NIEUWE No. 1581. Vrijdag 29 Augustus 1890. 15de Jaargang. Afrika. De 37ste Duitsche Katholiekendag. Ook een van de merkwaar digheden. LMHE IBOffKSMSSTUFBlJB Per 3 maanden voor Haarlemt Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. Voor het Buitenland Afzonderlijke Nummert Dit blad verschjjnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. BUBKAU: St. Janstraat Haarlem. 0,8b 1,10 1,80 0,08 A.GITB MA NON AGITATE ?R1JB DBS ADVERTENTIES Van 1regel»30 Cents. Elke regel meer 5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie h Contant. Advertentiën worden uiterlijk Maandag-, Woensdag- en Vrjjdag-avond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: KÜPPER8& I, AUREY. II. {Slot). De zonderlingste volksstammen en men- schenrassen vindt men op den Afrikaau- schen bodem vereenigd, zoowel idealen van lichaamsbouw als afwjjkingeu daarvau. Meu ontmoet er de schakeeringeu der ne gerrassen, van het roodbruine der neger stammen van Soedan tot het glanzige ebbenhoutzwarte van het Afrikaansche ras, de Albino's, de Degers met tijgertanden en de dwergachtige olifantenjagers. De ruwste stammen, die zich nog met men- schenvleesch voedeD, wouen naast volken, die zich aan sprinkhanen en andere deli catessen uit de insectenwereld vergasten; kolossale Skaten, door een despoot met ijzeren schepter geregeerd, grenzen aan kleine republieken en aan landen met vol slagen patriarcbalen regeeringsvorm en daarbjj is de rnensch nog slaaf, woidt hg als koopwaar behandeld en de wetenschap pelijke onderzoeker evenals de deelnemende menscheuvriend komt tot de treurige er varing, dat de nakomelingen van den vader der menschen in Afrika tot dusver nog niet die trap hebben kunneu bereiken, welke hun oorspronkelijk door de Godheid werd aangewezen en die door anderen elders reeds lang werd bereikt. Wel ontmoeten wij op dat gedeelte van het Afrikaansche kustgebied, waar Europeanen zich nebben gevestigd, eeuige beschaving, maar deze beschaviug heeft zich nog niet langs den karavaueuweg of langs de ri vieren voortgeplant. In de binuenlanden van Afrika heerschen nog ten huidigen dage ontzettende toestanden. Eu toch waren er eenmaal in Afrika steden van overoude beschaving en ont wikkeling. Lang voor den tyd der Ro meinen bloeiden in 't Noorden van Afrika de door de Tyriscbe Koningsdoch ter Dido gestichte koloniën def.Carthager.s de Pheniciërs, dit ondernemeude volk der oudheid, vestigden op talrijke punten der Afrikaansche kusten hunne koloniën en Egypte, het wonderrijke land der Püarao's betwist immers Indië den roem het oudste land der beschaving te ziju. Ja, zelfs in Ethiopische streken vau Afrika, in de Sa hara en in de Libische woestguen, kan men heden nog sporen van voormalige be schaving vinden. Het is ontegenzeggelijk waar dat de ka- ravauenhaudel in Afrika reeds voor dui zenden jaren zich tot een zekeren hoogen bloei heeft ontwikkeld; daarvan getuigen de talrgke berichten van bekende schrgvers der oudheid. Zoo verhalen Martian en So- lin van eeue straat, die van de Noordkust van Afrika, door woestgnen en zandheu vels naar het binnenland voerde. Goud en specerijen waren het nameljjk, die men uit het geheimvolle binnenland haalde, daarbij werd ook reeds toen handel gedreven in FEUILLETON. De voeding van den mensch. Vervolg en slot.) Eene hygiënische spijskaart zou dan ongeveer als volgt moeten luiden, 's Morgens cacao of chocolade, tot afwisseling melk, brij, ooft; als toespijs goed grof boerenbrood en roggebrood met boter. Is een tweede ontbijt noodig dan eene hand vol vruchten naar het jaargetijde oplevert. 'sMid- dagt niet meer dan tweemaal per week soep, daar geregeld soep eten de maagsappen te zeer verdunt, gestoofde blad- »f wortelgroenten en niet afge kookt zooals nu gebruikelijk is, een paar aard appelen en een stukje vleesch. Wil men dit laatste niet, dan voldoen peulvruchten, erwten, boonen, eier- en meelspijzen aan de behoefte aan vast voedsel. "Vruchten als compote moeten nooit ontbreken. 