NIEUWE IV#. 1583. Woensdag 3 September 1890 15de Jaargang. Een machtig wapen. BUITENLAND, ABONNEMENTSPRIJS AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIEN. UÜKLI Par 3 maanden voor Haarlem0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het buitenland 1,80 Afzonderlijke nummers0,03 Dit blad verschjjnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. BUEEAIT; St. Janstraat Haarlem. Van 16 regels30 Gents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentie n worden uiterlijk Maandag-, Woensdag- en Vryda g-a vond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: KüPPËRS St i.AlJSEY, Wp leven in een tjjd van ontzettende geloofsverzaking en geloofsvervolging. De verantwoordelijke bewerkers daarvan zjjn welbekeud. Als hunne aartsvijandin noemen zjj de Katholieke Kerk. Men lastert haar op alle mogeljjke wjjee, men stelt baar door verwringing barer leer in eeu hate- ljjk daglicht en overlaadt baar met de af- scbuwlijkste scheldnamen en vervloekingen. Reeds Luther heeft als Gode welgevallig verklaard, wat men ook tegen de bloed dorstige, oubescbaamde» Kerk zal spreken of schrjjven. Eu zoo is bet gebleven tot den huidigen dag. Zeker niet alle volge lingen of aanhangers van deu zoogeuaatn- deu hervormer zijn met zulke onzalige gedachten vervuld. Velen denken in 't harte, hetgeen de Engelsche Protestant Par in zjjn werk; Notes on the life of Mr. Fo uitsprak: Ik veracht deu atschuweljjken smaad der Katholieke Kerk aangedaan en ik moet bekennen, dat hp niet alleen on verstandig en onrechtvaardig is, maar zelfs onmenschelpk.» Van Katholieke zpde werden de aanval len op de Kerk steeds moedig eu met be leid afgeslagen. Men heeft in voortreffelijke redevoeringen eu geschriften het heilige Katholieke geloof in zjjne goddelijkheid, waarheid en schoonheid daghelder ver klaard, zoodat ieder, die oogen en ooren heeft en gezond verstand bezit, zieu, hooren en bevatten kan, dat de Katholieke Kerk, die rots is, door den Heiland gesteld, waarte gen alle vpandigeelemeuteu te pletter slaan. Intusschen deze wijze van tegenweer der vijandelijke aanvallen is niet voldoende, hoe noodzakelijk en prijzenswaardig zij ook is. Wjj Katholieken moeten in dezen strpd voor Christus eu Zjjue Kerk, uog een ander wapen ter haud nemen, een wapen dat sterker is dau welsprekendheid en schrif telijk dispuut: en dit wapen is de reuzen kracht van het gebed. Wel hebben de juiste eu klare disputa ties, redevoeringen eu geschriften over de goddelijkheid en onveranderlijkheid der Ka tholieke Kerk en harer leer het gevolg, dat de vjjanden der Kerk verbluft staan en ook wel voor een tijdlang verstommen. Maar zich bekeeren zulks geschiedt niet zoo spoedig. Hunne trotschbeid en boos heid houdt heu gewoonlijk daarvan af. In de meeste gevallen merken we eeue herha ling op, van hetgeen de Apostelgeschiede- nis van de kracht en uitwerking verhaalt, welke de rede van den H. Stephanus op zijne vpaoden uitoefende. Als een brandende fakkel ging de rede van dien Martelaar de valsche rechters ter harte. En tegelpker- tjjd zagen zjj zpn aangezicht glanzen in bovenaardsche en engelachtige schoonheid. Zjj gevoelden zich klaarblijkelijk overwon nen, zjj moesten voor de kracht zjjner rede FEUILLETON. De Poolsche Nachtegaal. Vervolg en slot.) Op kerstavond zat Marcelline in het kamertje van haar nieuwen vriend. Een kleine kerstboom had daar gebrand, en aan den boom had eene viool gehangen, die zjj nu even teeder in den arm hield, als voor eenige dagen hare pop. De vreugde was ook te lezen op het gelaat van haar vader, toen hjj daar, naast den ouden muzikant staande, op zjjn kind nederzag. Vlijtig leerde de kleine en begeleidde hem weldra op de viool wanneer Von Janowitz de melodieën ■peelde van Chopin. Zjj is mjju Kerstboompje, zoo noemde hjj haar schertsend, ter herinnering aan hunne eerste ontmoeting. Zjj zal u geluk in huis brengen! luidde