NIEUWE No. 1592, Woensdag 24 September 1890. 15de Jaargang. Kerk en Vaderland. BUITEN LA N I). De pot met huislook- ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem0,85 Yoor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het buitenland 1,80 Afzonderlijke nummers0,03 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. BUEEAIT: St. Janstraat Haarlem. PRIJS DER ADVERTENTIEN. Van 16 regels Elke regel meer Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. 30 Cents. 5 AGITE MA NON AGITATE. Dienstaanbiedingen 25 Cants par advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterlijk Maandag-, Woensdag- en V r ij d a g-a vond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: K P 2J E R 8 LAUEEY. De Kerk beschouwt de liefde voor het Vaderland als een natuurlijken plicht van iederen Christen. In zpo brief vau 10 Ja nuari 1890 heeft de H. Vader over dit onderwerp het volgende geschreven: »Wij mogen niet ontkennen, dat de bovenna tuurlijke liefde voor de Kerk en de na- tuurljjke liefde voor het Vaderland uit eene en dezelfde bron vloeien. Zij zijn twee lingzusters en hebben beide God tot Va der en Oorsprong. Daarom is ook eene tegenspraak tusschen bare verplichtingen niet mogelijk, en zij sluiten elkaar niet uit.» Deze verklaring van het hoogste gezag in de leer der Katholieke Kerk over de liefde voor het Vaderland laat op voldoende wjjze gevoelen, welk gewicht men moet hechten aan de tot verveleus toe herhaalde beschuldiging alsof de aan hun geloof ge trouwe Katholieken geen Vaderland ken nen, hun Vaderland niet lief hebben. Voor ons zijn de liefde voor de Kerk en de liefde voor het Vaderland tweelingzusters,» even als de liefde voor vader en moeder in het hart van het kind. Wanneer er on- eenigheid ontstaat tusschen vader en moe der, wanneer de door God gewilde ome tusschen Kerk en Staat wordt verstoord, dan staat deze tweevoudige liefde natuur lijk voor een conflict. Maar ook in zulk een beklagenswaardig geval mag zij nim mer eene eenzijdige worden. Wanneer wij ons houden aan het beginsel: Men moet God meer gehoorzamen dan de menschen, wanneer wij voor ons aanspraak maken op vrijheid van geloof en geweten, dan is dat een eisch, voor welks voldoening de Staats macht zich uitdrukkelijk heeft verbonden. Maar wanneer wij ook onrecht en ver drukking lijden, ontslaat ons zulks niet van de liefde voor het Vaderland, geens zins van de vervulling onzer maatschap pelijke plichten, wij zijn verbonden God te geven wat Godes is en den Keizer wat des Keizers is. Het Katholieke Geloof en de aanhanke lijkheid aan de Katholieke Kerk zijn niet alleen geen hindernis, maar de beste mid delen ter bevordering van de liefde voor het Vaderland en voor de algemeeoe welvaart. De beginselen en inrichtingen van het Christendom hebben niets willekeurigs en niets toevalligs, maar zij zijn door de Eeuwige Wjjsheid berekend naar de be hoeften der menschelijke natuur en der menschelijke maatschappij. Geen enkele onzer godsdienstige en ker- FEÜ1LLET ON. {Vervolg.) Maar wat was er dan voor gewichtigs in dat nieuws, om het n gedane verbod te ver geten Ziedaar juist de geheele geschiedenis, moe der Barrois, die ik n meende te vertellen. Al zeer lang zijn wij elkander genegen geweest, ziet gij, moeder Barrois, en, als men elkander zoo genegen is!dan denkt men aan trouwen. Clotilde had geaarzeld, om haar verhaal te eindigen: zij voegde er bij: Wij hebben slechts op deze verhooging van dagloon van mijn Juliaan gewacht, om te trou wen en zoodra wij nu het noodige geld zul len hebben, zal het eene gedane zaak zijn maar gij zult er niets bij verliezen, hoor goede moeder Barrois; Juliaan bemint u bijna zoo zeer als ik; in plaats van een kind zult gjj er twee hebben.... Gij ziet dus, dat uwe arme Clotilde slechts haar verloofde bij zich heeft gehad, die geen mensch is zooals de anderen en dat zij, die gij uw kind noemt, altoos braaf en uwer vriend schap waardig is gebleven.Gij bemint mij immers nog altijd en gij zijt