's Avonds niet altjjd brood, maar liever sla, eier- en meelspijzen en vruchten. Te veel nog beschouwt men ooft als weelde. Als drank is melk en licht bier het meest aan te bevelen, koffie en thee zoo weinig mogelijk en alleen voo zwarte menschen waar. De Carthagers be manden hunne galeiën met negers, die, evenals nog ten huidigen dage, diep uit de binnenlanden van Afrika werden ge haald en reeds Herodotus verhaalt ons van meusckenjacbten, die in zijn tjjd warden ge houden. Zoo zga de slavenjachten, die outzettende geesels van Afrika, door vele eeuwen heen tot in ouzeu tijd blijven be staan en uit de berichten van Kardinaal Lavigerie, Aartsbisschop van Algiers, heeft de gansche Christelijke wereld met ver ontwaardiging gezien, met welk eene slim heid, maar tegelijkertijd met welk eene wreedheid en oumenscnelijkheid het ver vloekte handwerk van het slaven vangen door de Arabieren en hunne helpers wordt bedreseu en dat tengevolge van deze slaven jachten bloeiende eu eertijds rijk bevolkte streken vau Afrika schier ontvolkt en in woestenijen zjju veranderd. Men beeft be rekent, dat in den loop der laatste drie eeuwen, Altika alleen door bet afschuwljjk bedrjjf der slavernij 100 a 120 millioeu menschen heeft verloren en hoevele mil- Iioeueu deels gedureude de slavenjachten, deels door deu voortdureuden oorlog der Afrikaansche volksstammen ouderling, die immers dikwerf door de wederzijdscbe rooftochten werden veroorzaakt, deu dood vondeD, is moeilijk te berekenen. Van hoe groot belang het werk is door Kardinaal Lavigerie ondernomen, het be strijden namelijk van den slavenhaudel, zal ieder beseffen, die slechts eenig besef heeft van de rechten der ni6nscbheid. Het is daarom te hopen, dat het anti-slaver- ng-congres, 't welk den 22 September a.s. te Parijs zal gehouden worden een schit terend 'resultaat zal opleveren eu dat de Europeesche natiën gezamenlijk op zullen treden om aan de barbaarsche slavernij iu het zwarte werelddeel eeu einde te maken. Reeds is men van vele zijden bezig om met vreedzame middelen aan de be schaving van Afrika ie arbeiden. Van jaar tot jaar vermeerderen de factorijen en koloniën, niet alleen aan de kust, maar ook iu het binnenland; onvermoeid ziju ook de moedige reizigers eu bovenal de Missionarissen aau het werk otn ontwik keling eu beschaving in het rijke en vrucht bare land aan te brengen. Eiudeüjk hebben ook iu Afrika de spoorwegen als machtige factoren van besehaviitg en ontwikkeling bijgedragen. In het Noorden vindt men eeue spoorljjn van de kust tot in de Al- gier8che woestijuen, benevens eeue lijn van de monden dés Nijls tot aan de grenzea van Opper-Egypte; iu het Zuid-Oosten en Zuiden van Afrika hebben PortogeezeD, E ij gelachen en de bewoners der Transvaal spoorwegen gebouwd, in het Westen drin gen de Belgen met de Congo-liju zoowel als de Frauschen met de Senegal-ljjn steeds verder iu het binnenland door. Zeker zul len door de eigenaardige Afrikaansche toe volwassenen. Ook in de toebereiding der spjjzen moet eeue groote verandering komen en dit z*l zeker het moeiljjkst zjju, want geen mensch is minder voor overreding vatbaar dan eene keukenprinses.Hoofd regel is: de spys op t»fel brengen zonder dat zij aan voedende kracht verloren heeft en ten tweede: geen schadelijke stoffen er aan toevoegen. De eerste regel veroordeelt het afkoken vooral der groenten; de tweede het braden in vette en botersausen. De vet- en boterzuren toch werken nadeelig op de spijsvertering. Alleen dan wan neer slechts de buitenste oppervlakte van het gebakkene met het vet in aanraking komt, zoodat de vluchtige vetzuren kunnen ontsnappen kan deze wijze van toebereiding geen kwaad. Zoo is b v. een pannekoek zeer gezond maar een vet gebak van eenige vingers dik kan nadeelig zijn. Van alle toevoegingen is het keukenzout wel het gevaarlijkst, ten minste in de groote hoeveel