zjjne voorspelling. Ik weet echter nog Diet of ik haar naar Eranz Liszt of naar Jozef Joachim zal brengen. Zij woidt eene virtuoos of op de piano, of op de viool, misschien wel op beide! Marcelline zelf brak zich het hoofd niet met zorgeu voor de toekomst. Zij bleef kind in haar doen en laten, even geneigd met hare pop te verstommen. Doch wat hielp het? Deze overweldigends macht tergde hen nog meer en prikkelde bunue gramschap tot woede. Zjj schreeuwden met luider stemme, hiel den hunne ooren toe, vielen op hem aan, dreven hem de stad uit en steenigden hem. En zoo handelen ook de vijanden der Ka tholieke Kerk. Hoe beter en duidelijker zjj weJerlegd worden;, des te woedender too- nen zij zich in hunne woorden en geschrif ten. Zoo wa9 het ten tjjde van Luther, zoo is het ook nog tbaus. Doch keeren we nog even tot den H. Stephanus terug. Iu de vreeselijkste uit- barstiug der woede vau zijne vijanden grijpt de H. Martelaar naar het laatste wapen, het beste in het arsenaal der atrjjdende Kerk. Hjj heeft gesproken en gedisputeerd; 't heeft niets gebaat. Nu valt hjj ouder den regen vau stseDen op zjjne knieën en bidt! En zie! zpn gebed overwint gindschen jongeling, die in fanatieke woede aan de steeniging deelnam, en die zicb aanstonds naar Damascus spoedde om daar de Chris tenen te vangen en ze aan den boogen raad over te leveren. Het gebed van deu H. Stephanus bewerkt voor Saulus de ge nade der bekeering, zoodat deze op de stem van God antwoordt: »Heer, wat wilt Gjj, dat ik zal doen?c Ja, waar de macht der rede niet vol doende is, waar zij spoorloos verdwijnt, daar helpt de macht des gebeds! Dit is te allen tjjde bewezen. Hebben de H. Do- minicus eu zijne volgelingen niet meer bewerkt door bet rozenkransgebed dau door de kracht hunner predikatiën? Daarom ook heeft de Kerk, nadat zjj eeuwen lang geleerde verklaringen eu disputen met andersdenkenden heeft gehouden, vertetti- giogen des gebeds* gesticht, om de afval ligen tot den schoot der ware Kerk terug te voeden. De Christenheid bidt eu overal, in Engeland vooral, treden jaarljjks in groo- ten getale de geleerdste eu edelste mannen, met opoffering vau wiustgeveude en in vloedrijke ambten en bedieningen, tot onze Kerk toe, zoodat uitmuntende manDen in het Engelsche Protestantisme vrees be ginnen te koesteren voor het gebed der Katholieken, dat zulk eene overwinnende kracht bezit. Daaiom moeten de Katho lieken der gansche wereld, vooral in onze dagen, dit middel ter overwinning aan wenden. Zij moeten voor de vjjanden der Kerk bidden. En geeft ons niet de Kerk zelve jutst dit wapen in de hand? Wie herinnert zich niet de woorden van den grooten Pius: »Gaef mij een leger bidders?* Is het niet de gloti.vol regee- rende Puus Leo XIII, die de geioovigen onophoudelijk aanmaant tot liet gebei? Door deu H. Geest verlicht weet hjj teer goed, wat iu onzen tjjd van strijd eu aau- vechting noodig is. Daarom verhief hij zjjue stein, om allen tot het bidden van spelen, als met jjver de muziek te stndeeren. Zoo gingen een paar jaren als in een droom voorbij. Het Kerstboompje werd grooter. liet oogenblik brak aan, waarop de oude muzikant inzag, dat het jammer zou zijn, het onderwijs van Marcelline niet systematisch voort te laten zetten. Wel ging het den ouden man aan liet hart, van haar te moeten scheiden. Ge moet nu meer leereu, dan ik u leeren kan, anders komt ge niet vooruit iu de wereld! zeide hij eens znchtend tot zijn lieveling;! ik zaj u dus naar een anderen meester brengen. Gj moet nu ook Dog ar.dere muziek leeren kennen, als ik u tot nu toe liet spelen 1 Nog meer leeren, a's u weet? En andere muziek? Ik ken toch Chopin? luidde het ant woord, eu twee kinderarmeu vatten h m om deu hals. Ge weet, er zjjn nog andere meesters in de wereld. Ge moet ze allen leeren bewonderen mjjn kind. En werkeljjk vervulde Yon Janowitz, in over leg met hare ouders, de voor