niet boos op mij, niet waar moeder Barrois? In plaats van te antwoorden omhelsde de goede vrouw hare Clotilde. En verder, laat ons begaan, hernam Clotilde: zoodra wij onze kleine huishouding zullen kelijke instellingen of voorschriften bevat ten een gevaar voor den Staat en het Va derland. Integendeel, het land, waarin de wet, welke de Katholieke Kerk verkondigt, algemeen wordt nageleefd, moet een zeer gelukkig land zijn. Voor de goede zeden, voor den eerbied van het gezag, voor alle burgerlijke deugden, waarop orde, vrede en welvaart van het land^ en van den Staat steu nen, kan er geen degelijker, geen vaster, geen sterker fundament zijn, dan de be ginselen van het Evangelie, welke ook die der Kerk zijn. Waar men deze verlaat, zal men onmiddellijk de orde en welvaart van den Staat en der maatschappij bedreigd zien. »Met het verval der Christeljjke in stellingen en zeden,» zegt Paus Lao XIII, »storten ook noodzakelijkerwijze de hechtste fundamenten der menschelijke maatschappij ineen. Voor de bescherming vau de open bare rust en orde blijft dan slechts het geweld over; dit is echter, zonder bulp van den Godsdienst te zwak en oneindig meer geschikt om knechtschap dan ge hoorzaamheid te doen ontstaan en bet draagt de kiem der grootste omwentelin gen in zich. Onze eeuw heeft in dit op zicht droevige ondervindingen opgedaan en wij weten niet, of de toekomst ons niet dezelfde droevige ervaringen zal op leveren. Maar het is niet voldoende, dat de Kerk de voorwaarden van het maatschappelijk welzijn vasthoudt en bekend maakt; het is niet genoeg, dat men het Vaderland slechts door het uiten van holle phrasen bemint, het is bepaald noodzakelijk, dat wij consciëntieus naar ons Geloof onze godsdienstige en maatschappelijke plichten vervullen. Zulks zijn we verschuldigd aan de Kerk eu aan het Vaderland; aan de Kerk, omdat de wereld nooit aan hare reddende macht zal gelooveu wanneer zij niet aan de Katholieken ook de gezegende vruchten van de leer der Kerk kan zien gedjjeu. Katholieken, die niet volgens het Geloof der Kerk, niet naar den geest van het Evangelie leveD, zjjn eeue schande en smaad voor de Kerk, welker naam zij dra gen en zij zijn eene ergernis voor de wereld, welke door hunne schuld niet gelooft en door hen in hare vooroordeelen wordt ge sterkt. Wij zijn verplicht een voorbeeldig leven te leiden volgens het Evangelie maar ook ter wille van het Vaderland. Wanneer wij naar de wetten van ons Geloof in de vreeze Gods leven, als goede Christenen bidden en werken, een braaf en tevreden leven leiden, onze kinderen christelijk opvoeden, naar ons hebben, wil ik, dat gij bij ons komt wonen; gij zjjt oud, gij zijt niet gelukkig, gij hebt oppas sing noodig, wij beiden zijn jong, wij zullen ar beiden: als er voor twee is, is er ook wel voor drie; en als gij ziek wordt zullen wij u tenmin ste alles kunnen geven, wat gij noodig hebt en gjj zult hier niet verlaten zijn. Zijt gij niet eene moeder voor mij en meent gij, dat ik gelukkig zou kunnen zijn als ik aan uwe verlatenheid, aau uw verdriet dacht! Wie zou u toch den arm ge ven, moeder Barrois, om in den plantentuin te gaan wandelen? Goede Clotilde, zeide de oude vrouw, haar nogmaals omhelzende, ik ken hieraan uw hart, en ik wist wel, dat gij, trouwende, mij niet al leen zoudt laten, nadat ik gewoon ben geworden u lief te hebben en met u te leven, ik zou van verdriet, van verveling en van wanhoop sterven, ziet gij.Ook wil ik u toonen, dat moeder Barrois niet ondankbaar is en ook ik wil iets doen voor uw geluk. Er ontbreekt een weinigje geld, om te trouwen; ik heb wat gespaard van mijne lijfrente, ik zal het besteden tot uw hu welijk; ik zal al de kosten voldoen, zelfs die van de bruiloft. Neen, moeder Barrois, dat wil ik niet hebben, wij hebben drie jaren gewacht, wij zullen het nog wel drie maanden langer doen. Behoud uw geld; op uwe jaren verdient men het niet meer en men kan het altoos noodig hebben Op mjjne jaren, Clotilde, heeft men niet lang meer