heden, waarin het tegenwoordig wordt gebruikt. Dit zout dringt volgens de wetten der diosmose in de weefsels van het lichaam, terwjjl de voe dende zouten daaruit treden. Ook maakt eene groote hoeveelheid zouten in de bloedvaten eene groote hoeveelheid drank tot afscheiding dier zouten noodig en hiermede gaat, volgens Dr. standen groote streken van bet land nog eeuwen lang voor de beschaving gesloten bljjven, maar met even groote zekerheid kan men aannemen, dat andere streken, die ternauwernood door den voet van den onderzoekingsreiziger zijn betreden, eenmaal toch onder het bereik der Westersche be schaving zullen komen. 01' deze verande ring binnen korten of eerst na verloop van langen tijd zal geschieden, zullen we hebben af te wachten. Mogen de pogingen van zoovele edele ruenscheuvrienden tot beschaving van het zwarte werelddeel onder 's Hemels besten zegen door de hulp van velen krachtig worden gesteund. Zaterdag-avond werd de 37ste Katho liekendag te Cobleuz geopend. Dr. Windt- horst was, maar gewoonte, tegenwoordig en werd bij zijne komst met luide bijvals betuigingen entkusiastisch begroet, voor welke hulde hij in korte woorden zijn dank bracht. »'tla mij nu verboden lang te spreken, »zeide de kleine Excellentie,maar later zal ik mij wreken.Deze woorden brachten natuurlijk de lachspiereu der tal rijke aanwezigen in bewegiug. Twee honderd zangers brachten, naden feestmarsch en de feestouverture, op hoogst verdienstelijke wijze Sonntagsmorgen van Abt en Morgenlied van Reitz ten gehoore. Vervolgens heette de Voorzitter, Dr. Muller, de aanwezigen harteljjk welkom. De bloemen en vlaggentooi door de ge- heele stad, de rjjk versierde feesthal, merkte hg op, zeggen meer dan de schitterendste redevoering. Ook aau de niet Katholieke stadgenooten kwam daarvoor dank toe, in zonderheid aan deu Burgemeester, en aan alle civiele en militaire overheden, die hunne medewerking haddeu verleend eu de opening der vergadering met hunne tegenwoordigheid vereerden. De redenaar be sprak vervolgens het doel der Katholieken- verga leringen, hetwelk geen ander is dan bet Katholieke bewustzijn te verlevendigen en voor de onvervreemdbare rechten der Kerk op te komen. Hjj wees daarbij op de hinderpalen, die der vergaderiug iu den weg werden gelegd, toen er sprake was, dat de 37e algemeeue vergadering van Duitsehlauds Katholieken te Muncheu zou gehouden wordeu. Deze tegeukautiug in plaats vau de vergadering te schaden, is haar ten goede gekotneu. Ook hieruit, zeide hij, blijkt opnieuw dat Gods be scherming baar niet ontbreekt. Die bescher ming kan ook niet uitblijven, daar de lenze der vergaderingen geen andere is dan trouw aau de Kerk, trouw aan Vaderland en Vorst. Spreker hoopt, dat de Katholieken door hunne vergaderingen het zoo ver zul len brengeu, dat in alle landen van Daitsch- land gebroken zal worden met het Staats- kirchentum-Bem en (luide bravo'sen Lahmann, bloedarmoede gepaard. Ook het vele en bovenmatige drinken verdient afkeuring. Die by zijne voeding de bovenaange- geven wenken volgt, kan met liter per dag toe, al kan men dan ook eens of tweemaal per week die maat veilig overschrijden. Maar het is verkeerd dagelijks 4 tot 8 glazen bier ol een half dozijn en meer koppen koffie te drinken. Nog verdient het opmerking, da', de bedoelde hervormingen in voeding en toebereiding niet alleen gezonden doch ook zieken ten goede komen. Zondert men menschen met bepaalde maagkwa len uit, dan zal ieder, die eene slechte spijsver tering heeft, die last van bloedarmoede of van corpulentie heeft, bij bovengenoemd diëet zich wel bevinden. De schrijver meent, dat de invoering van deze hervormingen het nageslacht ten goede zal komen. De stad Oxford, beroemd door hare hooge- school, wordt tot vervelens toe bezocht door toe risten, vooral Amerikanen. Onder de vele gidsen, die de gunst van het publiek zoeken tewiunen, dat eens de dag zal aanbreken, waarop al de