hem zware taak en bracht het meisje naar het Lemberger Con servatorium, waar de jeugdige professor Wilh. Stengel haar na eene korte proef als leerlinge aannam. Ja, nu erkende Marcelline, dat er nog andere meesters waren behalve Chopin, nog andere mu- den rozeckraus op te wekken, daarom gaf hjj bizondere gebeden voor de maauden Maart, Mei en October, daarom reorgani seerde hij de derde Orde van den H. Fran- ciscus. Doordiongen van de geheimvolle reuzenkracht des gebeds heeft bij der wereld het wachtwoord gegeven: Bidtl* Zenden ue millioenen geloovige Christenen met vartrouwen hun gebed ten Hemel, dan zal de wonderbare uitwerkiug niet wegblij ven. De kracht van het gebed zal als god delijke genade-dauw druppelen op den bodem der meuschenbarten en voor duizenden deu weg banen ter verlichting en bekeering. Men mag niet vergeten, dat de menschbeid een groot geheel vormt, eeue familie Gods, waarin de eene voor deu andere moet bid den en werken van boetvaardigheid moet verrichter). En wonderbaar en wijs spant God de draden, die uit het gebed naar de bekeeriug leiden. Wij moeten daarom allen naar het wapen des gebeds grijpen, te meer, omdat alle Katholieken in staat zjjn dat machtige wapen te hauteereu. Tot spre ken, tot disputeereu of tot schriftelijken ar beid is niet iedereen het talent gegeven: maar bidden kan ieder, die het slechts ernstig wil. Eeue kennisgeving van deu Gouverneur van Henegouwen, Graaf d'Ursel, gedag tekend 28 Augustus, en Vrijdag-na middag openbaar gemaakt, bepaalt dat de »raad van arbeid en nyverheid* van Wasmes den 3en September zal bijeen komen, teneinde te beraadslagen over het geschil, hetwelk oorzaak der huidige werk staking is, en middelen te beramen om daaraan een einde te maken. Men vleit zich, volgens berichten uit Bergen, dat dit een eerste stap tot ver zoening zal zjjn. Komen de leden van dezen raad, welke over de helft uit werkgevers bestaat, niet tot overeenstemming, dau wordt er, over eenkomstig de wet, een proces-verbaal der gevoerde gedachten wisseling gemaakt. De Reichsanzeiger meldt in zjju niet- ofSciëel gedeelte: Daar er tengevolge der herfstmaiioeuvies slechts een zwak wacht- commaudo te Berlijn aanwezig is, is er naar aanleiding der ongeregeldheden, die den 25 dezer alhier by de socialistische vergadering in den Friedrichshain hebben plaats gehad, bepaald dat eeue brigade infanterie van het 3e legerkorps ter aan vulling voor deu garnizoensdienst tijdelijk te Berlijn zal worden i/eplaatst. Volgens particuliere berichten uit Belgrado, zou de ex-Koningin Nathalie voornemens zjjn, de brieven openbaar te maken, welke Koning Milan haar schreef na de nederlagen bij Slivnitz en Pirot. Daarin gaf Milan zijn voornemen te ken- ziek dau de gloedvolle Zigeuner-melodieën van haren ouden beschermer, nu eene vaste, maar loch zaohie hand haar de wonderwerken van bach, fcliindel, Glüek, Haydn, Mozart, Beethoven en andereu leerde kennen. Ook Prof. Stengel zag na eenige jaren de noodzakelijkheid iu, haar, zich steeds machtiger ontwikkelend talent onder de hoede te stellen van een meester van den allereersten rang. Zjj moet de leerlinge van het grootste genie worden, dacht hjj, ik breng haar bij Liszt. Maar vooral moet uiijn vriend Epstein in Weenen, haar hoo en. Zoo kwam dan dc dag, dat een nog altijd bleek, tenger meisje, in zeer bescheiden kleeding in de examen-kamer van Epstein te Weenen stond, begeleid door Professor Stengel en hare moeder. Spoedig lagen de kleine vingers op de toetsen; nog een vertrouwenden blik in de oogen van haar jongen leermeester en vriend, en Mar celline speelde met een kloppend hart. Opmerkzaam en steeds meer gespannen luis terde de gestrenge rechter. Na afloop wist hjj niet wat meer te prijzen: het piano- dan wel het vioolspel. Toen het meisje geëindigd had, klopte hjj haar op den schouder en vroeg schertsend: Nu, wat kunt ge nog meer? Ik geloof