te leven, en ik geloof, dat ik geluk kiger zal sterven, als ik ie:s heb kunnen doen voor het geluk van een mij zoo liefhebbend en goed meisje als gij zijt; overigens eiseh ik dit, vermogen milddadigheid beoefenen, onze maatschappelijke plichten in goede en slechte tijden, niet terwille van de menschen, maar tèrwille Gods nauwgezet vervulleu, dan zul len we tegelijkertijd de beste Christenen en de beste burgers zijD, aan bet Vaderland de beste diensten bewijzen en tevens getroost den weg naar den Hemel bewandelen. Da liefde voor de Kerk en voor bet Hemelsche Vaderland en de liefde voor het aardsche Vaderland en voor zijn volk, zijn niet slechts niet onverdraaglijk met elkaar, maar zij bevorderen de vervulling der gelijke plichten omdat het tijdelijke en het eeuwige welzijn op dezelfde voorwaarden berusten. Hare wederzijdsche verhouding is geregeld door die wet der Goddelijke wereldorde, welke de Heiland in de woordeu heeft uitgesproken; Zoekt eerst het Rijk Gods en Zjjne gerechtigheid en dit alles zal u worden toegeworpen. De jl. Zaterdag door ongeveer 70 profes soren en ingenieurs uit Frankrijk, Zweden, Oostenrijk-Hongarije, Nederland, Zwitser land en Rusland t8 Berlijn gehouden derde conferentie over de methoden van onder zoek voor bouw- en constructie-materialen heeft de behandeling der vragen, die op de agenda stondeD, grootendeels ten einde gebracht. De volgende conferentie zal te Weenen plaats hebben. Na afloop der wapenoefening beeft Keizer Wilhelm den Keizer van Oostenrijk en deu Koning van Saksen dauk gezegd voor huuue tegenwoordigheid bij de manoeu vres. De Keizer sprak daarbij de hoop uit, dat Hunne Majesteiten overtuigd zouden zijn, dat het leger onder zijne leiding even krachtig en flink gebleven is als onder Keizer Wilhelm den Eersten, waarin de waarborg gelegen is, dat de bestaande wapeabroedersehap onyerzwakt zal blijven voostbestaan. De Keizer van Oostenrijk verklaarde, in zijne dankbetuiging, trotsch te zijn op een bondgenoot, die over zulke troepen beschikt. Ia het Deutsche Wochenblatt wordt uitvoerig betoogd, dat thans een geslacht den dienstplichtigen leeftijd bereikt heeft, dat opgegroeid is in eene sociaal-demo cratische omgeving, waardoor de aanhan gers der sociaal-democratie ia het leger, die tot nog niet talrijk waren, plotseling aanzienlijk zullen vermeerderen. In het leger, zegt de ongenoemde schrijver, zal over het algemeen gesproken het getal socia listen in dezelfde mate aanwezig ziju als en gij zoudt mij niet voor de eerste maal onge hoorzaam willen worden,... ik ga hier zitten en zal op u wachten, ga spoedig aan Juliaan zeggen, dat wij dezen avond over alles zullen praten. Het meisje ging haar verloofde hiervan ver wittigen cn des avonds waren zjj bij moeder Barrois bij elkander, alwaar de dag van het hu welijk werd vastgesteld onder de hartelijkste gesprekken; terwijl men zich bezig hield met het bouwen van die luchtkasteelen, die zich vaak zoo heerlijk en schoon aan de verbeelding van jonge lieden vertoonen, doch welker wezenlijkheid niet bestaat. Drie weken later waren Clotilde en Juliaan in den echt vereenigd en hun huwelijk werd in de kerk van St. Medard voltrokken. Moeder Bar rois was op dien dag zeer opgeruimd; het scheen dat het geluk van Clotilde haar de gezondheid hergeven had; ook had zij uit de lade eener oude kast een kleed en eene muts voor den dag ge haald, die sedert tien jaren het licht niet meer gezien hadden en die haar vroeger bij meer dan een openbaar feest hadden getooid. Bij moeder Barrois was eeu eenvoudig maal bereid, tot hetwelk eenige weinige bloedverwanteu en vrienden waren uitgenoodigd. Nooit was de armelijke woning van moeder Barrois het tooneel geweest van een zoo zuiver, onvermengd geluk. Die straal van beterschap in den gezondheids toestand der goede oude vrouw verdween weldra; harre verzwakking nam van dag tot dag toe; en er waren slechts weinige maanden verloopen na de viering van het huwelijk harer geliefde Clotilde met