meesters; hij moet dan ook dag eu nacht te zijner beschikking blijven. Wat deu schatbewaarder betreft, deze draagt in zijne hoe danigheid van oppersten chef van den huishou- delijken dienst ook een zeer zwaren last op zijne breede schouders. Zijne koopers alleen, waarvan ieder met liet inkoopen van bepaald aangewezen goederen belast is, vormen reeds een talrijk leger: de eene houdt er zich bjjt oorbeeld mee bezig te zorgen dat er steeds viseh in voorraad is, en om eiken dag een genoegzame hoeveelheid visch te leveren vcor zesduizend monden is geene gemak kelijke zsak in eene stad, waar geen groote vischmarkt is; geheele rotten koopers doorloopen dus een twintigtal wijken of stellen zich onmid dellijk in verbinding met de visschers en ieder hunner wor.lt vergezeld door twee mannen, om hetgeen zij koopen, te d-agen. Elke week heeft men ongeveer tien tonnen versche visch noodig voor de keuken van het paleis. Men eet er eiken dag op zijn minst achttien duizend pond brood, want de Turken gebruiken dit in groote hoeveelheden. In groote ovens, die evenals de keukens, buiten de muren van het paleis gebouwd zijn, wordt dit brood gebakken. Een regiment bakkers kneedt het, een ander Minister van Financiën, volgens welke de omwenteling bedwongen is, met vervanging van den Staatspresident door Pellegrini, alsmede amnestie. Ook het jongste tele gram aau da Times stelt den triomf der opstandelingen als twijfelachtig voor. Deze omwenteling zal, naar de echte ge woonte van de Zuid-Amerikaansche Repu blieken, wel door eene contra-revolutie wor den opgevolgd. De landverhuizers zullen al het zegen rijke van die gezagsworsteliugen ondervin den. Velen zullen zuehten: ocb, waren wij maar thuis gebleven! Onder zekere omstandigheden is het te verklaren, dat men zijn heil in deu vreemde zoekt. Eenige meerdere voorzichtigheid ware deu heilzockenden echter wel aan te bevelen. Teu overvloede teekeuen wij nog op, dat de toestand iu enkele Staten van Mid- doii-Amerika nog altijd zeer gespannen blijft. En dat alles wordt beleeft kort na het Cougre3 der bewuste Staten, waarop over eene Confederatie werd beraadslaagd. Lieflijke idealen! De werkelijkheid ziet er wat somberder uit. De Congressen doen nog niet eenmaal de uitwerking der compressen op de won don, welke de Staten onderling elkaar sloe gen. De verhoudingen blijven ontstoken. De congestie zal niet door het Congresmid del wordeu weggenomen. Aan inwendige levensvernieuwing heeft ook Ceutraal-Amerika behoelte. Doch die komt niet door samenzweringen en revo- lutiëu, maar door de kracht van die hoog ste beginselen, welke echter maar bij een deel der Centraal- eu Zuid-Amerikanen in eere ziju. President Carnot heeft den nieuwen Spaa s hou Gezant bij de Fransche Repu bliek ten geboore ontvangen. Diens rede vloeide over van lofspraak voor Fiankrijk eu de Franschen. Cauovas zal zeker door zijn Afgezant willen bewijzen dat Spanje op eene goeden voet met de Fransckeu wil blijven, eu dat het geen lust bezit zich aau te sluiten bjj den Drievoudigeu Vredebond. Zeer wel gemeend zal die Frauschen- liefde wel niet wezen; maar er moet iets van de zijde van Spanje gebeuren om deu indruk weg te nemen van de met licht verklaarbare bedoelingen verspreide ge ruchten, volgens welke het nieuwe Spaan- sche Kabinet ongunstig jegens Frankrijk is gezind. Oprecht innig zullen de betrekkingen tusschen Frankrijk en Spanje wel niet worden. Den »heeren» republikeinen is het een gruwel, dat Spanje weder een Troon bezit. Wilde Spanje eene nieuwe onwenteliog ma ken eu werd het opnieuw eene republiek, regiment brengt het naar het paleis, een derde koopt het meel en de brandstoffen, die dag aan dag door geheele karavanen kaméelen bij de ovens worden gebracht. Het Turksche brood is goed doorbakken, zeer licht en in elk opzicht voortreffelijk; bijna altijd wordt het bereid van roggemeel vermengd met eenig tarwemeel. De schotels, die voor den Sultan bestemd zjjn, worden door zijn persoonlijken kok gemaakt en niemand anders mag ze aanraken. De phnnen zjjn van goud of zilver; wanneer een gerecht ge reed is, wordt er een strook papier omheen ge daan en dit wordt verzegeld, welk zegel door den opperkamerheer, die elke spijs eerst proeven moet, voordat de meester er zjjn mond aan zet, in tegenwoordigheid van Zijne Majesteit wordt verbroken. De spijzen worden altijd voorge- diend in dezelfde pan, waarin zij bereid zijn, ten minste wanneer daartoe geen steenen schotel noodig was, in welk geval deze, alvorens aange boden te worden in een soort gouden klok ge plaatst wordt, die een slaaf vasthoudt, terwijl de Sultau eet. Elke schotel vormt een afzonderlijk gerecht waarbij eene bepaalde soort brood, of eene bizondere soort koek behoort, die een tweede slaaf op een gouden blad aanbiedt. Voor eiken schotel, en hun aantal is onnoemeljjk, zjjn dus minstens twee slaven noodig, Slot volgt.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1890 | | pagina 1