Regeeringen zullen inzien, dat de grond beginselen van ons, Katholieken, niet al leen zijn de grondslag van allen waren go 'sdienst, maar ook de hechtste steun voor den Staat. Spreker sloot met den wenscb, dat deze vergaderiug, die onder zóo gelukkige voor- teekenen is begonnen, tot die overwinning moge bg Iragen, dat het Katholicisme in Duitschland door haar moge bevestigd wordeu, eu dat zij zóo moge strekkeu tot uitbreiding van Gods Rijk op aarde. Tkaus was het woord aan Dr Windt horst. Door deo Voorzitter geleid en met een bloemruiker iu de baud besteeg bij de tribune. De zaal daverde van de geest driftige toejuichingen. Windthorst groet de Heereu en vooral de aanwezige dames {Hilariteit), waut zon der dame», mjjueheeren, gaat bet niet, en zonder haar hadden wij deze zoo schit terende vergaderiug niet, tig betreurt, dat men deze vergadering te Munchen hinder palen in deu weg heeft gelegd. Daarvoor zijn oorzaken, zegt men. Hij begrijpt die oorzaken niet. Als er wezenlijk hindernis sen zijn, dan moeten zij uit deu weg ge ruimd worde», want naar Munchen, der hatliolisclie Hort van Duitschland, moeten wij. Wij komen er waarschijnlijk het volgend jaar nog niet, doch daar komen zullen wij {Een stemEn spoedig!). Dat hoop ik, zegt Windthorst, want anders bestaat er veel kans, dat ik niet van de partij zal zgu {Gelach). Wij zullen den Beiereu dan klaar en duidelijk zeggeu wat ous op het hart ligt; wij zullen hen doen inzien, dat er in onzen tijd geen nuttiger instellingen zijn dan de vergaderingen en vereeuigingen, die alom zegenrijk werken. Door uiterlijk geweld kau geeu volk ge- r.-getri worden. In de geestelijke overtui ging, in de zedelijke vorming ligt de kracht. Spreker wgst op het voorbeeld van den onlangs overleden Kardinaal Newman, den grooten Eugelscben bekeerling.Hij toont aan wat deze door zijn woord, zijne geschriften eu vooral door zijn voorbeeld voor de Katho lieke Kerk gedaau heeft; hoe hij na lange stu diën en een zeer harden strjjd tot de Katho lieke Kerk is overgegaan; hoe hij in zijne ge schriften zgu geloofsgeoooten heeft gesterkt. Hij wijst erop hoe ook wij de goede trouw va» andersdenkenden moeteu eerbiedigen, doch tevens voor onze overtuiging moeten optreden, waar het pas geeft, zonder echter deu tegenstander te beleedigeu. Nooit heeft Kardinaal Newman zijne vroegere geloofs geoooten gekwetst, zóo zelfs dat hg bg de meesten tot zijn dood toe in hooge achting stond. Wij willen zijn voorbeeld volgen, maar verwachten gelijke behandeling van onze tegenstanders. Men beroept zich op de geschiedenis. Ook wij hebben eene ge- scheden is, lees Jansen! Met de geschiede nis iu de hand hebben wij niemand te heeracht natuurlijk een scherpe wedijver om elkaar in het laten zien vau merkwaardigheden de loef af te steken. Zoo kwam er een op een inval, waardoor hij ten minste altjjd zeker was, het gezelschap, dat hij rondleidde, een levend exem plaar van al de „groote mannen", die deze plaats heeft opgeleverd, aan te wijzen. Op een tijd, dat Professor Jowett druk bezig was met zijne beroemde vertaliug van Plato, was, ongelukkig voor hem, de bedoelde gids te weteu gekomen, dat de vensters van zijne studeerkamer op hel binnenplein uitzagen. Toen hij met zjjn gezelschap onder die vensters kwam, begon de gids op deftigen toon: //Dit, heereu en dames, is Balliol College, een van de oudste der Universiteiten en beroemd door de geleerdheid van de mannen, die er hebben ge- studeard. Aan het hoofd van het college staat tegenwoordig de beroemde Professor Benjamin Jowett, prof. in het Grieksch. Dit zijn de vensters van Professor Benjamin Jowett's studeerkamer, daar// dit zeggende bukte de man zich, nam eene handvol grint en wierp het tegen de ruiten, waardoor de arme Professor bleek van woede, aan het venster kwam //heeren en dames, ziet ge Professor Benjamin Jowett-zelf".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1890 | | pagina 1