Juliaan, toen moeder Barrois begreep, dat zij aan de bepalingen van haar uitersten wil in het geheele Duitsche volk. En dien lieden verstrekt de Staat kosteloos onder wijs in schieten, marcheeren en zelfs in commandeeren. Baron Stumtn zal, te beginnen met 1 October, te Berlijn, naar men zegt onder bizondere goedkeuring van Keizer Wilhelm, eeu nieuw groot dagblad uitgeveu, dat zal ijveren voor de arbeiderspolitiek van den Keizer. De Post meldt de aanstaande ver loving van den Rumenischen troonopvol ger met Prinses Marie Louise de Bourbon, de oudste doebter van den ex-Hertog van Parma. De roode revolutievlag heeft te Parijs weer dienst gedaan bij de begrafenis van Joffrin, het hoofd der possibilisteu, onder wie intusschen eene scheuring is ontstaan. De lijkkist was bedekt met een rood laken, de vrienden droegen in het knoopsgat roode immortellen en eeu krans dezer bloemen werd aan een stok gedragen. Nu en dan werd »!eve de Republiek eu leve de Cora- mune!« geroepen. De politie bleek op nieuw onmachtig te zijn tegen het geweld der opdringende volksmenigte. Op dea Boulevard de la Cbapelle had een opstootje piaats.Daar eenige personen, die den lijkwagen volgden, »leve de Com mune!riepen, antwoordde eeu persoon, die op de impériale vau een tramwagen gezeten was, met: »!eve de Republiek, weg mei de Commune!De sieve do Commune! schreeuwers herhaalden hun geroep en wilden den tramwagen bestormen om den ander een pak slaag te geven; maar de inhechtenisneming van een dei bestormers deed de woede der anderen bekoelen. De Graaf vau Parijs gaat den 24en dezer op reis naar Amerika. Vóór zijn vertrek heeft hij de Heeren Bocber, De Beauvoir, Dufeuille en audere voorname aanhangers der monarchale partij te Fol kestone bescheiden, om met ben over den politieken toestand te raadplegen. Dat de stoombooteu de zeilschepen niet geheel verdrongen hebben, is dezer dagen duidelijk gebleken in het midden punt van den scheepsbouw, de Clyde te Partick. Voor eene firma te Bordeaux is aldaar gebouwd en van stapel geloopen het grootste zeilschip dat ooit de wateren hebben gedragen. De France heeft vijf masten en is 360 Eng. voet lang, 48 breed en heeft een inhoud van 6000 ton. De groote mast is 170 voet hoog en de boeg spriet 50 voet lang. Het schip is bestemd voor den handel op Zuid-Amerika. Na met de leden van den Staatsraad moest gaan denken. Op zekeren ochtend riep zij de jonge echtgenooten, wier zorgen en gene genheid zich niet verloochend hadden, aan haar krankbed en sprak hen op deze wijze, toe: „Ik ga sterven, lieve kinderen; God zal mij eerlang tot zich roepen en mij, zoo hoop ik, met mijn zoon vereenigen; maar alvorens deze aarde te verlaten, gevoel ik, dat ik er nog iets te ver vullen heb. Ik zou rijk willen zijn, Clotilde, om u en Juliaan gelukkig te kunnen maken, omdat gij een recht goed hart hebt en door uwe op lettendheid en genegenheid mijne dagen hebt veraangenaamd en miju leven verlengd; terwijl ik zonder u eenzaam en smartelijk mijn leven zou hebben voortgesleept maar, helaas, ik heb niets, niets dan de overtuiging, dat de Hemel, die rechtvaardig is, u alles, wat ge voor mij ge daan hebt, zal weten te beloonen. Het weinige, dat ik nalaat is voor u; gij zult iets vinden, dat ik u tot huwelijksgeschenk geef; het is een pot met huislook. Het is wel zeer gering niet waar? en echter heeft die pot voor mij eene groote waarde; 't is mijn arme zoon, die er de huislook in heeft geplant. Neem dien aan, Clotilde, als een talisman; bewaar hem altoos tot mjjne ge dachtenis en als ik er niet meer zjjn zal en gij ongelukkig zijn mocht, als een uwer kinderen ziek werd, welnu, denk dan aan mij, aan de smart, die ik heb moeten gevoelen bij het verlies van mijn zoon.... Zoo gjj een zoon krijgt, geef hem dan den naam van den mijnen, dien van Paul.... Neem mijne gift aan; God zal u beloo nen. Ik zal daar boven zijn, om voor u en uwe kinderen te bidden. {Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1890 | | pagina 1