dat zij ook eeue stem heeft, die neu om öf afstaud van den troon te doen, of zich van Oostenrjjk af te keeren en eene Russischgeziude politiek te gaan vol gen. Voornamelijk Nathalie zou het ge weest zijn, die hem hiervan heeft afge houden. De vereeuigiDg van de dokwerkers te Londen heeft 1000 pd. st. bestemd tot ondersteuning van de werkstakers in Au stralië. Te Londen is eeue beweging op het getouw gezet onder goedkeuring van de Provinciale Kamers vau Koophandel, om eene vereeniging te stichten van scheepsei genaars iu het Vereeuigd Koniukrjjk, ten einde de belangen vau de scheepvaart te verdedigen tegen de onredelijke eischen der werk lieden vereenigingen. De H. Vader, wiens gezondheid niets te wenschen overlaat, bewoont sedert eeni- gen tijd het huisje in de tuinen van het Vaticaau, bekend onder den naam van Ca sino di Pio IV. Z. H. schept bizouder veel vermaak iu het bezoeken van deu tuin, waarvoor hjj zeer V6el lief hebber jj toont. De Paus is overigens zeer bekommerd over het lot der fondseu van de liefdadigheids instellingen, vooral over die, welke verbon den zijn aan de groote basilieken van den St. Pieter, Maria Maggiore en St. Jan Latheranen. Deze fondsen nl. zal de Staat annexeeren. Bovendien is de H. Vaderzeer begaan met het lot, dat de kerk wacht, waarin zi)ne moeder begraven ligt. Naar meu beweert, zou Z. H. het uiterste doen, om deze kerk voor vervreemding van hare bestemming te bewaren. Er is echter wei nig hoop dat de Regeering aan de wenschen van Z. H. zal tegemoet komen. Volgens een bericht uit Madrid heb ben, sedert het verschijnen der cholera iu Spanje, het volgende aantal ziekte- en sterf gevallen in de onderscheidene provinciën plaats gehad: Valencia 22411219; Toledo 288142 Alicante 15348 Badajoz 80 48; Tarragona 4915; Madrid 1810. Uit St. Petersburg wordt bericht, dat het Ministerie van Financiën het tarief der inkomende rechten geheel herzien heeft en alle artikelen met 20 percent verhoogen zal, bsneveus het inkomende recht op steen kool, cokes eu turf in de havens aan de Zwarte Zee met 40 percent zal verhoogen. De rechten op oljjven, laurierbladen, koffie, kruidenierswaren, thee en suiker, zoowel als die op steenkool, cokes en turf, wan neer die laatste over de westeljjke grenzen te land eu in havens aau de Balksche Zee ingevoerd worden, zullen niet ver hoogd worden. De Uka treedt dadelijk in werking. De verhoogiug heeft ten doel de in- en uitgaande rechten met don wisselkoers in overeenstemming te brengen. "Volgens berichten uit Mexico heeft de revolutionnaire Generaal Parrundia waard is gevormd te worden, zeide haar bege leider. Ik heb haar dikwijls de liederen, die zjj zooeven speelde, hooren medezingen. Zjj zong zoo helder en zuiver als een vogel in het bosch. Dat zal dan toch wel de minste gave wezen van dit talent, het kleine ding zou anders iels eenigs zjjn. Maar zing eens wat. Wij willen alles hooren! Marcelline zette zich weer aan de piano, en zong een Poolsch oogstliedje, dat haar juist in den geest kwam. Kind, zeide de geleerde meester na afloop hiervan, wij behoeven ons over uwe toekomst het hoofd niet te breken. Gjj zult zangeres worden. Het spijt me dat Mozart u niet hooren kan, hjj zou ongetwijfeld alleen voor u een tweede „Zau- berflöte// heblien gecomponeerd. Pak nu uw boeltje maar en breng den ouden Lamperti in Milaan een brief van mjj. Veel geluk verder, kleine Poolsche naehtegaal! Erisch als een dau vdrop is tot op heden deze stem gebleven. Sinds dieu Kerstavond aan het venster van den speelgoedwinkel, waar haar kleine vinger naar de viool wees, is uit het As- schepoestertje, uit het //Kerstboompje// van den ouden Johan Von Janowitzjeene koningin van den zang geworden, maar men keut ltair niet onder den naam van Praxeda Marcelline Kochanska, zij heet thans: Marcello, üembrich.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1890 | | pagina 1